25 maja 2007 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki Narodowej. W pierwszym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej.

Opinię o ustawie sejmowej, uchwalonej na podstawie projektu poselskiego i zmierzającej do liberalizacji wymogu wpisu do rejestru statków używanych wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych, przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Piotr Stomma. O ustawie wypowiadała się także Ewa Stefanowska z Departamentu Prawno-Kontrolnego w Ministerstwie Sportu. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu, na wniosek senatora Jerzego Szmita, Komisja Gospodarki Narodowej opowiedziała się za odrzuceniem ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogdana Lisieckiego.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych.

Na temat sejmowej nowelizacji opinie przedstawili wiceminister transportu P. Stomma oraz zastępca dyrektora generalnego Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz. Zapoznano się także z opinią senackiego biura legislacyjnego.

Zgodnie z sejmową nowelą wysokość odszkodowania za nieruchomości przejęte na budowę dróg ma zależeć od wartości nieruchomości w dniu wydania decyzji o wysokości odszkodowania. Obecnie wysokość odszkodowania ustala się według wartości nieruchomości w dniu wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi. Zdaniem prawników, wartość nieruchomości wywłaszczanych pod budowę dróg może znacząco wzrosnąć w czasie między wydaniem decyzji o lokalizacji drogi a decyzji określającej wysokość odszkodowania. Ponadto nowelizacja wprowadza również przepis ułatwiający starostom prowadzenie inwestycji na drogach.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się jednomyślnie za przyjęciem bez poprawek sejmowej nowelizacji. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Bronisław Korfanty.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Przyjęcie ustawy, którą była projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Krzysztof Kurzydłowski. Uwagi szczegółowe, zawierające propozycje zmian, zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Ustawa tworzy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jako państwową osobę prawną, powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej i innowacyjnej państwa. Celem centrum ma być organizowanie badań naukowych i prac rozwojowych podejmowanych w ramach programów o strategicznym znaczeniu dla rozwoju cywilizacyjnego i gospodarczego kraju.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek do rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mariana Miłka.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki, powiązanej z ustawą o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Jej przyjęcie rekomendował senatorom wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego K. Kurzydłowski, a propozycje zmian przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Jej celem jest poprawa efektywności systemu finansowania badań naukowych oraz wzmocnienie powiązań między sektorem badawczo-rozwojowym i gospodarką. Ustawa przyznaje ministrowi właściwemu do spraw nauki szereg uprawnień do zarządzania badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi. Ponadto ustawa zawiera przepisy związane z planowanym powołaniem Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz przepisy o charakterze systematyzująco-porządkującym.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do rozpatrzonej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora M. Miłka.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Podobnie jak Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w głosowaniu, na wniosek senator Mirosławy Nykiel, Komisja Gospodarki Narodowej opowiedziała się za odrzuceniem tej ustawy w całości.

Podczas posiedzenia przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego przedstawił negatywną opinię o ustawie. Jak podkreślił, z ekspertyzy wynika, iż ustawa może być niezgodna z konstytucją, narusza zasadę równości podmiotów gospodarczych oraz jest niezgodna z prawem UE.

Wiceminister gospodarki Elżbieta Wilczyńska stwierdziła, że rząd nie rekomenduje kontynuowania prac legislacyjnych nad tą ustawą.

W fazie prac sejmowych ustawa została negatywnie zaopiniowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W tej części posiedzenia wzięli także udział przedstawiciele Polskiej Rady Centrów Handlowych oraz Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

W przesłanej Komisji Gospodarki Narodowej opinii Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" stwierdziła m.in., że wydawanie zezwoleń na tworzenie WOH powinna regulować nowelizacja ustawy o zagospodarowaniu i planowaniu przestrzennym, zapowiadana przez rząd, a nie odrębna ustawa o WOH. W opinii konfederacji, konieczność uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie obiektów handlowych ograniczy powstawanie i rozwój nowych przedsiębiorstw i to bez względu na pochodzenie kapitału, jak i branżę. Ponadto zwrócono uwagę, że rozwiązania zaproponowane w ustawie mogą być uznane za sprzeczne z prawem wspólnotowym. Konfederacja zaapelowała do Senatu o odrzucenie ustawy o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Ustawę uchwalono na podstawie 4 projektów: rządowego oraz 3 poselskich. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister budownictwa.

Podczas posiedzenia przyjęcie ustawy rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa Wojciech Bosak. Przebieg prac sejmowych przedstawił poseł sprawozdawca Grzegorz Tobiszowski. Senatorowie zapoznali się także z opiniami przewodniczącego Krajowej Rady Spółdzielczej Jerzego Jankowskiego, prezesa Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielczości Andrzeja Anulewicza oraz senator IV i V kadencji Genowefy Ferenc, przewodniczącej Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej w Kaliszu. Szczegółowe uwagi do ustawy zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa zakłada tańsze przekształcenia mieszkań lokatorskich na pełną własność, wgląd w dokumentację dotyczącą nieruchomości, a także możliwość podejmowania uchwał o podziale spółdzielni przez jej członków.

W latach 70. i 80. spółdzielnie budowały mieszkania z kredytu, który członkowie spółdzielni spłacali w czynszu. Połowa tego kredytu została umorzona przez państwo względem spółdzielni, a nie jej lokatorów.

Lokatorzy, którzy będą chcieli przejąć mieszkanie na pełną własność, zgodnie z nowelizacją będą musieli spłacić część umorzonego kredytu po cenie nominalnej, czyli takiej, po której spółdzielnia spłacała kredyt. Szacuje się, że po denominacji taka spłata wyniesie od kilkunastu do kilkuset złotych. Dotyczy to ponad 900 tys. mieszkań w Polsce.

W opinii ustawodawcy, nowelizacja przyczyni się do wzmocnienia pozycji członków spółdzielni mieszkaniowych oraz do większej przejrzystości i jawności działania spółdzielni.

Sejm zdecydował, że zarząd spółdzielni będzie prowadzić ewidencję wydatków i kosztów spółdzielni osobno dla każdego budynku. Chodzi o przejrzystość wpływów i wydatków spółdzielni mieszkaniowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu każdy członek spółdzielni będzie wiedział, na jaki cel zostanie przeznaczony fundusz remontowy.

Ponadto członkowie spółdzielni będą mieć prawo wglądu w dokumentację dotyczącą nieruchomości, w której znajduje się lokal. Według nowelizacji, w skład rady nadzorczej nie będą mogły wchodzić osoby będące pracownikami spółdzielni. Członkiem rady nie będzie można być dłużej niż przez dwie kolejne kadencje.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 44 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Miały one przede wszystkim charakter doprecyzowujący i legislacyjne i były w większości zbieżne z sugestiami senackiego biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Adama Bielę.