29 maja 2007 r.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

Przyjęcie nowelizacji, uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego, rekomendował senatorom wiceminister finansów Arkadiusz Huzarek. W dyskusji głos zabierała także prezes Zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego Elżbieta Turkowska-Tyrluk. Senatorowie zapoznali się ponadto z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa dostosowuje prawo do przepisów unijnych i zakłada m.in. podwyższenie minimalnej sumy gwarancyjnej w ubezpieczeniach komunikacyjnych OC. Nowelizacja wynika z konieczności przeniesienia do polskiego prawa rozwiązań unijnych - tzw. piątej dyrektywy komunikacyjnej z maja 2005 r. Po opublikowaniu jej w czerwcu 2005 r. kraje UE miały 2 lata na jej przeniesienie do prawa krajowego (do 11 czerwca br.).

Zgodnie z wymogami unijnymi rząd określił nowe wysokości minimalnych kwot gwarancyjnych w OC (suma, poniżej której nie może zostać określona odpowiedzialność ubezpieczyciela w ubezpieczeniach majątkowych). W wypadku szkód doznanych przez osobę będzie to - docelowo - 1 mln euro na poszkodowanego lub 5 mln euro na jedno zdarzenie, niezależnie od liczby poszkodowanych. W wypadku uszkodzeń mienia będzie to 1 mln euro na jedno zdarzenie, niezależnie od liczby poszkodowanych.

Obecnie minimalne stawki gwarancyjne są w Polsce ponadtrzykrotnie niższe (1,5 mln euro za szkody osobowe, 300 tys. euro za szkody w mieniu). Dlatego Polska wystąpi do Komisji Europejskiej o możliwość wprowadzenia pięcioletniego okresu przejściowego, do 2012 r. Jest to najdłuższy okres przejściowy przewidziany w prawie UE.

Zgodnie z rządową propozycją do 10 grudnia 2009 r. obowiązywać będą obecne stawki, natomiast od 11 grudnia 2009 r. do 10 czerwca 2012 r. sumy gwarancyjne będą podwyższone do połowy wysokości przewidzianych dyrektywą unijną. Analogiczne rozwiązania mają obowiązywać w odniesieniu do obowiązkowych ubezpieczeń OC rolników.

Szkody wyrządzone przez pojazdy pozbawione tablic rejestracyjnych (lub wyposażone w fałszywe tablice) będą traktowane tak, jakby pojazdy te były zarejestrowane w państwie, w którym zdarzył się wypadek.

Za szkody te powinien odpowiadać fundusz gwarancyjny nawet wówczas, gdy posiadacz pojazdu nie zawarł obowiązkowego ubezpieczenia OC. W Polsce jest to Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG).

Odszkodowania będą wypłacane przez UFG m.in. wówczas, gdy sprawcy wypadku nie da się ustalić. Fundusz będzie wypłacał odszkodowania za szkody na osobie i mieniu, także w wypadku poważnych obrażeń uczestnika wypadku, jeśli będą one trwały dłużej niż 14 dni oraz w wypadku śmierci uczestnika wypadku. Nie będzie jednak wypłacał odszkodowań niższych niż 300 euro.

Wprowadzono również przepisy, które pozwolą organowi nadzoru nałożyć karę finansową na ubezpieczyciela, gdy nie zaspokoi on roszczeń klienta, posiadacza polisy OC.

Nowe rozwiązania dotyczą również procedur zaspokajania przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych roszczeń posiadaczy polisy OC. Będą one analogiczne jak w wypadku zakładów ubezpieczeń i za niedopełnienie obowiązków będzie grozić kara finansowa nakładana przez ministra finansów.

W opinii rządu, proponowane zmiany nie powinny wpłynąć na podwyższenie składek ubezpieczeniowych.

W dyskusji rozpatrywana ustawa nie wzbudziła kontrowersji, w związku z tym przewodniczący Komisji Gospodarki Narodowej zgłosił wniosek o przyjęcie jej bez poprawek. W głosowaniu wniosek został przyjęty jednomyślnie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej wyznaczono senatora Bogdana Lisieckiego.