27 czerwca 2007 r.

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzono "Informację o działalności Rzecznika Praw Obywatelskich w 2006 roku z uwagami o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela".

Informację przedstawił rzecznik praw obywatelskich Janusz Kochanowski, który odpowiadał następnie na pytania senatorów.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie przyjęli opinię dla Komisji Spraw Unii Europejskiej w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w części dotyczącej art. 14, 15 i 22 ustawy.

Uchwalona przez Sejm nowelizacja stanowi akt prawny, co do którego Rada Ministrów zadeklarowała, że ma on na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Dokonuje ona zmian trzydziestu dziewięciu ustaw normujących różne dziedziny w związku z koniecznością dostosowania, wdrożenia lub wykonania prawa wspólnotowego. Fakt ten przesądza o tym, że opiniowany akt prawny ma charakter tzw. ustawy horyzontalnej.

W ustawie zawarto przepisy zmierzające do modyfikacji obowiązujących unormowań prawnych na tle dotychczasowej praktyki ich stosowania i związanych z tym doświadczeń. Zapewnienie skuteczności prawa wspólnotowego w krajowym porządku prawnym wymaga bowiem nie tylko ciągłego wykonywania i stosowania tego prawa, ale także dokonywania systematycznej oceny tego procesu w aspekcie jego prawidłowości.

Drugą grupę tworzą przepisy mające na celu, z jednej strony, usunięcie sprzeczności polskiego ustawodawstwa z prawem wspólnotowym, z drugiej zaś - likwidację zaległości we wdrażaniu tego prawa. Jak bowiem podkreślono w uzasadnieniu projektowanej ustawy, Wprowadzanie zmian do przepisów prawa krajowego spowodowane jest także koniecznością reagowania na wszczynane przez Komisję Europejską postępowania o naruszenie prawa wspólnotowego, uruchamiane w trybie art. 226 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE). Mogą one zakończyć się wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, zobowiązującym Polskę do natychmiastowego usunięcia powstałych zaległości bądź sprzeczności ustawodawstwa krajowego z prawem wspólnotowym.

Trzecią grupę stanowią przepisy, które rozszerzają zakres podmiotowy niektórych ustaw o obywateli Konfederacji Szwajcarskiej w związku z koniecznością realizacji przez Polskę postanowień Umowy między Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi z jednej strony oraz Konfederacją Szwajcarską z drugiej strony w sprawie swobodnego przepływu osób z dnia 21 czerwca 1999 r. (Dz.Urz. WE L 114 z 30.04.2002, str. 6).

Czwartą grupę statuują przepisy, które zmierzają do korekt aktualnego stanu prawnego w związku ze zmianami zachodzącymi w prawie wspólnotowym.

Rozpatrywana ustawa została wniesiona do Sejmu przez Radę Ministrów. W toku prac sejmowych nie dokonano zmian, które w sposób istotny modyfikowałyby treść ustaw zmienianych niniejszą ustawą.

Na posiedzeniu Komisji Praw Człowieka i Praworządności obecni byli przedstawiciele Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej - sekretarz stanu Daniel Pawłowiec, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zastępca generalnego inspektora ochrony danych osobowych Andrzej Lewiński oraz kierownik Krajowego Biura Wyborczego Kazimierz Czaplicki.

Komisja nie wniosła zastrzeżeń do art. 14, dotyczącego ustawy o ochronie danych osobowych. Do art. 15, dotyczącego ustawy o broni i amunicji, w wyniku dyskusji i uzgodnień przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu z przedstawicielem resortu spraw wewnętrznych komisja zaproponowała dwie poprawki.

Odnośnie do art. 22, dotyczącego ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, kierownik KBW K. Czaplicki nie zgłosił uwag. Komisja także nie miała zastrzeżeń do tego artykułu.