Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (378) z 40. posiedzenia

Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska

w dniu 12 września 2006 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze (druk nr 220).

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 05)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dzień dobry państwu.

Witam na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska.

Dzisiejsze posiedzenie dotyczy jednego punktu. Jest to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze.

Rząd na dzisiejszym posiedzeniu reprezentuje pani dyrektor z upoważnienia ministra, który do mnie dzwonił i potwierdzał, nawet dwa razy, że pani Kinga Wojtczak będzie reprezentować dzisiaj rząd. Witam również osoby towarzyszące pani dyrektor. Witam panów senatorów i obsługę, nasze panie sekretarz, jak również pana legislatora.

W porządku naszego posiedzenia, jak mówiłem, jest tylko jeden nieduży punkt, krótka ustawa zmieniająca dotychczasowe zapisy. W związku z tym proszę panią dyrektor Kingę Wojtczak o wprowadzenie nas w tę ustawę.

Proszę, Pani Dyrektor.

Zastępca Dyrektora Departamentu Geologii i Koncesji Geologicznych w Ministerstwie Środowiska Kinga Wojtczak:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Uchwalona 24 sierpnia przez Sejm ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze jest inicjatywą poselską. Niemniej, skoro pan przewodniczący upoważnił mnie do wprowadzenia państwa w tę ustawę, postaram się to uczynić.

Ustawa ta wprowadza do obowiązującego prawa geologicznego i górniczego jedną zmianę, która polega na przywróceniu zerowych granic stawki opłaty za wydobywanie wody termalnej. W ubiegłej kadencji parlament przyjął poprawkę, przy sprzeciwie rządu, i wprowadził stawkę inną niż stawka zerowa. Granice tej stawki wynoszą: dolna - 25 gr, górna - 75 gr. Stawka ta obowiązuje od 1 lipca 2005 r. Obecnie z inicjatywy poselskiej staramy się wspólnymi siłami doprowadzić do przywrócenia stanu poprzedniego. Dlaczego powiedziałam: staramy się? Dlatego że rząd pozytywnie opiniuje uchwaloną ustawę i stoi na stanowisku, że przywrócenie stawki zerowej jest ze wszech miar uzasadnione i będzie sprzyjało rozwojowi geotermii w Polsce. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Proszę bardzo.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

Ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję panu legislatorowi.

Rozumiem, że uwag nie mamy. Poprawka była zgłaszana przez nas na posiedzeniu komisji, już kiedyś dyskutowaliśmy, jak pamiętamy, o problemie wód geotermalnych. W związku z tym można powiedzieć, że w Sejmie tylko zrealizowali nasz postulat i wprowadzili poprawkę zmieniającą ustawę. Myślę, że my na tym posiedzeniu komisji chyba nie musimy już nic dodawać. Jeśli jednak ktoś z członków komisji chce coś dodać w tej sprawie, proszę.

(Senator Marek Waszkowiak: Ja mam tylko jedno pytanie.)

Tak?

Senator Marek Waszkowiak:

Ja mam pytanie, Pani Dyrektor.

(Zastępca Dyrektora Departamentu Geologii i Koncesji Geologicznych w Ministerstwie Środowiska Kinga Wojtczak: Tak?)

Problem opłat za wody geotermalne pojawia się co jakiś czas. W 2001, o ile ja pamiętam, albo w 1999 r. była tak zwana ustawa czyszcząca i tam przemycono również zmianę stawek granicznych dla wód geotermalnych. Skąd się biorą pomysły, żeby na tych wodach zarabiać? One tak naprawdę stawiają pod znakiem zapytania wszystkie inwestycje, na przykład Geotermię Podhalańską. Skąd to się w ogóle bierze?

Zastępca Dyrektora Departamentu Geologii i Koncesji Geologicznych w Ministerstwie Środowiska Kinga Wojtczak:

Panie Senatorze, z przykrością muszę powiedzieć, że to pytanie nie powinno być skierowane do strony rządowej, bo to rząd zawsze zabiegał, żeby stawka za wydobywanie wód termalnych wynosiła 0 zł. Jak już wcześniej powiedziałam, ta stawka została wprowadzona z inicjatywy poselskiej w ubiegłej kadencji. Stawka zerowa obowiązywała już od 2001 r. Projekt rządowy przewidywał zawsze stawkę zerową. Z czego wynikają zabiegi o podwyższenie czy zmianę tej stawki? No, jak się domyślam, wynika to z chęci uzyskania dochodów przez gminy, bowiem opłata eksploatacyjna stanowi w 60% dochód gmin, a w 40% dochód narodowego funduszu.

(Senator Marek Waszkowiak: Dziękuję bardzo.)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Myślę, że te wyjaśnienia wystarczą.

Proszę, pan senator Gołaś.

Senator Andrzej Gołaś:

Ja chciałbym może troszkę szerzej na ten problem popatrzeć, ale na początku powiem, że jestem za i moja uwaga nie jest związana z jakimiś oporami. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na to, że prawo górnicze i geologiczne chyba już po raz trzeci zmieniamy i o nim dyskutujemy, więc jest to taka "metoda salami": wrzucania po kolei różnych problemów, skądinąd słusznych, ale dobrze byłoby - i to jest uwaga pod adresem rządu, który ma spojrzenie syntetyczne, całościowe - żeby rząd w jakiś sposób próbował, no, nie ujarzmić posłów i senatorów, bo to nie odpowiada zasadzie monteskiuszowskiej, ale po prostu poprzez przekazywanie informacji całościowo nowelizować to, co jest niedobre w tej ustawie.

Jeżeli chodzi o sprawę energii geotermalnej, to czynnikiem, który przemawia za tym, ażeby w jakiś sposób stymulować jej rozwój, jest... no, kwestia bezpieczeństwa energetycznego państwa to byłoby za dużo powiedziane, bo obecnie niekonwencjonalne źródła energii czy odnawialne źródła energii to jest niecałe 2% w bilansie energetycznym państwa, czyli można powiedzieć: żaden wpływ. Obecnie dla spraw energetycznych w państwie te źródła nie mają większego znaczenia, ale w roku 2010 - do tegośmy się zobowiązali - powinniśmy już 7%...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę?

(Głos z sali: 7,5%.)

Aż pół, no proszę. Ale wszystko wskazuje, Panie Senatorze, że my nie tylko z tą połówką, ale nawet tych 7% nie osiągniemy. Tak więc każde działanie, które stymuluje rozwój odnawialnych czy niekonwencjonalnych źródeł energii, jest wskazane i celowe. No i w związku z tym powinniśmy zaopiniować pozytywnie tę nowelizację. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Proszę, pan senator.

Senator Paweł Michalak:

Pani Dyrektor, ja mam konkretne pytanie, o rząd wielkości, to znaczy: o jakich pieniądzach, my mówimy, jakie pieniądze utraciły gminy z tego tytułu? I chciałbym się tu posłużyć przykładem Pyrzyc, gdzie były wydobywane wody geotermalne, ale ze względu na to, że miasteczko jest za małe, jest za mało odbiorców, stało się to nieopłacalne. Czy zejście do stawki zerowej spowoduje, że to będzie opłacalne? Żebyśmy przynajmniej mieli jakiś obraz sytuacji, jeśli chodzi o wielkość tych kwot. Na ile zerowa stawka zmieni sytuację? Może są potrzebne inne działania, a nie samo uspokojenie się, że zmienimy na zerową stawkę i oto wszyscy zaczną kopać, i wszędzie będzie wydobywana ciepła woda? Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję panu senatorowi.

Proszę, Pani Dyrektor.

Zastępca Dyrektora Departamentu Geologii i Koncesji Geologicznych w Ministerstwie Środowiska Kinga Wojtczak:

Dziękuję.

Pytał pan senator o skutki finansowe tej ustawy, a więc w skali roku i w skali kraju wpłaty z tytułu opłaty eksploatacyjnej za wydobywanie wód termalnych wynoszą 866 tysięcy zł. Te skutki wyliczone są dokładnie przy założeniu, że wydobycie w roku 2006 będzie identyczne, jak w roku 2005. Z tego do gmin wpływa 520 tysięcy zł.

(Głos z sali: Do ilu gmin?)

(Głos z sali: Do czterech, tak?)

Tak.

Pytał również pan senator...

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Czy zmieni to sytuację Pyrzyc?)

...czy to jest wystarczający instrument do uzdrowienia sytuacji. Niewątpliwie nie, niemniej jednak jest jednym z ważnych instrumentów wspomagających przedsiębiorstwa geotermalne. Niewystarczający, Panie Senatorze, bowiem koszt inwestycji jest niezwykle wysoki i on się zwraca przez wiele, wiele lat.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję, Pani Dyrektor.

Pan senator Gołaś, proszę jeszcze raz.

Senator Andrzej Gołaś:

To dobrze, że padło to pytanie i padła odpowiedź. Ja przypomnę, że jeżeli produkt krajowy brutto to jest ponad 900 miliardów zł, mówię w zaokrągleniu, a budżet państwa 200 miliardów zł, no to 860 tysięcy zł to są żadne pieniądze, czyli praktycznie mówimy o żadnych pieniądzach.

Ale chciałbym też powiedzieć o innej rzeczy. Inwestorzy na południu Polski noszą dość znane nazwiska, no, były burmistrz Zakopanego Adam Bachleda czy siostry Tlałkówny, nasze narciarki. Jako biznesmeni oni inwestują w geotermię, ale na Słowacji, mają już aquaparki, i nie tylko, w Orawicy. Rzeczywiście koszty instalacji są obecnie bardzo duże. Ale myślę, że będzie czas i okazja, żeby na wyjazdowych posiedzeniach i w Krakowie, i w Zakopanem o tym mówić. W każdym razie, no, trzeba robić wszystko, żeby stymulować rozwój tej gałęzi energii niekonwencjonalnej.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję panu senatorowi.

Rozumiem, że już mamy jakby podsumowanie, bo tak jak pan senator Gołaś nadmienił, przygotowujemy wniosek do pana marszałka o zgodę na wyjazdowe posiedzenie komisji w Krakowie 26-27, w którym będzie uczestniczył również pan minister...

(Głos z sali: Jaki miesiąc?)

26-27 października. Tak jest wstępnie ustalone. Ja zwracam uwagę, że jeszcze nie jest to zatwierdzone przez marszałka. Ale przygotujemy się do tego i jeśli pan marszałek to zatwierdzi, chociaż może nie sam marszałek, bo to prezydium zatwierdza, wtedy będziemy mogli pojechać. Mam nadzieję, bo zawsze, jak napiszemy nasze wnioski, tak one są realizowane, że tym razem też tak będzie. Temat geotermii jest tam poruszany, chyba nawet jako pierwszy punkt w porządku naszego wyjazdowego posiedzenia. Będzie to jeden dzień w Krakowie na AGH, u pana senatora Gołasia, tam będziemy mieli okazję być, no a drugiego dnia to już będzie Zakopane. Szczegóły omówię później, jak już wszystko uzgodnimy, będziemy je podawać. W tym momencie, na tej informacji, chciałbym zakończyć.

Rozumiem, że nie ma żadnych innych wniosków i możemy przejść do głosowania? Nie ma.

Proszę, kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (7)

Jednogłośnie za. Dziękuję.

Czy ktoś chce być sprawozdawcą?

(Senator Marek Waszkowiak: Ja...)

Pan przewodniczący? Proszę bardzo.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie, no, jak chcesz, to już zaklepane. Już zapisujemy.

(Rozmowy na sali)

Tak, tak.

Sprawozdawcą będzie pan senator Marek Waszkowiak.

Czy są jeszcze jakieś pytania, wątpliwości?

Jeśli nie ma, to w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamykam posiedzenie komisji.

Dziękuję wszystkim za uczestnictwo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 20)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów