Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny (844) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska (91.)

oraz Komisji Gospodarki Narodowej (129.)

w dniu 11 lipca 2007 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 36. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 21)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska Jerzy Chróścikowski)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Otwieram posiedzenie wspólne Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska oraz Komisji Gospodarki Narodowej, dotyczące wniosków - mamy je przed sobą - do ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Witam wszystkich państwa na posiedzeniu.

Czy jest ktoś z przedstawicieli rządu?

(Głos z sali: Jest nieobecny).

Nie ma nikogo, tak?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

W związku z tym prosiłbym panią legislator, jeśli można, o omówienie poprawek. Jak rozumiem, wniosek o odrzucenie ustawy mamy już przed sobą. Drugi zestaw dotyczy przyjęcia poprawek, prosiłbym zatem o łączne omówienie poprawek pierwszej i drugiej.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Hanna Kaśnikowska:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Poprawki zgłoszone w trakcie posiedzenia komisji i podczas obrad Senatu zmierzają do modyfikacji rozwiązań przyjętych przez Sejm. Jeśli chodzi o poprawkę pierwszą i drugą, senatorów Michalaka i Włosowicza, to zmieniają one rozwiązanie sejmowe w taki sposób, że sprowadzający pojazdy nie są zwalniani z obowiązku zapewnienia sieci na terytorium całego kraju, ale zostają obniżone sankcje w związku z częściowym wywiązaniem się z tego obowiązku.

Takie podejście do zagadnienia powoduje to, że te dwie poprawki w razie przegłosowania wyeliminują potrzebę rozwiązań, których propozycją była poprawka piąta. W poprawce piątej podjęto próbę zapewnienia rekompensaty właścicielowi pojazdu wycofywanego z eksploatacji, z tego względu, że sprowadzający pojazdy nie mieli obowiązku zapewnienia sieci na terytorium całego kraju. W związku z tym przyjęcie poprawek pierwszej i drugiej wyklucza głosowanie nad poprawkami piątą, a także trzecią i czwartą.

Poprawki trzecia i czwarta modyfikują przyjęte przez Sejm rozwiązanie. Nie eliminują przepisu, który pozwalał na niezapewnianie sieci na terytorium całego kraju, lecz zachowują rozwiązanie Sejmu dopuszczające niezapewnienie tej sieci, a jednocześnie zwalniające z opłat sankcyjnych z tego powodu. Te dwie poprawki, jak państwo widzicie, zmieniają jedynie poziom obniżki wysokości tych sankcji, które przyjął Sejm.

Poprawka trzecia zmienia przyjęte rozwiązanie w ten sposób, że w przypadku sieci obejmującej od 90% do 95% terytorium kraju, obniża opłaty za brak sieci nie o 75,%, jak chciał Sejm, lecz o 50%, i likwiduje obniżenie opłaty w przypadku niezapewnienia sieci na terytorium obejmującym poniżej 95%, ale nie mniej niż 85%.

Poprawka czwarta ma na celu zmniejszenie przyjętego przez Sejm obniżenia opłaty za brak sieci w taki sposób, że w przypadku sieci obejmującej od 90% do 95% terytorium kraju, opłata uległaby obniżeniu o 60%, a w drugim przypadku, określonym w ust. 6 pkt. 2, opłata uległaby obniżeniu o 40%, a nie o 50%, jak proponował Sejm.

Poprawka ostatnia, czyli piąta, jak już wcześniej wspominałam, ma na celu wprowadzenie obowiązku rekompensowania właścicielowi zdającemu pojazd kosztów dostarczenia go do punktu lub stacji demontażu, jeżeli odległość miejsca zamieszkania lub siedziby pojazdu wycofywanego z eksploatacji do najbliższego punktu zbierania pojazdów w linii prostej przekraczałaby 50 km.

Podczas konsultowania tej poprawki z fachowcami ze stowarzyszenia - to nie ja, jako merytorysta, powinnam zwracać na te rzeczy uwagę, ale nie ma rządu, więc wydaje mi się, że moim obowiązkiem jest o tym powiedzieć, ta rozmowa odbywała się w obecności pana senatora Michalaka - zwrócono mi uwagę, że w tym wypadku nie można obciążyć kosztami stacji demontażu, bo to nie stacja jest zobowiązana do zapewnienia sieci, ale sprowadzający, w tym tkwi ułomność tej poprawki.

To tyle, jeśli chodzi o moją opinię.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję, Pani Legislator.

Czy wnioskodawcy chcieliby jeszcze coś dodać?

(Senator Paweł Michalak: Jeśli można, dwa słowa.)

Proszę.

Senator Paweł Michalak:

Pani legislator powiedziała wszystko. Ta poprawka, przez fakt, że unikamy 95% pokrycia kraju siecią, nie zwalnia z kary, dopiero 100% pokrycia z niej zwalnia. Tak spełniamy wymogi unijne, całe to prawo musi być dostosowane do wymogów unijnych.

Jeżeli są jeszcze pytania, to ja odpowiem.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Proszę, pan senator.

Senator Andrzej Łuczycki:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo, tu zachodzi pewne nieporozumienie. Nie traktujmy tego w kategoriach kary. To nie jest kara. To jest opłata, którą ponoszą importerzy i producenci pojazdów, aby pojazd później został zrecyklingowany, tylko i wyłącznie po to.

I druga kwestia. No dobrze, zmienimy procenty, ale proszę mi wskazać w ustawie mechanizm, który pozwoli te procenty określić. Czym będziemy je wyznaczać, alkomatem?

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Nie ma rządu, w związku z tym trudno w tym momencie w imieniu rządu odpowiedzieć. Mamy te poprawki, musimy podjąć decyzje i je przegłosować.

Proszę, jeszcze pan senator.

Senator Marek Waszkowiak:

Proszę Państwa, ja jeszcze po posiedzeniu plenarnym rozmawiałem z panem ministrem, jest jedna firma, której udało się uzyskać pokrycie 98%, natomiast większość pozostałych ma niższy procent. To jest taka dodatkowa informacja przed rozstrzygnięciem przez państwa w głosowaniu.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję za wyjaśnienia.

Czy jeszcze pan senator wnioskodawca chce zabrać głos?

Proszę.

Senator Paweł Michalak:

Jeszcze chwilę. Ja też się dopytywałem, na czym polega określanie pokrycia siecią? Sprowadzający zawierają umowy, sami tych sieci nie budują. W ustawie jest zapisana wymagana odległość 50 km, więc stacje, z którymi są zawarte umowy, cyrklem się obrysowuje i sprawdza. Na tym to polega. Główny Inspektor Ochrony Środowiska takie właśnie mapki przyjmuje i decyduje, jaka procentowo część kraju jest pokryta siecią. Tak to się odbywa. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Mamy już wyjaśnienia. Rozumiem, że musimy przejść do głosowań. W tej chwili przechodzimy do zestawu pierwszego, to jest wniosek o odrzucenie ustawy.

Kto jest za przyjęciem pierwszego wniosku? (13)

Dziękuję.

Kto jest przeciw? (8)

Wniosek o odrzucenie ustawy przeszedł.

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Nie ma, tak? Wstrzymujących się nie ma.

Wniosek o odrzucenie został przyjęty, w związku z tym nie głosujemy nad następnymi.

Sprawozdawcą był pan senator Michalak. Rozumiem, że będzie nim dalej, tak?

(Wypowiedzi w tle nagrania).

Dziękuję.

W związku z tym, że wyczerpaliśmy punkty porządku, zamykam posiedzenie wspólne Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska i Komisji Gospodarki Narodowej.

Dziękuję wszystkim obecnym. Dziękuję paniom legislator, pani sekretarz.

(Koniec posiedzenia o godzinie 19 minut 31)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów