2 sierpnia 2006 r.

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności, podczas którego rozpatrzono przedstawione przez prezesa Rady Ministrów sprawozdanie "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2005 r.". Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 29 czerwca 2006 r.

W przekazanym marszałkowi Senatu stanowisku połączone komisje stwierdziły:

"W dniach 29 czerwca oraz 2 sierpnia 2006 roku Komisja Praw Człowieka i Praworządności, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Gospodarki Narodowej na wspólnych posiedzeniach zapoznały się z przedstawionym przez Prezesa Rady Ministrów sprawozdaniem <<Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2005 r.>>".

W wyniku analizy przedstawionego dokumentu oraz po wysłuchaniu opinii przedstawicieli organów instytucji państwowych, których zakres działania obejmuje problematykę bezpieczeństwa ruchu drogowego, komisje stwierdzają, że dokument nie zawiera elementów wymaganych w sprawozdaniach instytucji budżetowych:

- Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego nie zawarła szczegółowego planu swoich prac,

- w sprawozdaniu brak jest harmonogramu zadaniowo-finansowego rady,

- sprawozdanie nie zawiera informacji o wykonanych przez radę pracach i wydatkowanych na nie środkach finansowych,

- główną część sprawozdania stanowią dane statystyczne zestawione przez Komendę Główną Policji,

- sprawozdanie nie daje podstaw do stwierdzenia, że działania podejmowane przez krajową radę pozytywnie wpływają na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Komisje wyrażają negatywną opinię o przedstawionym sprawozdaniu "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2005 r."

Wobec prowadzonych prac nad nowelizacją ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku - prawo o ruchu drogowym - komisje sugerują rozważenie potrzeby dalszego istnienia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego".

Jak podano w przedstawionym komisjom sprawozdaniu, w 2005 r. w 48,1 tys. wypadków drogowych zginęło 5 tys. 444 osób, a blisko 61,2 tys. zostało rannych. W roku 2004 śmiertelnych ofiar wypadków było 5 tys. 712.

W 2005 r. najwięcej wypadków wystąpiło w godzinach 17-18 (3647 wypadków, 397 osób zabitych i 4525 rannych). Najmniej wypadków odnotowano w godzinach 24-1 w nocy. Zdecydowana większość wypadków (blisko 34,3 tys.) wydarzyła się w obszarze zabudowanym, zginęło w nich 2 tys. 495 osób. Ponad połowa (57,3%) wypadków miała miejsce na prostym odcinku drogi. Spośród wszystkich rodzajów wypadków drogowych na pierwsze miejsce wysuwają się zdarzenia, które można zakwalifikować jako "zderzenie się pojazdów w ruchu" - 46,1% wypadków. Następnym najczęściej występującym rodzajem wypadku było "najechanie na pieszego" (31,9% wypadków).

W 2005 r. nietrzeźwi spowodowali 5 tys. 748 wypadków, z tego nieco ponad 4 tys. spowodowali kierowcy. Najwięcej pijanych można spotkać na drogach w weekendy - wynika ze sprawozdania.

W swoim raporcie KRBRD, podobnie jak w raporcie z roku 2004, zauważa, że błędny jest pogląd, jakoby liczba wypadków i ich ofiar na polskich drogach była przede wszystkim związana z dynamicznym rozwojem motoryzacji. W ciągu ostatnich 15 lat liczba samochodów w Polsce wzrosła o ponad 100%. Jednak "w większości krajów pomimo wzrostu motoryzacji następuje stały spadek liczby wypadków i ofiar" - zauważa KRBRD.