30 marca 2007 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy - Karta Nauczyciela.

Po zapoznaniu się z informacją przedstawioną przez dyrektor Departamentu Pragmatyki Zawodowej Nauczycieli Zofię Chełstowską oraz z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, po krótkiej dyskusji komisja postanowiła kontynuować rozpatrywanie sejmowej nowelizacji 11 kwietnia br.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.

Na temat nowelizacji wypowiadali się wicedyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Andrzej Rudlicki, wicedyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego w tym resorcie Przemysław Baszak oraz Marian Róg i Andrzej Przemyski z Komendy Głównej Policji. Uwagi szczegółowe i propozycje poprawek zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja zmierza do poprawy bezpieczeństwa imprez masowych, szczególnie sportowych, o tzw. podwyższonym ryzyku. Na organizatora takiej imprezy, odbywającej się na stadionie lub w hali sportowej, nałożono obowiązek zapewnienia identyfikacji osób biorących udział w imprezie (w celu wyeliminowania anonimowości ułatwiającej łamanie porządku prawnego). W stosunku do członków służb porządkowych wprowadzono obowiązek legitymowania się ważną licencją pracownika ochrony. Ponadto organizator masowej imprezy sportowej został zobligowany ustawą do określenia w regulaminie miejsca nieprzeznaczonego dla publiczności oraz zasad wstępu dla osób małoletnich (dotychczas było to fakultatywne).

W ustawie skoncentrowano się na nowelizacji uregulowań dotyczących przepisów zawartych w rozdziale "Przepisy karne". Wprowadzono zakaz przebywania w miejscach nieprzeznaczonych dla publiczności, zakaz rzucania przedmiotami, które mogą stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia lub bezpieczeństwa uczestników imprezy, dodano przepis karny wprowadzający sankcję za niestawiennictwo w jednostce Policji osób, w stosunku do których orzeczono środek karny zakazu wstępu na imprezę masową, oraz za niestosowanie się do zakazu wstępu na imprezę masową. Ponadto wprowadzono minimalną wysokość grzywny (1000 zł) za określone w ustawie wykroczenia (dotychczas wysokość grzywny, określona kodeksem wykroczeń, pozostawała w zakresie decyzji sądu).

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się za wprowadzeniem poprawek do ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Ryszarda Ciecierskiego.

W dalszej części posiedzenia senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o zarządzaniu kryzysowym.

Przyjęcie ustawy, uchwalonej z przedłożenia rządowego, rekomendował wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Paweł Soloch. Wyjaśnień udzielali także wicedyrektor Departamentu Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych w resorcie spraw wewnętrznych Sławomir Kurski oraz ppłk Janusz Jastrząb z Dyżurnej Służby Operacyjnej. Senackie biuro legislacyjne przedstawiło propozycje poprawek do ustawy sejmowej oraz opinię prawną w sprawie zgodności z konstytucją art. 3 pkt 1 ustawy o zarządzaniu kryzysowym.

Rozpatrywana ustawa wprowadza system zarządzania kryzysowego na wypadek wystąpienia zagrożeń wymagających podjęcia przez organy administracji publicznej i siły zbrojne RP działań zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa obywatelom.

W założeniu wnioskodawców ustawa ma znaleźć zastosowanie w wypadkach, gdy stan zagrożenia bezpieczeństwa wymaga reakcji ze strony państwa, mimo że brak przesłanek do wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych, o których mowa w rozdziale XI konstytucji (stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej).

System zarządzania kryzysowego będzie obejmował organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego, siły zbrojne oraz podmioty prywatne (właścicieli i posiadaczy tzw. infrastruktury krytycznej).

Na szczeblu centralnym zostaną powołane Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego oraz Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, a na szczeblach lokalnych - odpowiednio: wojewódzkie, powiatowe i gminne centra zarządzania kryzysowego. Ustawa określa katalog zadań centrów zarządzania kryzysowego w sytuacjach kryzysowych.

W zależności od charakteru zagrożenia ustawa przewiduje cztery stopnie alarmowe, wprowadzane na terytorium całego kraju albo na jego części w drodze zarządzenia prezesa Rady Ministrów.

Po zapoznaniu się z przedstawionymi informacjami na temat ustawy o zarządzaniu kryzysowym Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła kontynuować jej rozpatrywanie na posiedzeniu 11 kwietnia br.