23 maja 2007 r.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych oraz o zmianie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Opinię na temat sejmowej nowelizacji, uchwalonej na podstawie projektu poselskiego, przedstawiła Hanna Tutaj-Kuć z Departamentu Prawnego Ministerstwa Transportu. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu nie zgłosiło żadnych zastrzeżeń o charakterze legislacyjnych.

W art. 1 noweli sejmowej zawarto zmianę art. 18 ust. 1 ustawy - przepisu określającego sposób obliczania odszkodowania za nieruchomości objęte decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi oraz przejęte na własność przez Skarb Państwa albo właściwą jednostkę samorządu terytorialnego.

W dotychczasowym stanie prawnym wysokość odszkodowania ustala się według wartości nieruchomości w dniu wydania przez organ I instancji decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi. W noweli zaproponowano, aby wysokość odszkodowania była uzależniona od wartości nieruchomości w dniu wydania decyzji ustalającej wysokość odszkodowania.

Jak stwierdziło senackie biuro legislacyjne, taka zmiana pozostaje w zgodzie z orzecznictwem Sądu Najwyższego, który poddawał w wątpliwość konstytucyjność przepisu wiążącego wysokość odszkodowania za wywłaszczaną nieruchomość z jej wartością na dzień wydania decyzji o lokalizacji drogi. Zdarza się bowiem często, że wartość nieruchomości położonych w obrębie planowanych dróg wzrasta znacząco w okresie między wydaniem decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi i decyzji określającej wysokość odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość. Stosowanie w takiej sytuacji art. 18 ust. 1 w aktualnym brzmieniu uzasadnia zarzut niezgodności z art. 21 konstytucji, dopuszczającym wywłaszczenie tylko za słusznym odszkodowaniem.

Zmiana zaproponowana w art. 2 noweli zmierza do doprecyzowania przepisu przejściowego zawartego w jednej z ostatnich nowelizacji ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

W dyskusji, a następnie w głosowaniu, rozpatrywana nowelizacja nie wzbudziła kontrowersji i senatorowie postanowili zarekomendować Izbie przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wyznaczono senatora Andrzeja Owczarka.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

Na temat nowelizacji, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu wniesionego przez Radę Ministrów, wypowiadali się wicedyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Bolesław Baszak oraz dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Zbigniew Wrona, a także prezes Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Urządzeń Pomiarowych Piotr Białobrzeski. Swoje uwagi przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowela zmierza do unormowania problematyki przeprowadzania kontroli ruchu drogowego przez strażników gminnych (miejskich), strażników leśnych, funkcjonariuszy Straży Parku oraz pracowników zarządów dróg. W związku z tym ustawa określa zakres kontroli ruchu drogowego, przeprowadzanej przez wymienione podmioty oraz związane z nią uprawnienia.

W dyskusji poruszano m.in. kwestie dotyczące wykorzystywania fotoradarów. Ustawa nie wywołała jednak większych kontrowersji i w głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się za przyjęciem jej bez poprawek. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Ryszard Ciecierski.