Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (840) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (100.)

oraz Komisji Gospodarki Narodowej (127.)

w dniu 11 lipca 2007 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 36. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz ustawy o finansach publicznych.

(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 04)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Jerzy Szmit)

Przewodniczący Jerzy Szmit:

Otwieram posiedzenie połączonych komisji: Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Gospodarki Narodowej.

Przedmiotem naszego posiedzenia będzie rozpatrzenie wniosków do ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz ustawy o finansach publicznych.

W trakcie debaty plenarnej zostały zgłoszone dwa wnioski, ich autorem jest pan senator Mariusz Witczak. W związku z tym, może zaczniemy od zapytania pana senatora Witczaka o uzasadnienie, merytoryczną treść i konsekwencje zaproponowanych poprawek.

Proszę bardzo.

Senator Mariusz Witczak:

Panie Przewodniczący, ja tłumaczyłem to w czasie posiedzenia i nie chciałbym się powtarzać. Myślę, że w tym momencie oddam głos legislatorowi i poproszę... Toczymy już z panem ministrem pewien spór prawniczy i myślę, że na ten poziom musi zejść ta dyskusja. Chcę tylko powiedzieć, że w żadnym razie nie jest to poprawka o charakterze politycznym, taka, która decyduje o jakiejś istotnej kwestii właśnie politycznej, ale poprawka legislacyjna i merytoryczna. Myślę, że właśnie na poziomie legislacyjnym mogłaby się toczyć ta debata. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Szmit:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Proszę bardzo, teraz pani mecenas, a potem pan minister odniesie się do meritum sprawy.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Sulkowska:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Propozycja pana senatora Witczaka sprowadza się do tego, żeby wykreślić dodany do art. 28 ust. 4, który stanowi, że "do podejmowania rozstrzygnięć w zakresie zdań zarządu województwa, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkty 2, 4, 7, 8, 9 i 13, stosuje się art. 31 ust. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa". Art. 31 ust. 4 ustawy o samorządzie województwa stanowi, że "uchwały zarządu województwa zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu zarządu w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej". Moim zdaniem literalne czytanie tego przepisu prowadzi do wniosku, że w pewnym sensie jest to nadregulacja, dlatego że art. 31 ust. 4 ustawy mówi tylko o trybie podejmowania uchwał przez zarząd województwa. Tak że we wszystkich innych sprawach, w których właściwy będzie zarząd województwa, i tak będzie miał zastosowanie art. 31 ust. 4 ustawy o samorządzie województwa.

Przewodniczący Jerzy Szmit:

Dziękuję bardzo.

Do której poprawki to się odnosi?

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Sulkowska: Do poprawki pierwszej.)

Panie Ministrze, proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Tomasz Nowakowski:

Dziękuję bardzo.

Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje!

Przede wszystkim chciałbym powiedzieć, że z ogromnym zadowoleniem przyjąłem wniosek pana senatora Mariana Miłka o przyjęcie tej ustawy bez poprawek. Powiem dlaczego. To przyspieszy, praktycznie o sześć tygodni, prace związane z uruchamianiem programów operacyjnych. Jesteśmy w takiej sytuacji, że jeden program już zakończyliśmy, negocjacje zostały zamknięte. Drugi praktycznie został uzgodniony. Ja dzisiaj dzielę czas między państwa a Komisję Europejską - negocjujemy trzeci. Za chwilę wynegocjujemy te wszystkie programy. Jeśli nie będziemy mieli znowelizowanej ustawy, to niestety to wstrzyma proces uruchamiania środków.

Odnosząc się już do tej konkretnej poprawki, chciałbym poinformować, że w samej ustawie o samorządzie województwa jest przewidziany sposób podejmowania decyzji przez zarząd - i to są rzeczywiście uchwały - nie jest jednak powiedziane, kiedy takie uchwały są podejmowane. O tym stanowią ustawy szczególne. W każdym przypadku to odrębna ustawa mówi o tym, że decyzje zapadają w formie uchwały. W przypadku ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju możliwe są również takie rozstrzygnięcia, które mogą zapadać w drodze decyzji marszałka. Wyobraźmy sobie sytuację, że marszałek ma przekazać pod obrady komitetu monitorującego jakieś dokumenty. No, trudno sobie wyobrazić, że zawsze do tego jest konieczna uchwała zarządu województwa. W naszej ocenie tylko w przypadku części decyzji, które będzie podejmował zarząd województwa, potrzebna jest uchwała, podejmowana właśnie w trybie art. 26 ust. 1. We wszystkich innych sprawach decyzję o tym, w jakim trybie będą podejmowane rozstrzygnięcia, chcemy pozostawić zarządowi województwa i marszałkowi. Uważamy zatem, że tylko w niektórych przypadkach, w tych sprawach istotniejszych, potrzebna jest uchwała, a w przypadku drobnych, proceduralnych decyzji, których instytucja zarządzająca podejmuje rocznie setki, a nawet tysiące, ten wymóg byłby nadmierny. A zatem proponujemy, aby jednak utrzymać ust. 4 mówiący o tym, że w pewnych sytuacjach to jest uchwała. W przypadku pozostałych sytuacji po prostu nie przesądzamy, w jakim trybie podejmowane są decyzje.

Przewodniczący Jerzy Szmit:

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Marian Miłek:

Chciałbym zwrócić uwagę na to, że w lit. d w ust. 4 jest określenie "do podejmowania rozstrzygnięć", a ustawa o samorządzie województwa mówi wyraźnie o uchwałach. Tak że jest to coś zupełnie innego i, tak jak pan minister mówił, rozstrzygnięć może być znacznie więcej aniżeli uchwał. Jest jeszcze jedna sprawa. Zarządy, jeżeli dobrze działają, przyjmują regulaminy pracy zarządu i precyzują w nich tryb postępowania w sprawach, czasem w sposób bardzo różny w przypadku takich samych spraw. Odniesienie, które tutaj jest, jednoznacznie precyzuje sposób rozstrzygania - jeszcze raz podkreślam to słowo - we wszystkich sprawach dotyczących programów operacyjnych. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Szmit:

Dziękuję bardzo.

Proszę państwa, jest jeszcze rozróżnienie między przewodniczącym zarządu województwa a marszałkiem. To też w pewnym momencie ma znaczenie. Ale już nie wnikajmy w szczegóły ustawowe.

Czy są jeszcze inne głosy? Nie ma.

W związku z tym przechodzimy do poprawki drugiej. Na końcu będziemy głosować.

Proszę bardzo... Panie Senatorze, czy w tym zakresie też zdaje się pan na panią legislator?

(Senator Mariusz Witczak: Tak, bardzo proszę.)

Proszę bardzo, Pani Mecenas.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Sulkowska:

Druga poprawka zmierza do tego, żeby w zmianie dziewiątej w art. 32 skreślić ust. 3, który powiela normę przewidzianą już w ustawie - Prawo zamówień publicznych. Art. 4 pkt 5 ustawy - Prawo zamówień publicznych wyłącza jej stosowanie między innymi w przypadku, gdy wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Szmit:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze, proszę o opinię.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Tomasz Nowakowski:

Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje!

Istotnie, ten przepis do 11 czerwca 2007 r. powielał normę z ustawy - Prawo zamówień publicznych. 11 czerwca weszła w życie nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych, która to wyłączenie znacząco rozszerzyła. Otóż w tej chwili w ustawie - Prawo zamówień publicznych mamy do czynienia z wyłączeniem dotyczącym tych przypadków, w których ze względu na istotny interes bezpieczeństwa państwa, istotny interes publiczny... Czyli tu mamy drugą kategorię wyłączenia i trzecia kategoria wyłączenia jest wtedy, kiedy są to sprawy objęte tajemnicą służbową. Tak szerokie wyłączenie nie jest nam potrzebne w tej ustawie. Uważamy, że w pozostałych przypadkach, kiedy mamy do czynienia z interesem publicznym albo z tajemnicą służbową, nie ma powodu, żeby wyłączać tryb przetargowy. Chcemy to robić tylko wtedy, kiedy chodzi o bezpieczeństwo państwa. A zatem to są jednak różne zakresy i gdybyśmy odwołali się wprost do ustawy - Prawo zamówień publicznych, to wtedy wyłączenie byłoby szersze niż to postulowane przez rząd. A zatem proponuję, aby jednak utrzymać w tej ustawie wyłączenie mniejsze zakresowo.

Przewodniczący Jerzy Szmit:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze pan senator Marian Miłek, tak?

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Marian Miłek:

Chciałbym przypomnieć, że ten problem był już omawiany na poprzednim posiedzeniu komisji, nastąpiło wtedy jego wyjaśnienie, które zostało przyjęte przez senatorów. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Szmit:

Dziękuję bardzo.

Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tych sprawach? Nie.

W związku z tym przechodzimy do głosowania. W pierwszej kolejności poddam pod głosowanie wniosek najdalej idący, wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (14)

Kto jest przeciw? (7)

Kto się wstrzymał? (2)

Dziękuję bardzo.

Wniosek przeszedł, a więc rekomendujemy przyjęcie ustawy bez poprawek.

Na sprawozdawcę poproszę pana senatora Mariana Miłka, żeby mógł kontynuować swoją pracę. Dziękuję bardzo.

Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Gospodarki Narodowej.

(Koniec posiedzenia o godzinie 19 minut 15)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów