Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (899) z 79. posiedzenia

Komisji Spraw Unii Europejskiej

w dniu 13 września 2007 r.

Porządek obrad:

1. Wnioski nierozpatrywane – propozycje – sygnatury Komisji Europejskiej: COM (2007) 355, COM (2007) 361, COM (2007) 367, COM (2007) 404, COM (2007) 410, COM (2007) 411, COM (2007) 413, COM (2007) 415, COM (2007) 419, COM (2007) 421, COM (2007) 422, COM (2007) 423, COM (2007) 425, COM (2007) 426, COM (2007) 427, COM (2007) 428, COM (2007) 429, COM (2007) 430, COM (2007) 431, COM (2007) 432, COM (2007) 433, COM (2007) 435, COM (2007) 438, COM (2007) 439, COM (2007) 441, COM (2007) 442, COM (2007) 443, COM (2007) 444, COM (2007) 445, COM (2007) 449, COM (2007) 457, COM (2007) 467, COM (2007) 481; a także: propozycja rozporządzenia Rady UE kończącego częściowe postępowanie weryfikacyjne oraz postępowanie przeglądowe i uchylenie obowiązujących środków antydumpingowych nałożonych na import lamp CFL-i pochodzących z Chin; propozycja rozporządzenia Rady UE nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na import nadsiarczanów z Chin, Tajwanu i USA.

(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 47)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Edmund Wittbrodt)

Przewodniczący Edmund Wittbrodt:

Czas jest właściwy, kworum jest, więc otwieram posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej.

Chciałbym powitać wszystkich obecnych, także osoby nas wspierające i posła do Parlamentu Europejskiego, pana Sylwestra Chruszcza. Bardzo miło, że jest pan z nami.

Dzisiaj mamy takie wyjątkowe posiedzenie, bo w okresie wakacyjnym nazbierało się sporo projektów różnych regulacji, ale prezydium zadecydowało, że akurat te są mniej istotne, a wtedy mamy w zwyczaju umieszczać to w porządku jako propozycje punktów nierozpatrywanych. I takie propozycje prezydium komisji, żeby nie rozpatrywać, dotyczą projektów rozporządzeń, dyrektyw, które są umieszczone w dokumentach KOM 2007 oznaczonych numerami: 355, 361, 367, 404, 410, 411, 413, 415, 419, 421, 422, 423, 425, 426, 427, 428, 429, 430, 431, 432, 433, 435, 438, 439, 441, 442, 443, 444, 445, 449, 457, 467, 481. One wszystkie były przekazane wraz ze stanowiskami rządu i powinny być rozpatrywane w trybie art. 6. Dwa wnioski były przekazane w trybie art. 8: propozycja rozporządzenia Rady kończącego częściowe postępowanie weryfikacyjne oraz postępowanie przeglądowe i uchylenie obowiązujących środków antydumpingowych nałożonych na import lamp CFL pochodzących z Chin i propozycja rozporządzenia Rady nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na import nadsiarczanów z Chin, Tajwanu i USA.

My te wszystkie propozycje, te projekty otrzymaliśmy, one nie budziły wątpliwości albo są mniejszej wagi, rząd nie zgłaszał do nich żadnych uwag, żadnych zastrzeżeń. Tylko w przypadku jednego wniosku, to jest wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na import nadsiarczanów z Chin, Tajwanu i USA, rząd wstrzymał się od głosu. Najczęściej jest takie sformułowanie, że rząd popiera projekt, czasami, że nie wnosi uwag, a w tym jedynym przypadku rząd wstrzymuje się od głosu. Tak na dobrą sprawę z opisu, który tutaj mamy, nie wynika, jaki jest tego powód. Celem projektu rozporządzenia jest nałożenie ostatecznego cła antydumpingowego na import itd., tak jak odczytałem, i chodzi o takie wysokości: z 10,6% do 39%, z 0% do 71,8% i 22,6%. Czy tak? Zdaniem rządu ze względu na niską wartość importu nadsiarczanów do Polski implementacja rozporządzenia nie będzie miała istotnych skutków finansowych i gospodarczych. I z tego powodu rząd wstrzymuje się od głosu.

Czy jest coś do dodania? Patrzę tutaj na pana Andrzeja.

Analityk Komisji Spraw Unii Europejskiej Andrzej Wójtowicz:

Wielokrotnie tutaj o tym dyskutowaliśmy, wskazywałem również na tę wyjątkową uznaniowość środków antydumpingowych, i tu zawsze była pewna polemika ze stroną rządową. Jeśli chodzi o ten dokument, to w mojej ocenie wstrzymanie się od głosu wynika z kierunku importu. Gdyby to były inne kraje, prawdopodobnie nie byłoby tego wstrzymania, byłoby wsparcie, ale tutaj chodzi o Stany Zjednoczone i prawdopodobnie z tego wynika to wstrzymanie się strony rządowej od głosu.

Przewodniczący Edmund Wittbrodt:

Dziękuję bardzo.

Ponieważ to nie ma zasadniczego czy większego wpływu na to, co w Polsce się dzieje, to prezydium postanowiło, żeby tego nie rozpatrywać.

Państwo mają opis do wszystkich tych projektów. Gdyby były jakieś uwagi, jeżeli chcielibyśmy coś rozpatrzyć, to będzie taka szansa, dlatego że, co już chciałbym zapowiedzieć, najprawdopodobniej będzie jeszcze jedno posiedzenie komisji, 25 września, we wtorek, chyba około godziny 11.00. Czy to będzie ostatnie posiedzenie, nie wiadomo, bo nasza komisja musi działać do końca, żeby wszystkie projekty, które tam są rozpatrywane, były rozpatrzone. My działamy chyba nie tylko do wyborów, ale i do powołania nowego parlamentu, czyli jeszcze co najmniej miesiąc, najprawdopodobniej więc będzie trzeba się spotkać. To jest jedna informacja.

I druga informacja – jutro o 10.00 będzie przerwa w obradach Senatu, podczas której zostanie wykonana wspólna fotografia całego Senatu. Jest też propozycja, żebyśmy zaraz po wykonaniu tej fotografii gdzieś tam ustawili komisję i zrobili sobie taką fotografię możliwie pełnego składu komisji.

(Głos z sali: Szampan będzie?)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Szampan? Szampan będzie, ale po wygranych wyborach.

(Wesołość na sali)

(Głos z sali: Mogą być dwa.)

Mogą być dwa, no tak.

Czy są jeszcze jakieś pytania, uwagi? Bo jeżeli nie, to na tym chciałbym zakończyć posiedzenie komisji.

Nie dziękuję za pracę w całej tej trochę krótszej kadencji, bo jeszcze będzie do tego okazja, ale dziękuję za udział w dzisiejszym posiedzeniu komisji i zamykam posiedzenie. Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 55)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów