29 marca 2006 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych, podczas którego rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Bułgarii o zabezpieczeniu społecznym, podpisanej w Sofii dnia 9 czerwca 2005 r.

Na temat zapisów zawartych w przedmiotowej umowie wypowiadali się podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Kazimierz Kuberski oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Krzysztof Kocel. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Umowa będąca przedmiotem ratyfikacji stanowi przygotowanie do współpracy z Bułgarią w dziedzinie zabezpieczenia społecznego na zasadach obowiązujących w Unii Europejskiej. Jej celem jest zapewnienie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, z uwzględnieniem standardów międzynarodowych w tej dziedzinie oraz podstawowych zasad: równego traktowania, swobodnego eksportu świadczeń, jedności stosowanego prawa oraz sumowania okresów ubezpieczenia. Podmiotowy zakres umowy obejmuje osoby, które podlegają lub podlegały ustawodawstwu jednej albo obu stron, a także członków ich rodzin. Przedmiotowy zakres dotyczy obowiązku ubezpieczenia społecznego, świadczeń emerytalnych i rentowych, świadczeń z tytułu choroby i macierzyństwa, świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, świadczeń rzeczowych (zdrowotnych), zasiłków dla bezrobotnych, zasiłków rodzinnych, zasiłków pogrzebowych. Umowa nie będzie stosowana do świadczeń na rzecz ofiar wojny lub jej skutków.

Z dniem wejścia umowy w życie zostaną uchylone regulacje z zakresu ubezpieczeń społecznych dotychczas obowiązujące w stosunkach pomiędzy Polską a Bułgarią, co ma eliminować problemy występujące w związku z realizacją umowy z 12 lipca 1961 r. o współpracy w dziedzinie polityki społecznej. Uregulowania nowej umowy mają charakter korzystniejszy dla świadczeniobiorców.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że sprawozdanie komisji w tej sprawie podczas posiedzenia plenarnego złoży senator Franciszek Adamczyk.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o ratyfikacji międzynarodowej konwencji o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi.

Na temat ustaleń przyjętych w konwencji będącej przedmiotem ratyfikacji wysłuchano informacji udzielonych przez dyrektor Departamentu Transportu Morskiego i Śródlądowego w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Janinę Mętrak oraz przez wicedyrektora K. Kocela z MSZ. Zapoznano się także z pozytywną opinią senackiego biura legislacyjnego.

Przedmiotowa konwencja ma na celu zapewnienie odpowiedniego odszkodowania osobom, które poniosły straty spowodowane zanieczyszczeniami powstałymi na skutek wycieku lub wypuszczenia oleju bunkrowego ze statku.

W głosowaniu senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych poparli rozpatrywaną ustawę ratyfikacyjną. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator F. Adamczyk.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o ratyfikacji Międzynarodowej Umowy dotyczącej Drewna Tropikalnego, sporządzonej w Genewie dnia 26 stycznia 1994 r.

Ustalenia zawarte w przedmiotowej umowie omówili wiceminister gospodarki Marcin Korolec oraz wicedyrektor K. Kocel z MSZ. Pozytywna opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

Jak przypomniano, art. 6 ust. 2 Traktatu akcesyjnego zobowiązał nowe kraje członkowskie Unii Europejskiej do przystąpienia do wszystkich umów mieszanych, których stronami są członkowie Unii i Wspólnota Europejska. Przedmiotowa umowa, będąca przedmiotem rozpatrywanej ustawy, należy do kategorii umów mieszanych, o których mowa w Traktacie akcesyjnym. Reguluje ona zasady handlu drewnem produkowanym w krajach leżących między równoleżnikami Raka i Koziorożca, a jej stronami są państwa produkujące i użytkujące drewno tropikalne. Celem umowy jest zapewnienie zasad zrównoważonego obrotu drewnem w ten sposób, aby ograniczyć jego destrukcyjny wpływ na środowisko. W celu realizacji postanowień umowy powołano Międzynarodową Organizację ds. Drewna Tropikalnego, określając tryb jej wyłaniania, strukturę oraz siedzibę. Jak stwierdzono, wejście w życie przedmiotowej umowy nie wymaga wydania nowych aktów prawnych.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Raua.

W czwartym punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Gruzji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Warszawie dnia 5 listopada 1999 r.

W tym punkcie wysłuchano informacji przedstawionej przez wiceministra finansów Mirosława Barszcza oraz wicedyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w MSZ Remigiusza Henczela. Ponadto zapoznano się z pozytywną opinią senackiego biura legislacyjnego.

Umowa, której dotyczy rozpatrywana ustawa ratyfikacyjna, jest pierwszą umową tego typu zawartą z Gruzją. Została oparta na Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD. Zgodnie z postanowieniami umowy w celu eliminacji podwójnego opodatkowania zastosowano jedną z dopuszczalnych przez Modelową Konwencję metodę tzw. zaliczenia (zwaną również kredytu podatkowego), polegająca na zaliczeniu podatku zapłaconego w państwie źródła na poczet podatku należnego w państwie zamieszkania.

Inaczej niż to przewiduje Modelowa Konwencja omawiana umowa reguluje wyjątek od generalnej zasady opodatkowania dochodów z pracy najemnej w państwie, na terytorium którego jest wykonywana - dochody będą opodatkowane w państwie rezydencji, jeżeli maksymalny okres przebywania w drugim państwie nie przekracza 90 dni (zgodnie z Konwencją Modelową jest to okres 183 dni).

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. W imieniu komisji stanowisko to przedstawi podczas posiedzenia plenarnego senator Jarosław Lasecki.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Nową Zelandią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 21 kwietnia 2005 r.

Na temat przedmiotowej umowy wypowiadali się wiceminister finansów M. Barszcz oraz wicedyrektor w MSZ R. Henczel. Pozytywną opinię przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Umowa, której dotyczy ustawa ratyfikacyjna, jest pierwszą umową w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawartą z Nowa Zelandią, została oparta na Modelowej Konwencji OECD. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania zastosowano odrębne metody dla Polski i Nowej Zelandii. W Nowej Zelandii będzie miała zastosowania metoda zaliczenia podatku zapłaconego w Polsce na poczet podatku nowozelandzkiego. W Polsce będzie miała zastosowanie metoda wyłączenia z progresją - Polska wyłączy dochód uzyskany w Nowej Zelandii jednakże przy obliczaniu podatku należnego zastosowanie będzie miała taka stawka, jakby dochodu uzyskanego w Nowej Zelandii nie wyłączono (odrębnie uregulowano zasady dotyczące dywidend, odsetek i należności licencyjnych).

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora J. Laseckiego.