Poprzednia część, następna część, spis treści


Z prac komisji senackich

16 stycznia 2008 r.

 

Podczas posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej przyjęto plan pracy komisji na 2008 r.

Plan przedstawił i omówił przewodniczący komisji senator Mieczysław Augustyn. W czasie dyskusji plan zaproponowany przez przewodniczącego uzupełniono o informację rządu o działalności i finansowaniu warsztatów terapii zajęciowej i zakładów aktywizacji zawodowej (wniosek senatorów Stanisława Koguta i Kazimierza Jaworskiego), a także o informację rządu o stanie likwidacji barier architektonicznych w Polsce (senator Małgorzata Adamczak) oraz o systemie rodzinnych form opieki nad dzieckiem (senator Piotr Kaleta).

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej przyjęła jednogłośnie następujący plan pracy na rok 2008:

Styczeń

  • legislacja bieżąca (rozpatrywanie ustaw skierowanych przez marszałka Senatu).

Luty

  • legislacja bieżąca.

Marzec

  • sytuacja w opiece pielęgniarskiej i rehabilitacji w domach pomocy i stacjonarnych placówkach opiekuńczych (posiedzenie tematyczne lub seminaryjne),
  • informacja pełnomocnika rządu do spraw osób niepełnosprawnych o działalności i finansowaniu warsztatów terapii zajęciowej i zakładów aktywizacji zawodowej oraz o stanie likwidacji barier architektonicznych w Polsce,
  • Informacja prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o programach funduszu skierowanych do osób niepełnosprawnych i ich rodzin,
  • informacja ministra pracy i polityki społecznej o stanie prac nad projektem ustawy o pracownikach socjalnych,

  • legislacja bieżąca.

Kwiecień

  • informacja ministra pracy i polityki społecznej o systemie rodzinnych form opieki nad dzieckiem,
  • ocena rządowego projektu programu polityki prorodzinnej (posiedzenie z udziałem ministra pracy i polityki społecznej, przedstawicieli rządu i samorządu terytorialnego oraz ekspertów i organizacji pozarządowych),
  • legislacja bieżąca.

Maj

  • rehabilitacja, terapia, przygotowanie zawodowe oraz praca dla osób niepełnosprawnych - ocena funkcjonowania rozwiązań oraz rekomendacje zmian na podstawie dorobku Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Zdrowia Senatu VI kadencji (posiedzenie wspólne z Komisją Zdrowia),
  • legislacja bieżąca.

Czerwiec

  • inspekcja pracy - między skutecznością a niezależnością (posiedzenie tematyczne lub seminaryjne),
  • informacja ministra pracy i polityki społecznej o instrumentach wsparcia dla rodzin sprawujących w domu funkcje opiekuńcze wobec dzieci i osób chorych,
  • legislacja bieżąca.

Lipiec

  • Ocena przygotowań do wdrożenia ustawy o zakładach emerytalnych - organizacyjny i instytucjonalny aspekt wypłaty świadczeń emerytalnych z II filara od 1 stycznia 2009 r. (posiedzenie z udziałem ministra pracy i polityki społecznej, ministra finansów, prezesa ZUS oraz przedstawicieli instytucji finansowych),
  • legislacja bieżąca.

Sierpień

  • legislacja bieżąca.

Wrzesień

  • realizacja konstytucyjnej zasady pomocniczości w polskim systemie zabezpieczenia społecznego (konferencja we współpracy z Instytutem Spraw Publicznych z udziałem przedstawicieli rządu, samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych z Polski oraz Wielkiej Brytanii i Niemiec),
  • legislacja bieżąca.

Październik

  • umocnienie zasady pomocniczości w dziedzinie zabezpieczenia społecznego - rekomendacje zmian prawnych (seminarium z udziałem ekspertów),
  • legislacja bieżąca.

Listopad

  • polityka prorodzinna we Francji (wyjazd studyjny),
  • legislacja bieżąca.

Grudzień

  • legislacja bieżąca.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Kultury i Środków Przekazu wybrali drugiego zastępcę przewodniczącego komisji.

W trakcie dyskusji kandydaturę senatora Andrzeja Grzyba na to stanowisko zgłosiła senator Barbara Borys-Damięcka. W głosowaniu tajnym, przeprowadzonym przez senatorów Marię Pańczyk-Pozdziej, Janusza Sepioła i Michała Wojtczaka, zgłoszonego kandydata poparło 7 senatorów, 1 osoba była przeciw. Wobec wyników głosowania senator A. Grzyb został drugim zastępcą przewodniczącego Komisji Kultury i Środków Przekazu.

Tego samego dnia senatorowie dyskutowali nad potrzebą ustalenia zasad podejmowania inicjatyw uchwałodawczych.

Rozważono także podjęcie inicjatywy uchwałodawczej w 250. rocznicę urodzin Juliana Ursyna Niemcewicza. Senatorowie zdecydowali o rozpoczęciu prac nad projektem uchwały w tej sprawie i upoważnili do tego senatora Adama Massalskiego.

Senator B. Borys-Damięcka zaproponowała podjęcie prac nad inicjatywą ustawodawczą dotyczącą ustawy o działalności teatrów polskich. Senatorowie przychylili się do tej propozycji i upoważnili senator pomysłodawczynię do reprezentowania komisji w pracach nad tym projektem.

Ponadto Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła wystąpić do marszałka Bogdana Borusewicza z prośbą o objęcie przez niego patronatem Panoramy Literatury Polskiej, nowoczesnej bazy informacji o literaturze i kulturze polskiej.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Zdrowia rozpatrzyła plan pracy na pierwsze półrocze br.

Senatorowie przedstawili i zatwierdzili propozycje tematów, którymi powinna się zająć komisja. Dotyczyły one m.in. koszyka świadczeń gwarantowanych, dalszego pilotażu Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych, planów Narodowego Funduszu Zdrowia. Ponadto Komisja Zdrowia przewiduje zorganizowanie konferencji poświęconej Narodowemu Programowi Ochrony Zdrowia Psychicznego, a także posiedzeń seminaryjnych dotyczących realizacji ustawy o ratownictwie medycznym oraz o roli pediatrii w lecznictwie otwartym. Komisja zajmie się również sprawami związanymi z tworzeniem systemu wsparcia osób niepełnosprawnych i ich rodzin w zakresie rehabilitacji oraz sytuacją młodych pracowników służby zdrowia. Komisja zdrowia planuje także przygotowanie inicjatyw ustawodawczych dotyczących ochrony zdrowia i dziedzin pokrewnych.

23 stycznia 2008 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Spraw Unii Europejskiej podsumowano prezydencję portugalską w Unii Europejskiej.

Bilans zakończonej 31 grudnia 2007 r. prezydencji przedstawił ambasador Republiki Portugalii w Polsce José Sequeira e Serpa. W swoim wystąpieniu podkreślił, że była to prezydencja sukcesu oraz zmian na mapie europejskiej. Podpisanie Traktatu Lizbońskiego, rozszerzenie strefy Shengen i strefy euro stanowiły największy przełom w strukturach europejskich od 2004 r. i od czasu przyjęcia nowej "dziesiątki". Ambasador zaakcentował, że udało się zrealizować ponad 90% zamierzonych priorytetów, a wiele projektów rozpoczętych przez władze Portugalii podczas tej prezydencji będzie kontynuowanych we współpracy z Komisją (np. Europejski Instytut ds. Technologii i program GALILEO). Kontynuowane będą też pewne kierunki polityki zagranicznej, na które Portugalia kładła szczególny nacisk podczas swojego przewodnictwa w UE (wzmocnienie relacji z Brazylią i krajami MERCOSUR). Ambasador zapowiedział również intensywny udział Portugalii w pracach "Trójki" (wspólnie ze Słowenią i Francją, która obejmie przewodnictwo w UE w II półroczu br.).

Z priorytetami prezydencji słoweńskiej, rozpoczętej 1 stycznia br., zapoznał senatorów ambasador tego kraju w Polsce Jožef Drofenik. Jak stwierdził, najważniejszym celem politycznym będzie ratyfikacja Traktatu Lizbońskiego, tak aby mógł wejść on w życie od stycznia 2009 r. lub najpóźniej przed wyborami do Parlamentu Europejskiego. Kolejnym priorytetem stanie się wprowadzenie legislacji umożliwiającej kompleksowe rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa energetycznego i promowania odnawialnych źródeł energii oraz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. W polityce zagranicznej prezydencja słoweńska skupi się na kwestii Bałkanów Zachodnich, dbając o utrzymanie stabilności sytuacji w kontekście perspektyw przynależności do UE państw tego regionu (przygotowanie Układów Europejskich o Stabilizacji i Stowarzyszeniu). Najważniejszym zadaniem o charakterze ekonomiczno-gospodarczym będzie rozpoczęcie nowego cyklu Strategii Lizbońskiej, związanego m.in. z rozwojem Europejskiego Obszaru Badań, kolejnymi działaniami na rzecz rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw oraz przyjęciem nowych zintegrowanych wytycznych na wiosennej sesji Rady Europejskiej. Ostatnim ważnym priorytetem ma być intensyfikacja dialogu międzykulturowego zarówno w wymiarze uniwersalnym, jak i eurośródziemnomorskim.

Podczas posiedzenia sekretarz Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej minister Mikołaj Dowgielewicz omówił polską politykę europejską podczas prezydencji portugalskiej i słoweńskiej w Unii Europejskiej. W swoim wystąpieniu podkreślił wyjątkowość prezydencji portugalskiej i jej sukcesy na polu negocjacyjnym przy okazji podpisywania Traktatu Lizbońskiego. Zwrócił również uwagę na fakt, że podczas tej prezydencji Unia Europejska rozpoczęła przegląd rynku wewnętrznego, mający generalne znaczenie w procesie dostosowawczym do globalizacji rynków światowych. Podniósł ponadto zasługę prezydencji portugalskiej w powiększeniu katalogu podstawowych wolności o wolność przepływu wiedzy.

Omawiając rozpoczynającą się prezydencję słoweńską, minister M. Dowgielewicz poinformował, że kilka aspektów - dotyczących Wspólnej Polityki Rolnej oraz tzw. pakietu klimatycznego - będzie w najbliższym czasie przedmiotem rozmów polsko-słoweńskich. Wyraził ponadto zadowolenie z postępu negocjacji akcesyjnych z Macedonią.

W dyskusji, w której głos zabrali senatorowie Włodzimierz Cimoszewicz, Janusz Rachoń, Stanisław Iwan, Leon Kieres, Edmund Wittbrodt oraz Władysław Sidorowicz, poruszano m.in. kwestie dotyczące stosunków Unii Europejskiej z Kubą, doświadczeń po powiększeniu obszaru Schengen, ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, bezpieczeństwa energetycznego, dialogu międzykulturowego oraz sytuacji w Kosowie.

 

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ust. 1 pkt 2

  • Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odpowiedzialności przewoźników pasażerskich na morzu i wodach śródlądowych z tytułu wypadków (COM(2007) 645), sygn. Rady UE 6827/06.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Infrastruktury.

Referent: senator Zdzisław Pupa.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Maciej Jankowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.

  • Wniosek dotyczący rozporządzenia rady ustanawiającego przepisy wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do opodatkowania usług ubezpieczeniowych i finansowych (COM(2007) 746), sygn. Rady UE 16209/07.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Finansów.

Referent: senator Stanisław Iwan.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Elżbieta Chojna-Duch.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozporządzenia z uwzględnieniem uwag rządu.

  • Wniosek dotyczący dyrektywy rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do opodatkowania usług ubezpieczeniowych i finansowych (COM(2007) 747), sygn. Rady UE 16210/07.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Finansów.

Referent: senator S. Iwan.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu E. Chojna-Duch.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt dyrektywy z uwzględnieniem uwag rządu.

  • Wniosek w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu (COM(2007) 796), sygn. Rady UE 16696/07.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Gospodarki.

Referent: senator Tadeusz Gruszka.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Marcin Korolec.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.

  • Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1234/2007 ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku) w odniesieniu do krajowych kwot mlecznych (COM(2007) 802), sygn. Rady UE 16476/07.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Grzegorz Wojciechowski.

Przedstawiciel rządu: zastępca dyrektora Departamentu Rynków Rolnych Jerzy Dąbrowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.

  • Wnioski nierozpatrywane - propozycja zaakceptowana przez komisję:

- przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt 2: COM(2007) 610, 736, 737, 760, 762, 763, 788, 789, 829, 834, 835.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych.

Zmiany zawarte w sejmowej nowelizacji omówiła dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych Małgorzata Piotrak. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu stwierdziło, że rozpatrywana ustawa nie budzi zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym.

Sejmowa nowelizacja zmienia termin wejścia w życie - w zakresie dotyczącym obywateli polskich przebywających za granicą - art. 16 ustawy z 13 lipca 2006 r., stanowiącego, że osoba odbierająca dokument paszportowy sprawdza za pomocą czytnika elektronicznego, czy dane osobowe i biometryczne zamieszczone w tym dokumencie są zgodne ze stanem faktycznym. Artykuł 66 ustawy o dokumentach paszportowych przewidywał, że art. 16 - w zakresie dotyczącym obywateli polskich przebywających za granicą - ma wejść w życie 28 lutego br. Ustawa sejmowa zmierza do tego, aby to unormowanie weszło w życie 29 czerwca 2009 r.

Projekt ustawy został wniesiony do Sejmu przez Radę Ministrów. W toku sejmowego postępowania ustawodawczego nie dokonano w nim żadnych zmian.

Ustawa nie budziła zastrzeżeń legislacyjnych i nie wywołała dyskusji Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Przewodniczący komisji senator Mariusz Witczak zgłosił wniosek o przyjęcie jej bez poprawek. W głosowaniu senatorowie poparli jednomyślnie zgłoszony wniosek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Piotra Kaletę.

W drugim punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw.

Założenia ustawy, która została przygotowana w związku z koniecznością wdrożenia do prawa polskiego przepisów dyrektyw unijnych, omówił szef Urzędu ds. Cudzoziemców Rafał Rogala. Senackie biuro legislacyjne przedstawiło uwagi o charakterze porządkowym i legislacyjnym do omawianej nowelizacji, których zapisy zostaną przygotowane w czasie późniejszym po konsultacjach z przedstawicielami rządu. Współpracę przy sformułowaniu poprawek zadeklarował posekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych Piotr Stachańczyk.

Pytanie senatora Zbigniewa Meresa zadane podczas dyskusji dotyczyło tożsamości kulturowej oraz ochrony uzupełniającej. Senatora Bogdana Paszkowskiego interesowały skutki finansowe wprowadzenia tej ustawy dla powiatów oraz sposoby udzielania pomocy cudzoziemcom.

Ernest Zienkiewicz z Urzędu Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców zasygnalizował w swoim wystąpieniu nieścisłości w zapisach ustawy i zasugerował wprowadzenie poprawek. Proponowane zmiany poparł senator M. Witczak. Pozytywną opinię o nich wyraził wiceminister P. Stachańczyk

Ponieważ nie było dalszych głosów, przewodniczący komisji zamknął dyskusję i zaproponował kontynuowanie prac nad nowelizacją sejmową na kolejnym posiedzeniu, po przeanalizowaniu uwag senackiego biura legislacyjnego i propozycji przedstawiciela Urzędu Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców. Ustalono, że posiedzenie w tej sprawie odbędzie się 31 stycznia br.

Trzeci punkt porządku dziennego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przewidywał rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych.

W imieniu rządu ustawę przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz. Jak stwierdził, jest to ustawa "teoretyczna", ponieważ w Polsce nie ma tuneli o długości przewidzianej w jej zapisach, ale nowelizacja implementuje do polskiego systemu prawnego postanowienia dyrektywy unijnej w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej.

Uwagi do ustawy przedstawiło senackie biuro legislacyjne, zaproponowało także wprowadzenie odpowiednich zmian. Z tymi uwagami zgodził się wiceminister T. Jarmuziewicz, ale zaproponował inną redakcję poprawek. Do propozycji zmian odniosła się także Beata Leszczyńska, wicedyrektor Departamentu Dróg i Autostrad w Ministerstwie Infrastruktury, która przedstawiła nowe zapisy zaproponowanych zmian.

W dyskusji senator B. Paszkowski pytał przedstawicieli rządu o kwestie dotyczące okresu sprawozdawczego. Problem bezpieczeństwa w tunelach poruszył senator Z. Meres. Senator P. Kaleta pytał o przepisy regulujące kwestie bezpieczeństwa w tunelach krótszych niż te, które zostały ujęte w omawianej nowelizacji.

Przepisy techniczno-budowlane dotyczące warunków technicznych, jakim muszą odpowiadać tunele, przedstawiła wicedyrektor B. Leszczyńska. Wiceminister T. Jarmuziewicz zobowiązał się udzielić odpowiedzi na piśmie w najbliższych dniach.

W kolejnych głosowaniach Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przegłosowała proponowane zmiany i postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do nowelizacji ustawy o drogach publicznych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Z. Meresa.

* * *

Tematem posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska był stan restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego.

Gośćmi komisji byli m.in. podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Artur Ławniczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Krzysztof Żuk, dyrektor Departamentu Nadzoru Właścicielskiego i Prywatyzacji IV w tym resorcie Paweł Pacholski, wojewoda podlaski Maciej Żywno, prezes Krajowej Spółki Cukrowej SA Krzysztof Kowa, członkowie zarządu tej spółki: Jarosław Poniatowicz, Tomasz Olenderek i Janusz Stachowiak, zastępca dyrektora Departamentu Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Bogumiła Kasperowicz, wiceprezes Agencji Rynku Rolnego Marcin Wroński, dyrektor Biura Cukru w tej agencji Joanna Jasińska, p.o. dyrektora biura Związku Producentów Cukru w Polsce Marcin Mucha, a także szefowie cukrowni z całej Polski, przedstawiciele związków zawodowych i izb rolniczych.

Podczas posiedzenia członek zarządu Krajowej Spółki Cukrowej J. Poniatowicz poinformował, że do końca stycznia br. zarząd spółki będzie musiał złożyć do Agencji Rynku Rolnego plan restrukturyzacyjny, przewidujący zmniejszenie produkcji cukru o 13,5%. Obowiązek ten wynika z decyzji Komisji Europejskiej. W wypadku KSC oznacza to ograniczenie produkcji mniej więcej o 1000 ton.

Propozycja KSC, by zlikwidować produkcję w cukrowni Łapy i Lublin, nie znajduje akceptacji ministra skarbu. Podczas posiedzenia komisji podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa K. Żuk podtrzymał zastrzeżenia resortu do obecnego projektu planu restrukturyzacji spółki. KSC opracowała różne warianty projektu pozwalające na zmniejszenie produkcji. Według zarządu, najkorzystniejszym rozwiązaniem jest zaprzestanie produkcji w cukrowni Łapy oraz całkowita likwidacja (włącznie z demontażem urządzeń) cukrowni Lublin.

Na plany likwidacji produkcji cukru i uprawy buraków cukrowych ostro zareagowali pracownicy tych cukrowni oraz plantatorzy. "Wyłączenie z produkcji dwóch cukrowni na tzw. ścianie wschodniej oznacza dla nich utratę miejsc pracy" - mówił przedstawiciel cukrowni Lublin Grzegorz Ryczek. W tej cukrowni od 8 stycznia br. trwa strajk okupacyjny.

Ryszard Łapiński z cukrowni Łapy poinformował, że związkowcy w grudniu u.br. napisali petycję do premiera, w której stwierdzili, iż decyzję o zamknięciu ich zakładu uważają za wynik działalności "silnego lobby politycznego innych regionów Polski". Ich zdaniem, KSC dopuszcza się niegospodarności, ponieważ chce zlikwidować fabrykę, w którą niedawno zainwestowała 23 mln zł.

Zdaniem G. Ryczka z cukrowni Lublin, nie chodzi o to, żeby nie dopuścić do restrukturyzacji KSC, ale aby spółka, dążąc do koncentracji produkcji, opierała swoje decyzje wyłącznie na przesłankach ekonomicznych.

Wiceminister K. Żuk wyjaśnił, że resort skarbu miał wątpliwości dotyczące propozycji spółki już w grudniu ub.r. Minister zgłosił wtedy swoje uwagi, prosząc o przedstawienie analizy ekonomiczno-finansowej, uzasadniającej wyłączenie z produkcji cukrowni Łapy i Lublin. Minister zobowiązał zarząd KSC, by w ciągu krótkiego czasu przedstawił nowy projekt. Spółka została także wtedy poproszona o przedstawienie docelowego planu restrukturyzacji.

Jak powiedział wiceminister skarbu, kierownictwo spółki nie przekazało alternatywnego planu i upiera się przy wcześniejszym projekcie, bez dodatkowego uzasadnienia. Zakłada się, że w najbliższych 3-4 latach produkcja cukru będzie się odbywała w 6-7 cukrowniach. W kampanii 2007/08 pracowało 10 cukrowni skupionych w KSC. Wiceminister wyjaśnił, że resort skarbu, choć jest właścicielem KSC, nie może podjąć decyzji o tym, którą cukrownię zamknąć - pozostaje to w gestii zarządu spółki. Ministerstwo może natomiast zmienić kierownictwo firmy za niewykonanie poleceń resortu. Wiceminister poinformował, że w ciągu najbliższego miesiąca odbędzie się nadzwyczajne walne zgromadzenie KSC, na którym minister zamierza zmienić organa spółki - radę nadzorczą i zarząd.

Przedstawiciel KSC J. Poniatowicz poinformował, że tegoroczną kampanię cukrowniczą spółka zakończyła w połowie stycznia br. Była ona najdłuższa w dotychczasowej historii firmy. Cukrownie wyprodukowały 690 tys. t cukru. Według KSC, najdłużej, bo ponad sto dni, pracowały cukrownie w centralnej Polsce: Nakło, Brześć Kujawski (woj. kujawsko-pomorskie) i Dobrzelin (łódzkie); najkrócej - cukrownia Łapy (woj. podlaskie) i cukrownia Lublin (woj. lubelskie). Zamknięcie cukrowni w Lublinie, a także likwidację części upraw buraków cukrowych we wschodniej Polsce, w tym całego rejonu plantacyjnego cukrowni w Łapach, przewiduje plan restrukturyzacji Krajowej Spółki Cukrowej. Przedstawiciel KSC J. Poniatowicz poinformował, że plan restrukturyzacji KSC opiniowała obradująca 21 stycznia br. rada nadzorcza spółki. Przygotował go zarząd KSC na potrzeby wniosku o unijną pomoc restrukturyzacyjną. Według KSC, restrukturyzacja wynika z planów UE ograniczenia produkcji cukru w okresie 2008-2010 r. o 6 mln t. Reforma unijnego rynku cukru zakłada m.in. wprowadzenie referencyjnej ceny cukru i jej docelowe obniżanie o 36%, do 404,40 euro za tonę oraz ograniczenie interwencji na tym rynku. UE chce za to wypłacić odszkodowania dla firm, które zaprzestaną produkcji lub ja zredukują, przy czym część rekompensat ma trafić do plantatorów dotychczas zaopatrujących w surowiec zamykane zakłady. Decyzje w tej sprawie firmy powinny podjąć do końca stycznia br. Dodał również, że ponieważ pierwszy rok reformy zakończył się niepowodzeniem w kwestii wysokości redukcji, UE wprowadziła dodatkowe cięcia w roku obrotowym 2007-2008, a to w wypadku Polski oznacza zmniejszenie o 13,5% limitu produkcji cukru. Był to jeden z najwyższych wskaźników we Wspólnocie, oznaczający konieczność zmniejszenia produkcji cukru kwotowego w Polsce o ponad 220 tys. t, w tym produkcji KSC o 91,2 tys. t. Jednocześnie w całej UE dopuszczono tzw. inicjatywę plantatorską, która umożliwia rolnikom dobrowolną rezygnację z uprawy buraków do wysokości 10% limitu producenta w zamian za rekompensatę w wysokości 237,50 euro za każdą oddaną tonę cukru. Ponadto dodał, że cięcia wprowadzane przez UE wymuszają oszczędności także w KSC. Pozwoli to jej uzyskać pomoc finansową z UE, która zostanie przeznaczona m.in. na rekompensaty dla plantatorów, uniknięcie składki restrukturyzacyjnej z tytułu redukowanej kwoty za rok 2007/2008 oraz sfinansowanie pakietu działań osłonowych.

W ramach przyjętego planu restrukturyzacyjnego rada nadzorcza KSC zaaprobowała zamknięcie cukrowni w Lublinie, a także likwidację tzw. rejonów plantacyjnych we wschodniej Polsce - całego obszaru plantacji buraków dla cukrowni Łapy (Podlaskie), a także części rejonu plantacyjnego zamykanej cukrowni w Lublinie. W wypadku plantatorów dostarczających surowiec do Łap KSC argumentowała, że rejon ten charakteryzuje się najniższym w całej spółce biologicznym plonem cukru oraz najsłabszymi warunkami klimatycznymi i glebowymi do uprawy buraków. Z Cukrownią Łapy SA współpracuje ponad 2 tys. plantatorów. Zakład ma przerobić w tym roku około 370 tys. t buraków i wyprodukować z nich około 60 tys. t cukru. Cukrownia w Łapach jest jednym z 26 zakładów należących do KSC i jednym z 11, w których jeszcze prowadzona jest produkcja cukru. KSC nie wyklucza też likwidacji części rejonów plantacyjnych w innych częściach kraju. Jednocześnie ma następować koncentracja upraw tam, gdzie są ku temu najlepsze warunki. Program restrukturyzacji przewiduje też osłony socjalne, pomoc dla tych osób, które w ramach zakładów należących do KSC zechcą zmienić miejsce pracy oraz program adaptacji zawodowej. Jak podkreślono, jest to projekt planu, który trafi teraz do konsultacji społecznych. Po ich zakończeniu - zgodnie z przepisami unijnymi - wniosek o rezygnację z części limitu cukru (upraw buraków) zostanie skierowany do Agencji Rynku Rolnego.

W drugiej części posiedzenia Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych oraz o zmianie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.

Uzasadnienie ustawy, uchwalonej na podstawie projektu rządowego, przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Plocke. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Nowelizacja wprowadza rozwiązania prawne mające na celu wdrożenie postanowień dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w części i w zakresie dotyczącym wykonywania zawodu lekarza weterynarii. Dyrektywa określa zakres kwalifikacji umożliwiających wykonywanie zawodu lekarza weterynarii we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, procedury przyznawania dokumentów potwierdzających kwalifikacje i organy uprawnione do ich wydawania.

Zawód lekarza weterynarii, obok takich między innymi zawodów jak lekarze, lekarze dentyści, pielęgniarki, farmaceuci, zgodnie z prawodawstwem unijnym wiąże się z posiadaniem odpowiednich kwalifikacji zawodowych, co wymaga szczegółowych regulacji w poszczególnych państwach.

Nowelizacja stanowi, że obywatele państw UE posiadający odpowiednie kwalifikacje będą mogli wykonywać zawód lekarza weterynarii także w Polsce. Możliwość wykonywania zawodu weterynarza dotyczy także obywateli Szwajcarii i krajów Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). Prawo do wykonywania zawodu, na podstawie przedstawionych dokumentów, będzie przyznawała okręgowa rada lekarsko-weterynaryjna.

W toku prac sejmowych do projektu rządowego wprowadzono poprawkę do ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, którą rząd zgłosił przy okazji pierwszego czytania projektu nowelizacji ustawy o zawodzie weterynarza. Sejmowe biuro legislacyjne uznało, że choć poprawka ta nie wiąże się bezpośrednio z omawianym projektem, jej zgłoszenie przez rząd jest prawnie dopuszczalne. Zmieniony przepis przesuwa terminu wprowadzenia obowiązku elektronicznego znakowania owiec i kóz przeznaczonych do handlu z 1 stycznia br. na 31 grudnia 2009 r.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska opowiedziała się za zarekomendowaniem Senatowi przyjęcia bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Chróścikowskiego.

Kolejny punkt porządku dziennego posiedzenia dotyczył rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej.

Uzasadnienie ustawy, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu rządowego, przedstawiła dyrektor Departamentu Finansowego w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Aleksandra Szelągowska. Swoje uwagi i propozycje poprawek zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Celem rozpatrywanej ustawy jest dostosowanie przepisów ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej do przepisów ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (w związku ze zmianami dokonanymi ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw) oraz określenie zasad uruchamiania środków na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych niektórych działań objętych programem rozwoju obszarów wiejskich.

Ustawa wprowadza możliwość udzielania pożyczek agencjom płatniczym na prefinansowanie wydatków realizowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji i Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich. Agencje płatnicze będą spłacały pożyczkę ze środków przeznaczonych na finansowanie wydatków budżetu państwa (w ramach części 33 - Rozwój wsi i części 35 - Rynki rolne), zaplanowanych w ustawie budżetowej na dany rok.

Podczas prac sejmowych zmieniono zasady przyznawania środków pieniężnych z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację niektórych działań objętych programem rozwoju obszarów wiejskich.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek do nowelizacji przyjętej przez Sejm, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym. Ustalono, że sprawozdanie komisji z prac nad ustawą o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej podczas posiedzenia plenarnego Izby przedstawi senator Andrzej Grzyb.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie przyjęli plan pracy komisji na I półrocze br. Oprócz prowadzenia bieżącej działalności legislacyjnej komisja zajmie się też organizacją m.in. 11 marca br. konferencji "Ochrona środowiska w Unii Europejskiej - stan realizacji zobowiązań oraz możliwości finansowania". Jej celem ma być wskazanie możliwości pozyskiwania środków unijnych na finansowanie przedsięwzięć w zakresie ochrony środowiska, przekazanie informacji o sposobach korzystania z funduszy europejskich na obszarach wiejskich w latach 2007-2013, a także ocena już wdrażanych programów. Konferencja ma się stać próbą podjęcia dyskusji na temat barier utrudniających korzystanie z funduszy europejskich oraz potrzeby podjęcia inicjatyw legislacyjnych, zmierzających do rozwiązania występujących problemów, a także pomóc w doprecyzowaniu harmonogramu działań dostosowawczych z związku ze zobowiązaniami Polski wynikającymi z członkostwa w Unii Europejskiej.

Ponadto senatorowie z Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska zaproponowali, aby wszystkie materiały na posiedzenia przekazywano im drogą elektroniczną.

 

* * *

Gościem Komisji Zdrowia była minister zdrowia Ewa Kopacz, która przedstawiła senatorom najbliższe plany pracy resortu.

Minister podkreśliła, że w resorcie trwają prace nad reformą zdrowia, dotyczące m.in. przekształcania szpitali w spółki prawa handlowego, uszczelniania systemu oraz zmian w Narodowym Funduszu Zdrowia. Jak podkreśliła, priorytet mają projekty ustaw o zakładach opieki zdrowotnej i o prawach pacjenta, a także koszyk świadczeń gwarantowanych. Ponadto poinformowała senatorów o nowym systemie finansowania usług medycznych w szpitalach. Już w lutym lub marcu br. może rozpocząć się pilotaż tego systemu na terenie dwóch, trzech województw. Nowy system finansowania usług medycznych w szpitalach, wzorowany na brytyjskim tzw. systemie HRG (Healthcare Resource Groups) - ujednoliconych grup pacjentów, polega na połączeniu odrębnie wycenianych dotychczas świadczeń w grupy o jednorodnym charakterze. O zakwalifikowaniu do konkretnej grupy decydują: podobny problem kliniczny, podobne postępowanie lecznicze oraz podobne zużycie zasobów przy wykonywaniu konkretnego świadczenia.

Obecnie katalog wycenionych świadczeń medycznych obejmuje około 1500 pozycji, wprowadzenie nowego systemu pozwoli go zmniejszyć do około 450 pozycji.

Zdaniem minister E. Kopacz, nowy system kontraktowania daje pełną możliwość bezlimitowego przyjmowania pacjentów. Miałby on, według koncepcji obecnego kierownictwa resoru zdrowia i NFZ, wejść w życie od 1 lipca br. Do tego czasu byłby testowany.

Podczas posiedzenia minister E. Kopacz przedstawiła senatorom plan reformy systemu ochrony zdrowia, omówiła też po kolei projekty ustaw, które Platforma Obywatelska skierowała ostatnio do laski marszałkowskiej w Sejmie, a które mają być początkiem tej reformy.

Minister zdrowia stwierdziła, że chciałaby uproszczenia sprawozdawczości w szpitalach i wprowadzenia jednego schematu liczenia kosztów. Jej zdaniem, w ten sposób będzie można wyceniać procedury medyczne oraz wkład pracy. Minister zapowiedziała pracę nad "ucywilizowaniem kolejek, w jakich oczekują pacjenci na wykonanie usług medycznych". Chodzi przede wszystkim o dziedziny priorytetowe dla resortu - onkologię, pediatrię i opiekę nad osobami starszymi. Minister powiedziała, że konieczne jest też ukrócenie procederu, w którym pacjent zapisuje się na wykonanie świadczenia w kilka miejsc, po czym, gdy to uzyska, nie wypisuje się z pozostałych kolejek i blokuje miejsca innym osobom.

Minister E. Kopacz mówiła również o tym, że publiczne pieniądze na opiekę zdrowotną będą dostępne tak samo dla publicznych i niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej. Zaznaczyła jednak, że muszą powstać mechanizmy kontrolujące udzielanie świadczeń tak, by nie okazało się, że placówki niepubliczne realizują tylko procedury proste, a w razie powikłań bądź konieczności wykonania kosztownej usługi kierują pacjenta do placówki publicznej.

Minister zdrowia stwierdziła, że opowiada się za tym, by zoz-ami zarządzali nie lekarze, ale profesjonalni menedżerowie. Jej zdaniem, można by uzależnić wysokość ich wynagrodzenia od tego, czy placówka jest rentowna. Dodała, że nie widzi też przeszkód, by kilkoma placówkami, np. na terenie jednego powiatu, kierowała jakaś firma zarządzająca.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o izbach aptekarskich. Przyjęcie ustawy, zmierzającej do implementacji do polskiego prawa przepisów unijnej dyrektywy w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w zakresie podejmowania i wykonywania zawodu farmaceuty, zarekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski. Na temat proponowanych zapisów wypowiadali się także prezes Naczelnej Izby Lekarskiej Konstanty Radziwiłł i Wojciech Giermaziak z Naczelnej Rady Aptekarskiej. Ponadto senatorowie zapoznali się z uwagami szczegółowymi Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W rozpatrywanej nowelizacji, poza implementacją dyrektywy unijnej, uwzględniono także członkostwo Bułgarii i Rumunii w Unii Europejskiej. Nowelizacja dotyczy przepisów określających, na czym polega wykonywanie zawodu farmaceuty, a także przepisów odnoszących się do kwalifikacji uprawniających do wykonywania tego zawodu, uznawania kwalifikacji zawodowych farmaceutów oraz standardu kształcenia (praktyki zawodowej), a także przyznawania prawa wykonywania zawodu farmaceuty. Wprowadzono instytucję czasowego i okazjonalnego wykonywania czynności zawodowych farmaceuty na terytorium RP. Transpozycja przepisów dyrektywy unijnej, zgodnie z jej art. 63, powinna była nastąpić przed 20 października ub.r.

Projekt ustawy stanowił przedłożenie rządowe. W toku prac sejmowych ustawa nie wzbudziła poważniejszych kontrowersji.

W głosowaniu Komisja Zdrowia postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o izbach aptekarskich. Takie stanowisko poparło 3 senatorów, 2 było przeciw, a 3 osoby wstrzymały się od głosu. Ustalono, że sprawozdawcą stanowiska komisji w tej sprawie będzie podczas posiedzenia plenarnego senator Waldemar Kraska.

W trzecim punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Jej przyjęcie rekomendował wiceminister zdrowia M. Twardowski. Swoje uwagi przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Nowelizacja przyjęta przez Sejm dostosowuje dotychczasową ustawę do uregulowań dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w zakresie podejmowania i wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty. Uwzględniono także członkostwo Bułgarii i Rumunii w Unii Europejskiej.

Znalazły się w niej m.in. przepisy odnoszące się do procedury przyznawania prawa wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty przez obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, a także przepisy związane z procedurą przyznawania prawa wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty cudzoziemcom, którzy nie są obywatelami państw członkowskich UE. W nowelizacji umożliwiono złożenie lekarskiego egzaminu państwowego oraz lekarsko-dentystycznego w języku, w jakim prowadzono studia na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym na polskiej uczelni medycznej. Wprowadzono, w kolejnej już ustawie, instytucję czasowego i okazjonalnego wykonywania zawodu lekarza i dentysty na terytorium RP. Przeniesiono do ustawy część uregulowań dotyczących zasad odbywania specjalizacji, zawartych w obecnym stanie prawnym w rozporządzeniu ministra zdrowia z 20 października 2005 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów, w tym dotyczących zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego dla lekarzy odbywających specjalizację. Dodano także przepisy związane z prowadzeniem i udostępnianiem dokumentacji medycznej.

Transpozycja przepisów unijnej dyrektywy 2005/36/WE, zgodnie z jej art. 63, powinna była nastąpić przed 20 października ub.r.

W toku prac legislacyjnych w Sejmie rozpatrywano dwa projekty: rządowy i poselski. Dyskusję wzbudziło uregulowanie dotyczące art. 1 pkt 11 ustawy nowelizującej, w zakresie objętym art. 16 ust. 1h ustawy nowelizowanej, odnoszące się do wysokości zasadniczego wynagrodzenia lekarzy odbywających specjalizację w ramach rezydentury. Ostatecznie Sejm przyjął je w brzmieniu zaproponowanym w projekcie rządowym, a więc w wysokości nie mniejszej niż 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Monitorze Polskim do 15 stycznia każdego roku.

W ustawie zrezygnowano z uregulowania dotyczącego przechowywania dokumentacji medycznej w wypadku śmierci lekarza prowadzącego indywidualną praktykę lekarską - projekt przewidywał przechowywanie tej dokumentacji przez okręgową izbę lekarską, w której był prowadzony rejestr indywidualnej praktyki lekarskiej. Przepis ten również wzbudzał kontrowersje.

W głosowaniu Komisja Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 6 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Michała Okłę.

Do stanowiska większości Komisji Zdrowia został zgłoszony wniosek mniejszości. Podczas posiedzenia plenarnego przedstawi go senator Stanisław Karczewski. Wniosek zmierza do zwiększenia dolnej granicy zasadniczego wynagrodzenia dla lekarzy odbywających specjalizację - z 70% do 100% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za ubiegły rok.

30 stycznia 2008 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Praw Człowieka i Praworządności w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych.

Obecni na posiedzeniu przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nie mieli żadnych uwag do rozpatrywanej nowelizacji. Zastrzeżeń nie zgłosiło również Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. W związku z tym przewodniczący obradom senator Krzysztof Piesiewicz poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek. Wniosek został przyjęty jednogłośnie. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie na posiedzeniu plenarnym przedstawi senator K. Piesieiwcz.

Celem ustawy uchwalonej przez Sejm jest zmiana terminu wejścia w życie - w zakresie dotyczącym obywateli polskich przebywających za granicą - art. 16 ustawy z 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych, który mówi o tym, że "Osoba odbierająca dokument paszportowy sprawdza za pomocą czytnika elektronicznego, czy dane osobowe i biometryczne zamieszczone w tym dokumencie są zgodne ze stanem faktycznym". Art. 66 ustawy przewiduje, że art. 16 ma wejść w życie 28 lutego br. Rozpatrywana nowelizacja przesuwa ten termin na 29 czerwca 2009 r. Zmiana podyktowana jest względami finansowymi i pozwoli uniknąć dwukrotnego instalowania w 138 palcówkach konsularnych sprzętu i oprogramowania niezbędnego do sprawdzania za pomocą czytników elektronicznych zamieszczonych w dokumentach paszportowych danych biometrycznych drugiego identyfikatora biometrycznego w postaci odcisków palców.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw.

Nowelizowana ustawa ma na celu implementację do polskiego systemu prawnego dwóch dyrektyw Rady Europy oznaczonych numerami 2004/83/WE oraz 2005/85/WE. Na podstawie dyrektywy z 20 kwietnia 2004 r. państwa członkowskie UE zobowiązane były wprowadzić do prawa krajowego jej przepisy do 10 października 2006 r., natomiast przepisy dyrektywy z 1 grudnia 2005 r. - do 1 grudnia 2007 r.

Podstawowym celem wdrażanych dyrektyw jest wprowadzenie wspólnych dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej kryteriów identyfikacji osób rzeczywiście potrzebujących międzynarodowej ochrony, a także wspólnych minimalnych norm dotyczących procedur jej udzielania i pozbawiania (intencją jest ograniczenie przepływu cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy między państwami członkowskimi UE ze względu na różnice w przepisach dotyczących ochrony).

Najistotniejszą zmianą rozpatrywanej nowelizacji jest wprowadzenie nowego systemu ochrony cudzoziemców - ochrony uzupełniającej, która ma być udzielana cudzoziemcowi przybywającemu z terenu, gdzie istnieje zagrożenie życia i zdrowia z powodu stosowania przemocy na obszarach objętych konfliktem zbrojnym. W projekcie ustawy dookreślono sytuację dzieci. Proponowane zapisy dają możliwość jednolitego traktowania całej rodziny wnioskodawcy o udzielenie statusu uchodźcy, a także możliwość otrzymania pomocy socjalnej i medycznej zarówno do czasu uzyskania statusu uchodźcy, jak i po uzyskaniu takiego statusu. Uregulowano również kwestie związane z pochówkiem cudzoziemców.

Podczas posiedzenia Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu przedstawiło i omówiło uwagi do rozpatrywanej ustawy w formie zestawu 10 poprawek. Do tych propozycji ustosunkowali się podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Piotr Stachańczyk, Ernest Zienkiewicz z Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców oraz Agata Foryś i Grzegorz Sikora z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, którzy zgłosili również swoje propozycje zmian.

Na liczne pytania i wątpliwości senatorów związanych z nowelizacją i przedstawionymi propozycjami wprowadzenia zmian legislacyjnych odpowiadał wiceminister P. Stachańczyk.

W kolejnych głosowaniach komisja, przy poparciu przedstawicieli rządu, zaakceptowała 9 poprawek przedstawionych przez Biuro Legislacyjne oraz 4 zmiany zaproponowane przez przedstawicieli Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, a następnie przyjęła jednogłośnie ustawę sejmową wraz z wcześniej zaaprobowanymi poprawkami. Ustalono, że stanowisko komisji na posiedzeniu plenarnym przedstawi senator Stanisław Piotrowicz.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie przeprowadzili wybór kandydata na przewodniczącego Komisji Praw Człowieka i Praworządności.

W trakcie dyskusji senator K. Piesiewicz zaproponował kandydaturę senatora S. Piotrowicza na to stanowisko. W głosowaniu tajnym, przeprowadzonym przez senatorów Zbigniewa Romaszewskiego i Jacka Swakonia, senator S. Piotrowicz został wybrany na kandydata na przewodniczącego Komisji Praw Człowieka i Praworządności.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzyła pięć ustaw dotyczących zmiany nazw uczelni wyższych.

Przyjęcie ustawy o nadaniu nowej nazwy Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach oraz ustawy o nadaniu nowej nazwy Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach w imieniu rządu, wnioskodawcy projektu, rekomendowała senatorom podsekretarz stanu Ministerstwie Szkolnictwa Wyższego Grażyna Prawelska-Skrzypek.

W kolejnych głosowaniach senatorowie jednomyślnie poparli obie ustawy. Zgodnie z pierwszą z rozpatrywanych ustaw Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach nadaje się nazwę "Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach" (sprawozdawca - senator Antoni Piechniczek). Druga ustawa zmienia nazwę Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach na Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Kochanowskiego w Kielcach (sprawozdawca - senator Adam Massalski). Zmiany nazwy, poparte wolą senatów uczelni, wynikają z ustawy z 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Przyjęcie ustawy o nadaniu Akademii Medycznej w Warszawie nazwy "Warszawski Uniwersytet Medyczny", ustawy o nadaniu Akademii Medycznej im. prof. Feliksa Skubiszewskiego w Lublinie nazwy "Uniwersytet Medyczny w Lublinie" oraz ustawy o nadaniu Akademii Medycznej w Białymstoku nazwy "Uniwersytet Medyczny w Białymstoku" rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Andrzej Włodarczyk.

W kolejnych głosowaniach Komisja Nauki, Edukacji i Sportu jednomyślnie poparła rozpatrywane ustawy. Na sprawozdawców stanowisk komisji w tej sprawie wybrano senatorów Piotra Wacha, Ryszarda Begiera oraz Waldemara Kraskę.

Tego samego dnia senatorowie z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu spotkali się z minister edukacji narodowej Katarzyną Hall i rozmawiali o najważniejszych zamierzeniach resortu oraz planach rozwoju systemu edukacji.

Minister zgodziła się z uwagami senatorów, że potrzebne są zmiany merytoryczne w prawie oświatowym. Jak oceniła, przede wszystkim prawo należy uprościć. Przyznała m.in. rację tym, którzy postulowali zmiany w Karcie Nauczyciela, umożliwiające wprowadzenie bardziej motywacyjnego systemu płacowego. Jak powiedziała, ustawa jest obecnie zbyt skomplikowana i należałoby ją uprościć. Minister nie opowiedziała się jednak jednoznacznie za ustawowym zwiększeniem nauczycielskiego pensum, które obecnie wynosi 18 godzin tygodniowo.

"Podzielam pogląd, że nauczyciele często pracują w kilku miejscach naraz, starają się pracować więcej, żeby zapewnić byt rodzinie. Natomiast są też tacy, którzy, z różnych powodów, chcą pracować mniej. Nie wszyscy byliby zadowoleni, gdyby wprowadzić arbitralne zmiany. Dlatego mam pewne wątpliwości i nastawiam się na słuchanie środowisk nauczycielskich. Mamy taki plan, aby warunkować dalszy wzrost wynagrodzeń nauczycieli przyzwoleniem (...) na zmiany systemowe, np. takie jak podniesienie pensum, ale może też inne" - mówiła minister K. Hall podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu.

Jej zdaniem, ustawa Karta Nauczyciela, lub podobna, jest niezbędna. "Temu środowisku potrzebny jest jakiś dokument gwarantujący bezpieczeństwo tego zawodu. To jest specyficzny zawód, w którym poczucie bezpieczeństwa jest ważne. Dlatego stwierdzenie, że to jest niepotrzebne byłoby nieroztropne" - podkreśliła.

Minister edukacji narodowej odniosła się też do kwestii mundurków szkolnych. Według niej, są one korzystne dla szkoły z wychowawczego punktu widzenia i fakt, że stały się obowiązkowe, nie byłby problemem, gdyby nie styl ich wprowadzenia do szkół. Jej zdaniem, to właśnie ten styl sprawił, że w wielu szkołach nauczyciele i rodzice buntowali się przeciwko mundurkom. Dlatego, jak stwierdziła, należy zmienić prawo tak, aby o ewentualnym obowiązku noszenia mundurków decydowała indywidualnie każda szkoła. "Jeżeli mundurek pomaga w identyfikacji zbiorowości szkolnej, to trzeba się z tego cieszyć. Natomiast jeśli bardzo przeszkadza, to zamiast korzyści wychowawczych przynosi problemy" - mówiła minister edukacji.

Minister edukacji narodowej podkreśliła że mundurki to jednak drugorzędny problem w porównaniu z głębszymi reformami, np. obniżeniem wieku szkolnego i związanymi z tym zmianami w podstawie programowej.

Minister K. Hall odpowiadała też na pytania związane z organizacją roku szkolnego. Senatorowie zwracali głównie uwagę na to, że w szkołach ponadgimnazjalnych matury utrudniają zajęcia dla młodszych roczników. Zdaniem minister, m.in. z tego powodu kalendarz roku szkolnego powinien się zmienić.

Szefowa MEN przyznała też senatorom rację, że średnie szkoły zawodowe powinny odzyskać swoje miejsce w systemie edukacji. Podkreśliła przy tym konieczność współpracy takich szkół z pracodawcami. "Firma, np. samochodowa, mogłaby udostępnić bazę na zajęcia praktyczne lub wyposażyć szkołę w odpowiednią infrastrukturę. Za to pracownicy firmy mogliby się w szkole dokształcać" - mówiła.

Minister K. Hall stwierdziła również, że ważnym elementem polityki resortu edukacji będzie ograniczenie roli kuratoriów i danie większych uprawnień samorządom, które prowadzą szkoły.

31 stycznia 2008 r.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o drogach publicznych.

Założenia ustawy przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz. Jak poinformował, nowelizacja implementuje do polskiego systemu prawnego postanowienia dyrektywy 2004/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej. Proponowane przepisy dotyczą zarządzania tunelami o długości ponad 500 m, położonymi w transeuropejskiej sieci drogowej. W Polsce, w transeuropejskiej sieci drogowej, nie ma jeszcze takich tuneli, a zawarte w nowelizacji przepisy będą miały zastosowanie do tuneli nowo projektowanych.

Swoje uwagi do nowelizacji zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 6 poprawek, zbieżnych z sugestiami senackiego biura legislacyjnego. Zaproponowane zmiany miały charakter legislacyjny i porządkujący oraz uściślający zapisy ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych wybrano senatora Andrzeja Owczarka.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Gospodarki Narodowej, Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Porządek dzienny przewidywał pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe.

Rozpatrywany projekt został zgłoszony przez Komisję Ustawodawczą i był realizacją wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 listopada 2006 r. - wywołuje on skutki prawne z dniem publikacji. Do reprezentowania komisji w pracach nad tym projektem upoważniono senatora Leona Kieresa. W projekcie, zgodnie z intencją wyroku, zaproponowano uchylenie z ustawy o zasadach przekazywania budynków całego art. 5. Taka zmiana spowodowałaby, że przekazywanie gminom nieruchomości przez przedsiębiorstwa państwowe i spółki odbywałoby się na zasadach ogólnych, czyli wymagałoby zawarcia umowy w formie aktu notarialnego (art. 4 ustawy o zasadach przekazywania budynków). W ten sposób zostałaby zachowana zasada równorzędności stron zawierających umowę, chroniony byłby również interes majątkowy gminy, która w konkretnej sytuacji mogłaby odmówić zawarcia umowy, na warunkach określonych w ustawie o przekazywaniu budynków.

Artykuł 2 projektu ustanawia normę prawa intertemporalnego, zgodnie z którą, do spraw wszczętych, a niezakończonych przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy, czyli spraw w toku, należy stosować przepisy w nowym brzmieniu (zasada bezpośredniego działania prawa nowego).

Po wysłuchaniu przedstawicieli rządu i Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu w głosowaniu połączone komisje opowiedziały się za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe. Ustalono, że podczas drugiego czytania projektu komisje będzie reprezentować senator L. Kieres.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej i Komisji Ustawodawczej przeprowadzono pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

O podjęcie inicjatywy ustawodawczej w tej sprawie wystąpiła Komisja Ustawodawcza, do reprezentowania której został upoważniony senator Bohdan Paszkowski.

Projektowana nowelizacja jest realizacją wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 29 listopada 2006 r. Wywołuje on skutki prawne z dniem publikacji, od 11 grudnia 2006 r. Kierując się brzmieniem sentencji wyroku oraz motywami jego uzasadnienia, w projekcie zaproponowano, aby w art. 21 ust.1 pkt 3 lit. g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dodać zastrzeżenie, iż wolne od podatku dochodowego są odszkodowania wynikające z zawartych ugód sądowych (dotyczy to odszkodowań, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw).

Po wysłuchaniu przedstawicieli Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu i Ministerstwa Finansów, oraz dyskusji, w której swoje uwagi zgłaszali senatorowie Zbigniew Cichoń i B. Paszkowski, w głosowaniu połączone komisje jednomyślnie zaakceptowały przedstawiony projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na sprawozdawcę projektu podczas drugiego czytania wybrano senatora Marka Trzcińskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawcza rozpatrzyła wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 22 maja ub.r. dotyczący ustawy o podatku od towarów i usług.

Z sentencją wyroku oraz jego uzasadnieniem zapoznali senatorów przedstawiciele Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Omówili też zmiany, wykonujące orzeczenie trybunału.

Następnie komisja jednomyślnie przegłosowała wniosek o podjęcie postępowania w sprawie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej przedmiotowego projektu ustawy. Do reprezentowania komisji w dalszych pracach nad tym projektem ustawy upoważniono senatora Zbigniewa Cichonia.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrzyli wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 17 lipca ub.r. dotyczący ustawy o samorządzie gminnym.

Po wysłuchaniu przedstawicieli senackiego biura legislacyjnego, a także po zapoznaniu się z projektem zmian realizujących wyrok Trybunału Konstytucyjnego Komisja Ustawodawcza postanowiła jednomyślnie w głosowaniu podjąć postępowanie w sprawie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej przedmiotowego projektu ustawy. Do reprezentowania komisji w dalszych pracach nad tym projektem ustawy upoważniona została senator Grażyna Sztark.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 13 marca 2007 r. dotyczącego ustaw określających terminy składania oświadczeń majątkowych (ustawa - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, ustawa o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, ustawa o samorządzie gminnym).

Informację na temat istoty wyroku trybunału i jego uzasadnienia przedstawiło senackie biuro legislacyjne, które zaproponowało również odpowiednie zapisy, realizujące to orzeczenie.

W głosowaniu Komisja Ustawodawcza jednomyślnie postanowiła podjąć postępowanie w sprawie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej przedmiotowego projektu ustawy. Do reprezentowania komisji w dalszych pracach nad tym projektem ustawy upoważniono senatora Krzysztofa Kwiatkowskiego.


Poprzednia część, następna część, spis treści