Poprzednia część, następna część, spis treści


Z prac komisji senackich

18 czerwca 2008 r.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej senatorowie zapoznali się z informacją rządu o posiedzeniu Rady Europejskiej, które odbędzie się w Brukseli 19-20 czerwca br., a także z informacją o polsko-szwedzkiej inicjatywie na rzecz Partnerstwa Wschodniego.

Informacje przedstawiła wiceminister spraw zagranicznych Grażyna Bernatowicz. Jak zapowiedziała, podczas najbliższego szczytu Unii Europejskiej Polska opowie się za kontynuowaniem procesu ratyfikacji Traktatu Lizbońskiego. W Brukseli liderzy Unii spotkają się w tydzień po odrzuceniu przez Irlandczyków w referendum tego dokumentu. Jak powiedziała wiceminister, polski rząd przewiduje, że przywódcy państw i rządów UE zdecydują o kontynuowaniu procesu ratyfikacji traktatu w krajach, które go jeszcze nie ratyfikowały. Jej zdaniem, podczas szczytu padnie deklaracja o kontynuowaniu ratyfikacji. Nie będzie to natomiast miało wymowy: "Ty sobie Irlandio, swoje, a my idziemy swoją drogą". "Wręcz przeciwnie, przygotowujemy grunt do ewentualnej zmiany zdania przez Irlandię w stosownym dla niej momencie" - powiedziała wiceminister spraw zagranicznych.

Jej zdaniem, gdyby 26 krajów UE powiedziało traktatowi "tak", to nie byłby to wyłącznie przymus dla Irlandii, aby zmienić zdanie, ale "swego rodzaju zachęta". Jak podkreśliła wiceminister, UE po odrzuceniu przez Irlandię traktatu znalazła się w dość niekomfortowej sytuacji. "Jedno, co można na pewno stwierdzić to fakt, że Traktat z Lizbony 1 stycznia 2009 r. nie wejdzie w życie" - powiedziała.

Odpowiadając na pytanie przewodniczącego Komisji Spraw Unii Europejskiej senatora Edmunda Wittbrodta o dalsze losy ratyfikacji, wiceministra powiedziała, że najmniej prawdopodobne jest powtórzenie referendum w Irlandii. Jak dodała, dalsze funkcjonowanie UE na bazie Traktatu z Nicei będzie bardzo trudne.

Najgorsze byłoby jednak - jak podkreśliła - gdyby w UE odżyła tendencja do organizowania się wokół tzw. struktur wzmocnionej współpracy, na przykład Eurolandu. Wówczas - jak mówiła - Polska powinna się ratować ucieczką do przodu, czyli szybkim przyjęciem euro.

Senator Zdzisław Pupa zwrócił uwagę, że gdyby referenda traktatowe odbywały się także w innych krajach UE, to sytuacja mogłaby być taka jak w Irlandii, ponieważ społeczeństwa są za mało informowane o tym, o czym decyduje się w Brukseli.

Z tym poglądem zgodziła wiceminister G. Bernatowicz. "To jest problem, który ciągle odsuwamy. Ale Irlandczycy - tu pan senator miał rację - kto wie, czy oni nie wyrazili woli większości społeczeństw krajów unijnych" - mówiła.

Drugą ważną dla Polski sprawą podczas unijnego szczytu będzie polsko-szwedzki projekt tzw. Partnerstwa Wschodniego (chodzi o wzmocnienie wschodniego wymiaru polityki sąsiedztwa UE). Jak zapewniła wiceszefowa MSZ, inicjatywa była konsultowana m.in. z Francją, Niemcami, państwami Grupy Wyszehradzkiej i bałtyckimi. Zyskała też poparcie przewodniczących Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego.

Wiceminister G. Bernatowicz poinformowała, że projekt zostanie zapisany jako Partnerstwo Wschodnie w konkluzjach ze szczytu UE. Jak podkreśliła, znajdzie się tam też zapis, że Komisja Europejska jest zobowiązana do przygotowania do wiosny 2009 r. dokumentu umożliwiającego wdrożenie partnerstwa. "To zobowiązanie KE do dalszych działań jest najważniejsze w sumie, bo teraz czeka nas przygotowanie konkretnych projektów dotyczących państw, które są objęte Partnerstwem Wschodnim" - mówiła.

Inicjatywa przewiduje stworzenie forum regionalnej współpracy 27 państw UE z pięcioma sąsiadami wschodnimi: Ukrainą, Mołdawią, Gruzją, Azerbejdżanem i Armenią oraz - na poziomie technicznym i eksperckim - z Białorusią. Partnerstwo Wschodnie ma się opierać na istniejącej Europejskiej Polityce Sąsiedztwa (EPS), a więc centralną rolę będzie odgrywać w nim Komisja Europejska.

Jak mówiła wiceminister spraw zagranicznych, projekt zakłada wielostronną współpracę UE z tym regionem; współpracę UE z poszczególnymi krajami oraz także zachętę dla tych krajów do rozwijania współpracy między sobą. Zdaniem wiceminister, chodzi przede wszystkim o wzmocnienie perspektywy europejskiej. Zastrzegła jednak, że nie w każdym wypadku ta perspektywa ma jednakowe szanse i jednakowy jest spodziewany czas realizacji.

Wiceminister G. Bernatowicz podkreśliła, że jest to wspólny polsko-szwedzki projekt, choć inicjatywa wyszła od Polski. "Nie mamy co do tego wątpliwości, że w przyszłości chcielibyśmy być tym państwem, które to pilotuje" - zaznaczyła. Dodała, że Szwecja będzie dalej uczestniczyła w inicjatywie. Jak wyjaśniła wiceszefowa MSZ, Szwecja została wybrana do współpracy po to, by pokazać, że Polska może przygotowywać projekty także z partnerami z tzw. starej Unii, a także ze względu na pragmatyzm i skuteczność działania Szwecji oraz jednoznaczny brak jakichkolwiek konotacji antyrosyjskich. Jej zdaniem, wsparcie Szwecji jest nieocenione, również w przyszłości.

Jak stwierdziła wiceminister, projekt nie zakłada na razie żadnych specjalnych obciążeń finansowych dla UE. "Natomiast w przyszłości nie ulega kwestii, że trzeba będzie walczyć o to, żeby podział funduszy na południe i wschód, który dzisiaj wygląda jak 70 do 30, się zmienił" - podkreśliła.

Wśród państw wspierających ten projekt wskazała oprócz Szwecji, także Danię, Finlandię, Hiszpanię i wielką Brytanię. W opinii wiceminister, przeważa jednak grupa krajów, którym jest on obojętny, a niewielka grupa państw jest mu przeciwna. Negatywne sygnały na temat projektu docierały m.in. ze strony Austrii i Grecji, ale - jak mówiła - nie będzie to miało wpływu na decyzje szczytu UE.

Wiceminister G. Bernatowicz poinformowała, że Polska przeprowadziła konsultacje z partnerami, którzy mają być objęci tym projektem, przede wszystkim z Ukrainą. Jak przyznała, wstępnie zachwytów nadmiernych nie było, ale po dłuższych rozmowach i zapewnieniach Kijowa, że Polska będzie dążyć do wzmocnienia europejskiej pozycji Ukrainy, a nie odsunięcia w czasie jej członkostwa w UE, również MSZ Ukrainy wydało bardzo przychylną opinię o projekcie. Jak powiedział, minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski spotkał się z ambasadorami państw, które mają być objęte Partnerstwem Wschodnim. Ponadto w spotkaniu uczestniczyli ambasadorowie Rosji i Białorusi. Zdaniem wiceminister G. Bernatowicz, Rosja w stosunku do polsko-szwedzkiego projektu będzie wstrzemięźliwa aż do momentu zakończenia negocjacji w sprawie nowej umowy UE-Rosja.

W kolejnym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowano następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ust. 1

  • Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego dyrektywę 98/26/WE w sprawie zamknięcia rozliczeń w systemach płatności i rozrachunku papierów wartościowych oraz dyrektywę 2002/47/WE w sprawie uzgodnień dotyczących zabezpieczeń finansowych w odniesieniu do systemów powiązanych i do wierzytelności kredytowych (COM(2008) 213), sygnatura Rady UE 8646/08.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Finansów.

Referent: senator Jan Wyrowiński.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Katrzyna Zajdel-Kurowska.

Komisja Spraw Unii Europejskiej postanowiła poprzeć projekt aktu prawnego i postanowiła nie wnosić uwag.

  • Wnioski nierozpatrywane - propozycja zaakceptowana przez komisję:

  • art. 6 ust.1: COM(2008) 188, 202, 232, 235, 236, 242, 244, 247, 250, 303,
  • art. 6 ust. 4: COM(2008) 249,
  • art. 8 ust.1: propozycja Rozporządzenia Rady nakładającego ostateczne cła antydumpingowe na przywóz aktywowanego węgla pylistego (PAC) pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.

Sejmową nowelizację omówił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Artur Ławniczak.

Rozpatrywana ustawa, uchwalona na podstawie projektu poselskiego i wykonująca prawo Unii Europejskiej, zmierza do zmiany zasad rozdysponowywania krajowej rezerwy krajowej ilości referencyjnej kwoty mlecznej oraz wprowadzenia możliwości odstąpienia od potrącania przez podmioty skupujące zaliczek na poczet opłaty z tytułu przekraczania przez producentów mleka indywidualnych ilości referencyjnych w latach kwotowych 2008/2009 i 2009/2010. Zaproponowana zmiana podyktowana była zwiększeniem krajowej kwoty mlecznej w związku z unijną decyzją zwiększającą te kwoty wszystkim państwom członkowskim.

Zmiany polegają na zniesieniu możliwości maksymalnego, 30-procentowego przekroczenia przez producenta indywidualnej ilości referencyjnej oraz zwiększeniu maksymalnej wysokości indywidualnej ilości referencyjnej przyznawanej z krajowej rezerwy z 20 000 kg do 30 000 kg.

Nowelizacja zawiera ponadto przepisy, które mają obowiązywać w określonym czasie. Dotyczy to zawieszenia w ciągu dwóch lat kwotowych, tj. 2008/2009 oraz 2009/2010, obowiązku pobierania zaliczek na poczet opłaty z tytułu przekroczenia indywidualnej ilości referencyjnej. Zawieszenie pobierania zaliczek pociąga za sobą inne zmiany, jak choćby w zakresie rezygnacji z obowiązku posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego, na którym gromadzone są zaliczki, czy zmiany w zakresie danych objętych wnioskiem o dokonanie wpisu do rejestru podmiotów skupujących mleko.

Senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które zwróciło uwagę na przepis art. 7, mówiący o podmiotach skupujących wpisanych do prowadzonego przez prezesa Agencji Rynku Rolnego rejestru podmiotów skupujących mleko, które będą miały obowiązek prowadzenia konta bankowego.

Podczas dyskusji pytano m.in., czy jest konieczne, aby rolnicy ponownie, na wniosek dyrektora oddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego, na specjalnym formularzu określali wielkość indywidualnej ilości referencyjnej, oraz jakie działania zamierza podjąć resort rolnictwa, aby powstrzymać upadek hodowli bydła mlecznego w Polsce.

Wiceminister rolnictwa A. Ławniczak stwierdził, że ponowne składanie wniosku jest konieczne, ponieważ rolnicy od 1 kwietnia do 31 lipca br. składają wnioski o zwiększenie indywidualnej ilości referencyjnej mleka na zasadach obecnie obowiązujących, a po uchwaleniu rozpatrywanej ustawy dyrektorzy oddziałów terenowych ARR muszą uaktualnić potrzeby. Jeżeli rolnik w ciągu 7 dni nie zaktualizuje wniosku, to będzie obowiązywał wniosek pierwotny. Ponadto poinformował, że resort rolnictwa prowadzi prace nad rozwiązaniami sprzyjającymi rozwojowi hodowli bydła mlecznego.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska, na wniosek przewodniczącego senatora Jerzego Chróścikowskiego, jednomyślnie opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora J. Chróścikowskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników, ustawy o związkach zawodowych rolników indywidualnych oraz ustawy o izbach rolniczych.

Senatorowie zapoznali się z informacją przedstawioną przez posła sprawozdawcę Michała Szczerbę, który szczegółowo omówił uzasadnienie dwóch projektów poselskich, na podstawie których uchwalono rozpatrywaną nowelizacje sejmową, a także przebieg prac legislacyjnych w Sejmie.

Rozpatrywana ustawa zmierza do stworzenia podstawy prawnej do corocznego przekazywania środków budżetowych na pokrycie kosztów związanych z uczestnictwem izb rolniczych, związków zawodowych rolników indywidualnych oraz społeczno-zawodowych organizacji rolników w ponadnarodowych organizacjach rolniczych, reprezentujących interesy zawodowe rolników indywidualnych wobec instytucji Unii Europejskiej.

W latach 2006 i 2007 dofinansowywanie odbywało się na zasadach określonych w ustawie o izbach rolniczych. Dofinansowania udzielono Krajowej Radzie Izb Rolniczych z budżetu państwa na podstawie umowy zawartej między Krajową Radą Izb Rolniczych a ministrem właściwym do spraw rolnictwa. Przepisy te miały charakter epizodyczny w bieżącym roku brak jest podstaw prawnych do przekazania środków budżetowych na te cele.

Nowelizację sejmową wypracowano na podstawie dwóch projektów poselskich. Jeden z nich przewidywał inny niż dotychczas sposób dotowania tej działalności, tj. nie poprzez Krajową Radę Izb Rolniczych, lecz bezpośrednio na wniosek poszczególnych organizacji na podstawie umowy zawartej z ministrem właściwym do spraw rolnictwa.

Ostatecznie Sejm przyjął rozwiązanie utrzymujące dotychczasowy tryb udzielania dotacji, tj. poprzez Krajową Radę Izb Rolniczych.

Pozytywną opinię o ustawię wyraził wiceminister rolnictwa A. Ławniczak. Jego zdaniem, nowelizacja w znaczący sposób wzmocni polską reprezentację na forum europejskim i przyczyni się do jeszcze lepszego wykorzystania środków europejskich.

Żadnych zastrzeżeń do ustawy sejmowej nie zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Podczas dyskusji senatorowie interesowali się, czy w budżecie rzeczywiście określono środki finansowe na pokrycie dofinansowania kosztów związanych z udziałem rolniczych związków zawodowych w ponadnarodowych organizacjach rolniczych, czy dopiero ta ustawa ma dać podstawę do skierowania środków budżetowych na te cele.

Jak poinformował przedstawiciel resortu rolnictwa, środki na ten są przewidziane w części 32 budżetu. Jednocześnie podziękował za bardzo dobrą współpracę przy rozpatrywaniu ustawy oraz poinformował, że obejmuje ona tylko związki wymienione w ustawie.

W głosowaniu, na wniosek senatora J. Chróścikowskiego, Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska poparła ustawę o zmianie ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników, ustawy o związkach zawodowych rolników indywidualnych oraz ustawy o izbach rolniczych. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego przyjęcie sejmowej nowelizacji zarekomenduje Izbie senator Przemysław Błaszczyk.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Zdrowia zapoznali się z informacją Narodowego Funduszu Zdrowia dotyczącą wprowadzenia nowego systemu rozliczania świadczeń, opartego na jednorodnych grupach pacjentów (JPG).

Informację przedstawił prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Jacek Paszkiewicz. Nowy system rozliczeń NFZ ze szpitalami będzie obowiązywał od 1 lipca br. i, jak ocenił, jest to najpoważniejsza zmiana, która czeka obecnie szpitale. Przestanie obowiązywać katalog świadczeń medycznych, zawierający spis kilku tysięcy procedur (badań, porad, operacji). Zastąpią go 472 jednorodne grupy pacjentów, z jednolitymi kosztami i diagnostyką. Chory będzie kwalifikowany do jednej z nich na podstawie rozpoznania, wieku, płci oraz wszystkich wykonanych procedur medycznych. Po wpisaniu danych specjalny program informatyczny przyporządkuje go do konkretnej grupy, szpital otrzyma pieniądze ryczałtem. Odrębnie będzie można rozliczyć bardzo kosztowne urazy wielonarządowe oraz m.in. intensywną terapię. System ten stosowany jest w wielu krajach, opiera się na założeniu, że koszt leczenia chorego zależy nie tylko od metody leczenia, ale i od wieku pacjenta i innych jego chorób.

Po wejściu w życie nowego systemu rozliczeń zaplanowano trzymiesięczny okres przejściowy, w którym szpitale będą mogły otrzymać zgodę na rozliczenie według starych zasad.

W ocenie NFZ, nowy system uprości zasady rozliczania szpitali z funduszem, zmniejszy liczbę pozycji katalogowych, wprowadzi jednoznaczne definicje i opisy świadczeń, dzięki czemu poprawi się rentowność ZOZ-ów.

Grupy pacjentów wyznacza się na podstawie rozpoznania procedur medycznych, jakie będą wykorzystywane w leczeniu, oraz wieku pacjenta i czasu pobytu w szpitalu. Grupy określa się dla minimum 300 przypadków w ciągu roku i/lub wartości świadczeń powyżej 1,5 mln zł. Według szacunków NFZ średnia wartość punktu rozliczeniowego w nowym systemie wynosić będzie 48 zł.

Prezes J. Paszkiewicz poinformował, że w związku z posiadaną nadwyżką 2,7 mld zł NFZ przewiduje w drugim półroczu br. korekty umów zawartych ze szpitalami. Jak powiedział, dodatkowe środki trafią w pierwszej kolejności do szpitali, które będą się prawidłowo rozliczały w nowym systemie. Dodał, że fundusz chce, by było to mobilizacją do szybkiego przyswojenia nowych zasad rozliczania dla świadczeniodawców. W opinii prezesa, nowe zasady pozwolą szpitalom na zwiększenie przychodów średnio o 12%.

Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia poinformował także, że z przeprowadzonego programu pilotażowego wynika, iż około 30% placówek miało problemy z wdrożeniem nowego systemu. Zapewnił jednocześnie, że fundusz organizuje specjalne szkolenia i będzie to robił do końca bieżącego roku.

Obecny na posiedzeniu Komisji Zdrowia wiceminister zdrowia Adam Fronczak zapewnił, że resort nie widzi zagrożeń dla wdrażania nowego systemu rozliczeń.

W dyskusji senatorowie nie kwestionowali idei jednorodnych grup pacjentów i zwracali uwagę, że nowy system rozliczeń, oparty na jednorodnych grupach pacjentów, to krok we właściwym kierunku.

Ustalono, że Komisja Zdrowia oceni funkcjonowanie tego systemu we wrześniu br., na specjalnie zwołanym w tej sprawie posiedzeniu.

19 czerwca 2008 r.

W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o ratyfikacji decyzji Rady nr 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich.

Ustawę przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Kremer. Jak poinformował, przedmiotowa decyzja dotyczy wysokości limitów budżetowych, wyboru działań, które zostaną sfinansowane z budżetu UE, oraz źródeł jego finansowania. Ratyfikacja tego dokumentu umożliwi Polsce składanie wniosków i korzystanie ze znaczących środków finansowych w ramach funduszy europejskich. Ponieważ decyzja Rady powoduje obciążenia finansowe, konieczne jest wyrażenie zgody w ustawie ratyfikacyjnej. Jak stwierdził wiceminister spraw zagranicznych, dla Polski jest to bardzo ważne wydarzenie.

Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu nie zgłosiło żadnych uwag o charakterze legislacyjnym.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła jednomyślnie zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o ratyfikacji decyzji Rady nr 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Henryka Woźniaka.

Następnie przystąpiono do rozpatrzenia ustawy o ratyfikacji Aktu genewskiego Porozumienia haskiego w sprawie międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych, przyjętego w Genewie dnia 2 lipca 1999 r.

Senatorowie wysłuchali informacji o ustawie, przedstawionej przez wiceministra spraw zagranicznych A. Kremera. W swoim wystąpieniu zwrócił on uwagę, że porozumienie haskie umożliwia właścicielowi wzoru przemysłowego uzyskanie jego ochrony we wskazanych przez niego krajach poprzez dokonanie jednego tylko zgłoszenia w Biurze Międzynarodowym Światowej Organizacji Własności Intelektualnej.

Przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego nie zgłaszał żadnych uwag o charakterze legislacyjnym.

W głosowaniu komisja opowiedziała się jednomyślnie za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Eryka Smulewicza.

W trzecim punkcie porządku dziennego senatorowie przystąpili do rozpatrzenia ustawy o ratyfikacji Traktatu singapurskiego o prawie znaków towarowych i regulaminu do Traktatu singapurskiego o prawie znaków towarowych, przyjętych w Singapurze dnia 27 marca 2006 r.

Założenia przedmiotowego dokumentu przedstawił podsekretarz stanu w MSZ A. Kremer. Jak poinformował, Traktat singapurski zmierza do wprowadzenia zmian w międzynarodowym systemie znaków towarowych, mających na celu zharmonizowanie procedury administracyjnej w zakresie rejestracji znaków towarowych.

Pozytywną opinię o rozpatrywanej ustawie ratyfikacyjnej wyraziło senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej jednomyślnie poparła rozpatrzoną ustawę ratyfikacyjną. Ustalono, że przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Grzegorz Banaś.

Kolejna rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o ratyfikacji Porozumienia o Międzynarodowym Programie Energetycznym, sporządzonego w Paryżu dnia 18 listopada 1974 r., ze zmianami z dnia 30 listopada 2007 r.

Założenia przedmiotowego porozumienia omówił wiceminister spraw zagranicznych A. Kremer. Jak poinformował, porozumienie określa podstawowe ramy funkcjonowania mechanizmu wzajemnego wspierania się państw członkowskich w sytuacjach kryzysowych na rynku naftowym.

Senackie biuro legislacyjne nie zgłosiło do rozpatrywanej ustawy żadnych uwag o charakterze legislacyjnym.

W dyskusji senatorowie interesowali się m.in. 90-dniowymi rezerwami ropy naftowej, perspektywami zwiększenia wydobycia krajowego, możliwością zastąpienia ropy naftowej paliwami stałymi, a także technicznymi warunkami transportu ropy między państwami.

Odpowiedzi na te pytania udzielali wiceminister A. Kremer i zastępca dyrektora Departamentu Ropy i Gazu w Ministerstwie Gospodarki Rafał Miland.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Narodowej senator Tomasz Misiak zaproponował zorganizowanie posiedzenia poświęconego bezpieczeństwu energetycznemu kraju z udziałem przedstawicieli resortu gospodarki.

Wobec braku zastrzeżeń natury legislacyjnej przewodniczący zgłosił wniosek o przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Wniosek przyjęto jednogłośnie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Łukasza Abgarowicza.

W piątym punkcie porządku dziennego Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.

Nowelizację, uchwaloną przez Sejm na podstawie projektu wniesionego przez Senat, omówiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Chojna-Duch. Wiceminister przypomniała, że ustawa stanowi wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego niezgodności z konstytucją art. 33b ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim pozbawia on podatnika dokonującego przedpłaty rolnikowi ryczałtowemu, za nabywane produkty rolne przed wystawieniem faktury VAT RR, uprawnień przewidzianych w tym przepisie.

W opinii przedstawionej komisji senackie biuro legislacyjne zwróciło uwagę na potrzebę wprowadzenia do rozpatrywanej ustawy przepisu przejściowego. Jak stwierdzono, o ile podatnicy, których dotyczył wyrok trybunału, mogli wznowić indywidualne postępowania na podstawie wadliwego przepisu, o tyle podatnicy, których dotyczy analogiczny art. 116, nie mają już takiego prawa. W przepisie przejściowym należy wskazać na uprawnienia podatników od dnia wejścia w życie nowej ustawy o podatku VAT do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Do zgłoszonej poprawki negatywnie odniosła się wiceminister E. Chojna-Duch. Jej zdaniem, nieprecyzyjna interpretacja tego artykułu spowoduje, że może on mieć zastosowanie zarówno do umów w trakcie realizacji, jak i umów już zrealizowanych. Będzie to budziło wątpliwości praktyczne i może powodować konieczność wystawiania faktur korygujących oraz uzyskania oświadczeń od rolników o ich statusie rolnika ryczałtowego.

W dyskusji senatorowie zgodzili się z tą opinią i nikt nie podtrzymał poprawki zgłoszonej przez biuro legislacyjne. W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła jednomyślnie zarekomendować Senatowi przejęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Antoniego Motyczkę.

Podczas posiedzenia akceptację senatorów uzyskała także ustawa o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym. Senatorowie wysłuchali informacji o ustawie przedstawionej przez wiceminister finansów E. Chojnę-Duch. Jak wyjaśniła ona, zmiany zaproponowane przez Sejm dotyczą uprawnień doradców podatkowych i likwidują niewłaściwe odesłania do przepisu, który utracił moc na skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego.

Żadnych uwag do nowelizacji nie zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Jak ustalono, przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym zarekomenduje Izbie w imieniu komisji senator Henryk Woźniak.

Następnie przystąpiono do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości.

Stanowisko rządu w sprawie sejmowej nowelizacji, uchwalonej na podstawie dwóch projektów - rządowego i poselskiego, przedstawiła wiceminister finansów E. Chojna-Duch. Jak stwierdziła, ustawa ułatwi prowadzenie działalności gospodarczej przez małych i średnich przedsiębiorców poprzez podniesienie progu przychodów netto z 800 000 do 1 200 000 euro. Przyjęte zapisy pozwolą nadal korzystać z prawa do prowadzenia tzw. uproszczonej rachunkowości, czyli podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego zgłosił 3 poprawki o charakterze doprecyzowującym, do których pozytywnie odniosła się wiceminister finansów.

W dyskusji senatorowie interesowali się m.in. limitami określonymi w ustawie i terminem jej wejścia w życie. Podkreślano, że nowelizacja przyjęta w tym kształcie jest oczekiwana przez przedsiębiorców.

Przewodniczący Komisji Gospodarki Narodowej senator Tomasz Misiak zgłosił poprawkę dotyczącą objęcia obowiązkiem badania sprawozdań finansowych spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. Zmiana ta zrównywałaby przepisy dotyczące SKOK-ów (jako instytucji kredytowych) w zakresie braku możliwości sporządzania sprawozdań finansowych w formie uproszczonej z przepisami obowiązującymi banki. Ponieważ zgłoszona poprawka wykraczała poza materię rozpatrywanej ustawy, przewodniczący zaproponował wniesienie jej w formie szybkiej ścieżki legislacyjnej, na co zezwala art. 69 ust.1 Regulaminu Senatu.

W głosowaniu komisja zaakceptowała 3 poprawki proponowane przez biuro legislacyjne. Za całością ustawy wraz z przyjętymi zmianami głosowało 9 senatorów, nikt nie był przeciwny, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Ustalono, że zaakceptowane przez komisję poprawki zarekomenduje Izbie senator Stanisław Bisztyga.

Wniosek o podjęcie inicjatywy legislacyjnej dotyczącej nowelizacji ustawy o rachunkowości w trybie art. 69 ust. 1 Regulaminu Senatu poparło 9 senatorów, a 1 osoba była przeciw. Ustalono, że w dalszych pracach nad projektem Komisje Gospodarki Narodowej będzie reprezentować senator S. Bisztyga.

W ósmym punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Sejm uchwalił tę nowelizację na podstawie projektu poselskiego. W imieniu wnioskodawców ustawę przedstawił poseł Jakub Szulc. Jej celem jest umożliwienie płatnikom, przekazującym składki ubezpieczeniowe do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, dalszego posługiwania się tzw. certyfikowanym podpisem elektronicznym.

Do nowelizacji żadnych uwag o charakterze legislacyjnym nie zgłosiło senackie biuro legislacyjne. Ustawa nie wzbudziła także kontrowersji wśród senatorów. Wobec tego przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie jej bez poprawek. Wniosek przyjęto jednogłośnie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji na posiedzeniu plenarnym wybrano senatora Andrzeja Owczarka.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.

Założenia ustawy, uchwalonej z przedłożenia rządowego, przedstawiła dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Jadwiga Stachowska. Jak poinformowała, nowelizacja dostosowuje polskie ustawodawstwo do przepisów Unii Europejskiej. Dotyczy warunków pracy pracowników wykonujących pracę w trasie, m.in. odpoczynku dobowego w miejscu zamieszkania i poza miejscem zamieszkania, czasu przerw w pracy, odpoczynku tygodniowego, czasu prowadzenia pociągu, a także definiuje usługi interoperacyjne.

Przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego zwrócił uwagę, że ustawa zawiera regulacje, które stanowią lex specialis w stosunku do przepisów kodeksu pracy. Ponadto unormowania unijne, do których odsyła sejmowa nowelizacja, w wielu miejscach różnią się od instytucji kodeksowych. W opinii podkreślono również, że przepisy rozpatrywanej ustawy są sformułowane niejasno i nieprecyzyjnie, co budzi poważne zastrzeżenia natury konstytucyjnej. Przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego zaproponował wprowadzenie trzech poprawek doprecyzowujących.

Z uwagami senackiego biura legislacyjnego nie zgodzili się przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury - dyrektor J. Stachowska oraz zastępca dyrektora Departamentu Prawnego w tym resorcie Marcin Grabek. Wobec rozbieżności w ocenie zawartych w ustawie zapisów przewodniczący komisji senator T. Misiak zaproponował przełożenie prac nad ustawą na kolejne posiedzenie. Senator zwrócił się do przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury o wypracowanie wspólnie z Biurem Legislacyjnym Kancelarii Senatu wspólnego stanowiska.

Senatorowie zgodzili się z decyzją przewodniczącego komisji i ustalili, że będą kontynuować prace nad ustawą o zmianie ustawy o transporcie kolejowym 24 czerwca br.

Ponadto Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała ustawę zmieniającą ustawę o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego.

Nowelizację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz. Umożliwia ona przekazywanie na rzecz jednostek samorządu terytorialnego lotnik wojskowych w celu uruchomienia lotnisk cywilnych. Nowelizacja różnicuje lotniska i lądowiska z uwagi na potrzebę zróżnicowania rozwiązań merytorycznych i procedur przekazywania.

W swojej opinii senackie biuro legislacyjne zwróciło uwagę na nieścisłości w sformułowaniu niektórych przepisów ustawy i przedstawiło kilka uwag doprecyzowujących.

W dyskusji senatorowie pytali przedstawiciela rządu m.in. o wykorzystywanie lotnisk wojskowych do celów cywilnych oraz o możliwości przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego akcji i udziałów objętych przez Agencję Mienia Wojskowego w spółce lotniskowej z tytułu wniesienia aportu.

Wiceminister T. Jarmuziewicz zwrócił się o umożliwienie mu ustosunkowania się do zgłaszanych wątpliwości i pytań w późniejszym terminie. Wobec tego przewodniczący komisji poprosił wiceministra o przekazanie senatorom stosownej informacji przed posiedzeniem Senatu. Senator T. Misiak zgłosił wniosek o przyjęcie bez poprawek ustawy zmieniającej ustawę o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego, wskazując jednocześnie na możliwość wprowadzenia poprawek w trakcie debaty senackiej. W głosowaniu komisja poparła ten wniosek; za było 6 senatorów, a 2 osoby wstrzymały się od głosu. Na sprawozdawcę stanowiska komisji podczas posiedzenia plenarnego wybrano senatora Stanisława Iwana.

Tego samego dnia Komisja Gospodarki Narodowej zapoznała się z postępem prac nad wdrożeniem budżetu zadaniowego.

Dotychczasowy przebieg prac nad budżetem zadaniowym na rok 2009, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki funkcji państwa w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, omówiła dyrektor Departamentu ds. Organizacji Sektora Finansów Publicznych w Ministerstwie Finansów Marta Postuła.

W swoim wystąpieniu przewodniczący Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą senator Andrzej Person podkreślił szczególną rolę Senatu w systemie ustrojowym państwa w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Jego zdaniem, zaproponowane przez resort finasów odejście od dotychczasowej praktyki i umieszczenie w budżecie zadaniowym funkcji państwa dotyczącej wspierania Polonii i Polaków za granicą w dziale poświęconym prowadzeniu polityki zagranicznej nie jest najlepszym rozwiązaniem. Wykonywanie tej funkcji państwa w ramach tego działu może zostać uznane przez inne kraje za próbę ingerencji w ich wewnętrzne sprawy. Senator A. Person podkreślił, że Senat dotychczas dobrze wywiązywał się ze swego zadania opiekuna Polonii i Polaków za granicą, umiejętnie wpisując się swą działalnością w kontekst spraw międzynarodowych. W podobnym tonie wypowiadali się również przedstawiciele Kancelarii Senatu.

Dyrektor M. Postuła zapewniła, że przedstawione przez senatorów uwagi dotyczące budżetu zadaniowego zostaną uwzględnione w trakcie dalszych prac budżetowych.

Podsumowując dyskusję, przewodniczący komisji senator T. Misiak zaproponował wystąpienie z apelem do ministra finansów o wyodrębnienie w budżecie zadaniowym "Opieki nad Polonią i Polakami za granicą" jako samodzielnej funkcji państwa. Propozycja została przyjęta przez komisję jednogłośnie.

* * *

Posiedzenie Komisji Obrony Narodowej zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Rozwiązania przyjęte w sejmowej nowelizacji, uchwalonej na podstawie projektu poselskiego, przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz.

Ustawa umożliwia przekazywanie na rzecz jednostek samorządu terytorialnego nieruchomości Skarbu Państwa, będących w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych ministrowi obrony narodowej lub przez niego nadzorowanych, stanowiących lotniska albo lądowiska wojskowe. Zgodnie z nowelizacją, niepotrzebne wojsku lotniska w formie darowizny zostaną przekazane samorządom. Niewykorzystywane lotniska należące do wojska mają się stać lotniskami regionalnymi oraz lokalnymi i służyć lotnictwu cywilnemu. Rada Ministrów przygotuje wykaz lotnisk trwale lub czasowo zbędnych armii, których przekazanie samorządom jest możliwe. Określi też, jakie tereny muszą pozostać lotniskami, a które samorząd będzie mógł przeznaczyć na inne potrzeby.

Samorządy będą mogły wynająć, wydzierżawić, użyczyć co najmniej na 30 lat uzyskane lotniska nowemu użytkownikowi, jeśli sam samorząd nie założy lotniska cywilnego. 30% zysków uzyskanych przez samorządy z przejętych lotnisk trafi na fundusz modernizacji sił zbrojnych. Jeśli przekazane tereny nie zostaną wykorzystane, darowizna ma wrócić do wojska.

Celem tej zmiany ma być zwiększenie efektywności wykorzystania tego mienia oraz rozwój cywilnej infrastruktury lotniskowej, co powinno także wpłynąć na rozwój społeczności lokalnych.

Zarówno wiceminister infrastruktury T. Jarmuziewicz, jak i podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Zenon Kosiniak-Kamysz podkreślali, że ustawa wychodzi naprzeciw oczekiwaniom samorządów. Podobną opinię wyrażali senatorowie w trakcie dyskusji.

Podczas posiedzenia zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które zgłosiło uwagi do nowelizacji sejmowej.

Do zaproponowanych w opinii poprawek pozytywnie odniósł się wiceminister T. Jarmuziewicz. Z jego akceptacją spotkały się także zmiany zawarte w piśmie marszałka województwa mazowieckiego, umożliwiające samorządom rekompensatę wydatków już poniesionych przy tworzeniu podmiotów gospodarczych z wykorzystaniem lotnisk wojskowych. Ze względu na konieczność szczegółowej analizy przedstawionych rozwiązań wiceminister infrastruktury zobowiązał się do przedstawienia stanowiska rządu w tej sprawie do najbliższego posiedzenia plenarnego Senatu.

W trakcie dyskusji senatorowie Andrzej Owczarek i Maciej Grubski zwrócili się do przedstawicieli rządu o włączenie lotniska wojskowego w Łasku do rozporządzenia wykonującego ustawę. Senatorowie wskazywali na walory komunikacyjne tego lotniska, szczególnie w przewozach typu cargo.

Senator Henryk Górski zgłosił wniosek o wprowadzenie do ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego oraz o zmianie niektórych innych ustaw 5 poprawek zaproponowanych przez senackie biuro legislacyjne i popartych przez przedstawiciela rządu. W kolejnych głosowaniach uzyskały one poparcie Komisji Obrony Narodowej. Ustalono, że ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator A. Owczarek.

24 czerwca 2008 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Ustawodawczej przystąpiono do pierwszego czytania projektu uchwały w sprawie rezolucji Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy wzywającego Polskę do wprowadzenia legalizacji aborcji.

O przyjęcie przedstawionego projektu w imieniu wnioskodawców zwrócił się senator Kazimierz Jaworski. Przypomniał, że został on przedłożony jako odpowiedź na uchwaloną przez Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy (ZPRE) rezolucję nr 1607 (2008) w sprawie dostępu do bezpiecznego i legalnego przerywania ciąży w Europie.

Przedstawicielka Biura Legislacyjnego wskazała kilka nieścisłości w projekcie uchwały, np. błędną datę przyjęcia rezolucji przez ZPRE.

W dyskusji senator Włodzimierz Cimoszewicz zwrócił uwagę na język omawianego projektu. Jak stwierdził, nie widzi uzasadnienia dla niektórych ostrych sformułowań w nim zawartych, takich jak np. to, że Rada Europy jako instytucja, której celem jest ochrona praw człowieka, chce narzucić naszemu krajowi "cywilizację śmierci". Dodał, że rezolucje Rady Europy nie mają mocy wiążącej i parlament nigdy dotąd nie odnosił się do ich treści. Zdaniem senatora, Rada Europy przedstawiła dokument wyważony, w którym podkreśla się, że aborcja nie jest metodą planowania rodziny. Wyraził pogląd, że gdyby Senat przyjął uchwałę zaproponowaną przez wnioskodawców, to przyczyniłoby się to do naruszenia prawnego i politycznego konsensusu uzyskanego w sprawie aborcji.

Podobny pogląd wyraził senator Leon Kieres. Zwrócił uwagę, że rezolucja jest dokumentem adresowanym nie tylko do Polski, ale do wszystkich krajów członkowskich Rady Europy. Zdaniem senatora, dyskusja nad problematyką rezolucji powinna się odbyć w trakcie debaty poprzedzającej jej przyjęcie na forum Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy. Dodał, że wtedy tylko jeden polski przedstawiciel zabrał głos w tej sprawie.

W opinii senatora Zbigniewa Cichonia, Rada Europy nie powinna przyjmować takiej rezolucji, gdyż wykracza ona poza jej kompetencje. Dodał, że obowiązkiem senatorów jest zamanifestowanie poparcia dla nauki katolickiej i nauczania Jana Pawła II, gdyż dokument ten jest apelem skierowanym do 47 państw członków RE, w tym Polski.

Naczelnik Wydziału Traktatów w Departamencie Prawno-Traktatowym w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Jacek Grabowski poinformował, że rezolucja RE nr 1607 nie zobowiązuje naszego kraju do oficjalnej odpowiedzi.

Zdaniem senatora Witolda Idczaka, przedstawiony projekt uchwały jest wyrazem afirmacji życia i nie należy wprowadzać do jego treści żadnych modyfikacji.

Senator Maciej Grubski podkreślił, że nie należy wywoływać wojny światopoglądowej w sprawie aborcji. Zaproponował, aby wnioskodawcy wycofali projekt uchwały. Zgłosił wniosek o przerwanie prac nad tym projektem. W głosowaniu połączone komisje zaakceptowały ten wniosek.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz Agencji Mienia Wojskowego oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Ustawę przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz. Wiceminister zwrócił uwagę, że rozpatrywana nowelizacja jest wynikiem porozumienia między lotnictwem cywilnym i wojskowym. Odniósł się także do uwag zawartych w pismach, jakie wpłynęły do komisji od marszałków województwa dolnośląskiego i mazowieckiego. Ocenił je jako zasadne, ale niemożliwe do uwzględnienia na tym etapie procesu legislacyjnego. Wiceminister infrastruktury zapowiedział także przygotowanie rozporządzenia Ministra Infrastruktury, które będzie kluczem do realizacji tego aktu prawnego.

Senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu i zawartymi w niej propozycjami poprawek.

W dyskusji senator Janusz Sepioł zwrócił uwagę na niedobre doświadczenia we współpracy lotnictwa wojskowego i cywilnego. Negatywnie ocenił umieszczenie w przygotowywanym przez resort infrastruktury rozporządzeniu rozwiązań istotnych dla realizacji rozpatrywanej nowelizacji w rozporządzeniu.

Przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senator Mariusz Witczak zaproponował wprowadzenie 5 poprawek doprecyzowujących przepisy ustawy. W głosowaniu uzyskały one akceptację komisji. Ustalono, że ich wprowadzenie do ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz Agencji Mienia Wojskowego oraz o zmianie niektórych innych ustaw zarekomenduje Izbie senator Stanisław Jurcewicz.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej rozpatrzono wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 23 października 2007 r. dotyczący ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz postanowienie sygnalizacyjne z 7 listopada 2007 r.

Wyrok omówił przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu Piotr Radziewicz. Wyjaśnił, że trybunał orzekł o niezgodności z konstytucją art. 24 ust. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych w zakresie, w jakim stanowi on, że w wypadku wniosku o przyznanie zasiłku pielęgnacyjnego osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 lat, legitymującej się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności uzyskanym w wyniku rozpoznania przez wojewódzki zespół ds. orzekania o niepełnosprawności jej odwołania od orzeczenia powiatowego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności, prawo do świadczeń rodzinnych ustala się, począwszy od miesiąca, w którym wpłynął wniosek. Wątpliwości wzbudziła regulacja, przewidująca, że zasiłek pielęgnacyjny przyznaje się od miesiąca, w którym złożono wniosek o ustalenie zasiłku wraz z odpowiednimi dokumentami. Spór dotyczył początkowego terminu, od jakiego powinien być przyznawany zasiłek pielęgnacyjny. W opinii senackiego biura legislacyjnego, celowe jest podjęcie inicjatywy ustawodawczej przez komisję w celu realizacji orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

Po zapoznaniu się z przedstawioną informacją przewodniczący Komisji Ustawodawczej senator Krzysztof Kwiatkowski zgłosił wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej, mającej na celu wykonanie wyroku trybunału w tej sprawie. W głosowaniu komisja jednomyślnie przyjęła przedstawiony wniosek i wniosła o podjęcie postępowania w sprawie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Do reprezentowania komisji w dalszych pracach nad tym projektem ustawy została upoważniona senator Grażyna Sztark.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Ustawodawczej rozpatrzono wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 13 listopada 2007 r., dotyczący ustawy o pomocy społecznej.

Wyrok omówił przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego Marek Jarentowski. Jak wyjaśnił, trybunał orzekł o niezgodności z konstytucją art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w brzmieniu obowiązującym do dnia wejścia w życie art. 1 pkt 32 ustawy z 16 lutego 2007 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej w zakresie, w jakim pomija on osoby, które osiągnęły pełnoletność w specjalnych ośrodkach wychowawczych. Poinformował, że zaskarżony przepis został znowelizowany zgodnie z duchem postulatów zawartych w uzasadnieniu wyroku trybunału poprzez nowelizację ustawy z 16 lutego 2007 r. W związku z tym, w opinii senackiego biura legislacyjnego, niecelowe jest podejmowanie inicjatywy ustawodawczej w tej sprawie.

Po zapoznaniu się z przedstawioną informacją przewodniczący komisji przedstawił wniosek o niepodejmowanie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu wykonanie rozpatrzonego wyroku Trybunału Konstytucyjnego. W głosowaniu Komisja Ustawodawcza jednomyślnie poparła zgłoszony wniosek.

Kolejnym dokumentem rozpatrywanym przez senatorów był wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 30 października 2007 r., dotyczący o ustawy o pomocy społecznej.

Wyrok omówił przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego M. Jarentowski. Jak wyjaśnił, trybunał orzekł, że art. 150 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w zakresie, w jakim wyłącza stosowanie art. 27 ust. 1 ustawy z 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej do spraw wszczętych i niezakończonych przed 1 maja 2004 r., jest niezgodny z art. 2 konstytucji, ponieważ narusza zasadę ochrony praw nabytych oraz jest niezgodny z art. 32 konstytucji. Konsekwencją orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego jest utrata mocy obowiązującej przez normę prawną, wyrażoną w art. 150 ustawy z 2004 r. o pomocy społecznej, nakazującą stosowanie przepisów nowej ustawy do postępowań wszczętych w wyniku wniosków o przyznanie zasiłku stałego. W tym kontekście stwierdzenie niekonstytucyjności zaskarżonego przepisu w zakresie określonym w sentencji otwiera drogę stosowania, w uzasadnionych wypadkach, przepisu art. 27 ust. 1 ustawy z 1990 r. o pomocy społecznej. Jak stwierdził M. Jarentowski, wyrok trybunału nie wymaga podjęcia inicjatywy ustawodawczej.

Po wysłuchaniu przedstawionej informacji przewodniczący komisji przedstawił wniosek o niepodejmowanie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu wykonanie wyroku trybunału w tej sprawie. W głosowaniu Komisja Ustawodawcza jednomyślnie przyjęła zgłoszony wniosek .

Następnie senatorowie przystąpili do rozpatrzenia wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 23 października 2007 r., dotyczącego ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Wyrok omówił przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego P. Radziewicz. Wyjaśnił, że w rozpatrywanym wyroku orzeczono o niezgodności art. 29 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS w zakresie, w jakim nie przyznaje prawa do emerytury w obniżonym wieku emerytalnym mężczyźnie, który - odpowiednio jak kobieta, która nabywa to prawo po osiągnięciu wieku 55 lat i co najmniej 30-letniego okresu składkowego i nieskładkowego - osiągnął wiek 60 lat i co najmniej 35-letni okres składkowy i nieskładkowy. Jak poinformował P. Radziewicz, ten wyrok Trybunału Konstytucyjnego został wykonany przez uchwalenie ustawy z 28 marca br. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS oraz niektórych innych ustaw. Regulacje realizujące ten wyrok zawiera art. 29 ust. 1 pkt 2 przytoczonej nowelizacji. Jak stwierdził P. Radziewicz, nie jest zatem celowe podjęcie inicjatywy ustawodawczej przez komisję w tej sprawie.

Po zapoznaniu się z informacją senackiego biura legislacyjnego przewodniczący komisji przestawił wniosek o niepodejmowanie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego w tej sprawie. W głosowaniu komisja jednomyślnie przyjęła przedstawiony wniosek.

Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrzyli także wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 20 listopada 2007 r., dotyczący rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej - Prawo upadłościowe.

Wyrok omówił przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego P. Radziewicz. Jak wyjaśnił, trybunał orzekł o niezgodności z konstytucją dwóch przepisów prawa upadłościowego: art. 67 § 4 "w zakresie, w jakim pomija wyłączenie ze składu sądu upadłościowego sędziego-komisarza w postępowaniu o odwołanie syndyka" oraz art. 69 "w zakresie, w jakim sąd upadłościowy orzeka na posiedzeniu niejawnym o odwołaniu syndyka masy upadłości na podstawie art. 101 § 1" rozporządzenia - Prawo upadłościowe.

Przepis, który był przedmiotem kontroli Trybunału Konstytucyjnego, utracił moc obowiązującą wraz z wejściem w życie ustawy z 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze. Trybunał zdecydował się skontrolować formalnie nieobowiązujący przepis dlatego, że na jego podstawie wciąż toczyły się postępowania w indywidualnych sprawach (w tym postępowanie w sprawie skarżącego).

Uwzględniając brzmienie sentencji wyroku oraz motywy jego uzasadnienia, P. Radziewicz stwierdził, że wyrok z 20 listopada 2007 r. nie wymaga interwencji prawodawcy.

W związku z tym przewodniczący komisji senator K. Kwiatkowski zgłosił wniosek o niepodejmowanie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu wykonanie wyroku trybunału w tej sprawie.

Komisja jednogłośnie przyjęła przedstawiony wniosek i postanowiła nie wnosić o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w tej sprawie.

Następnie rozpatrzono wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 27 marca 2007 r., dotyczący ustawy - Kodeks postępowania cywilnego. Omówił go przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego M. Jarentowski. W orzeczeniu stwierdzono o niezgodności z konstytucją art. 39318 § 2 kodeksu postępowania cywilnego, w brzmieniu obowiązującym do czasu jego uchylenia przez art. 1 pkt 11 ustawy z 22 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, w zakresie, w jakim uniemożliwia zaskarżenie postanowienia w przedmiocie kosztów procesu zasądzonych po raz pierwszy przez sąd drugiej instancji.

W opinii M. Jarentowskiego, wyrok wymaga podjęcia inicjatywy ustawodawczej. Zaproponował, aby w celu wykonania wyroku art. 3941 § 1 nadać brzmienie sprowadzające się do oznaczenia pewnego fragmentu dotychczasowej treści jako pkt 1 oraz dodania pkt 2. Drugi punkt stanowiłby wykonanie wyroku. Przepisowi § 1 przedstawiciel biura legislacyjnego zaproponował nadać następujące brzmienie: "§ 1. Zażalenie do Sądu Najwyższego przysługuje na postanowienie sądu drugiej instancji: odrzucające skargę kasacyjną oraz skargę o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia; którego przedmiotem są koszty procesu zasądzone po raz pierwszy przez ten sąd".

Po zapoznaniu się z informacją senackiego biura legislacyjnego przewodniczący komisji przedstawił wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego w tej sprawie. Komisja jednogłośnie przyjęła zgłoszony wniosek. Do reprezentowania komisji w dalszych pracach nad tym projektem ustawy został upoważniony senator Leon Kieres

Na zakończenie posiedzenia Komisji Ustawodawczej rozpatrzono wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 grudnia 2007 r. dotyczącego ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.

Wyrok omówił przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego M. Jarentowski. Jak wyjaśnił, trybunał orzekł, że art. 1302 § 4 zdanie pierwsze w związku z art. 494 § 1 kodeksu, w brzmieniu nadanym ustawą z 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, w zakresie, w jakim w postępowaniu w sprawach gospodarczych przewidują, że sąd odrzuca nieopłacone zarzuty od nakazu zapłaty, wniesione przez przedsiębiorcę niereprezentowanego przez adwokata lub radcę prawnego, bez uprzedniego wezwania do uiszczenia należnej zapłaty, są niezgodne z art. 32 ust. 1, art. 45 ust. 1 i art. 78 konstytucji. Jest to wyrok zakresowy, rozstrzygający kwestię konstytucyjności w odniesieniu do treści normatywnej w nim wyrażonej. Zakresowość wyroku wynika w tym wypadku z zadanego pytania prawnego. Trybunał nie mógł wyjść poza granice pytania. Zasugerował jednak, że w zasadzie cały § 4 mógłby być uznany za niezgodny z konstytucją, gdyby go zaskarżono w całości.

W związku z tym przedstawiciel biura stwierdził, iż istnieje potrzeba podjęcia inicjatywy ustawodawczej w tym zakresie i zaproponował uchylenie w ustawie z 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego w art. 1302 całego § 4. Innym rozwiązaniem mogłaby być taka nowelizacja § 4, która nie obejmowałaby odesłania do § 3. Można więc zaproponować następujący przepis: "§ 4. Przepisy § 1 i 2 stosuje się do pisma wniesionego w postępowaniu w sprawach gospodarczych także wówczas, gdy przedsiębiorcy nie reprezentuje adwokat lub radca prawny. Zarządzenie o zwrocie pisma powinno zawierać określenie wysokości należnej opłaty stosunkowej, jeżeli opłata została uiszczona w niewłaściwej wysokości, oraz wskazanie skutków ponownego wniesienia pisma".

Wobec powyższego przewodniczący komisji przedstawił wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej, mającej na celu wykonanie wyroku TK w tej sprawie. Komisja jednogłośnie przyjęła przedstawiony wniosek. Do reprezentowania komisji w dalszych pracach nad tym projektem ustawy został upoważniony senator Bohdan Paszkowski.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki Narodowej. W pierwszym punkcie porządku dziennego senatorowie kontynuowali rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.

Zastępca przewodniczącego komisji senator Marek Trzciński przypomniał, że na poprzednim posiedzeniu, 19 czerwca br., przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu zaproponował wprowadzenie 3 poprawek doprecyzowujących zapisy ustawy sejmowej. Zgłosił także szereg zastrzeżeń, również natury konstytucyjnej.

Tych zastrzeżeń ponownie nie podzielił wicedyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastuktury Marcin Grabek. Pozytywnie odniósł się natomiast do przedstawionych poprawek doprecyzowujących.

Wobec braku głosów w dyskusji przewodniczący obradom senator Tomasz Misiak zgłosił wniosek dotyczący wprowadzenia zmian zaproponowanych przez senackie biuro legislacyjne. W głosowaniu uzyskały one akceptację komisji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym wybrano senatora Stanisława Koguta.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Przyjęcie ustawy, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu rządowego, rekomendował senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Adam Szejnfeld. Jak poinformował, ma ona na celu wprowadzenie uregulowań w większym stopniu odpowiadających potrzebom i oczekiwaniom przedsiębiorców oraz ułatwiających prowadzenie działalności gospodarczej. Nowelizacja przewiduje m.in. możliwość zawieszania przez przedsiębiorcę prowadzonej przez niego działalności, wprowadza instytucję wiążącej wykładni przepisów dotyczących obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w indywidualnych sprawach przedsiębiorcy, wdraża także do polskiego systemu prawnego postanowienia Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, dotyczące czasowego świadczenia usług.

Senatorowie zapoznali się także z opinią biura legislacyjnego, w której zaproponowano wprowadzenie 15 poprawek o charakterze legislacyjno-doprecyzowującym. Poparcie Ministerstwa Gospodarki uzyskało trzynaście z nich.

W trakcie dyskusji senatorowie interesowali się poszczególnymi zapisami ustawy oraz pytali o konsekwencje proponowanych poprawek.

Odpowiedzi na pytania senatorów udzielali wiceminister A. Szejnfeld i posłanka sprawozdawczyni Alicja Olechowska, a także przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego.

Senator T. Misiak zgłosił 6 poprawek dotyczących m.in. zmniejszenia opłat wymaganych przy składaniu wniosków oraz terminu wejścia w życie ustawy, a także zmian o charakterze redakcyjnym i doprecyzowującym. Proponowane zmiany uzyskały poparcie przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki.

Przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego zwrócił uwagę, że jedna z poprawek senatora T. Misiaka wykracza poza materię rozpatrywanej nowelizacji sejmowej i może się stać przedmiotem postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym. W dyskusji senatorowie nie podzielili tej opinii.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki Narodowej zaakceptowała 13 poprawek zaproponowanych przez senackie biuro legislacyjne oraz 6 zgłoszonych przez senatora T. Misiaka. Ustalono, że ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator T. Misiak.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw.

Założenia ustawy omówił podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Zdzisław Gawlik. Proponowane w nowelizacji rozwiązania zmierzają m.in. do ułatwienia pracownikom branży energetycznej nieodpłatnego nabycia lub zamiany akcji w wypadku łączenia się lub podziału spółek, doprecyzowują także zasady nieodpłatnego nabywania akcji spółek z udziałem Skarbu Państwa przez spadkobierców osób uprawnionych.

W opinii przedstawionej senatorom senackie biuro legislacyjne zaproponowało wprowadzenie dziesięciu poprawek o charakterze legislacyjnym; 7 z nich uzyskało poparcie przedstawiciela rządu wiceministra gospodarki Z. Gawlika.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Kazimierza Kleinę.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności zapoznała się z "Informacją z działalności Krajowej Rady Sądownictwa w 2007 roku".

Informację przedstawił przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa Stanisław Dąbrowski.

W dyskusji głos zabrali senatorowie Krzysztof Piesiewicz, Zbigniew Romaszewski i Zbigniew Cichoń. Pytania senatorów dotyczyły m.in. asystentów sądowych, problemu jednolitości orzecznictwa oraz porównania systemu kasacyjnego z rewizyjnym w polskim sądownictwie.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisja rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Europejskiej karty języków regionalnych lub mniejszościowych, sporządzonej w Strasburgu dnia 5 listopada 1992 r.

Na temat ustawy głos zabrał pełnomocnik ministra spraw zagranicznych ds. postępowań przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka Jakub Wołąsiewicz. Jej celem jest wyrażenie przez parlament zgody na ratyfikację przez prezydenta Europejskiej karty języków regionalnych lub mniejszościowych. Karta uznaje języki regionalne lub mniejszościowe, zwłaszcza te, które są w zaniku, za bogactwo kulturowe, zapewnia ich promocję, badania nad nimi oraz nauczanie. Przedstawiciel Ministerstwa Spraw Zagranicznych podkreślił, że Polska już wcześniej spełniła standardy wyznaczone przez Radę Europy.

Senatorowie zapoznali się także z pozytywną opinią o ustawie, przedstawioną przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu, na wniosek senatora K. Piesiewicza, Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrzonej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jana Wyrowińskiego.

* * *

Podczas swojego posiedzenia Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska zapoznała się z głównymi kierunkami zmian ustawowych prywatyzacji nieruchomości rolnych Skarbu Państwa.

Informację na ten temat przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Plocke. Jak stwierdził, trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz nad projektem ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Proponowane zmiany mają ułatwić rolnikom indywidualnym powiększenie gospodarstw oraz wyeliminowanie wypadków, w których nieruchomości zasobu własności rolnej Skarbu Państwa rozdysponowywane są na rzecz osób niezwiązanych z rolnictwem. Wiceminister poinformował, że obecnie w zasobie Agencji Nieruchomości Rolnych znajduje się 1 mln 800 tys. ha ziemi. Z tego w 2007 r. sprzedano ponad 100 tys. ha - ponad 60 tys. ha dzierżawcom, którzy skorzystali z prawa pierwokupu, a pozostałe, około 40 tys. ha, w przetargu ograniczonym lub nieograniczonym.

Podczas dyskusji senatorowie pytali m.in. o zagadnienia dotyczące prawa odkupu nieruchomości rolnej, o rolę agencji w kontrolowanym obrocie ziemią oraz powody znacznej zwyżki ceny ziemi. Prosili także o wskazanie barier utrudniających dalszą intensyfikację prywatyzacji. Senatorowie interesowali się, ilu dłużników nie wywiązuje się z umowy dzierżawy. W ich opinii, należałoby pozostawić przetargi ograniczone. W dyskusji wskazywano również, że w Polsce potrzebna jest zmiana struktury agrarnej ziemi, ale przeprowadzona w sposób planowy i uwzględniająca nie tylko funkcjonowanie rynku, ale i cele zawarte w planach rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.

Odpowiadając na pytania, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi K. Plocke do czynników utrudniających prywatyzację zaliczył roszczenia reprywatyzacyjne zgłaszane do agencji oraz brak planów zagospodarowania przestrzennego gmin, a także problemy nabywców z uzyskaniem kredytów preferencyjnych na zakup ziemi z dopłatami Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Poinformował, że w br. przeprowadzono przegląd umów dzierżawy w celu dalszej restrukturyzacji zasobów gruntów i zbadania celowości ich ewentualnego przedłużenia i dostosowania czynszu do poziomu rynkowego. Zdaniem wiceministra, wprowadzając prawo agencji do pierwokupu nieruchomości, umożliwiono jej także podejmowanie decyzji dotyczących sposobu i trybu rozdysponowania nabytych w ten sposób gruntów.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Konwencji o Europejskim Instytucie Leśnictwa, sporządzonej w Joensuu dnia 28 sierpnia 2003 r.

W imieniu rządu ustawę przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Janusz Zaleski. Jak stwierdził, głównym celem przedmiotowej konwencji jest stworzenie paneuropejskiego forum dialogu, dotyczącego badań naukowych w zakresie leśnictwa oraz europejskiego przemysłu leśno-drzewnego w skali całego kontynentu.

Do ustawy żadnych uwag o charakterze legislacyjnym nie zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu, na wniosek przewodniczącego komisji senatora Jerzego Chróścikowskiego, senatorowie postanowili jednomyślnie zaproponować Izbie przyjęcie bez poprawek sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Grzyba.

Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrzyła także ustawę o ratyfikacji Konwencji Sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych, sporządzonej w Sztokholmie dnia 22 maja 2001 r.

Jak poinformował wiceminister środowiska J. Zaleski, celem przedmiotowej konwencji jest ochrona ludzkiego zdrowia i środowiska przed trwałymi zanieczyszczeniami organicznymi, charakteryzującymi się dużą toksycznością i podlegającymi biokumulacji. Konwencja zobowiązuje do utrzymania przyjętych ograniczeń w produkcji i użytkowaniu wskazanych w niej substancji toksycznych, unieszkodliwiania ich zapasów oraz odpadów zawierających te substancje.

Do rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej żadnych uwag nie zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu, na wniosek senatora J. Chróścikowskiego, senatorowie opowiedzieli się jednomyślnie za przyjęciem bez poprawek rozpatrzonej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Piotra Głowskiego.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa uchylająca ustawę o klasyfikacji drewna surowego nieobrobionego.

Przyjęcie ustawy, uchwalonej z przedłożenia rządowego, rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska J. Zaleski. Jak poinformował, uchwalenie tej ustawy wynika z uchylenia dyrektywy Rady UE 68/89/EWG. Przyczyną jej uchylenia była potrzeba uproszczenia krajowego i wspólnotowego prawodawstwa w celu poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw oraz realizacji celów Strategii Lizbońskiej. Uchylenie dyrektywy pociąga za sobą konieczność wprowadzenia analogicznych zmian w tym zakresie w ustawodawstwie krajowym, a także brak możliwości stosowania w obrocie handlowym oznaczenia "klasyfikowane EWG" po 31 grudnia br. Gdy ustawa utraci moc obowiązującą, przestanie również obowiązywać rozporządzenie ministra środowiska z 14 września 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu dokonywania pomiarów drewna surowego nieobrobionego oraz niektórych jego właściwości.

Przebieg prac sejmowych nad ustawą uchylającą ustawę o klasyfikacji drewna surowego nieobrobionego omówił poseł sprawozdawca Jerzy Gosiewski.

Senatorowie zapoznali się także z opinią senackiego biura legislacyjnego, które nie zgłosiło żadnych uwag do rozpatrywanej ustawy sejmowej.

W głosowaniu, na wniosek senatora J. Chróścikowskiego, Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła jednomyślnie zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Ireneusza Niewiarowskiego.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o odpadach wydobywczych.

Ustawę, uchwaloną przez Sejm na podstawie projektu rządowego, przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Henryk Jezierski. Określa ona zasady gospodarowania odpadami wydobywczymi oraz niezanieczyszczoną glebą, prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, a także procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń i pozwoleń na gospodarkę odpadami wydobywczymi i zapobieganiem poważnym wypadkom w obiektach unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A, czyli w obiektach, w których składowane są odpady niebezpieczne. Ustawa dotyczy podmiotów prowadzących działalność polegającą na odkrywkowym, podziemnym i otworowym wydobywaniu kopalin ze złóż w celach gospodarczych, w tym na ich przeróbce.

Przebieg prac sejmowych omówił poseł sprawozdawca Arkadiusz Litwiński.

Senatorowie wysłuchali także szczegółowych uwag senackiego biura legislacyjnego, które zaproponowało wprowadzenie kilkunastu poprawek o charakterze doprecyzowującym i redakcyjnym.

Komisja w głosowaniu łącznym zaakceptowała wszystkie poprawki postulowane przez biuro legislacyjne. Ustalono, że ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Stanisław Gorczyca.

* * *

Senatorowie z Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą spotkali się z przedstawicielami Polonijnej Rady Konsultacyjnej, która 23 i 24 czerwca br. odbyła w Senacie swe inauguracyjne w VII kadencji posiedzenie.

Podczas posiedzenia zapoznano się najpierw z przebiegiem prac trzech zespołów tematycznych: ds. Polaków na Wschodzie, ds. Polonii Europejskiej oraz ds. Polonii i Polaków na Pozostałych Kontynentach.

Senator Łukasz Abgarowicz przedstawił prace Zespołu ds. Polaków na Wschodzie. Omówił m.in. kwestie dotyczące Karty Polaka, przestrzegania praw mniejszości polskiej, nauczania języka polskiego, promocji kultury polskiej i ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego poza granicami kraju.

Wnioski z obrad Zespołu ds. Polonii i Polaków na Pozostałych Kontynentach przedstawił senator Sławomir Kowalski. Dotyczyły one m.in. utworzenia polonijnych zespołów konsultacyjnych przy ambasadach RP, rozszerzenia o pozostałe kraje świata ustawy o Karcie Polaka, utworzenia nagrody Senatu RP dla nauczycieli polonijnych szkół sobotnich, utworzenia ponadregionalnej szkoły liderów polonijnych, zapewnienia nauczycielom polonijnym możliwości awansu zawodowego, utworzenia planu promocji pozytywnego wizerunku Polski i Polaka na świecie, a także podjęcia partnerskiej współpracy miast i regionów.

Problemy omawiane w Zespole ds. Polonii Europejskiej omówił senator Andrzej Person. Dotyczyły one m.in. monitorowania przez władze polskie nowej emigracji, z uwzględnieniem takich krajów jak Norwegia, Niemcy, Włochy, Szwecja, Austria, Holandia, Francja czy Hiszpania, ułatwienia dostępu do informacji istotnych dla osób wyjeżdżających, nieredukowania etatów konsularnych w krajach, w których zwiększyła się liczba Polaków. Poruszano także kwestie edukacji dzieci i młodzieży polonijnej w systemie edukacyjnym kraju osiedlenia czy niezamykania na terenie Europy instytutów kultury polskiej. Wskazywano na potrzebę partnerskiego traktowania organizacji polonijnych w rozstrzyganiu ważnych dla Polonii problemów, integracji młodzieży polonijnej z młodzieżą polską, zwiększenia udziału tematyki polonijnej w polskich mediach publicznych, a także ustalenia statusu nauczyciela polonijnego.

W dyskusji podczas posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą poruszano m.in. kwestię promocji kultury i języka polskiego. Wskazywano także na konieczność obrony dobrego imienia i wizerunku Polski i Polaków oraz stworzenia programu przeciwdziałania kłamliwym artykułom i informacjom medialnym, przedstawiającym w złym świetle nasz kraj. Mówiono o potrzebie wpajania młodzieży polskiej dumy z kraju ojczystego. Zdaniem senatorów i przedstawicieli Polonii, istnieje potrzeba wsparcia finansowego i informacyjnego nowej emigracji oraz koordynacji działań podmiotów krajowych i polonijnych w obronie godności narodowej Polaków. Uczestnicy dyskusji odnieśli się do sytuacji Polaków w Rosji, zwracając uwagę na potrzeby zainteresowania tego środowiska kulturą polską, nauką języka ojczystego oraz podtrzymywaniem polskości.

Podczas swojego posiedzenia Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła również wnioski o zlecenie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą.

Dyrektor Biura Polonijnego Kancelarii Senatu Artur Kozlowski poinformował senatorów o wysokości środków na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą pozostających aktualnie w dyspozycji kancelarii. Przedstawił także opinię Kancelarii Senatu na temat wniosków skierowanych do komisji, które były przedmiotem obrad Zespołu Finansów Polonijnych 4 i 16 czerwca br.

Komisja jednogłośnie ją poparła i przyjęła dla Prezydium Senatu opinię w sprawie skierowanych przez szefa Kancelarii Senatu wniosków o zlecenie zadań w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, złożonych przez jednostki niezaliczone do sektora finansów publicznych. Komisja zaopiniowała następujące wnioski o przyznanie dotacji z budżetu Kancelarii Senatu:

I. Wnioski o zlecenie zadań o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie

  • Rada Przyjaciół Harcerstwa w Jeleniej Górze: "Poprzez czynny wypoczynek budowanie i umacnianie pomostów ponad granicami państw". Całkowity koszt realizacji zadania - 169 088 zł, postulowana kwota dotacji - 155 625 zł. Komisja zaproponowała, aby poprzeć wniosek, wysokość dotacji zmniejszyć jednak do kwoty 93 404 zł.
  • Stowarzyszenie "Grześ" w Puławach: kolonie letnie dla dzieci Polonii zamieszkałej w Serbii. Całkowity koszt realizacji zadania - 50 500 zł, postulowana kwota dotacji - 35 000 zł. Komisja zaproponowała, aby poprzeć wniosek.
  • Stowarzyszenie na rzecz Osób Potrzebujących "Pogodne Życie" w Puławach: kolonie polonijne dzieci z Ukrainy. Całkowity koszt realizacji zadania - 124 150 zł, postulowana kwota dotacji - 92 850 zł. Komisja zaproponowała, aby poprzeć wniosek, wysokość dotacji zmniejszyć jednak do kwoty 61 900 zł.
  • Towarzystwo Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich, Oddział Bytom: "90 lat niepodległości Ojczyzny" - integracyjny obóz letni dla młodzieży polskiej z Ukrainy i ze Śląska w Ośrodku Szkoleniowo-Wypoczynkowym Harcerskiego Hufca Lubliniec w Lublińcu-Kokotku. Całkowity koszt realizacji zadania - 75 561 zł, postulowana kwota dotacji - 27 440 zł. Komisja zaproponowała, aby poprzeć wniosek.
  • Stowarzyszenie "Dzieciakom z Ukrainy" w Celestynowie: obóz letni dla dzieci z Ukrainy w Celestynowie od 28 czerwca do 19 lipca br. Całkowity koszt realizacji zadania - 35 000 zł, postulowana kwota dotacji - 17 000 zł. Komisja zaproponowała, aby poprzeć wniosek.
  • Europejski Dom Spotkań - Fundacja "Nowy Staw" w Lublinie: "Letnia Akademia Młodzieżowa". Całkowity koszt realizacji zadania - 139 845 zł, postulowana kwota dotacji - 123 845 zł. Komisja zaproponowała, aby odrzucić wniosek.
  • Europejski Dom Spotkań - Fundacja "Nowy Staw" w Lublinie: "Polonijne Wakacje z Bogiem". Całkowity koszt realizacji zadania - 90 845 zł, postulowana kwota dotacji - 70 945 zł, Komisja zaproponowała, aby poprzeć wniosek, wysokość dotacji zmniejszyć jednak do kwoty 60 300 zł.
  • Fundacja SEMPER POLONIA w Warszawie: "Kultura ludowa nas łączy". Całkowity koszt realizacji zadania - 23 390 zł, postulowana kwota dotacji - 9890 zł. Komisja zaproponowała, aby odrzucić wniosek.
  • Fundacja SEMPER POLONIA w Warszawie: sfinansowanie doposażenia w sprzęt komputerowy i pomoce naukowe dla Szkoły im. Jana Pawła w Bostonie. Całkowity koszt realizacji zadania - 48 000 zł, postulowana kwota dotacji - 42 777 zł. Komisja zaproponowała, aby poprzeć wniosek.
  • Caritas Archidiecezji Przemyskiej: "Poznaj Ojczyznę swoich Przodków" - zorganizowanie wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży Polaków mieszkających na Ukrainie. Całkowity koszt realizacji zadania - 161 272 zł, postulowana kwota dotacji - 114 000 zł. Komisja zaproponowała, aby poprzeć wniosek, wysokość dotacji zmniejszyć jednak do kwoty 54 500 zł.
  • Salezjańskie Stowarzyszenie Wychowania Młodzieży w Pile: "Wychowanie w duchu polskości - salezjanie dla młodzieży polonijnej". Całkowity koszt realizacji zadania - 19 700 zł, postulowana kwota dotacji - 17 700 zł. Komisja zaproponowała, aby poprzeć wniosek, dotację zmniejszyć jednak do kwoty 15 200 zł.
  • Fundacja "Wileńszczyzna" w Warszawie: warsztaty profilaktyczno-prewencyjne. Całkowity koszt realizacji zadania - 9900 zł, postulowana kwota dotacji - 6000 zł. Komisja zaproponowała, aby odrzucić wniosek.
  • Stowarzyszenie Integracji ZORZA w Poddębicach: zorganizowanie warsztatów oraz tournee zespołów polonijnych z Krasławy (Łotwa), Wilna (Litwa) i Zagrzebia (Chorwacja). Całkowity koszt realizacji zadania - 30 950 zł, postulowana kwota dotacji - 24 600 zł. Komisja zaproponowała, aby poprzeć wniosek, wysokość dotacji zmniejszyć jednak do kwoty 22 800 zł.
  • Stowarzyszenie Integracji ZORZA w Poddębicach: warsztaty językowe, teatralne i dziennikarskie - wymiana dzieci i młodzieży polonijnej. Całkowity koszt realizacji zadania - 90 120 zł, postulowana kwota dotacji - 73 130 zł. Komisja zaproponowała, aby poprzeć wniosek, wysokość dotacji zmniejszyć jednak do kwoty 70 560 zł.
  • Towarzystwo Ratowania Dziedzictwa Kulturowego Kresów Dawnych i Obecnych "Ojcowizna" w Węgorzewie: dofinansowanie organizacji VII Dni Kultury Polskiej w Czerniachowsku. Całkowity koszt realizacji zadania - 55 980 zł, postulowana kwota dotacji - 18 980 zł. Komisja zaproponowała, aby odrzucić wniosek.
  • Fundacja "Muzyka Cerkiewna" w Hajnówce: Chóralny Artyzm Polonii - Mistrzowi Pendereckiemu. Całkowity koszt realizacji zadania - 215 900 zł, postulowana kwota dotacji - 56 600 zł. Komisja zaproponowała, aby odrzucić wniosek.
  • Stowarzyszenie Pomocy Bliźniemu im. Brata Krystyna w Gorzowie Wielkopolskim: Letnia Szkoła Liderów Polonijnych. Całkowity koszt realizacji zadania - 52 780 zł, postulowana kwota dotacji - 33 620 zł. Komisja zaproponowała, aby poprzeć wniosek, wysokość dotacji zmniejszyć jednak do kwoty 22 400 zł. Wnosiło o to stowarzyszenie już po posiedzeniu Zespołu Finansów Polonijnych, stosowny wniosek na posiedzeniu komisji zgłosił senator Władysław Dajczak.
  • Fundacja "Oświata Polska za Granicą" (wniosek wcześniej odłożony): dofinansowanie kosztów "Biblioteki Polskiej" w Brukseli. Całkowity koszt realizacji zadania - 109 045 zł, postulowana kwota dotacji - 109 045 zł. Komisja zaproponowała, aby poprzeć wniosek, wysokość dotacji zmniejszyć jednak do kwoty 48 515 zł.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Ustawodawczej przeprowadzono pierwsze czytanie zgłoszonego przez grupę senatorów projektu ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawił i uzasadnił senator Piotr Zientarski. Inicjatywa ta zmierza do zniesienia zasady dyskontynuacji prac parlamentarnych w odniesieniu do projektu ustawy wniesionego przez grupę obywateli polskich, liczącej co najmniej 100 000 osób, mających prawo wybierania do Sejmu, w stosunku do którego postępowanie ustawodawcze nie zostało zakończone w trakcie kadencji Sejmu, w której został wniesiony, a także do tego samego projektu ustawy, w stosunku do którego postępowanie ustawodawcze nie zostało zakończone w trakcie każdej kolejnej kadencji Sejmu.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu projektu, zasada dyskontynuacji jest ściśle związana z zasadą kadencyjności parlamentu i wyraża się w tym, że wszystkie niezakończone przez niego sprawy uznaje się za zamknięte wraz z końcem jego kadencji. Zasada ta postrzegana jest jako element racjonalizacji prac parlamentarnych, ponieważ nowemu parlamentowi, reprezentującemu często inną opcję polityczną i odmienne programy wyborcze, nie narzuca się obowiązku prac nad projektami ustaw, które wpłynęły podczas poprzedniej kadencji, tym samym nie nakazuje się kontynuowania polityki poprzedniego parlamentu.

W opinii wnioskodawców, argumenty wspierające istnienie zasady dyskontynuacji nie powinny mieć zastosowania do projektów ustaw będących efektem obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej. Jest ona nadzwyczajnym sposobem wszczynania procedury ustawodawczej, wykorzystywanym w szczególnych sytuacjach, zwłaszcza w wypadkach, gdy istnieje rozdźwięk między oczekiwaniami społecznymi a działalnością parlamentu. Jest to zatem swoista inicjatywa rezerwowa, podjęta w sytuacji, gdy pozostałe podmioty uprawnione do inicjatywy ustawodawczej nie będą zainteresowane przygotowaniem określonych aktów ustawodawczych.

Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, zasada dyskontynuacji jako swego rodzaju zwyczaj konstytucyjny nie ma charakteru absolutnego i ustawodawca może określić od niej wyjątki albo też całkowicie odstąpić od jej stosowania.

W opinii wnioskodawców, odstąpienie od stosowania zasady dyskontynuacji w wypadku projektów ustaw zgłoszonych w ramach inicjatywy ustawodawczej obywateli wydaje się uzasadnione z uwagi na fakt, że nie są one efektem prac posłów, Senatu czy Rady Ministrów, ale pochodzą od grupy obywateli, których podpisy zostały zebrane ogromnym nakładem pracy, a motywy, jakimi kierowano się, ustanawiając tę zasadę, nie odnoszą się w pełni do ustaw wniesionych bezpośrednio przez obywateli.

W dyskusji senatorowie pozytywnie ocenili przedstawiony projekt. Jednocześnie zapoznali się z poprawkami zgłoszonymi przez przedstawiciela wnioskodawców, senatora P. Zientarskiego, przygotowanymi na podstawie ekspertyzy sporządzonej przez konstytucjonalistę dr. Ryszarda Piotrowskiego.

W głosowaniu połączone komisje poparły projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli wraz ze zgłoszonymi poprawkami. Ustalono, że sprawozdanie połączonych komisji podczas drugiego czytania projektu przedstawi izbie senator Jan Wyrowiński.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Ustawodawczej przeprowadzono pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawił i uzasadnił senator Stanisław Iwan. Jak podkreślił, proponowane rozwiązania zmierzają do ułatwienia podjęcia produkcji win gronowych przez rolników i gospodarstwa agroturystyczne, podniesienia konkurencyjności małych i średnich producentów zajmujących się wyrobem wina gronowego z własnego surowca. Ich przyjęcie pozwoli także na pełne wykorzystanie możliwości stworzonych przez przepisy Unii Europejskiej w tym zakresie.

Przewodniczący obradom senator Krzysztof Kwiatkowski poinformował o pozytywnych opiniach dotyczących rozpatrywanego projektu ustawy, nadesłanych przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej oraz resorty finansów, gospodarki i rolnictwa.

Obecni na posiedzeniu podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Kapica oraz naczelnik Wydziału Wyrobów Winiarskich i Napojów Spirytusowych w Departamencie Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztof Potocki poparli rozwiązania zawarte w rozpatrywanej inicjatywie.

Senator S. Iwan zgłosił poprawkę mającą na celu uzupełnienie proponowanych w projekcie rozstrzygnięć o zapisy dotyczące ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina. Poprawka uzyskała poparcie przedstawicieli resortu finansów i rolnictwa.

W głosowaniu połączone komisje jednomyślnie poparły przedstawioną zmianę. Do reprezentowania komisji w dalszych pracach na projektem został upoważniony senator S. Iwan.

25 czerwca 2008 r.

Senatorowie z Komisji Spraw Unii Europejskiej wysłuchali informacji rządu o posiedzeniu Rady Europejskiej, które odbyło się 19-20 czerwca br. w Brukseli. Informację przedstawił dyrektor Departamentu Unii Europejskiej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Jarosław Starzyk. Jak stwierdził, najważniejszym tematem szczytu było odrzucenie przez Irlandię w referendum Traktatu Lizbońskiego. Przywódcy państw UE zaaprobowali także polską i szwedzką inicjatywę wzmocnienia wschodniego wymiaru Europejskiej Polityki Sąsiedztwa (EPS), pod nazwą Partnerstwa Wschodniego.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała także następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 8 ust. 1

  • Wniosek rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie klasyfikacji, etykietowania i pakowania substancji i mieszanin oraz zmieniającego dyrektywę 67/548/EWG i rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (COM(2007) 355), sygnatura Rady UE 11497/07.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Gospodarki.

Referent: senator Tadeusz Gruszka.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Marcin Korolec.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozporządzenia.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ust. 1

  • Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego (COM(208) 316), sygnatura Rady UE 10099/08.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Infrastruktury.

Referent: senator Piotr Głowski.

Przedstawiciel rządu: sekretarz stanu Tadeusz Jarmuziewicz.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozporządzenia.

  • Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie ustanowienia europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów skazanych (ESPIRS), zgodnie z art. 11 decyzji ramowej 2008/XX/WsiSW (COM(2008) 332), sygnatura Rady UE 10122/08.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent: senator Mariusz Witczak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Łukasz Rędziniak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt decyzji.

  • Wnioski nierozpatrywane - propozycja zaakceptowana przez komisję:

- art. 6: COM(2008) 228, 230, 243, 305, 341, 353, sygn. Rady UE 9508/1/08,

- art. 8:

propozycja zakończenia częściowego postępowania weryfikacyjnego ograniczonego do zbadania dumpingu i zniesienia ostatecznych ceł antydumpingowych nałożonych na import łososia hodowlanego z Królestwa Norwegii (Norwegia);

postępowanie weryfikacyjne ograniczone do zakresu przedmiotowego dotyczące wózków paletowych ręcznych i ich części składowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Chin);

propozycja rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Nr 442/207 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na import amonowej z Ukrainy;

propozycja rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Nr 1911/2006 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na import roztworu mocznika i saletry amonowej (RMS) z Algierii, Białorusi, Rosji i Ukrainy.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich przygotowała projekt uchwały Senatu w sprawie zmiany w składach komisji senackich.

Senatorowie rozpatrzyli wniosek senatora Andrzeja Persona o odwołanie go z Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich i powołanie do Komisji Kultury i Środków Przekazu.

Na podstawie art.14 ust. 1 Regulaminu Senatu komisja postanowiła jednogłośnie przedłożyć Izbie projekt uchwały zgodnie z wnioskiem senatora. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Piotra Zientarskiego.

26 czerwca 2008 r.

Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich przygotowano projekt uchwały Senatu w sprawie zmiany w składach komisji senackich.

Senatorowie rozpatrzyli wniosek senatora Stanisława Zająca o powołanie do Komisji Obrony Narodowej oraz do Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą.

Na podstawie art.14 ust. 1 Regulaminu Senatu komisja jednogłośnie postanowiła przedłożyć Izbie projekt uchwały zgodnie z wnioskiem senatora. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Piotra Zientarskiego.


Poprzednia część, następna część, spis treści