Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senator Janinę Fetlińską
na 22. posiedzeniu Senatu
w dniu 20 października 2008 r.

Oświadczenie skierowane do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka

Do mojego biura senatorskiego wpłynęła prośba pana inżyniera Wojciecha Szustakiewicza, starosty Żyrardowa, dotycząca poparcia działań zmierzających do włączenia do budżetu państwa na rok 2009 środków finansowych na budowę obwodnicy Żyrardowa. Dotychczasowe zapewnienia wojewody mazowieckiego oraz przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad napawały optymizmem co do powodzenia inwestycji. Niestety, niedawna dyskusja nad projektem planu finansowego państwa na przyszły rok przyniosła ogromne rozczarowanie, bo okazało się, że nie zabezpieczono pieniędzy na to kluczowe dla Żyrardowa przedsięwzięcie.

Od wielu lat Żyrardów boryka się z istnym koszmarem komunikacyjnym. Codziennie główną ulicą miasta przejeżdża kilka tysięcy samochodów ciężarowych, które w godzinach szczytu całkowicie blokują miasto. Do tego dochodzą inne uciążliwości, takie jak spaliny i hałas. Wszystko to powoduje, że mieszkańcy nie tylko naciskają na władze samorządowe w kwestii przyspieszenia budowy obwodnicy, ale również sami podejmują inicjatywy, mające zwrócić uwagę na konieczność jej budowy. W ostatnim czasie kilkakrotnie zorganizowano symboliczne blokady, a teraz pojawiają się sygnały o kolejnych tego typu akcjach.

8 października bieżącego roku w Żyrardowie odbyła się rozprawa administracyjna, będąca ostatnim etapem czynności formalnych zmierzających do wydania pozwolenia na budowę obwodnicy. Tego samego dnia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2008/S 195-258400 ukazało się ogłoszenie o przetargu na realizację tej inwestycji. Niestety, ku zdziwieniu i niedowierzaniu władz miasta w dniu 9 października podczas dyskusji nad projektem budżetu państwa na 2009 r. pan Tadeusz Jarmuziewicz poinformował posłów, że nie przewidziano w tym dokumencie środków na żyrardowską obwodnicę.

W związku z tym zwracam się do Pana Ministra z zapytaniem, jakie są szanse na wprowadzenie do przyszłorocznego budżetu poprawek umożliwiających realizację tej tak długo wyczekiwanej przez miasto Żyrardów inwestycji. Budowa drogi, dzięki której tiry będą omijały Żyrardów, jest potrzebna nie tylko samemu miastu i jego mieszkańcom, ale również wszystkim, którzy na co dzień korzystają z drogi krajowej nr 50. Udrożnienie tej trasy na wysokości Żyrardowa pozwoli udrożnić ją na całej długości.

Janina Fetlińska


Spis oświadczeń