Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Piotra Kaletę
na 23. posiedzeniu Senatu
w dniu 4 grudnia 2008 r.

Oświadczenie skierowane do wiceprezesa Rady Ministrów, ministra spraw wewnętrznych i administracji Grzegorza Schetyny

Panie Ministrze!

Na moje ręce zostało przekazane stanowisko komendantów straży miejskich miast zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich w sprawie wprowadzenia zmian w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych.

W uzasadnieniu czytamy, co następuje.

Funkcjonariusze straży gminnych otrzymali szereg kompetencji i zadań zbliżonych do pracy innych służb mundurowych. Nowe obowiązki nie pokrywają się z uprawnieniami, które z tytułu wykonywania podobnych powinności przysługują innym funkcjonariuszom.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym oraz władz samorządowych, warto rozważyć kompleksowe zmiany obowiązującego obecnie prawa dotyczącego sfery funkcjonowania straży gminnych. Celem jest kompleksowe i skuteczne realizowanie polegających na ochronie porządku publicznego na terenie gminy zadań, których w pełnym wymiarze nie realizuje żadna instytucja.

Komendanci straży miejskich miast zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich proponują następujące zmiany, które usprawnią działanie straży.

1. Kompleksowe opracowanie pragmatyki służbowej, regulującej pełen wachlarz zagadnień wynikających z odmiennego w stosunku do innych pracowników samorządowych charakteru pracy, a dotyczących m.in. kwestii związanych z czasem pracy, katalogiem stanowisk, odpowiedzialnością strażników.

2. Rozszerzenie katalogu uprawnień tak, aby dostosowany on został do rzeczywistych problemów dotyczących ochrony porządku publicznego, co zwiększyłoby skuteczność działań; m.in. rozszerzenie możliwości podejmowania czynności wobec osób nieletnich, przyznanie możliwości dokonywania kontroli osobistej, rozszerzenie katalogu środków przymusu bezpośredniego oraz rozszerzenie możliwości stosowania broni.

3. Uprawnienia socjalne. Z jednej strony wymaga się od strażników sprawności fizycznej i psychicznej oraz reagowania w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia i mienia, z drugiej strony nie daje się żadnych gwarancji w przypadku utraty zdolności do bycia strażnikiem z uwagi na wiek lub wypadek w trakcie prowadzenia obarczonego ryzykiem działania, które wpisane jest do katalogu obowiązków strażnika gminnego. Strażnicy nie mają żadnej rekompensaty za szereg ograniczeń obywatelskich, tj. zakaz członkostwa w partii politycznej, pozbawienie prawa do strajku, ograniczenie możliwości podejmowania dodatkowego zatrudnienia, co jest uwarunkowane zgodą kierownika jednostki i możliwe tylko w przypadku, gdy dodatkowa praca nie pozostaje w kolizji z wykonywanym zawodem strażnika. Należy zaznaczyć, że strażnicy podlegają odpowiedzialności karnej za przestępstwa indywidualne, które mogą popełnić wyłącznie funkcjonariusze publiczni.

W związku z tym zwracam się do Pana Ministra z zapytaniem, czy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przewiduje wprowadzenie takich poprawek do owej ustawy, poprawiających funkcjonowanie staży gminnych?

Z poważaniem
Piotr Kaleta


Spis oświadczeń