Spis oświadczeń


Szanowny Panie Marszałku, moje oświadczenie kieruję do minister edukacji narodowej, pani Katarzyny Hall.

Szanowna Pani Minister!

Narodowa Strategia Integracji Społecznej zakłada, że do 2010 r. odsetek dzieci objętych edukacją przedszkolną zwiększy się do 60%. Odsetek dzieci w wieku między trzecim a piątym rokiem życia zapisanych do przedszkoli w Polsce jest najniższy wśród krajów Unii Europejskiej. Wynosi tylko około 30%, podczas gdy wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego na przykład na Węgrzech, w Belgii czy Irlandii wynosi 100%, a w Czechach, we Włoszech i Szwajcarii - ponad 90%.

Na marginesie chciałbym dodać, iż uważam, że wychowaniem przedszkolnym powinny być objęte tylko te dzieci, których rodzice sobie tego życzą. Nie może mieć tutaj miejsca jakiś przymus.

Jednym z propagowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej rozwiązań, które te dysproporcje mają zmniejszyć, stanowią alternatywy dla formy wychowania przedszkolnego, zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji narodowej z dnia 10 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania  z art.14a ust. 7 ustawy o systemie oświaty. Nowe regulacje stanowią, iż zarówno zajęcia w zespole wychowania przedszkolnego, jak i w punkcie przedszkolnym, mogą być organizowane w grupach liczących od trojga do dwadzieściorga pięciorga dzieci. Minimalny dzienny wymiar zajęć wynosi trzy godziny, a tygodniowy - dwanaście godzin. Tym wymogom, zgodnie z zapewnieniami MEN, towarzyszyć miała także łatwość tworzenia punktów oraz zespołów przedszkolnych, jeśli chodzi o warunki lokalowe. §4 przywołanego rozporządzenia mówi, iż zajęcia w ramach zespołu lub punktu mogą być prowadzone w lokalu zapewniającym: bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci, wyposażenie w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego lub wybranych części tej podstawy. Jednak wymogi określone przez Państwową Straż Pożarną oraz sanepid skutecznie blokują rozwój przedszkoli alternatywnych. Służby te zwracają uwagę na brak szczegółowych rozstrzygnięć w tym zakresie.

Zgodnie z zapewnieniami ministerstwa wymogi lokalowe wobec przedszkoli alternatywnych miały być mniej rygorystyczne niż w przypadku tradycyjnych przedszkoli. Jest to warunek, który determinuje tworzenie małych placówek. Dlatego wnoszę do pani minister o uszczegółowienie zapisów rozporządzenia oraz ustalenie wymogów lokalowych dla alternatywnych przedszkoli na takim poziomie, by umożliwić tworzenie tych przedszkoli. Dziękuję bardzo.


Spis oświadczeń