Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (772) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Rodziny i Polityki Społecznej (65.),

Komisji Gospodarki Narodowej (116.),

Komisji Ustawodawczej (163.)

oraz Komisji Zdrowia (57.)

w dniu 17 marca 2009 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 28. posiedzeniu Senatu do projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy (druki senackie nr 165 i 165S).

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 33)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Komisji Gospodarki Narodowej Marek Trzciński)

Zastępca Przewodniczącego Marek Trzciński:

Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia, Komisji Gospodarki Narodowej, Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej.

Przedmiotem posiedzenia jest rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na dwudziestym ósmym posiedzeniu Senatu do projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy.

Zgłoszone zostały dwie poprawki: pana senatora Tomasza Misiaka oraz pana senatora Piotra Andrzejewskiego. Chciałbym prosić Biuro Legislacyjne o przedstawienie tych poprawek.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka pierwsza mówi, że do dwuletniego okresu pracy na podstawie terminowych umów o pracę, po upływie którego pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy, wpisze się także okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na okres próbny.

Zastępca Przewodniczącego Marek Trzciński:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę przedstawicieli rządu o przedstawienie swojej opinii. Witam przy tej okazji pana ministra.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawa Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Anita Gwarek:

Dzień dobry. Anita Gwarek, zastępca dyrektora Departamentu Prawa Pracy.

Chciałabym usprawiedliwić pana ministra Radosława Mleczkę, który z powodu podróży służbowej niestety nie mógł uczestniczyć w dzisiejszym posiedzeniu.

Jeśli chodzi o poprawkę pana senatora Tomasza Misiaka, która dotyczy uzupełnienia przepisu art. 97 §11 o umowy na okres próbny, to uważamy, że pominięcie takiej umowy rzeczywiście nie jest racjonalne i należy poprawkę przyjąć. Wówczas przepis uwzględniałby wszystkie terminowe umowy o pracę przewidziane w kodeksie pracy.

Zastępca Przewodniczącego Marek Trzciński:

Dziękuję.

Czy ktoś chciałby zabrać głos?

Proszę, pan senator Jan Rulewski.

Senator Jan Rulewski:

Mam duże wątpliwości, czy ta ustawa nie powstała w nadzwyczajnych okolicznościach. Ona dotyczy dwóch rzeczy: wartości racjonalnych - nie da się ukryć - ale i spraw finansowych. I jak wiemy, rząd zmieniał zdanie. Stanowisko Ministerstwa Zdrowia było takie, stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy przeciwne. Jestem w Radzie Ochrony Pracy i mnie się wydaje, Panie Przewodniczący, że należy się zastanowić nad tokiem procedowania nad tymi ustawami.

(Zastępca Przewodniczącego Marek Trzciński: Jaka jest propozycja, Panie Senatorze?)

Proponuję, żeby przełożyć posiedzenie do czasu określenia przez rząd jednoznacznego stanowiska w tej sprawie.

Zastępca Przewodniczącego Marek Trzciński:

Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

Na tym etapie procedowania nad projektem ustawy komisja ustosunkowuje się tylko do poprawek zgłoszonych do projektu ustawy w czasie posiedzenia plenarnego. W związku z tym zajmuje stanowisko tylko w sprawie dwóch poprawek i już nie ma możliwości, żeby wnieść, na przykład, wniosek o odrzucenie ustawy, ewentualnie go poprzeć czy też nie, bo go nie ma.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Senator Jan Rulewski:

Czy odrzucenie? Może tylko zrobić przerwę w procedowaniu nad tym punktem, aż rząd wyjaśni swoje stanowisko.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Zastępca Przewodniczącego Marek Trzciński:

Proponuję ten wniosek poddać pod głosowanie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Czy formalnie...

Senator Władysław Sidorowicz:

Mam propozycję, żeby może jeszcze pan mecenas się wypowiedział w tej sprawie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Wniosek o ogłoszenie przerwy albo odroczenie posiedzenia jest wnioskiem formalnym i oczywiście ma być przegłosowany i ewentualnie przyjęty przez komisję. Zgodnie z art. 81 ust. 3 drugie czytanie kończy się skierowaniem projektu ustawy do komisji w celu ustosunkowania się do zgłoszonych w toku dyskusji wniosków i to jest jedyne zadanie komisji, która powinna zająć stanowisko wobec poprawek, które zostały zgłoszone w debacie. Dziękuję bardzo.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Senator Władysław Sidorowicz: To jest wniosek formalny? Pytanie, czy wniosek formalny...)

Jest dopuszczalny, bo jeżeli został zgłoszony, to...

(Senator Władysław Sidorowicz: Jeśli tak, to ile może trwać przerwa?)

To już zależy od komisji.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Zastępca Przewodniczącego Marek Trzciński:

Nie ma zapisu.

Proszę państwa, jest wniosek formalny. Czy jest kontrwniosek? Powinniśmy o to pytać przy wniosku formalnym. Nie ma.

Zatem poddaję wniosek pod głosowanie.

Kto z państwa jest za przerwą w posiedzeniu komisji? (11)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Kto z państwa senatorów jest przeciwko? (5)

Kto się wstrzymał od głosu? (2)

Dziękuję.

Przerywam posiedzenie komisji.

O terminie zostaniecie państwo powiadomieni.

(Głos z sali: Dziękuję bardzo.)

Czy musimy ustalić od razu termin? Nie.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 37)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów