Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (66) z 8. posiedzenia

Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich

w dniu 19 grudnia 2007 r.

Porządek obrad:

1. Sprawy różne.

2. Przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackich (druk senacki nr 29).

3. Przygotowanie projektu uchwały w sprawie odwołania przewodniczącego Komisji Praw Człowieka i Praworządności (druk senacki nr 28).

4. Wybór zastępcy przewodniczącego komisji.

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 03)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Zientarski)

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Serdecznie witam członków komisji. Witam pana Piotra Magdę z Biura Legislacyjnego, który z nami jest bardzo często, a właściwie zawsze. Witam naszego pana sekretarza, który tutaj z nami jak zwykle działa. Pan Piotr Białek jest naszym sekretarzem niezmiennie, a ja czerpię ze skarbnicy jego wiedzy i doświadczenia. Pan sekretarz sekretarzuje już którą kadencję?

(Starszy Sekretarz Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich Piotr Białek: O, już piątą.)

Piątą kadencję w tej komisji, tak, to dość spore doświadczenie. Pan sekretarz właśnie opowiadał trochę o historii naszej komisji. Twierdził, że była ona właściwie zawsze złożona głównie z szefów komisji, bo jest związana nie tylko ze sprawami organizacyjnymi, ale również budżetowymi i z etyką. Skład naszej komisji kształtuje się więc wciąż dość tradycyjnie.

(Głos z sali: Wróciliśmy do tradycji.)

No właśnie, wróciliśmy do tradycji. W składzie naszej komisji są pan przewodniczący komisji rodziny, pan przewodniczący naszej komisji emigracji, najważniejszej komisji w Senacie, Komisji Ustawodawczej, komisji kultury, jest wicemarszałek. Myślę, że oni wszyscy za chwilę tu przyjdą.

Proszę Panów, skoro już jesteśmy przy sprawach natury ogólnej, to ja proponuję, żebyśmy wpisali sobie w kalendarze pod datą 8 stycznia posiedzenie. Godzina jest do uzgodnienia, bo wiem, że ósmego odbędą się też posiedzenia innych komisji, to będzie dzień komisji budżetowych. Na razie proponujemy godzinę 11.00, czy kolegom odpowiada ten termin? Musimy, że tak powiem, tradycyjnie zająć się budżetem. Mamy zarezerwowaną salę od godziny 11.00 do godziny 16.00, to będzie sala... Panie Piotrze, proszę poinformować, która to będzie sala.

(Starszy Sekretarz Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich Piotr Białek: Sala 13 w budynku "G".)

Sala 13 w budynku "G" o godzinie 11.00. Na razie proponujemy godzinę 11.00. Czy ewentualnie wolicie państwo później? Bardzo proszę.

Senator Andrzej Person:

Nie, nie, Panie Przewodniczący, godzina bardzo mi odpowiada, ja mam pytanie troszkę innej natury. Chciałbym potwierdzić - bo poinformowałem o tym kolegę i nie wiem, czy nie wprowadziłem go w błąd - że posiedzenie Senatu odbędzie się w dniach 15, 16, 17 stycznia, tak? O to tylko chciałem spytać. Rozumiem też, że posiedzenia komisji będą ewentualnie 14 stycznia w poniedziałek.

(Głos z sali: Czternastego albo piętnastego.)

Aha, albo piętnastego.

(Brak nagrania)

Senator Stanisław Piotrowicz:

W komisji praworządności posiedzenie jest przewidziane na 3 stycznia, co, jak sądzę, wiązało się z pewnym pośpiechem. Nie kwestionowałem tego terminu, bo liczyłem się z tym, że chodzi o sprawy budżetowe i z tym, że posiedzenie Senatu będzie wcześniej. Dziś jednak dowiaduję się, że posiedzenie Senatu ma być dopiero w połowie stycznia, więc nie wiem, po co ten pośpiech. 3 stycznia to nie jest znowu taki szczęśliwy termin, nie, nie.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Komisja praworządności jest komisją bardzo nieliczną i myślę, że jest możliwość uzgodnienia terminu z innymi członkami. W każdym razie my będziemy obradować w tym samym dniu, co i inne komisje, właśnie po to, żeby zgrać termin, i żeby nie było potrzeby ponownych przyjazdów.

(Głos z sali: Tym bardziej, że dziewiątego będzie ktoś referował na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej.)

No właśnie. A teraz przejdźmy do porządku naszych dzisiejszych obrad. Musimy ustalić referentów, czyli osoby, które się zajmą poszczególnymi działami, będą koreferentami, będą króciótko koreferowały poszczególne działy.

Przypominam, że nasza komisja zajmuje się budżetem: Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Krajowego Biura Wyborczego, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Kancelarii Prezydenta.

Pojawiły się już pewne sugestie od niektórych senatorów. Wiem, że senator Cichoń wybrał już chyba projekt do referowania. Z tego, co pamiętam, Panie Piotrze, to chyba Kancelarię Sejmu, tak? Ale oczywiście to było tylko wstępne ustalenie, więc jeśli są pewne sugestie...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

A, witamy serdecznie...

(Brak nagrania)

Przewodniczący Piotr Zientarski:

A więc tak, pan senator Augustyn zaproponował, że zajmie się Kancelarią Prezydenta. W sekretariacie komisji znajdują się materiały dotyczące...

(Głos z sali: Już zostały rozdane senatorom.)

A, już zostały rozdane, tak że jest propozycja, że może któryś z kolegów...

Senator Mieczysław Augustyn:

Ja poprzednio zajmowałem się Kancelarią Prezydenta, więc teraz też mogę się zająć budżetem w tej części.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Czy są jakieś inne propozycje?

Senator Zbigniew Szaleniec:

Ja wybieram Krajowe Biuro Wyborcze.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Krajowe Biuro Wyborcze - pan senator Szaleniec.

Ja będę koreferentem części dotyczącej Kancelarii Senatu.

Kancelarią Sejmu zajmie się może właśnie kolega Cichoń, bo wiem, że się zgłaszał.

Została jeszcze Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. To można omówić króciutko, jest do tego materiał. Przypominam, że budżety poszczególnych instytucji będą omawiane odrębnie, a jako referenci zaproszeni zostaną przedstawiciele, szefowie poszczególnych kancelarii, to oni będą referować...

(Senator Mieczysław Augustyn: Ja sobie pozwolę na dowcip czy anegdotkę przy tej okazji.)

(Brak nagrania)

Senator Mieczysław Augustyn:

...ponieważ nie było przedstawiciela Kancelarii Prezydenta, pan przewodniczący Andrzejewski przerwał obrady. Wykonano telefony i ostatecznie, z mniej więcej półgodzinnym opóźnieniem, wpadła tutaj zziajana pani i zaczęła swoją wypowiedź od utyskiwania, że jak to, ona zupę pomidorową gotuje, a oni każą jej wszystko zostawić i tu przyjechać. Państwo poczeka, ale zupa?! (Wesołość na sali)

(Brak nagrania)

Przewodniczący Piotr Zientarski:

...zaczekać na uzupełnienie składu naszej komisji, tym bardziej, że nie ma jeszcze dwóch...

(Głos z sali: Pana Cichonia i pana Romaszewskiego.)

No właśnie, ale myślę, że nie będziemy dłużej czekać.

Czy panowie senatorowie mają jeszcze do przedstawienia jakieś propozycje w tym punkcie obrad? Nie. Dziękuję.

Przechodzimy do kolejnego punktu: zmiany w składach komisji senackich. Proponujemy przyjęcie uchwały w związku z oświadczeniami, z wyrażeniem woli przez senatorów Dorotę Mielewczyk i Krystynę Bochenek. Chodzi o zmiany w składach komisji: odwołanie pani senator Doroty Arciszewskiej-Mielewczyk z Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, a senator Krystyny Bochenek, naszej poprzedniej przewodniczącej a obecnej wicemarszałek, z Komisji Kultury i Środków Przekazu. Opiniujemy także wybór senator Doroty Arciszewskiej-Mielewczyk do Komisji Spraw Zagranicznych. Jest jeszcze jedna uchwała dotycząca odwołania przewodniczącego Komisji Praw Człowieka i Praworządności, ale to może za chwilę.

Teraz proponuję, żebyśmy zagłosowali nad przeczytanym przed chwilą projektem uchwały.

Kto jest za przyjęciem projektu uchwały? (8)

Dziękuję bardzo.

Kto chciałby być sprawozdawcą?

(Głos z sali: Może pan przewodniczący?)

Tak. Dziękuję bardzo.

Następna propozycja uchwały. Pan marszałek Zbigniew Romaszewski prosił o odwołanie go z funkcji przewodniczącego Komisji Praw Człowieka i Praworządności. Myślę, że uczynimy zadość jego życzeniu.

Kto jest za przyjęciem projektu uchwały? (8)

Obie uchwały zostały jednomyślnie przyjęte.

Dziękuję bardzo.

Te sprawy są załatwione. Innych wniosków w sprawie zmian w składach komisji senackich nie ma. Informuję, że wnioski załatwiamy na bieżąco, niezwłocznie, nie oczekują one więcej, niż potrzeba, zawsze załatwiamy je na kolejnym posiedzeniu komisji.

Proszę Panów, dzisiaj w porządku obrad jest jeszcze jeden punkt, a mianowicie: wybór wiceprzewodniczących. Pan marszałek i Prezydium Senatu wyrazili zgodę, ażeby nasza komisja miała dwóch wiceprzewodniczących. Podobnie było w poprzedniej kadencji, chociaż obsadziliśmy stanowisko tylko jednego wiceprzewodniczącego. Ja nim byłem, zastępowałem naszego przewodniczącego, pana senatora Łukasza Piotra Andrzejewskiego.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję bardzo.

Dzisiaj mamy dokonać wyboru.

Bardzo proszę o zgłaszanie kandydatur.

Proszę bardzo, pan senator Augustyn.

Senator Mieczysław Augustyn:

Zgłaszam kandydaturę kolegi Zbigniewa Szaleńca. Jeśli mogę, dodam krótkie uzasadnienie. Jest on senatorem już drugą kadencję. Ukończył studia na Wydziale Wychowania Fizycznego Akademii w Katowicach, studia podyplomowe w zakresie administracji i zarządzania na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Pracował w kopalniach, następnie był nauczycielem wychowania fizycznego, a potem znanym działaczem i trenerem w znakomitych śląskich klubach. Zyskał uznanie społeczności lokalnych. W miejscowości, z której pochodzi, był radnym miasta, potem zastępcą przewodniczącego, przewodniczącym komisji rozwoju, a w latach 2002-2005 zastępcą burmistrza miasta Czeladź odpowiedzialnym za sferę społeczną. Jest członkiem Platformy Obywatelskiej. Myślę, że znakomicie sobie poradzi w funkcji wiceprzewodniczącego naszej komisji. Namawiam i zachęcam do głosowania na tę kandydaturę.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

Czy pan senator Zbigniew Szaleniec wyraża zgodę na kandydowanie?

Senator Zbigniew Szaleniec:

Tak, wyrażam zgodę.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Nie ma innych kandydatur, czyli, jak rozumiem, dzisiaj będziemy głosować nad wyborem jednego wiceprzewodniczącego.

Ogłaszam dwie minuty przerwy na wydrukowanie kart do głosowania.

(Przerwa w obradach)

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Wznawiam obrady po przerwie.

Zanim przystąpimy do głosowania, musimy wybrać komisję skrutacyjną złożoną z trzech osób. Proszę bardzo, pan...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Zdążymy, zdążymy. Pan senator Kwiatkowski, pan senator Bergier i trzecia osoba, pan senator Augustyn. Proszę bardzo komisję, żeby szybciutko rozdała karty do głosowania.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Siedem głosów ważnych? Wszyscy byli, więc, przepraszam bardzo, ale ktoś nie głosował.

(Głos z sali: Ja nie głosowałem) (Wesołość na sali)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

No tak, jeden, no właśnie. Czyli oddano osiem głosów. To trzeba pozmieniać wszystko.

(Głos z sali: Muszę wszystko zmienić, ale parafuję.)

Oddaję głos przewodniczącemu komisji skrutacyjnej.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Chciałbym panów zapoznać z protokołem głosowania tajnego w sprawie wyboru senatora Zbigniewa Szaleńca na zastępcę przewodniczącego komisji regulaminowej.

Powołani przez przewodniczącego komisji do przeprowadzenia głosowania senatorowie: Krzysztof Kwiatkowski, Józef Bergier i Mieczysław Augustyn stwierdzają, że w głosowaniu tajnym w sprawie wyboru senatora Zbigniewa Szaleńca na zastępcę przewodniczącego Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oddano 8 głosów, w tym 8 głosów ważnych. 8 senatorów głosowało za, nikt nie głosował przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.

Gratuluję wyboru. (Oklaski)

Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie komisji regulaminowej.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 29)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów