Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (2125) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Ustawodawczej (397.),

Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (256.)

oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (152.)

w dniu 31 marca 2011 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 73. posiedzeniu Senatu do projektu ustawy o zmianie ustawy o funduszu sołeckim oraz niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 51)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Mariusz Witczak)

Przewodniczący Mariusz Witczak:

Otwieram posiedzenie trzech komisji, które rozpatrzą ustawę o zmianie ustawy o funduszu sołeckim. Obradujemy w składzie: Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisja Ustawodawcza.

Witam panów przewodniczących.

Szanowni Państwo, proponuję, byśmy już nie omawiali poprawek, chyba że ktoś z państwa będzie chciał zabrać głos, ponieważ o poprawkach mówiliśmy w trakcie debaty. Proponuję przegłosować te poprawki. Nie słyszę sprzeciwu. W takim razie w taki sposób będziemy prowadzić posiedzenie.

Poprawka pierwsza w naszym zestawieniu, senatora Niewiarowskiego. Zarządzam głosowanie.

Kto za? (20)

Kto przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka została poparta.

Przechodzimy do poprawki drugiej. Nie ma pytań. Zarządzam głosowanie.

Kto za? (21)

Kto przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka została przyjęta jednogłośnie.

Teraz przechodzimy do poprawki trzeciej.

Ja na sekundę się zatrzymam, ponieważ to jest poprawka, która dotyczy wykreślenia wyrazów "zgodne ze strategią rozwoju gminy". My wszyscy zgadzamy się co do intencji - pan senator Sepioł sugeruje nawet, że się nie zgadza - mamy tylko pewien dylemat. Chciałbym spytać Biuro Legislacyjne, czy byłby jakiś bezpieczny zapis konsumujący starą intencję ustawodawcy, który wpisał, że środki przeznaczone są na przedsięwzięcia z jednej strony oczywiście będące zadaniami własnymi gminy, a z drugiej strony zbieżne ze strategią gminy. Ja jestem przeciwnikiem doregulowywania czy tworzenia zbędnych uszczegółowień, ale problem polega na tym, że jednak fundusz tworzony jest na budżecie gminy i działalność sołectw musi być skorelowana z działalnością gminy, a jest dylemat tego typu, że jeżeli w strategii gmina planuje za dwa, trzy lata coś robić, zaś wspólnota sołecka zechce to zrobić rok wcześniej, to dojdzie do pewnego konfliktu. Gmina ma jakieś zadanie w strategii do realizacji, tylko chce je zrealizować później, sołectwo chce to zrobić wcześniej i wtedy nie ma podstawy formalnej, nie ma czegoś, co wiązałoby inicjatywy sołeckie, które miałyby być zgodne z polityką gminy. Taka była intencja, bo niezwykle trudno opisać tę kwestię. I krótko chciałbym z państwem na ten temat porozmawiać, bo to jest ważna sprawa.

Bardzo proszę, senator Sepioł.

Senator Janusz Sepioł:

Panie Przewodniczący, ale ja mam problem formalny. Głosujemy nad poprawkami, poprawki zostały zgłoszone, mają konkretny kształt, mieliśmy głosować nad poprawkami. Nikt innej poprawki w tej chwili nie zgłasza, nie dostrzegam też woli zgłoszenia autopoprawki. Więc ja nie widzę powodu, żebyśmy szukali teraz innych sformułowań. Głosujemy nad takimi poprawkami, jakie zostały przedstawione.

Przewodniczący Mariusz Witczak:

To jest oczywiste, ale sprawa wydawała się na tyle ważna - a wcześniej miałem takie sygnały od senatorów, między innymi od senatora wnioskodawcy - by chwilę na ten temat porozmawiać. Jeżeli jednak taka jest wola, jak to wyraził senator Sepioł, to nie ma problemu, będziemy głosować.

Czy pan przewodniczący Niewiarowski chce zabrać głos?

Senator Ireneusz Niewiarowski:

Dziękuję.

Ja nie jestem wnioskodawcą, jest nim pan senator Wojciechowski. Gdybym jednak miał wyrazić swoją opinię, to powiedziałbym, że ten zapis, w którym jest mowa o strategii, nie jest dobry, ale brak zapisu jest jeszcze gorszy. Po prostu nie znaleźliśmy właściwej formy, właściwej treści, która pozwoliłaby zapobiec zagrożeniom, jakie się zrodzą, gdy nie będzie tego zapisu. Wtedy łatwo sobie wyobrazić taką sytuację, że zgodnie z zadaniami gminy, zgodnie z wymogami ustawy wieś chce zbudować boisko w miejscu, w którym w planie zagospodarowania przestrzennego w gminie jest planowane zrobienie czegoś innego za dwa, trzy lata, i gmina, rada gminy nie ma podstaw formalnych, żeby zatrzymać takie działanie. Czyli ten zapis o strategii nie jest dobry, ale usunięcie go jest jeszcze gorsze.

Przewodniczący Mariusz Witczak:

Bardzo proszę, wnioskodawca. Pan senator Wojciechowski, bardzo proszę.

Senator Grzegorz Wojciechowski:

Wysoka Komisjo, tutaj nie ma takiego zagrożenia, dlatego że jeśli chodzi o wszelkie jakieś budowy czegoś, to jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, jest ewentualnie studium zagospodarowania przestrzennego, jest pozwolenie na budowę, jest ewentualnie zgłoszenie, co do którego też może być sprzeciw, że tak powiem. I tego typu zagrożenia, że coś się zabuduje i przeszkodzi to w budowie czegoś innego, ja w tej chwili nie widzę. Natomiast ograniczanie jakimś, no, bądźmy szczerzy, nieistniejącym dokumentem, bo ta strategia jest jakaś taka wymyślona... Gdybyśmy napisali, nie wiem, że musi być to zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego albo studium zagospodarowania przestrzennego, bym się zgodził. Ale tego czegoś nie ma i pod to można podciągnąć wszystko. Jeżeli ktoś będzie miał odrobinkę złej woli podciągnie pod to wszystko.

Przewodniczący Mariusz Witczak:

Ja już daję głos senatorowi Sepiołowi. Chcę tylko zwrócić uwagę na to, że z funduszu nigdy nie będą realizowane inwestycje, które są w planie zagospodarowania, raczej mówimy o drobnych przedsięwzięciach. I tutaj mamy dylemat.

Bardzo proszę, przewodniczący Sepioł.

Senator Janusz Sepioł:

To znaczy tutaj jest parę aspektów. Wydaje mi się, że argumentacja pana senatora Wojciechowskiego jest całkowicie nietrafna, ponieważ wskazuje na przepisy związane z procesem budowlanym, podczas gdy wiele działań w ramach funduszu sołeckiego może nie mieć charakteru budowlanego, na przykład zakup strojów dla zespołu ludowego. Wtedy zabezpieczenie w postaci braku pozwolenia na budowę jest czymś kompletnie nieuzasadnionym. To jest pierwsza kwestia.

(Rozmowy na sali)

Po drugie, strategie nie są planami rzeczowo-finansowymi, to znaczy nie są wieloletnim planem inwestycyjnym. Strategie konstruuje się, mówiąc o kierunkach, o celach, i w związku z tym nie ma takiego problemu...

(Rozmowy na sali)

(Przewodniczący Mariusz Witczak: Proszę o uwagę, bo już kończymy dyskusję.)

...że nie da się zrealizować w danym roku czy coś tam. Po prostu chyba nie rozumiemy, jak wyglądają typowe strategie rozwoju gmin.

Przewodniczący Mariusz Witczak:

Dziękuję bardzo.

Myślę, że dużo czasu poświęciliśmy na omówienie tej poprawki. Przechodzimy do głosowania.

Kto jest za poprawką senatora Wojciechowskiego? (8)

Kto jest przeciw? (11)

Kto się wstrzymał? (3)

Poprawka nie uzyskała poparcia.

Przechodzimy do poprawki czwartej. Nie ma żadnych zgłoszeń. Przechodzimy do głosowania.

Kto jest za?

(Głos z sali: 22 za.)

Jednomyślnie poprawka została przyjęta.

(Głos z sali: Nie jednomyślnie, ale...)

Jednogłośnie.

(Głosy z sali: Nie.)

(Głos z sali: Bo pan senator...)

(Głos z sali: Kto się wstrzymał...)

(Głos z sali: ...nie podniósł ręki.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Momencik, taką informację...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przepraszam, taką informację otrzymałem od osoby, która liczyła głosy. Jeżeli jest głos nie za pana senatora, to proszę jeszcze raz przeliczyć głosy.

Kto jest za poprawką czwartą w naszym zestawieniu? (21)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję serdecznie.

Poprawka czwarta uzyskała poparcie.

Teraz przechodzimy do poprawki piątej. Zarządzam głosowanie.

Kto jest za poprawką piątą? (15)

Kto jest przeciw? (3)

Kto się wstrzymał? (4)

Poprawka piąta uzyskała poparcie połączonych komisji.

Prosiłbym, żeby sprawozdawcą dalej był...

(Głos z sali: Jeszcze szósta.)

A, przepraszam, przepraszam bardzo. Dziękuję serdecznie.

I poprawka szósta - bo jeszcze jest strona 2 - bardzo ważna poprawka. Zarządzam głosowanie.

Kto jest za? (16)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (6)

Poprawka szósta uzyskała poparcie.

I teraz sakramentalna formuła dotycząca sprawozdawcy...

Pan senator Niewiarowski będzie sprawozdawcą połączonych komisji.

Pan Wojciechowski proponuje wniosek mniejszości do poprawki trzeciej w naszym zestawieniu.

Kto jest z panem senatorem w mniejszości?

(Senator Grzegorz Wojciechowski: No, ja będę...)

Nie, nie...

(Głos z sali: Dwie osoby.)

...minimum dwie osoby muszą być.

(Głos z sali: Dwie osoby muszą być.)

(Senator Grzegorz Wojciechowski: ...i senator Lucjan Cichosz.)

Pan senator też będzie w mniejszości. W takim razie mamy... Sprawozdawcą mniejszości jest pan senator Wojciechowski.

(Senator Grzegorz Wojciechowski: Tak.)

Rozumiem. Dziękuję serdecznie.

Zamykam posiedzenie komisji.

Dziękuję państwu.

(Koniec posiedzenia o godzinie16 minut 04)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów