23 stycznia 2008 r.

Gościem Komisji Zdrowia była minister zdrowia Ewa Kopacz, która przedstawiła senatorom najbliższe plany pracy resortu.

Minister podkreśliła, że w resorcie trwają prace nad reformą zdrowia, dotyczące m.in. przekształcania szpitali w spółki prawa handlowego, uszczelniania systemu oraz zmian w Narodowym Funduszu Zdrowia. Jak podkreśliła, priorytet mają projekty ustaw o zakładach opieki zdrowotnej i o prawach pacjenta, a także koszyk świadczeń gwarantowanych. Ponadto poinformowała senatorów o nowym systemie finansowania usług medycznych w szpitalach. Już w lutym lub marcu br. może rozpocząć się pilotaż tego systemu na terenie dwóch, trzech województw. Nowy system finansowania usług medycznych w szpitalach, wzorowany na brytyjskim tzw. systemie HRG (Healthcare Resource Groups) - ujednoliconych grup pacjentów, polega na połączeniu odrębnie wycenianych dotychczas świadczeń w grupy o jednorodnym charakterze. O zakwalifikowaniu do konkretnej grupy decydują: podobny problem kliniczny, podobne postępowanie lecznicze oraz podobne zużycie zasobów przy wykonywaniu konkretnego świadczenia.

Obecnie katalog wycenionych świadczeń medycznych obejmuje około 1500 pozycji, wprowadzenie nowego systemu pozwoli go zmniejszyć do około 450 pozycji.

Zdaniem minister E. Kopacz, nowy system kontraktowania daje pełną możliwość bezlimitowego przyjmowania pacjentów. Miałby on, według koncepcji obecnego kierownictwa resoru zdrowia i NFZ, wejść w życie od 1 lipca br. Do tego czasu byłby testowany.

Podczas posiedzenia minister E. Kopacz przedstawiła senatorom plan reformy systemu ochrony zdrowia, omówiła też po kolei projekty ustaw, które Platforma Obywatelska skierowała ostatnio do laski marszałkowskiej w Sejmie, a które mają być początkiem tej reformy.

Minister zdrowia stwierdziła, że chciałaby uproszczenia sprawozdawczości w szpitalach i wprowadzenia jednego schematu liczenia kosztów. Jej zdaniem, w ten sposób będzie można wyceniać procedury medyczne oraz wkład pracy. Minister zapowiedziała pracę nad "ucywilizowaniem kolejek, w jakich oczekują pacjenci na wykonanie usług medycznych". Chodzi przede wszystkim o dziedziny priorytetowe dla resortu - onkologię, pediatrię i opiekę nad osobami starszymi. Minister powiedziała, że konieczne jest też ukrócenie procederu, w którym pacjent zapisuje się na wykonanie świadczenia w kilka miejsc, po czym, gdy to uzyska, nie wypisuje się z pozostałych kolejek i blokuje miejsca innym osobom.

Minister E. Kopacz mówiła również o tym, że publiczne pieniądze na opiekę zdrowotną będą dostępne tak samo dla publicznych i niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej. Zaznaczyła jednak, że muszą powstać mechanizmy kontrolujące udzielanie świadczeń tak, by nie okazało się, że placówki niepubliczne realizują tylko procedury proste, a w razie powikłań bądź konieczności wykonania kosztownej usługi kierują pacjenta do placówki publicznej.

Minister zdrowia stwierdziła, że opowiada się za tym, by zoz-ami zarządzali nie lekarze, ale profesjonalni menedżerowie. Jej zdaniem, można by uzależnić wysokość ich wynagrodzenia od tego, czy placówka jest rentowna. Dodała, że nie widzi też przeszkód, by kilkoma placówkami, np. na terenie jednego powiatu, kierowała jakaś firma zarządzająca.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o izbach aptekarskich. Przyjęcie ustawy, zmierzającej do implementacji do polskiego prawa przepisów unijnej dyrektywy w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w zakresie podejmowania i wykonywania zawodu farmaceuty, zarekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski. Na temat proponowanych zapisów wypowiadali się także prezes Naczelnej Izby Lekarskiej Konstanty Radziwiłł i Wojciech Giermaziak z Naczelnej Rady Aptekarskiej. Ponadto senatorowie zapoznali się z uwagami szczegółowymi Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W rozpatrywanej nowelizacji, poza implementacją dyrektywy unijnej, uwzględniono także członkostwo Bułgarii i Rumunii w Unii Europejskiej. Nowelizacja dotyczy przepisów określających, na czym polega wykonywanie zawodu farmaceuty, a także przepisów odnoszących się do kwalifikacji uprawniających do wykonywania tego zawodu, uznawania kwalifikacji zawodowych farmaceutów oraz standardu kształcenia (praktyki zawodowej), a także przyznawania prawa wykonywania zawodu farmaceuty. Wprowadzono instytucję czasowego i okazjonalnego wykonywania czynności zawodowych farmaceuty na terytorium RP. Transpozycja przepisów dyrektywy unijnej, zgodnie z jej art. 63, powinna była nastąpić przed 20 października ub.r.

Projekt ustawy stanowił przedłożenie rządowe. W toku prac sejmowych ustawa nie wzbudziła poważniejszych kontrowersji.

W głosowaniu Komisja Zdrowia postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o izbach aptekarskich. Takie stanowisko poparło 3 senatorów, 2 było przeciw, a 3 osoby wstrzymały się od głosu. Ustalono, że sprawozdawcą stanowiska komisji w tej sprawie będzie podczas posiedzenia plenarnego senator Waldemar Kraska.

W trzecim punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Jej przyjęcie rekomendował wiceminister zdrowia M. Twardowski. Swoje uwagi przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Nowelizacja przyjęta przez Sejm dostosowuje dotychczasową ustawę do uregulowań dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w zakresie podejmowania i wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty. Uwzględniono także członkostwo Bułgarii i Rumunii w Unii Europejskiej.

Znalazły się w niej m.in. przepisy odnoszące się do procedury przyznawania prawa wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty przez obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, a także przepisy związane z procedurą przyznawania prawa wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty cudzoziemcom, którzy nie są obywatelami państw członkowskich UE. W nowelizacji umożliwiono złożenie lekarskiego egzaminu państwowego oraz lekarsko-dentystycznego w języku, w jakim prowadzono studia na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym na polskiej uczelni medycznej. Wprowadzono, w kolejnej już ustawie, instytucję czasowego i okazjonalnego wykonywania zawodu lekarza i dentysty na terytorium RP. Przeniesiono do ustawy część uregulowań dotyczących zasad odbywania specjalizacji, zawartych w obecnym stanie prawnym w rozporządzeniu ministra zdrowia z 20 października 2005 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów, w tym dotyczących zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego dla lekarzy odbywających specjalizację. Dodano także przepisy związane z prowadzeniem i udostępnianiem dokumentacji medycznej.

Transpozycja przepisów unijnej dyrektywy 2005/36/WE, zgodnie z jej art. 63, powinna była nastąpić przed 20 października ub.r.

W toku prac legislacyjnych w Sejmie rozpatrywano dwa projekty: rządowy i poselski. Dyskusję wzbudziło uregulowanie dotyczące art. 1 pkt 11 ustawy nowelizującej, w zakresie objętym art. 16 ust. 1h ustawy nowelizowanej, odnoszące się do wysokości zasadniczego wynagrodzenia lekarzy odbywających specjalizację w ramach rezydentury. Ostatecznie Sejm przyjął je w brzmieniu zaproponowanym w projekcie rządowym, a więc w wysokości nie mniejszej niż 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Monitorze Polskim do 15 stycznia każdego roku.

W ustawie zrezygnowano z uregulowania dotyczącego przechowywania dokumentacji medycznej w wypadku śmierci lekarza prowadzącego indywidualną praktykę lekarską - projekt przewidywał przechowywanie tej dokumentacji przez okręgową izbę lekarską, w której był prowadzony rejestr indywidualnej praktyki lekarskiej. Przepis ten również wzbudzał kontrowersje.

W głosowaniu Komisja Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 6 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Michała Okłę.

Do stanowiska większości Komisji Zdrowia został zgłoszony wniosek mniejszości. Podczas posiedzenia plenarnego przedstawi go senator Stanisław Karczewski. Wniosek zmierza do zwiększenia dolnej granicy zasadniczego wynagrodzenia dla lekarzy odbywających specjalizację - z 70% do 100% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za ubiegły rok.