Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1939) ze 109. posiedzenia

Komisji Zdrowia

w dniu 4 stycznia 2011 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2011 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: Zdrowie; Rzecznik Praw Pacjenta; Rezerwy celowe; Budżety wojewodów ogółem; a także planów finansowych: Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych; Agencji Oceny Technologii Medycznych (druk senacki nr 1072, druki sejmowe nr 3429, 3672 i 3672-A)

(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 09)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Michał Okła)

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Witam na kolejnym posiedzeniu Komisji Zdrowia.

W nowym roku chciałbym życzyć państwu i państwa rodzinom wszystkiego najlepszego, zdrowia, radosnych, pogodnych dni, samych sukcesów, a naszemu nieobecnemu przewodniczącemu - jak najszybszego powrotu do zdrowia.

Tematem dzisiejszego posiedzenia komisji są propozycje podziału części budżetu odnośnie do kwestii ochrony zdrowia.

Witam serdecznie ministra zdrowia, pana Cezarego Rzemka, witam bardzo serdecznie pana Konstantego Radziwiłła z Naczelnej Rady Lekarskiej, witam panią Elżbietę Walczak, naczelnika wydziału z Ministerstwa Finansów. Witam pozostałych pracowników Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Finansów, którzy niestety niezmiernie utrudnili mi zadanie powitania ich z imienia i nazwiska, ponieważ podpisują się bardzo nieczytelnie. Witam również pana Lecha Rutkowskiego i panią Wiesławę Kłos z fundacji...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak jest.

Witam także przedstawicieli związków zawodowych.

Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie propozycji podziału budżetu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Cezary Rzemek:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo!

Najistotniejsze założenia, jakimi kierowano się przy opracowywaniu projektu budżetu na rok 2011, to średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, który wynosi 100%, oraz średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w wysokości 102,3%. Po poprawkach dokonanych przez Sejm w ramach działu "Ochrona zdrowia" realizowanego w różnych częściach budżetowych wydatki budżetu państwa na rok 2011 wynoszą 6 miliardów 543 miliony zł łącznie z rezerwami celowymi. Jest to kwota 7 miliardów 519 milionów zł, czyli wzrost wydatków w dziale "Ochrona zdrowia" w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2010 wynosi 9,3%. Ponadto wydatki na ochronę zdrowia zaplanowano w dwóch funduszach celowych. W Funduszu Pracy na staże podyplomowe oraz specjalizacje medyczne lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych zaplanowano kwotę 717,6 miliona zł, tak jak w roku 2010, a w Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych zaplanowano wydatki na poziomie 22,3 miliona zł. W załączniku nr 4 do projektu ustawy budżetowej ujęto budżet środków europejskich dla części 46 "Zdrowie" w dziale "Ochrona zdrowia" w kwocie 433,7 miliona zł. Jest to kwota ponad dwukrotnie wyższa od zaplanowanej na rok 2010. Jeśli uwzględnimy wszystkie wymienione źródła wydatków na ochronę zdrowia z roku 2011, to zaplanowano łącznie 8 miliardów 692 miliony 600 tysięcy zł, co stanowi wzrost o 11,3% w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2010.

Dochody w części 46 "Zdrowie" zaplanowano w wysokości 140 milionów zł, jest to na poziomie roku 2010. W części 46 większość dochodów, bo około 90%, dotyczy wpływów z tytułu rejestracji produktów leczniczych i biobójczych oraz wpisu do rejestru wyrobów medycznych. Z kolei wydatki zaplanowane zostały w wysokości 3 miliardów 687 milionów zł i stanowią 105,8% planu na rok 2010. Poziom finansowania poszczególnych zadań przedstawiony jest w "Informacji" w tabeli nr 3 nazwanej «Planowane wydatki w części 46 - "Zdrowie" na 2011 r.». Wydatki zaplanowane na 2011 r. w części 46 w poszczególnych działach przedstawiają się następująco.

W dziale "Administracja publiczna" wydatki kształtują się na poziomie 58 milionów zł, są one wyższe o 5,3 miliona zł od wydatków w roku 2010. W tej kwocie ujęte są również środki w wysokości 7,4 miliona zł na realizację trzech programów współfinansowanych ze środków unijnych oraz środki na przygotowanie i sprawowanie przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w wysokości 2,6 miliona zł. Wydatki na działalność administracyjną stanowią 1,6% wszystkich wydatków ujętych w części 46 na rok 2011.

W dziale "Obrona narodowa" zaplanowano środki w wysokości 11,4 miliona zł, co stanowi 101,2% poziomu wydatków w roku 2010. Wysokość tych środków określa minister obrony narodowej. Są one przeznaczane na zakupy, gromadzenie, rotację i konserwowanie państwowych rezerw mobilizacyjnych produktów leczniczych i wyrobów medycznych ministra zdrowia.

W dziale "Szkolnictwo wyższe" ujęto środki na kształcenie kadr medycznych w wysokości 1,3 miliarda zł, które będą wyższe o około 6,7 miliona zł. To jest około o 0,5% więcej w stosunku do planu po zmianach na rok 2010. Wysokość dotacji na działalność dydaktyczną skalkulowano zgodnie z wymogami ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. W tym dziale realizowane są ponadto inwestycje polegające na rozbudowie i modernizacji bazy dydaktycznej uczelni medycznych. Na ten cel w planie na rok 2011 ujęta jest kwota 35 milionów zł z przeznaczeniem na kontynuację trzech inwestycji realizowanych na uczelniach medycznych w Białymstoku, Katowicach i we Wrocławiu oraz 9 milionów zł na współfinansowanie projektu z udziałem środków Unii Europejskiej na uczelniach medycznych w Lublinie i Łodzi. Wydatki na szkolnictwo wyższe w wysokości 1,3 miliarda zł angażują ponad 1/3 wydatków w części 46 "Zdrowie".

Największa część, bo 61% wydatków części 46, realizowana jest w ramach działu "Ochrona zdrowia". W tym dziale finansowane są zadania związane z realizacją programów polityki zdrowotnej, świadczeń wysokospecjalistycznych, ratownictwa medycznego, zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz innych jednostek realizujących zadania ochrony zdrowia, w tym dotyczące zdrowia publicznego. W tym dziale znajdują się również środki na poprawę i rozwój infrastruktury ochrony zdrowia. Wydatki w dziale "Ochrona zdrowia" zaplanowano na rok 2011 na poziomie 2,2 miliarda zł, to jest o 183 miliony zł więcej niż w roku 2010. Czyli wydatki zwiększają się o 8,9% w stosunku do roku 2010, przy czym wydatki bieżące zwiększą się o 16,5%, a wydatki majątkowe zmniejszą się o 1,7%. Zmniejszenie wydatków na inwestycje spowodowane jest przede wszystkim zakończeniem realizacji "Wieloletniego programu wymiany śmigłowców SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe na lata 2005-2010". Zaś zwiększenie wydatków bieżących dotyczy głównie finansowania kosztów świadczeń zdrowotnych na rzecz osób nieubezpieczonych, realizacji nowego programu zdrowotnego pod nazwą "Narodowy program rozwoju medycyny transplantacyjnej" oraz finansowania działalności Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, co jest konsekwencją wyposażenia LPR w nowe śmigłowce. W wyniku poprawek dokonanych przez Sejm wydatki bieżące zwiększono o 15 tysięcy zł z przeznaczeniem na wynagrodzenia dla koordynatora do spraw interwencji na rzecz pokrzywdzonych przemocą w rodzinie, a wydatki na inwestycje zwiększono o 5 milionów zł z przeznaczeniem na zadanie przebudowania i rozbudowania Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Białymstoku.

Większość zadań w dziale "Ochrona zdrowia" będzie finansowana na poziomie roku 2010 lub nieco wyższym. Dotyczy to w szczególności programów polityki zdrowotnej. Na to zadanie zaplanowane zostały środki w wysokości 618 milionów zł, co stanowi 109% poziomu wydatków na 2010 r. Na rok 2011 zakłada się realizację dwunastu programów wymienionych na stronie 44 "Informacji". Pragnę zwrócić uwagę, że aż 40% środków zaplanowanych na program polityki zdrowotnej dotyczy jednego programu, czyli "Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych". Na realizację tego programu w 2011 r. zaplanowano środki w wysokości 250 milionów zł, co stanowi 100% planu po zmianach na rok 2010, w tym 60 milionów zł będzie przeznaczone na wydatki bieżące, a 190 milionów zł - na wydatki majątkowe. Środki na ten program na 2011 r. określone są na poziomie zgodnym z ustawą z dnia 1 lipca 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego "Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych". Poziom finansowania pozostałych programów jest zróżnicowany. W dwóch programach zaplanowano środki na poziomie roku bieżącego, w trzech występuje wzrost wydatków, a w sześciu nastąpi zmniejszenie planowanych środków. Na świadczenia wysokospecjalistyczne zaplanowano środki w wysokości 309,5 miliona zł, to jest o 2,3% więcej niż w roku 2010. Przewiduje się kontynuację finansowania z budżetu wszystkich świadczeń realizowanych w roku bieżącym i szacuje się, że około 20% ogółu świadczeń będą stanowić procedury przeszczepowe.

Znaczące wydatki w dziale "Ochrona zdrowia", bo ponad 207 milionów zł, zaplanowano na świadczenia dla osób nieobjętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego. W stosunku do środków zaplanowanych na ten cel w ustawie budżetowej na rok 2010 w przyszłym roku nastąpi znaczny wzrost tych wydatków wynikający przede wszystkim z dostosowania planu do rzeczywistych potrzeb. W omawianym dziale ważnym zadaniem jest dofinansowanie inwestycji w szpitalach klinicznych. Aktualnie w wykazie inwestycji programów wieloletnich znajduje się siedem inwestycji w dziale "Ochrona zdrowia" dotyczących budowy, przebudowy lub rozbudowy szpitali klinicznych, uczelni medycznych w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Krakowie, Łodzi, Warszawie i we Wrocławiu. Łączna kwota przeznaczona na realizację tych inwestycji w roku 2011 wyniesie aż 455 milionów zł. W roku przyszłym planowane jest zakończenie dwóch inwestycji: we Wrocławiu i w Łodzi. Szczegółowy opis tych inwestycji przedstawiony jest w przekazanej państwu informacji. Należy jednak dodać, że oprócz inwestycyjnych programów wieloletnich w szpitalach klinicznych w roku 2011 realizowanych będzie dziewięć innych zadań budowlanych na łączną kwotę 76 milionów zł.

Ostatni, piąty dział finansowy budżetu ministra zdrowia to "Wydatki na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego". W rozdziale "Biblioteka" zawarte są wydatki na finansowanie działalności Głównej Biblioteki Lekarskiej i jej terenowych oddziałów. Środki w wysokości 8,7 miliona zł stanowią 0,2% wydatków w części 46 "Zdrowie" i są one większe o 2,3% od wydatków w roku 2010.

Omawiając wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych według danych zawartych w załączniku nr 10 do projektu ustawy, pragnę poinformować, że w części 46 wynagrodzenia zaplanowano w kwocie 142 milionów zł, w tym 74,8 miliona zł dla osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, czyli dla większości. Osoby nieobjęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń to głównie zatrudnieni w jednostkach podległych ministrowi zdrowia, finansowanych w dziale 851. Wydatki na wynagrodzenia dla korpusu służby cywilnej na przyszły rok w części 46 "Zdrowie" wyniosą 65,4 miliona zł łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, tak zwaną trzynastką. W roku przyszłym, podobnie jak w roku 2010, nie planuje się limitów zatrudnienia dla osób objętych i nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń.

W rezerwach celowych do dyspozycji ministra zdrowia przewidziano środki w wysokości 976 milionów zł. Są one ujęte w poz. 49 na realizację zadań w 2011 r. w zakresie wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia. W tym 679 milionów zł przeznaczone jest na wydatki bieżące, a 297 milionów zł na wydatki majątkowe. Środki zaplanowane na 2011 r. przeznaczone są na dotacje celowe, na zadania własne jednostek samorządu terytorialnego z zakresu polityki rozwoju nieujęte w kontraktach wojewódzkich w związku z przejęciem zobowiązań likwidowanych SP ZOZ.

Pragnę jeszcze poinformować Wysoką Komisję, że od bieżącego roku minister zdrowia jest również dysponentem funduszu celowego - Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych. Fundusz ten utworzony został na podstawie art. 88 ustawy o grach hazardowych. Powyższy fundusz jest państwowym funduszem celowym, którego przychodem są trzyprocentowe wpływy z dopłat do gier objętych monopolem państwa, a wydatkiem - określone zadania, między innymi prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej, opracowanie i wdrażanie nowych metod profilaktyki rozwiązywania problemów wynikających z uzależnień od hazardu oraz udzielanie pomocy finansowej instytucjom i stowarzyszeniom realizującym zadania związane z rozwiązywaniem tych problemów. Łącznie na powyższe zadania w planie finansowym funduszu na rok 2011 przewidziano kwotę 22 milionów 340 tysięcy zł. Źródłem finansowania tej kwoty będą wpływy z dopłat do gier. Powyższa kwota została obliczona na podstawie szacunków Totalizatora Sportowego.

Ponadto w załączniku nr 14 do projektu ustawy budżetowej na rok 2011 ujęty jest plan finansowy Agencji Oceny Technologii Medycznych. Przychody agencji określono w wysokości 10 milionów 290 tysięcy zł, w tym dotację podmiotową w kwocie 6 milionów 966 tysięcy zł, to jest 103,3% planu po zmianach na rok 2010. Głównym przedmiotem działalności agencji jest ocena technologii medycznych i realizacja związanych z oceną świadczeń opieki zdrowotnej, w tym leków i wyrobów medycznych. W planie finansowym agencji ujęto również środki na zakup sprzętu komputerowego w wysokości 220 tysięcy zł, kwota ta ujęta jest w części 46 "Zdrowie" w wydatkach majątkowych. Koszty funkcjonowania agencji na rok 2011 zaplanowano w wysokości 10 milionów 290 tysięcy zł, a liczbę zatrudnionych w agencji określono na sześćdziesiąt etatów.

(Głos z sali: ...programy wieloletnie...)

Pozwolą państwo, że jeśli chodzi programy wieloletnie, to na ewentualne pytania odpowiem... Te programy zostały państwu szczegółowo przedstawione i opisane w informacji, dlatego, jeżeli można, przeszedłbym do kwestii wydatków bezpośrednio związanych z budżetem ministra zdrowia, o których należy wspomnieć, czyli o wydatkach budżetu środków europejskich.

Budżet środków europejskich stosownie do postanowień ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych obejmuje refundację wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2011 w załączniku nr 4 wydatki z budżetu środków europejskich zaplanowano w kwocie 439 milionów 303 tysięcy zł. W dziale "Administracja publiczna" jest to 5 milionów 560 tysięcy zł na realizację Programu Operacyjnego "Kapitał ludzki". Są to wydatki na koszt wdrażania projektów systemowych, których beneficjentem jest minister zdrowia. W dziale "Ochrona zdrowia" w rozdziale nr 85195 "Pozostała działalność" są to 433 miliony 673 tysiące zł, w tym na realizację Programu Operacyjnego "Innowacyjna gospodarka" - 20 milionów 459 tysięcy zł, Programu Operacyjnego "Infrastruktura i środowisko" - 377 milionów 548 tysięcy zł, Programu Operacyjnego "Kapitał ludzki" - 35 milionów 736 tysięcy zł. Łącznie na realizację projektów i programów zagranicznych przeznaczono w ustawie budżetowej kwotę 527 milionów 982 tysięcy zł, z czego wspomniane 439 milionów zł stanowi budżet środków europejskich, a 88 milionów 679 tysięcy zł stanowi wkład krajowy. Ponadto w miarę wykorzystywania i wyczerpywania się środków ujętych w ustawie budżetowej udostępniane będą rezerwy celowe. Potrzeby zgłoszone do rezerwy celowej w zakresie budżetu środków europejskich wynoszą 155 milionów 775 tysięcy zł, w zakresie budżetu środków krajowych - 98 milionów zł.

Ostatnim punktem, który przedstawię w ramach projektu ustawy budżetowej na 2011 r. i spraw właściwych ministrowi zdrowia, jest część budżetowa nr 85 "Budżet wojewodów". Pozwoli pan przewodniczący, że od razu opowiem. Dochody w tej części, w tym dziale, zostały zaplanowane na poziomie 121 milionów zł, co stanowi 407% planowanych dochodów na rok 2010 w kwocie 29,7 miliona zł. W roku 2011 głównymi źródłami dochodów budżetów wojewodów będą wpływy z wojewódzkich i powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych z tytułu prowadzonej działalności oraz wpływy z tytułu opłat uzyskiwanych przez inspekcję farmaceutyczną za udzielanie zezwoleń na prowadzenie aptek i punktów aptecznych oraz za wykonywanie analiz leków recepturowych i aptecznych, które nie spełniały wymagań jakościowych określonych w "Farmakopei Polskiej", sporządzanych w aptekach i pobieranych w trakcie kontroli. Ogółem najwyższe dochody, bo od 8 do 16% udziału w dochodach województw, planuje się w województwach: mazowieckim, śląskim, wielkopolskim i małopolskim, a najniższe dochody, około 2% udziału w dochodach województw, w województwie lubuskim. W planie wydatków przyjęta została kwota około 3 miliardów 682 milionów zł, w tym na wydatki bieżące - 3 miliardy 676 milionów zł, na wydatki majątkowe - 5,6 miliona zł, a na współfinansowanie projektów z udziałem Unii Europejskiej - 600 tysięcy zł.

W wyniku poprawek dokonanych przez Sejm wydatki majątkowe zmniejszono w województwie małopolskim o 500 tysięcy zł w rozdziale "Inspekcja sanitarna". Wydatki zaplanowane na ochronę zdrowia w budżetach wojewodów na rok 2011 ogółem są wyższe o 1,7% w porównaniu do wydatków planowanych na ten cel w roku 2010. Wynika to głównie ze zwiększenia środków na sfinansowanie zadań zespołów ratownictwa medycznego o 57 milionów zł, zwiększenia finansowania działalności Państwowej Inspekcji Sanitarnej o 8 milionów zł, i zwiększenia liczby osób objętych składnikami na ubezpieczenie zdrowotne, a nieposiadających uprawnień do tego ubezpieczenia z innego tytułu. Środki na składki zaplanowano o 1,1 miliona zł więcej niż w roku 2010. Udział wydatków na ochronę zdrowia w zaplanowanych na rok 2011 wydatkach budżetu wojewodów ogółem wynosi 16,5% i jest on na poziomie roku 2010. Najwyższy wskaźnik udziału wydatków występuje w województwie śląskim, najniższy - w województwie świętokrzyskim. W budżetach wojewodów na rok 2011 zaplanowano również środki na wydatki majątkowe w kwocie, o której już wspomniałem, 5,6 miliona zł, z czego inspekcja sanitarna otrzyma 4,7 miliona zł, inspekcja farmaceutyczna - 200 tysięcy zł, ratownictwo medyczne - 600 tysięcy zł, centra zdrowia publicznego - 100 tysięcy zł. Środki na wydatki majątkowe zaplanowano dla dwunastu województw. Najwyższe wydatki dotyczą województwa podkarpackiego, a najniższe - województwa podlaskiego. Dotacje docelowe w budżetach wojewodów przewidziane w projekcie ustawy budżetowej na rok 2011 wynoszą ogółem 1,9 miliarda zł i przeznaczone są na zadania Zespołów Ratownictwa Medycznego - 1,7 miliarda zł, oraz na dofinansowanie zadań realizowanych przez stowarzyszenia w zakresie zapobiegania i zwalczania AIDS - 221 tysięcy zł. Dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych w dziale "Ochrona zdrowia" przez gminy, powiaty oraz samorządy województw, wynoszą ogółem 1,1 miliarda zł i przeznaczone są na finansowanie składek na ubezpieczenie zdrowotne dla osób niemających uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu, ale głównie dla bezrobotnych bez prawa do zasiłku.

Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Bardzo dziękuję panu ministrowi.

Kto z państwa przedstawi informację z rozdziału 66 ustawy o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta? To jest w oddzielnym... Dobrze.

Bardzo proszę o pytania. Kto z państwa ma pytania do pana ministra bądź do osób towarzyszących?

Pan senator Krajczy, bardzo proszę.

Senator Norbert Krajczy:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze, ponieważ pan tak dużo mówił o ratownictwie, o środkach, to ja nie chciałbym, żeby umknęła nam pewna rzecz. Co prawda obecnie liczba helikopterów sanitarnych jest większa niż liczba miejsc do lądowania, tak zwanych lądowisk, już nie będę mówił o tych, których na razie nie ma jeszcze w prawie lotniczym, czyli o tych wyniesionych, ale proszę mi powiedzieć, czy, tak jak w przypadku ambulansów, państwo też będziecie mieli jakieś środki na zabezpieczanie tych płyt? Bo taką płytę nie tylko trzeba ogrodzić, ale też w jakiś sposób zabezpieczyć. Czy to ma ewentualnie być w gestii jednostek, które będą miały te płyty? To było pierwsze pytanie.

Drugie pytanie: rok temu rozmawialiśmy i ze zdumieniem usłyszeliśmy - obecnie byli przedstawiciele NFZ - że część zadań ministerstwa przeszła do NFZ. Słyszeliśmy później, że nie na wszystkie zadania NFZ miał pokrycie finansowe, i w związku z tym chciałbym zapytać, jak to wygląda w tym roku? Czy okaże się, że jeśli chodzi o niektóre zadania - nie będę ich przypominał: te wysoko specjalistyczne, profilaktyczne itd. - to NFZ znowu będzie pozostawiony sam sobie i będzie oszczędzał, jeżeli chodzi o realizację tych zadań?

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Cezary Rzemek:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, jeżeli chodzi o utrzymanie, to jednostki, które w swoich zasobach będą posiadały płyty lotniskowe, lądowiska, będą też musiały utrzymać ich codzienną działalność, czyli ponieść wszystkie koszty administracyjne.

Z kolei jeżeli chodzi o Narodowy Fundusz Zdrowia, to Ministerstwo Zdrowia nie przewiduje przenoszenia żadnych dodatkowych zadań do Narodowego Funduszu Zdrowia związanych z wysoko specjalistycznymi procedurami, tak jak to było w zeszłym roku, w roku 2009. Dziękuję.

(Senator Norbert Krajczy: A mogę dopytać się...)

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Norbert Krajczy:

Panie Ministrze, rozumiem, że pan słucha jednym uchem, ale teraz to jest ważne. Bo nie wiem, czy znajdzie się taki śmiałek, który będzie chciał mieć - nawet w dużych miastach - lądowisko wyniesione, jeśli pan mu to każe zabezpieczyć z własnych środków. Państwo w jakiś sposób finansujecie karetki, ambulanse, SOR również, co prawda NFZ też w jakiś sposób płaci, ale jeżeli to ma być na takiej zasadzie, że każdy sobie, to nie wiem, czy będą chętni, żeby to utrzymać.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Cezary Rzemek:

Dziękuję.

Chętni są, zgłaszają się również do ministerstwa, informują, że takie lądowiska będą chcieli mieć, nawet jeżeli nie ze środków unijnych, to będą chcieli je posiadać. A, tak jak pan wspomniał, ambulanse są opłacane chociażby z Narodowego Funduszu Zdrowia jako dobokaretki. My opłacamy Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, ono pobiera pieniądze za usługi transportowe, ale nikt za utrzymanie dojazdów, tak samo jak za utrzymanie lądowisk, nie płaci, więc tutaj będzie... Osoba zainteresowana lądowiskiem będzie musiała pokryć koszty jego utrzymania.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Dziękuję bardzo.

Czy są jakieś pytania?

Bardzo proszę, pan doktor Radziwiłł.

Prezes Naczelnej Izby Lekarskiej Konstanty Radziwiłł:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze, nie sposób wyczytać z budżetu dokładną kwotę przeznaczoną na refundację czynności przejętych od administracji państwowej przez konkretne samorządy. Chciałbym zapytać, czy posiada pan taką informację, co z tych kwot, które są przewidziane w budżecie, które są sumaryczne, przeznaczono na refundację dla samorządu lekarskiego? Przypomnę, że w ostatnich dniach roku, ta kwota została zwiększona dzięki temu, że znalazły się jakieś pieniądze. Chciałbym mieć pewność, że w przyszłym roku, a właściwie w obecnym, nie zostanie ona zmniejszona.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Cezary Rzemek:

Dziękuję.

Na przyszły rok, na rok 2011, dla samych izb lekarskich przewidujemy dotację 2 milionów 396 tysięcy zł. W roku 2010 plan po zmianach, bez zmian jednorazowych, wynosił 2 miliony 342 tysiące zł, czyli de facto jest to nieznaczny wzrost inflacyjny, 2,3%.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, Panie Doktorze.

Prezes Naczelnej Izby Lekarskiej Konstanty Radziwiłł:

Maleńkie uzupełnienie. Chciałbym powiedzieć, że ostatecznie w 2010 r. samorząd lekarski dostał 3 miliony 642 tysiące zł, co oznacza, że teraz jest to o 1 milion 300 tysięcy zł mniej. Przypomnę tylko, że tak czy inaczej to finansowanie jest na poziomie 50% należnych środków, i wydaje się, że będziemy mieli duży kłopot ze zrealizowaniem tych zadań. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Cezary Rzemek:

Tak, oczywiście, tylko te zmiany były jednorazowe i w planie budżetu, który był robiony, wtedy jeszcze nawet nie było mowy o tym jednorazowym zasileniu i to nie mogło być uwzględnione. A teraz, jeśli porównać to do planu bez zasilenia, jest to, tak jak mówię, 2,3% w stosunku do zeszłego roku. Ale ma pan rację, uwzględniając jednorazowe zwiększenie środków dotacji dla izb lekarskich, jest to kwota mniejsza.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Dziękuję.

Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania?

(Senator Stanisław Karczewski: Ja jeszcze mam.)

Bardzo proszę, pan przewodniczący Karczewski.

Senator Stanisław Karczewski:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze, mam pytanie dotyczące, może nie budżetu, który był pan uprzejmy nam przedstawić, ale wykonania budżetu ubiegłorocznego. Jeśli można, chciałbym, żeby pan minister był uprzejmy mi powiedzieć, jaki był plan i jakie było wykorzystanie środków finansowych na realizację planu B? To jest pierwsze pytanie.

Drugie pytanie... Właściwie chyba pan minister w swojej wypowiedzi określił kwotę, która znajduje się w rezerwie celowej, jest przeznaczona na ten cel. Jak rozumiem, jest to kwota 900 milionów zł - taka suma jest zarezerwowana i ona tam jest, tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dobrze.

Teraz mam trzecie pytanie, dotyczące inwestycji w ośrodkach akademickich, na uniwersytetach. Pan minister mówił o kwotach, które zostały ustalone, które zostały przyznane, ale jakie jest zapotrzebowanie? Czy rektorzy, dyrektorzy instytutów je zgłaszają? Chodzi również o takie inwestycje jak chociażby w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie. Widzę, że jest to niewielka inwestycja dotycząca zmiany w organizacji kliniki położnictwa i ginekologii, wiem o olbrzymich potrzebach tego instytutu. Czy pan minister mógłby szczegółowo powiedzieć, jakie było zapotrzebowanie, jakie były plany, jakie były oczekiwania dyrektorów instytutów i rektorów? I w jakim stopniu są one realizowane, dzięki tym kwotom, o których pan minister był uprzejmy powiedzieć? Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Dziękuję bardzo.

Proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Cezary Rzemek:

Dziękuję.

Szanowni Państwo, jeżeli o chodzi kwotę przeznaczoną na plan B, to w roku 2010 wyniosła ona 350 milionów zł, taka była rezerwa, środki przekazane do 31 grudnia wyniosły 170 milionów zł, czyli de facto... Na lata 2009-2011 przeznaczone było 211 milionów zł. Czyli z budżetu państwa zostało niewykorzystane niecałe 180 milionów zł.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie, nie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, odprowadzane do budżetu. Wynikało to z kilku rzeczy. Każdy indywidualny przypadek, który trafiał do oceny BGK... Żeby wniosek otrzymał środki, musiał trafić do BGK, następnie do Narodowego Funduszu Zdrowia, i po akceptacji przez te dwa podmioty trafiał do podpisu do ministra. Tak przekazywana była dotacja. Różne problemy wynikały z wielu powodów, niektóre wnioski w ogóle nie nadawały się do przyjęcia, niektóre były zwracane do poprawy, obecnie jest około trzydziestu wniosków, które oczekują na rozpatrzenie i większość z nich jest poprawiana przez samorządy na kwotę około 500 milionów zł, dlatego ta kwota jest tak duża. Jednakże można zauważyć, że jeden szpital pretenduje do kwoty około 80 milionów zł zwrotu i gdyby prawidłowo podjął on uchwałę pierwszy raz, to znaczna część tych środków zostałaby powiększona i wykorzystana.

Jeżeli chodzi o zapotrzebowanie i realizację, to mówiłem chociażby o inwestycjach wieloletnich. W rozmowie z dyrektorami okazało się, że jest to pierwszy rok, w którym środki zaplanowane są na poziomie zadowalającym uczelnie. Jest to dużo: Gdańsk otrzymał 200 milionów zł, jest to zgodne z umową i powinien już częściowo zrealizować inwestycję, Łódź - 74 miliony zł i tam powinien nastąpić już koniec inwestycji, Wrocław - 61 milionów 900 tysięcy zł, tam również nastąpi koniec. Jeżeli chodzi o inwestycje, które w zeszłym roku miały mniejsze wartości, bo, jak państwo pamiętają, były to kwoty rzędu 7, 6, 11 milionów zł, tylko na dokumentację, to w tym roku Bydgoszcz dostanie z tego 65 milionów zł, tam zaawansowanie inwestycji znacznie się poprawiło, Białystok - 26 milionów zł, po przetargu rozpocznie się faktyczna budowa i inwestor przewiduje, że już przed zimą postawi jakieś wstępne ściany, Kraków - 10 milionów zł, przy czym rektor do 31 stycznia zobowiązał się przedłożyć zmodyfikowaną wartość kosztorysową, program inwestycyjny oraz program medyczny, tak aby to było spójne. Dlatego że gdyby przedstawił te dokumenty w roku 2010, ich wartość byłaby różna, i aby można było rozpocząć pracę i dalej finansować tę inwestycję, zgodne dokumenty muszą zostać przedłożone do końca stycznia. Wtedy minister zdrowia je zaakceptuje bądź ewentualnie naniesie na nie uwagi albo wstrzyma inwestycję, ale mamy nadzieję na szczęśliwe zakończenie.

(Głos z sali: Potrzeby są dużo wyższe niż...)

Na uczelniach, jeżeli chodzi o inwestycje dydaktyczne, to jest około 32 milionów zł, choć rzeczywiście potrzeby zgłoszone przez rektorów były de facto na ponad 80 milionów zł.

(Głos z sali: To jest 10% rocznie.)

Tak. Tak więc w miarę naszych możliwości staramy się pokryć to zapotrzebowanie. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś jeszcze ma pytanie?

(Senator Stanisław Karczewski: Tak, jeszcze ja.)

Proszę bardzo.

Senator Stanisław Karczewski:

Jeśli można, to jeszcze zapytałbym się pana ministra, czy w ubiegłym roku jakieś środki również nie zostały wykorzystane w ministerstwie z planu, czyli budżetu, który był wtedy uchwalony? Rozszerzę jeszcze to pytanie o inwestycje - chciałbym wiedzieć, czy są jakieś planowane inwestycje, propozycje inwestycji wieloletnich zgłaszane przez rektorów?

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Cezary Rzemek:

Tak, do ministerstwa wpłynęły informacje - dokumenty de facto wpłynęły dwa, ale informacji więcej - o chęci rozpoczęcia takich inwestycji wieloletnich. Chodzi o Poznań, tam jest to inwestycja kardiologiczna...

(Głos z sali: Lublin.)

...Kraków, jeżeli chodzi o szpital dziecięcy, zostało to przesłane do ministra poprzez ministra Boniego do kancelarii, pan premier wyraził zgodę w ostatnich dniach, tak więc to procedowanie się rozpoczyna. Lublin przedstawił inwestycję budowy, de facto rozbudowy, przebudowy szpitala nr 1w innym miejscu, który jest obecnie na Starym Mieście, w większości nie w swoich budynkach, tylko wynajmowanych.

Jeżeli chodzi o niewykorzystane środki z budżetu ministra za rok 2010, to w przypadku programów, z tego co pamiętam, nowotworowych, jest to kwota około 10 milionów zł, świadczeń wysokospecjalistycznych - około 6 milionów zł i funduszy zagranicznych - 20 milionów zł. Tak więc jeśli chodzi chociażby o te świadczenia i program nowotworowy, to w większości spowodowane to było tym, że przetargi rozstrzygane były za cenę znacznie niższą niż planowano i te oszczędności za późno trafiały do nas, do ministra zdrowia, tak żeby ktoś mógł ogłosić nowe przetargi.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Czy ktoś z państwa chce jeszcze zadać pytanie?

Pan senator Piechota.

Senator Leszek Piechota:

Chciałbym odnieść się do rozdziału 85156 - "Składki na ubezpieczenia zdrowotne oraz świadczenia dla osób nieobjętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego". Jest taki zapis, że w związku z przewidywanymi na 2010 r. rzeczywistymi kosztami z powyższego tytułu, szacowanymi przez Narodowy Fundusz Zdrowia w wysokości 298 tysięcy zł, plan na 2011 r. stanowić będzie 100% przewidywanego wykonania na 2010 r. Chciałbym wiedzieć, czy to przewidywane wykonanie jest już znane na dziś i czy jest to równoznaczne z zobowiązaniem? Czy pozostaje nam jeszcze jakieś zobowiązanie, które będzie konsumowało środki w 2011 r.? Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Cezary Rzemek:

Jeżeli chodzi o kwotę określoną w budżecie na osoby nieubezpieczone, to potwierdzane to było w rozmowach z Narodowym Funduszem Zdrowia półtora miesiąca temu jeszcze podczas tworzenia budżetu, jest to kwota, która powinna wystarczyć na pokrycie tych zobowiązań. W 2010 r. ta kwota zaczynała się de facto od kwoty około 75 milionów zł i zwiększana była w trakcie roku budżetowego, a tych ponad 200 milionów zł, które są na rok 2011, powinno zabezpieczyć w zupełności świadczenia na ten rok. Na rok 2011 jesteśmy rozliczeni z Narodowym Funduszem Zdrowia, nie mówimy o procedurach, które zostały rozpoczęte w grudniu roku 2010, a które de facto zakończą się w 2011 r. Narodowy Fundusz Zdrowia rozlicza te procedury z podmiotami już w nowym roku, a minister to realizuje. Całkowity plan na rok 2010 był niższy, 205 milionów 927 tysięcy zł, taki był plan do połowy grudnia. Końcówka roku...

(Głos z sali: Nie było rachunków...)

Zobaczymy, nie było rachunków, więc pewnie zapłacimy już z rokiem 2011.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Proszę.

Senator Leszek Piechota:

Czy będziemy znać wielkość kwoty zobowiązań, co do procedur uruchomionych w grudniu? Czy ona jest w jakiś sposób oszacowana?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Cezary Rzemek:

Do połowy grudnia zapłaciliśmy, tak jak mówiłem, w całym roku ponad 205 milionów zł, jednak fundusz jeszcze nie przedstawił nam rachunku za koniec roku, bo sam jeszcze ich nie rozliczył...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze jakieś pytania, głosy w dyskusji?

(Senator Stanisław Karczewski: Jeszcze może ja, jeśli można.)

Bardzo proszę.

Senator Stanisław Karczewski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze, chciałbym się jeszcze dopytać o to, o co pytał pan prezes Konstanty Radziwiłł. Jest kwestia - bo nie wiem, czy dobrze ją rozumiem? - 1 miliona zł. W projekcie budżetu na ten rok ta kwota została niedoszacowana, tak? Czy ja dobrze rozumiem? A jeśli tak, to czy można byłoby wnieść taką poprawkę, żeby budżet został uzupełniony o ten 1 milion zł?

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Cezary Rzemek:

Dziękuję.

Tak jak wcześniej wspomniałem, plan na rok 2010 wynosił 2 miliony 300 tysięcy zł, a jednorazowo na te zadania dodatkowo przeznaczono kwotę, tak jak pan wspomniał, około 1 miliona zł. Zaś na rok 2011 kwota, która była jednorazowa w roku 2010, nie została już ujęta.

(Senator Stanisław Karczewski: W ogóle nie została ujęta?)

(Głos z sali: Nie, bo ona jest z oszczędności.)

Nie, bo ona była...

(Głos z sali: Była z różnych oszczędności.)

(Głos z sali: Jednorazowo dofinansowana.)

Jednorazowo.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Prezes Radziwiłł, bardzo proszę.

Prezes Naczelnej Izby Lekarskiej Konstanty Radziwiłł:

Jeśli można... Samorząd lekarski widzi tę sprawę nieco odmiennie. My realizujemy zadania przejęte od administracji państwowej. Zgodnie z ustawą one powinny być po prostu sfinansowane przez państwo, a finansowane są od lat na poziomie wahającym się między 30 a 40%. W tym roku, rzeczywiście pod koniec, mimo że w budżecie ten poziom był określony mniej więcej na 30%, została dołożona kwota, nie wiem skąd pochodząca, prawdopodobnie z jakiejś rezerwy, około 1 miliona 300 tysięcy zł. I dzięki temu wylądowaliśmy na poziomie, który kształtuje się gdzieś w granicach 50%. Nadal w znacznej części finansujemy te zadania ze składek lekarskich, co jest skandalem...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

...a z kolei w przyszłym roku w budżecie zapisana jest kwota, która jest prawie taka sama jak w roku poprzednim, jakby rzeczywiście tych pieniędzy, które znalazły się pod koniec roku, po prostu nie uwzględniono. Czyli z powrotem lądujemy na poziomie około 30% finansowania zadań, które powinny być finansowane przez państwo, a wykonywane są po prostu przez samorząd lekarski. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Panie Ministrze, w związku z tym mam pytanie. Co się stanie, jeżeli izby lekarskie przestaną wykonywać zadania zlecane przez administrację rządową? Bo to są przecież zadania im zlecone, na które one nie dostają środków.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Cezary Rzemek:

Zadania te są przejęte chociażby przez izby lekarskie i w ramach naszych środków, w miarę możliwości, przeznaczamy taką kwotę, jaką państwo widzą, a co do... W ostatnim czasie większość izb lekarskich wystąpiła do ministra zdrowia z roszczeniem o zwiększenie środków za lata poprzednie, a jego odpowiedź jest taka, że, biorąc pod uwagę środki, które posiadamy, jesteśmy w stanie wygospodarować kwotę na poziomie prawie 2 milionów 400 tysięcy zł.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo, Panie Prezesie.

Prezes Naczelnej Izby Lekarskiej Konstanty Radziwiłł:

Panie Przewodniczący, przepraszam, dosłownie ostatnie słowo.

Ryzyko, że przestaniemy wykonywać te czynności, moim zdaniem nie istnieje. Izby czują odpowiedzialność za wykonywanie tych zadań i będą je wykonywać. Ale jest inne ryzyko, bardzo adekwatne do tematyki tego posiedzenia. W związku z roszczeniami, o których pan minister wspomniał, istnieje bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że sprawy wylądują w sądzie i budżet państwa zapłaci po prostu więcej, bo cierpliwość izb się skończyła. Sprawy idą w kierunku dochodzenia praw przed sądami i w efekcie prawdopodobnie budżet będzie to po prostu kosztować nieco więcej niż... A w gruncie rzeczy mówimy o pieniądzach z punktu widzenia budżetu bardzo niedużych. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa jeszcze ma pytania?

Senator Stanisław Karczewski:

Ja mam tylko... Panie Ministrze, zgłoszę tę poprawkę, bo pan minister mi nie odpowiedział na pytanie, jaką życzliwością cieszyłaby się ta poprawka zwiększająca budżet. Ja ją złożę na posiedzeniu plenarnym i mam nadzieję, że stanowisko ministerstwa będzie jednoznaczne i unikniecie państwo niepotrzebnego sporu sądowego. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Michał Okła:

Dziękuję bardzo.

Ponieważ wszystkie głosy w dyskusji zostały juz zabrane, przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem budżetu przedstawionego przez ministerstwo zdrowia bez poprawek? (4)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo.

Proszę państwa, mamy jeszcze do przyjęcia...

(Głos z sali: Kto będzie reprezentował nas na posiedzeniu komisji...)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Leszek jest...

(Rozmowy na sali)

Na posiedzeniu komisji budżetowej...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Któryś z nas musi to zrobić.

(Głos z sali: No tak.)

(Rozmowy na sali)

Ty zostajesz do jutra?

(Senator Stanisław Karczewski: Ja mogę, bo jestem...)

Pan senator Karczewski, pan przewodniczący będzie nas reprezentował.

(Senator Stanisław Karczewski: Przedstawię, tak, przedstawię.)

(Głos z sali: Pan Stanisław Karczewski?)

Tak.

(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 57)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów