Senatorowie

Parlamentarny Zespół
ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej

Posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej

18 lutego 2009 r. w Senacie, odbyło się posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Dróg Wodnych i Turystyki. Podczas spotkania, któremu przewodniczył senator Piotr Głowski, przedstawione zostały założenia projektu ustawy o sporcie, dotyczące przepisów regulujących żeglugę śródlądową, oraz projekt wieloletniego programu "Rewitalizacja połączenia Wisła-Odra do II klasy drogi wodnej".

Adam Giersz - sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, przedstawił ideę tworzenia nowej ustawy o sporcie. Podkreślił, że będzie ona zawierać jedynie przepisy niezbędne, mające na celu przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa uprawiania sportu. Zakres projektowanej ustawy nie obejmuje turystyki ani rekreacji. Bezpieczeństwo uprawiania żeglugi, turystyka wodna będą w kompetencjach ministra infrastruktury.

Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej Andrzej Sadurski przedstawił koncepcję "Rewitalizacji połączenia Wisła-Odra do II klasy drogi wodnej do celów turystycznych". Autorzy projektu zaproponowali dwa warianty. Pierwszy tzw. minimalny, zakład przywrócenie bezpiecznej żeglugi przez 240 dni w roku. Wymaga to m.in. wykonania generalnego remontu i modernizacji 21 śluz na Kanale Bydgoskim i Noteci oraz remontu 19 jazów piętrzących wodę, a także usunięcie zamulenia kanałów i koryt, podjęcia prac pogłębiania Noteci i Kanału Bydgoskiego. Drugi wariant, nazwany maksymalnym, zakłada całkowitą przebudowę połączenia wodnego Wisła -Odra.

W dyskusji na temat rewitalizacji połączenia wodnego Wisła-Odra uczestniczyli przedstawiciele samorządów woj. pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego, związków wodniackich, instytucji zajmujących się gospodarką wodną, ministerstw: Infrastruktury, Środowiska, Rozwoju Regionalnego, a także senatorowie i posłowie.

Przedstawiciele resortów omówili strategię gospodarki wodnej i możliwości jej finansowania. Reprezentanci regionów omówili konkretne działania na rzecz rewitalizacji wodnego szlaku.

Zgodnie stwierdzono, że wariant tzw. minimalny jest wariantem optymalnym - na miarę potrzeb żeglugi i możliwości finansowych.

Wicemarszałek Senatu Marek Ziółkowski zapewnił uczestników spotkania, że nie tylko Parlamentarny Zespół ds. Dróg Wodnych i Turystyki, ale też Sejm i Senat będą lobbować za przyjęciem wieloletniego programu rewitalizacji połączenia Wisły z Odra. Przedstawienia projektu programu na forum rządu podjęło się Ministerstwo Infrastruktury.