Senatorowie

Parlamentarny Zespół
ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej

Posiedzenie Zespołu

O planach wpisania do rejestru zabytków zwodzonego mostu kolejowego na rzece Regalicy i związanych z tym problemach dyskutowali parlamentarzyści 23 września 2009 r podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej.

Most ten używany jest w ruchu rzecznym oraz kolejowym od blisko siedemdziesięciu lat i przez cały ten czas jego podstawowe mechanizmy i napędy nie były modernizowane, co czyni go unikatowym w skali Europy. Ze względu na oryginalność rozwiązań technicznych mostu, które w czasie jego budowy były bardzo nowatorskie, a także z powodu walorów zabytkowych tej konstrukcji została wszczęta procedura wpisania tego obiektu do rejestru zabytków. Wywołało to obawy środowisk wodniackich, że skutkiem umieszczenia mostu na liście zabytków może być uniemożliwienie żeglugi w tej części Polski (przez rzekę Regalicę prowadzi Odrzański Korytarz Transportowy) oraz poważne utrudnienia w corocznych akcjach lodołamania.

Na posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej zaproszono zatem wszystkie strony zainteresowane sprawą wpisania mostu do rejestru zabytków w celu ustalenia ich stanowisk i rozwikłania niejasności. Przewodniczący Zespołu senator Piotr Głowski podkreślił, iż bez względu na status mostu na Regalicy muszą zostać zachowane obie jego funkcje - i kolejowa, i wodna. A w związku z tym należy wypracować takie rozwiązanie, które usatysfakcjonuje wszystkie strony sporu.

Podczas dyskusji podnoszono, iż najlepszym rozwiązaniem byłoby zbudowanie nowego mostu. Jednak na taką inwestycję w najbliższych latach nie ma szans i związku z tym - podnosili dyskutanci - należy dążyć do tego, aby utrzymać w jak najlepszej sprawności obecny most.

Przewodniczący Głowski zapewnił, iż zespół powróci do sprawy mostu na kolejnym posiedzeniu i zaproponował, aby strony do tego czasu przedstawiły swoje wnioski, na podstawie których będzie można wypracować jak najlepsze rozwiązanie tego problemu.