Senatorowie

Parlamentarny Zespół
ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej

Parlamentarzyści o budowie "Drugiej Pętli Mazurskiej"

O inicjatywie połączenia kanałem mazurskich jezior Tyrkło i Bawełno mówili 4 listopada 2009 r. w Senacie członkowie Parlamentarnego Zespołu ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej. Budowa kanału o długości ok. 1500 metrów jest ogromnie istotna dla regionu - docelowo pozwoli bowiem połączyć jeziora Śniardwy i Niegocin. Dzięki temu powstanie nowy szlak wodny pod nazwą Druga Pętla Mazurska. To rozwiązanie przyczyni się do ożywienia turystycznego terenów przyległych, oferując różne kierunki przemierzania jezior mazurskich.

Tematem tym parlamentarzyści zajęli się już w ubiegłym roku, podczas wrześniowej konferencji w Piszu (29-30.09.2009). W trakcie posiedzenia zespołu 4 listopada 2009 r. senator Marek Konopka i poseł Andrzej Orzechowski poinformowali, iż zamysł budowy kanału mocno wspierają samorządy lokalne, które dały temu wyraz 25 marca tego roku na konferencji w Miłkach. Wszyscy samorządowcy zgodnie twierdzili, iż inwestycja ta ma wielkie znaczenie dla szeroko rozumianego rozwoju regionu. Ponadto Mazury biorą udział w konkursie "7 Cudów Świata" i szczególniej w tej rywalizacji budowa nowego kanału bardzo by pomogła.

Podczas spotkania omówiono propozycje finansowania inwestycji, ponieważ dla lokalnych samorządów jest to bardzo duży wydatek. Zespół podjął w tej sprawie uchwałę, która upoważniła przewodniczącego Piotra Głowskiego do uczestniczenia w dalszych pracach związanych z przygotowaniem nowej drogi wodnej - kanału łączącego Jeziora Tyrkło i Bawełno - oraz do reprezentowania Zespołu w tej sprawie w kontaktach z innymi instytucjami.

Podczas posiedzenia senator Piotr Głowski poinformował także członków Zespołu, iż zgodnie z uchwałą Zespołu z 21 października 2009 r. w sprawie wspierania rozwoju turystyki rekreacyjnej w Europie podjął działania w celu włączenia do dyskusji europejskiej kwestii ujednoliconego certyfikatu znanego jako International Certificate of Competence (ICC). Jedną z poważnych przeszkód w pokonywaniu przestrzeni europejskiej wodami śródlądowymi i morskimi jest brak wspólnych uregulowań dotyczących certyfikatów kompetencji dla osób prowadzących jachty. Wprowadzenie wspomnianego systemu usprawniłoby zatem żeglowanie w Europie.