Diariusz Senatu RP, spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Pełnomocnik Rządu do spraw Wprowadzenia Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbyszko Piwońskiego, wygłoszone na 30. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 33):

Warszawa, 11.03.99 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Zbigniewa Piwońskiego w sprawie osób, które przebywają w szpitalach psychiatrycznych na terenie Lubuskiej kasy Chorych pragnę poinformować Panią Marszałek, że problem ten jest znany Kierownictwu Resortu i Kasom Chorych. Wieloletnie przebywanie pacjentów w szpitalach psychiatrycznych wiąże się przede wszystkim z niedostatecznym zabezpieczeniem potrzeb naszych obywateli w zakresie pomocy społecznej. W obecnym systemie nie ma możliwości dofinansowania Kasy Chorych z tytułu funkcjonowania na obszarze zakładów opieki zdrowotnej w liczbie znacznie przekraczającej potrzeby danej populacji. W tej sytuacji olbrzymie zadanie spoczywa na organach samorządu terytorialnego, które jako organy założycielskie powinny stymulować procesy restrukturyzacyjne tych placówek.

Z poważaniem
Anna Knysok

* * *

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka, złożone na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34):

Warszawa, dnia 1999-03-24

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Wielce Szanowna Pani Marszałek!

Nawiązując do oświadczenia złożonego przez Pana Wiesława Pietrzaka Senatora RP na 31 posiedzeniu Senatu w dniu 4 marca br., otrzymanego przy piśmie z dnia 10 bm. (znak: AG/043/85/99/IV) - uprzejmie wyjaśniam, iż postanowienia art. 118 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014) stanowiące, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje wyłącznie imiennie określonym podmiotom publicznym i tylko na cele publiczne, związane z realizacją zadań określonego stopnia samorządu terytorialnego, należałoby odnosić jedynie do wprowadzonego tym przepisem ograniczenia możliwości udzielania dotacji ze środków publicznych osobom fizycznym na zadania, które nie są związane z realizacją zadań określonego stopnia samorządu terytorialnego. Ograniczenie to nie dotyczy natomiast jednostek nie zaliczonych do sektora finansów publicznych, w tym fundacji i stowarzyszeń.

Przepis art. 118 ustawy o finansach publicznych należy interpretować w kontekście przepisów całej ustawy, w tym w szczególności w powiązaniu z:

- art. 25 ust. 1 - stanowiącym, że prawo realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych przysługuje ogółowi podmiotów, chyba, że ustawy stanowią inaczej,

- art. 111 ust. 3 - zgodnie z którym - podziału wydatków jednostek samorządu terytorialnego dokonuje się zgodnie z art. 69 ustawy, który w ust. 4 pkt 1 stanowi, że dotacjami celowymi są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone między innymi na zadania zlecone do realizacji jednostkom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych oraz fundacjom i stowarzyszeniom (art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. d).

Mając powyższe na uwadze można stwierdzić, iż imiennie wymienionym organizacjom pozarządowym mogą być udzielane dotacje celowe z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zlecanie zadań do realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego instytucjom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych jest wybranym przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, sposobem realizacji zadań, związanych z zadaniami określonego stopnia samorządu terytorialnego.

Ponadto uprzejmie informuję, że na posiedzeniu w dniu 10 marca br. Sejmowa Komisja Finansów Publicznych przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych, w którym proponuje uzupełnienie postanowień art. 118 poprzez dodanie ust. 2 w brzmieniu:

" 2. Przepisy art. 71 stosuje się odpowiednio."

Z wyrazami głębokiego szacunku

Z upoważnienia Ministra Finansów
PODSEKRETARZ STANU
Halina Wasilewska-Trenkner

* * *Minister Kultury i Sztuki przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Janusza Okrzesika, złożone na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35):

Warszawa, dnia 25.III.99 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Wielce Szanowna Pani Marszałek!

W odpowiedzi na Pani pismo z dnia 23 marca br. w sprawie oświadczenia pana senatora Janusza Okrzesika w odniesieniu do braku środków finansowych na utrzymanie Muzeum w Cieszynie, uprzejmie Panią proszę o przekazanie moich podziękowań panu senatorowi za zainteresowanie się sprawą tak ważnej dla tego regionu Polski placówki kulturalnej.

Niestety, zmuszona jestem poinformować, że zgodnie z zasadami przyjętymi przez Ministra Finansów, utrzymanie instytucji kultury jest zadaniem własnym powiatu i powinno być finansowane z udziału w wysokości 1% wpływów od podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie powiatu.

Jedynie w przypadku, gdy kwota ta była niewystarczająca, Minister Finansów przekazał dodatkowe środki z budżetu państwa na realizację tego zadania.

Wyrażam w tym miejscu silne poparcie dla działań podjętych przez organizatora prawnego Muzeum w Cieszynie i jestem przekonana, że dołoży on wszelkich starań, by tak wielce zasłużone dla regionu Muzeum nie zaprzestało swojej działalności.

Z poważaniem
J. Wnuk-Nazarowa

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przesłał informacje w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34):

Warszawa, 1999.03.25

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na pismo z 10 marca 1999 r. nr AG/043/96/99/IV w sprawie oświadczenia Senatora Pana Henryka Stokłosy, wygłoszonego podczas 31 posiedzenia Senatu w dniu 4 marca 1999 r., uprzejmie informuję Panią Marszałek, że Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej konsekwentnie realizuje kompleksowy program rządowy "Średniookresowa strategia rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich". Obejmuje on cele związane z poprawą sytuacji dochodowej rolników oraz warunków życia i pracy mieszkańców wsi, zwiększeniem konkurencyjności na rynkach krajowych i zagranicznych, jak również przygotowaniem do negocjacji oraz dostosowaniem polskiego rolnictwa i jego otoczenia do wymogów członkostwa w Unii Europejskiej, szczególnie pod względem prawnym i instytucjonalno-systemowym. Program ten ma charakter długofalowy, a tempo jego realizacji zależy przede wszystkim od dopływu środków na wsparcie procesu przebudowy wsi i rolnictwa. jednak główne cele i zadania określone w Średniookresowej strategii..." są realizowane, jakkolwiek powoli, konkurując o środki z bieżącymi potrzebami rolnictwa

Pragnę zwrócić uwagę Pani Marszałek, że znaczące pogorszenie się sytuacji dochodowej rolników, spowodowane jest nie tylko olbrzymimi potrzebami rolnictwa i obszarów wiejskich - wynikającymi z wieloletnich zaniedbań, o czym mówił Pan Senator, ale również kryzysem w Rosji oraz notowaną na świecie dekoniunkturą w rolnictwie. Nawet w krajach o wysokiej, systemowej interwencji na rynku rolnym i ze znacznie efektywniejszym rolnictwem, sytuacja w ostatnich latach jest w rolnictwie niekorzystna i wywołuje protesty rolników. Faktem jest, że notowany obecnie kryzys wystąpił w niespodziewanym nasileniu i zbiegł się w Polsce z ogólnie słabą kondycją gospodarstw rolnych oraz koniecznością wydatkowania znacznych środków na zasadnicze reformy ustrojowe państwa. W tej sytuacji trudno było wygospodarować środki na potrzeby rolnictwa. Niemniej zakres realizacji zadań doraźnych resortu rolnictwa w 1999 r. został zwiększony. Uwzględniono postulaty związków zawodowych zawarte w Protokole z rozmów z 8 lutego 1999 r., dotyczące: zwiększenia bieżącej interwencji na rynku rolnym, w tym zwłaszcza na rynku żywca wieprzowego, zmiany zasad w systemie preferencyjnego kredytowania na cele rolnicze (przedłużenia terminów spłat i zwiększenia kwoty kredytów preferencyjnych na 1 ha do powierzchni 100 ha) oraz ochrony rynku wewnętrznego przed importem. Przygotowywane są także zmiany w systemie interwencji na rynku zbóż po zbiorach 1999 r., polegające na stosowaniu bezpośrednich dopłat dla rolników.

Podjęte niezbędne działania doraźne ograniczają możliwości koncentracji środków na realizację celów strategicznych, których efekty widoczne są po upływie dłuższego okresu czasu, ale mają cechy trwałych, systemowych zmian.

Zespół ds. Wsi powołany przez Premiera Jerzego Buzka w celu wypracowania - wspólnie ze stroną związkową - propozycji rozwiązań kryzysowej sytuacji w rolnictwie, podjął także uzgodnienia w sprawach, które zapewnić mają obniżkę kosztów produkcji jak np.: podatku VAT, zastosowania spirytusu bezwodnego jako dodatku do produkcji paliw, obniżenia podatku od nieruchomości dla podmiotów gospodarczych świadczących usługi dla rolnictwa, stosowania jednolitego kryterium dochodowego w działalności rolniczej, od którego zależy możliwość uzyskania świadczeń socjalnych (zasiłek rodzinny, stypendium, świadczenie pomocy społecznej), a także w sprawach giełd towarowych i domów składowych oraz kontraktacji produkcji rolniczej.

Podstawowym dokumentem określającym wszystkie doraźne i długofalowe zadania zmierzające do poprawy sytuacji w rolnictwie, ma być wspólnie opracowany Pakt dla wsi i rolnictwa, aktualnie uzgadniany w podzespołach roboczych.

Jakkolwiek Pan Senator w swoim oświadczeniu podkreślił złożoność sytuacji w rolnictwie i długoletnie zaniedbania, zwracając uwagę na znaczenie informacji i edukacji, to jednak zdaniem moim, zbyt małą uwagę przywiązuje do zabezpieczenia środków finansowych, tak trudnych do uzyskania w napiętym budżecie, oraz do działań programowych, które są niezbędne dla pozyskania pomocy z różnych źródeł, w tym z Unii Europejskiej.

Komisja Europejska określiła w "Partnerstwie dla Członkostwa" priorytety, które warunkują uzyskanie pomocy finansowej oraz integrację z UE. Polska w "Narodowym Programie Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej" zobowiązała się do realizacji tych priorytetów. W rolnictwie i na wsi za jedno z najważniejszych zadań uznano przygotowanie i wdrożenie "Spójnej polityki strukturalnej rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa", będącej aktualnie w końcowej fazie uzgodnień międzyresortowych. Program ten określa zamierzone działania Rządu w odniesieniu do aspektów strukturalnych rozwoju obszarów wiejskich oraz rolnictwa na okres najbliższych kilkunastu lat. Obejmuje on okres przygotowań Polski do członkostwa w Unii Europejskiej oraz kilku lat po akcesji. W czasie tym prowadzone będą także przygotowania w zakresie nowych procedur polityki strukturalnej w Polsce, dostosowanych do wymogów ustawodawstwa Unii Europejskiej. Opracowywane na szczeblu regionalnym programy będą realizowane przy wsparciu z Funduszy Przedakcesyjnych i Strukturalnych UE.

Przebudowa obszarów wiejskich będzie realizowana z inicjatywy i w ścisłej współpracy bezpośrednio zainteresowanych środowisk: mieszkańców wsi zarówno rolników, jak i osób nie związanych i pośrednio związanych z rolnictwem, podmiotów gospodarczych oraz administracji rządowej i samorządowej, a także organizacji samorządowych, zawodowych i związkowych.

Informacje o formach pomocy w ramach programów proponowanych przez państwo dla wsi oraz o działaniach jakie będą mogły być podjęte przy współfinansowaniu ze środków publicznych, samodzielnie w celu zwiększenia możliwości rozwoju zarówno osobistego jak i otoczenia, będą systematycznie upowszechniane.

Warto zwrócić uwagę, że w Unii Europejskiej podstawowe znaczenie mają programy lokalne wspierane na określonych centralnie zasadach.

W Polsce polityka strukturalna rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa ma na celu poprawę następujących struktur:

Realizacja tych celów wymaga działań zarówno ze strony Rządu jak i władz lokalnych.

"Spójna polityka strukturalna rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa" traktuje rolnictwo jako jedną z możliwych działalności gospodarczych na obszarach wiejskich i źródło utrzymania dla części ludności wiejskiej. Do tych, którzy swoją obecną pracę lub przyszłość wiążą w stopniu znaczącym z działalnością rolniczą (gospodarstwa rozwojowe) kierowane będą instrumenty pomocy państwa mające na celu zwiększenie dochodowości produkcji. Szczególną rolę w poprawie dochodowości gospodarstw rolnych będą odgrywały instrumenty służące racjonalizacji struktury agrarnej: obszarowej, produkcyjnej, jakości produkcji, kierowane do rolników tworzących gospodarstwa towarowe o parytetowych dochodach w porównaniu do ludności pozarolniczej. Do rolników traktujących działalność rolniczą jako dodatkowe źródło utrzymania, kierowane są i będą instrumenty pomagające w rozwinięciu lub uruchomieniu działalności pozarolniczej w ich miejscu zamieszkania, a także znalezieniu zatrudnienia w nowych miejscach pracy tworzonych na terenach wiejskich oraz w małych miastach i miasteczkach. Pomoc państwa jest ukierunkowana na przekwalifikowanie zawodowe osób szukających zatrudnienia poza rolnictwem. Stosowane będą zachęty m.in. do przechodzenia na wcześniejsze emerytury strukturalne i do zaprzestania działalności rolniczej.

Realizacja polityki strukturalnej w szybszym niż dotychczas tempie wymaga, obok zwiększenia środków, spełnienia szeregu warunków jak np. poprawy edukacji i rozwoju infrastruktury, które nie można osiągnąć od razu.

W realizacji celów polityki strukturalnej istotną rolę odgrywać będzie informacja i doradztwo. Sprawny przepływ informacji i efektywne doradztwo, są niezbędnymi warunkami funkcjonowania w rolnictwie mechanizmów rynkowych oraz realizacji polityki państwa. Stanowić one będą elementy obecne w realizacji każdego z celów tej polityki.

Informacja i doradztwo obejmować będzie nie tylko tradycyjne zagadnienia związane z produkcją rolniczą, ale także zagadnienia marketingu, zarządzania, jakości, dostosowywania się do wymogów konkurencji i integracji z Unią Europejską, w tym możliwości korzystania z wprowadzanych w okresie przedakcesyjnym instrumentów polityki strukturalnej.

W ramach działań dostosowawczych w procesie integracji tworzone są podstawy prawno-instytucjonalne dla funkcjonowania rynku rolno-żywnościowego jako źródła poprawy sytuacji produkcyjno-dochodowej w rolnictwie przez:

W marcu br. Rząd przyjął jako rządowy "Program budowy i rozwoju rynków hurtowych i Warszawskiej Giełdy Towarowej".

Przygotowywane są koncepcje zmian systemowych w sposobach, w zakresie i trybie działania Agencji Rynku Rolnego, która przewidziana jest jako jedna z dwóch agencji płatniczych po wdrożeniu w Polsce Wspólnej Polityki Rolnej.

Prowadzone są również działania dotyczące zmian regulacji w handlu zagranicznym towarami rolno-spożywczymi, korzystnych dla naszego kraju. Mają one na celu:

-zapewnienie praktycznego stosowania specjalnych klauzul ochronnych (SSG) przed nadmiernym lub konkurencyjnym, bo dotowanym w kraju eksportera, importem,

- poprawę handlu i salda obrotów w ramach CEFTA,

- korzystniejszych warunków dostępu do rynku UE,

- likwidację barier i ograniczeń w dostępie polskich towarów rolno-spożywczych do rynków zagranicznych, w tym poprzez rozwój promocji.

Zostały zintensyfikowane prace w zakresie:

- zwiększenia kontroli jakości towarów rolno-spożywczych, przyśpieszenia prac nad regulacjami i wdrożeniami standaryzacji, normalizacji i certyfikacji produktów,

- dostosowań prawnych, których celem jest doprowadzenie do pełnej zgodności z przepisami wspólnotowymi, umożliwiającej polskiemu rolnictwu i gospodarce żywnościowej funkcjonowanie w ramach jednolitego rynku w momencie akcesji. Uzyskano istotny postęp w zakresie harmonizacji prawa dotyczącego weterynarii, hodowli i rozrodu zwierząt gospodarskich oraz ochrony zwierząt oraz wyrobów winiarskich (zakres prac legislacyjnych aktualnie prowadzonych w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej pozwalam sobie przesłać w załączeniu),

- tworzenia zunifikowanego systemu rachunkowości gospodarstw rolnych zgodnego z metodyką i zakresem FADN (Farm Accountancy Data Network),

- rozwoju krajowego systemu informacji o sytuacji na rynkach rolnych,

- przygotowania do wdrożenia w Polsce w życie mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej (WPR).

Jak z powyższego wynika, w resorcie rolnictwa i gospodarki żywnościowej realizowanych jest wiele zadań, zwłaszcza programowych, które tworzą warunki do trwałych zmian w rolnictwie i na wsi. Mam nadzieję, że moja odpowiedź uznana zostanie zarówno przez Panią Marszałek, jak i Pana Senatora za wyczerpującą.

Z poważaniem
Leszek Kawski

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Ireneusza Michasia, wygłoszone podczas 30. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 33):

Warszawa, dnia 26.III.99 r.

Pan
Andrzej CHRONOWSKI
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do oświadczenia Senatora RP Pana Ireneusza Michasia, złożonego podczas 30. posiedzenia Senatu RP w dniu 17 lutego 1999 r., w sprawie ograniczenia uposażeń i diet w organach samorządu terytorialnego przedkładam poniższe wyjaśnienia.

Wszyscy pracownicy samorządu terytorialnego są zatrudnieni na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.). Ustawa określa status prawny pracowników zatrudnionych w jednostkach samorządu terytorialnego wszystkich szczebli oraz reguluje, w sposób kompleksowy, kwestie związane m.in. z zatrudnianiem pracowników w jednostkach samorządu terytorialnego. Wielkości wynagrodzeń szczegółowo reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1990 r. w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych (Dz.U. z roku 1993 Nr 111, poz. 483 z późn. zm.).

W związku z reformą administracji publicznej, cytowane rozporządzenie zostało znowelizowane rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 stycznia 1999 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 5, poz. 33). Wprowadzono szczegółowe tabele określające stanowiska, kategorie zaszeregowania oraz wymagane kwalifikacje dla pracowników samorządu terytorialnego. Organy samorządu terytorialnego mogą, na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych oraz cytowanego rozporządzenia, kształtować wysokość wynagrodzeń w sposób samodzielny, pod warunkiem jednak, że nie przekroczą określonych w rozporządzeniu stawek. W gestii organów samorządu pozostaje więc określenie wysokości wynagrodzeń dla pracowników samorządowych. Taka zasada została przyjęta już w 1990 r. wobec pracowników samorządów (w tym członków zarządu) zatrudnionych w gminach.

Warto przy tym zauważyć, że próby ograniczenia wysokości uposażeń były podejmowane kilkakrotnie w ciągu ostatnich lat - tak w kierunku ograniczenia wysokości wynagrodzeń, jak i pozostawienia pełnej swobody poprzez rezygnację z delegacji ustawowej do wydania rozporządzenia, o którym mowa wyżej. Zawsze jednak inicjatywy te miały charakter nowelizacji ustaw, które nie spotkały się z akceptacją Parlamentu.

Odmiennie uregulowana została kwestia diet, które otrzymują radni poszczególnych szczebli samorządu terytorialnego. W stosunku do radnych powiatu i województwa została określona maksymalna wysokość diet. Rozwiązanie takie wynika z delegacji, jakie zostały zawarte w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. Nr 91, poz. 578) oraz ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. Nr 91, poz. 576 z późn. zm.), zgodnie z którymi Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji został zobowiązany do wydania stosownych rozporządzeń. I tak, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 listopada 1998 r. w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu powiatu (Dz.U. Nr 146, poz. 959), maksymalna wysokość diet dla radnego powiatu nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie kwoty - 2-krotnego najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników, które ustala Minister Pracy i Polityki Socjalnej. Natomiast maksymalna wysokość diet dla radnego województwa wynosi, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 listopada 1998 r. w spawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu województwa (Dz.U. Nr 146, poz. 958), nie może przekroczyć 3-krotnego najniższego wynagrodzenia. W stosunku do radnych gminy brak delegacji w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity - Dz.U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm) uniemożliwił wydanie podobnego rozporządzenia, które ograniczałoby wysokość diet przysługujących radnym gminy.

Przedstawiony stan rzeczy - chociaż zgodny z prawem - budzi coraz większe niezadowolenie i krytykę społeczną. Można przypuszczać, że w dalszej perspektywie może przynieść spadek akceptacji społecznej dla samorządów. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji podjęło, we współpracy z Ministerstwem Pracy i Polityki Socjalnej, działania analityczne, które w efekcie powinny doprowadzić do ewentualnej zmiany rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Kwestię właściwego gospodarowania środkami budżetowymi, także w części przeznaczonej na wypłatę diet dla radnych, zbadać mogą wyłącznie regionalne izby obrachunkowe, które zgodnie z prawem wynikającym z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. Nr 85, poz. 428 z późn. zm.) są organem posiadającym prawne instrumenty upoważniające do tego typu ingerencji w działalność komunalną.

Wiceprezes Rady Ministrów - Minister Finansów Pan Leszek Balcerowicz zwrócił się pismem z dnia 22 lutego 1999 r. nr ST1-440-124/99 do prezesów regionalnych izb obrachunkowych z prośbą o zebranie danych dotyczących wysokości wydatkowanych środków na administrację samorządową, w tym na wynagrodzenia etatowych pracowników zarządów. Analiza tych danych pozwoli na wypracowanie wniosków i zaproponowanie kierunków dalszych zmian w systemie wynagrodzeń pracowników samorządowych.

Rozpatrując problemy związane z płacami w administracji samorządowej, nie można jednocześnie pominąć kwestii płac pracowników zatrudnionych w administracji rządowej. Wydaje się, iż wysokość płac pracowników administracji rządowej, jak i samorządowej powinna mieć charakter zbieżny i spójny, co wymaga wypracowania rozwiązań o charakterze systemowym. Wspomniana kwestia zasługuje na to, by stać się przedmiotem szczegółowych analiz i wnikliwego zbadania zarówno w przedmiocie obowiązujących przepisów prawnych, jak i stanu faktycznego. W ramach administracji publicznej nie mogą bowiem istnieć zbyt duże dysproporcje w wysokości wynagrodzeń zatrudnionych w niej pracowników. Dlatego też, powinny zostać podjęte działania w kierunku wypracowania systemu wynagrodzeń dla całej sfery administracji publicznej, które stanowiłyby podstawę do podjęcia prac zmierzających do przygotowania regulacji prawnych ustanawiających jednolity system wynagradzania pracowników administracji publicznej. Byłoby to zgodne z zasadami przyjętymi w większości krajów Unii Europejskiej, gdzie kwestie diet i uposażeń w organach samorządu terytorialnego są zwykle przedmiotem regulacji prawnej, często rangi ustawowej i jest zrelatywizowane do wynagrodzeń w organach administracji centralnej oraz powiązanie z większością liczby mieszkańców na danym terenie.

W załączeniu przesyłam informacją dotyczącą rozwiązań omawianej kwestii w niektórych państwach członkowskich UE.

Janusz Tomaszewski

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, wygłoszonym na 30. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 33):

Warszawa, dnia 26.03.1999 r.

Sz. P.
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Zbigniewa Kruszewskiego podczas 30 posiedzenia Senatu RP w dniu 17 lutego 1999 r., dotyczące kosztów działalności Kas Chorych wraz z ich oddziałami w skali całego kraju ponoszonych przez nasze społeczeństwo uprzejmie informuję, że według planu finansowego Kas Chorych na 1999 r. udział kosztów administracyjnych w całości przychodów ze składek w przeciętnej kasie Chorych wynosi poniżej 2% (dokładniej - nieco ponad 1,8%). Wyliczono tutaj koszty wynagrodzeń z narzutami, koszty rzeczowe, podatki i opłaty, a także amortyzację środków trwałych.

W nawiązaniu do pytania drugiego pragnę poinformować, że elementami decydującymi o zatrudnieniu kandydatów na różnorodne stanowiska były:

- wiedza, umiejętności oraz predyspozycje osobowe,

- preferowano osoby z wyższym wykształceniem medycznym, ekonomicznym czy prawniczym, które uzupełniały swoją wiedzę o dodatkowe kursy i szkolenia w ostatnich pięciu latach,

- im wyższe miejsce w hierarchii miał objąć kandydat tym więcej było stawianych wymagań dotyczących umięjętności interpersonalnych (komunikacji, umiejętności motywacji i rozwiązywania konfliktów).

W związku z tym aby pozyskać osoby o odpowiednich kompetencjach, które miały gwarantować sprawną realizację reformy ochrony zdrowia istniała potrzeba zagwarantowania im dochodów stosownych do posiadanych kwalifikacji. Poniżej podaję zestawienie wynagrodzeń w Kasach Chorych.

Średnie płace brutto w poszczególnych grupach zawodowych

(w tym: wynagrodzenie zasadnicze, dodatek funkcyjny, stażowy, premia uznaniowa)

Kasa

Zarząd

(do 5 osób

w Kasie)

Kadra

Kierownicza

(kilkanaście

osób w Kasie)

Pracownicy

od referenta

do specjalisty

(kilkadziesiąt osób w Kasie)

Obsługa

Administracyjno-techniczna (kilka osób w Kasie)

Dolnośląska

8 243

3 721

1 784

1 175

Kujawsko-Pomorska

8 271

3 832

1 765

-

Lubelska

8 012

4 985

2 689

1 289

Lubuska

7 540

3 966

1 632

2 089

Łódzka

8 117

5 262

3 344

1 000

Małopolska

8 284

4 302

1 467

881

Mazowiecka

7 493

4 733

2 016

-

Opolska

6 918

3 401

1 259

-

Podkarpacka

8 369

3 624

1 303

863

Podlaska

6 862

4 521

2 469

-

Pomorska

7 502

4 845

1 658

925

Śląska

8 317

5 233

1 809

813

Świętokrzyska

7 642

2 942

1 377

949

Warmińsko-Mazurska

7 022

3 059

1 305

1 150

Wielkopolska

8 300

4 700

2 359

-

Zachodnio-Pomorska

6 500

4 695

1 726

1 034

Ogółem

7 712

4 239

1 873

1 106

Natomiast wszystkie szpitale i Zakłady Opieki Zdrowotnej są obecnie jednostkami samodzielnymi i podawanie dochodów ich dyrektorów nie leży w kompetencji Ministerstwa

Z poważaniem

z up. Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej
SEKRETARZ STANU
Maciej Piróg

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Żenkiewicza, złożone na 30. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 33):

Warszawa, dnia 26 III 99 r.

Pan
Andrzej Chronowski
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do oświadczenia Senatora RP Pana Mariana Żenkiewicza, złożonego podczas 30 posiedzenia Senatu RP w dniu 17 lutego 1999 r., w sprawie ograniczenia uposażeń i diet w organach samorządu terytorialnego przedkładam poniższe wyjaśnienia.

Wszyscy pracownicy samorządu terytorialnego są zatrudnieni na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.). Ustawa określa status prawny pracowników zatrudnionych w jednostkach samorządu terytorialnego wszystkich szczebli oraz reguluje, w sposób kompleksowy, kwestie związane m.in. z zatrudnianiem pracowników w jednostkach samorządu terytorialnego. Wielkości wynagrodzeń szczegółowo reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1990 r. w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych (Dz.U. z roku 1993 Nr 111, poz. 483, z późn. zm.).

W związku z reformą administracji publicznej, cytowane rozporządzenie zostało znowelizowane rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 stycznia 1999 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 5, poz. 33). Wprowadzono szczegółowe tabele określające stanowiska, kategorie zaszeregowania oraz wymagane kwalifikacje dla pracowników samorządu terytorialnego. Organy samorządu terytorialnego mogą, na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych oraz cytowanego rozporządzenia, kształtować wysokość wynagrodzeń w sposób samodzielny, pod warunkiem jednak, że nie przekroczą określonych w rozporządzeniu stawek. W gestii organów samorządu pozostaje więc określenie wysokości wynagrodzeń dla pracowników samorządowych. Taka zasada została przyjęta już w 1990 r. wobec pracowników samorządów (w tym członków zarządu) zatrudnionych w gminach.

Warto przy tym zauważyć, że próby ograniczenia wysokości uposażeń były podejmowane kilkakrotnie w ciągu ostatnich lat - tak w kierunku ograniczenia wysokości wynagrodzeń, jak i pozostawienia pełnej swobody poprzez rezygnację z delegacji ustawowej do wydania rozporządzenia, o którym mowa wyżej. Zawsze jednak inicjatywy te miały charakter nowelizacji ustaw, które nie spotkały się z akceptacją Parlamentu.

Odmiennie uregulowana została kwestia diet, które otrzymują radni poszczególnych szczebli samorządu terytorialnego. W stosunku do radnych powiatu i województwa została określona maksymalna wysokość diet. Rozwiązanie takie wynika z delegacji, jakie zostały zawarte w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. Nr 91, poz. 578) oraz ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. Nr 91, poz. 576 z późn. zm.), zgodnie z którymi Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji został zobowiązany do wydania stosownych rozporządzeń. I tak, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 listopada 1998 r. w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu powiatu (Dz.U. Nr 146, poz. 959), maksymalna wysokość diet dla radnego powiatu nie może przekroczyć w ciągu miesiąca, łącznie kwoty 2-krotnego najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników, które ustala Minister Pracy i Polityki Socjalnej. Natomiast maksymalna wysokość diet dla radnego województwa wynosi, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 listopada 1998 r. w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu województwa (Dz.U. Nr 146, poz. 958), nie może przekroczyć 3-krotnego najniższego wynagrodzenia. W stosunku do radnych gminy brak delegacji w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity - Dz.U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) uniemożliwił wydanie podobnego rozporządzenia, które ograniczałoby wysokość diet przysługujących radnym gminy.

Przedstawiony stan rzeczy - chociaż zgodny z prawem - budzi coraz większe niezadowolenie i krytykę społeczną. Można przypuszczać, że w dalszej perspektywie może przynieść spadek akceptacji społecznej dla samorządów. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji podjęło, we współpracy z Ministerstwem Pracy i Polityki Socjalnej, działania analityczne, które w efekcie powinny doprowadzić do ewentualnej zmiany rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Kwestię właściwego gospodarowania środkami budżetowymi, także w części przeznaczonej na wypłatę diet dla radnych, zbadać mogą wyłącznie regionalne izby obrachunkowe, które zgodnie z prawem wynikającym z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. Nr 85, poz. 428 z późn. zm.) są organem posiadającym prawne instrumenty upoważniające do tego typu ingerencji w działalność komunalną.

Wiceprezes Rady Ministrów - Minister Finansów Pan Leszek Balcerowicz zwrócił się pismem z dnia 22 lutego 1999 r. nr ST1-440-124/99 do prezesów regionalnych izb obrachunkowych z prośbą o zebranie danych dotyczących wysokości wydatkowanych środków na administrację samorządową, w tym na wynagrodzenia etatowych pracowników zarządów. Analiza tych danych pozwoli na wypracowanie wniosków i zaproponowanie kierunków dalszych zmian w systemie wynagrodzeń pracowników samorządowych.

Rozpatrując problemy związane z płacami w administracji samorządowej, nie można jednocześnie pominąć kwestii płac pracowników zatrudnionych w administracji rządowej. Wydaje się, iż wysokość płac pracowników administracji rządowej, jak i samorządowej powinna mieć charakter zbieżny i spójny, co wymaga wypracowania rozwiązań o charakterze systemowym. Wspomniana kwestia zasługuje na to, by stać się przedmiotem szczegółowych analiz i wnikliwego zbadania zarówno w przedmiocie obowiązujących przepisów prawnych, jak i stanu faktycznego. W ramach administracji publicznej nie mogą bowiem istnieć zbyt duże dysproporcje w wysokości wynagrodzeń zatrudnionych w niej pracowników. Dlatego też, powinny zostać podjęte działania w kierunku wypracowania systemu wynagrodzeń dla całej sfery administracji publicznej, które stanowiłyby podstawę do podjęcia prac zmierzających do przygotowania regulacji prawnych ustanawiających jednolity system wynagradzania pracowników administracji publicznej. Byłoby to zgodne z zasadami przyjętymi w większości krajów Unii Europejskiej, gdzie kwestie diet i uposażeń w organach samorządu terytorialnego są zwykle przedmiotem regulacji prawnej, często rangi ustawowej i jest zrelatywizowane do wynagrodzeń w organach administracji centralnej oraz powiązane z wielkością liczby mieszkańców na danym terenie.

W załączeniu przesyłam informację dotyczącą rozwiązań omawianej kwestii w niektórych państwach członkowskich UE.

Janusz Tomaszewski

* * *

Biuro Lecha Wałęsy nadesłało wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka, złożonym na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35):

Gdańsk, 29.03.1999r.

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Szanowna Pani Marszałek!

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Zbigniewa Kulaka pragnę wyjaśnić, że w ferworze udzielanego wywiadu Pan Prezydent Lech Wałęsa użył sformułowania "renta" (wg Encyklopedii Popularnej PWN: świadczenie pieniężne mające na celu zapewnienie uprawnionemu środków utrzymania) i podał kwotę netto po odliczeniu kosztów utrzymania biura.

Odniesienie się Pana Senatora jedynie do tej kwestii, z pośród tylu problemów i spraw, którymi zajmuje się dziś Pan Prezydent Lech Wałęsa jest małostkowe, bolesne i obraźliwe.

Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że Lech Wałęsa przez cały czas pełnienia choćby funkcji Przewodniczącego NSZZ "Solidarność" nie pobierał należnego Mu uposażenia.

Wierzę, że również Senat Rzeczypospolitej Polskiej troska się istotniejszymi problemami, niż podniesiony przez Senatora Zbigniewa Kulaka. Niemniej jedyne pismo, od Wysokiej Izby otrzymał Pan Prezydent w tej właśnie sprawie.

Łączę wyrazy szacunku

Doradca Lecha Wałęsy
Szymon Pawlic
ki

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji udzielił wyjaśnień w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, wygłoszonym podczas 32. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35):

Warszawa, dnia 23 III 1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W załączeniu zwracam oświadczenie złożone przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego podczas 32. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 18 marca 1999 r., w sprawie możliwości utworzenia delegatur Urzędu Ochrony Państwa w terenie Województwa Lubuskiego i Województwa Świętokrzyskiego.

Uprzejmie informuję, iż na podstawie przepisów Ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Urzędzie Ochrony Państwa (Dz.U. Nr 30, poz. 180 z późn. zm.), UOP podlega bezpośrednio Prezesowi Rady Ministrów. Na podstawie przepisu art. 5 ust. 1 przedmiotowej ustawy - Prezes Rady Ministrów, na wniosek Szefa Urzędu Ochrony Państwa i po zasięgnięciu opinii Kolegium, może tworzyć i rozwiązywać delegatury Urzędu Ochrony Państwa, określając ich zakres działania i właściwość terytorialną.

Wobec powyższego, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji nie jest właściwy do udzielenia odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora.

Janusz Tomaszewski

* * *

Kierownik Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Głuchowskiego, złożone na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34):

Warszawa, dnia 29.03.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek

Oświadczenie, złożone przez Pana Senatora Krzysztofa Głuchowskiego na 31. posiedzeniu Senatu w dniu 4 marca 1999 roku w sprawie represji, jakim poddawani byli członkowie Powszechnej Organizacji "Służba Polsce", dotyczy sfery bolesnych zagadnień z naszej nieodległej przeszłości.

Ustrój komunistyczny, panujący w Polsce od 1944 roku, był - szczególnie do 1956 roku nastawiony na zniszczenie polskich elit niepodległościowych i wszelkich więzi społecznych, które potencjalnie mogłyby zagrozić monopolowi "władzy ludowej". W ramach szeroko zakrojonych represji stracono w tym czasie na podstawie wyroków sądowych około 4-5 tys. ludzi, zaś kilkakrotnie więcej zamordowano bez sądu: w publicznych egzekucjach i skrytobójczo w aresztach UB i więzieniach. Na podstawie wyroków sądownictwa wojskowego skazano na kary długoletniego więzienia około 60 tysięcy ludzi. Łącznie przez więzienia i areszty tzw. Polski Ludowej do 1956 roku przeszło kilkaset tysięcy więźniów. Około 100 tysięcy obywateli polskich w latach 1944-1945 wywieziono w głąb Związku Sowieckiego.

Na podstawie orzeczeń pozakonstytucyjnej Komisji Specjalnej do Walki z Nadużyciami i Szkodnictwem Gospodarczym w obozach pracy znalazło się ponad 90 tysięcy osób. Metody postępowania z osadzonymi tam osobami przypominały niemieckie obozy koncentracyjne. A trzeba pamiętać, że wbrew nazwie tej Komisji, jej orzeczenia dotyczyły głównie tych, których aktualnie uznano za wrogów ludu. Były to zatem niewątpliwie także represje polityczne

W latach 1952-1955 ponad 518 tysięcy chłopów ukarano za niewywiązywanie się z tzw. dostaw obowiązkowych (zboża, żywca i mleka). Osoby podejrzewane o wrogość do ustroju komunistycznego nie mogły liczyć na godziwą pracę i płacę, poprawę warunków mieszkaniowych i korzystanie ze świadczeń socjalnych w pełnym zakresie.

Represje polityczne - choć na mniejszą już skalę - stosowane były również po 1956 roku. Stosowano je bowiem w okresie Millenium 1966 roku wobec osób manifestujących swe przekonania religijne, w Marcu 1968, w Grudniu 1970, w Czerwcu 1976, w okresie stanu wojennego i w latach następnych.

Trzecia Rzeczpospolita nie jest w stanie w pełnym zakresie wynagrodzić i rekompensować wszystkich krzywd, jakich doznali obywatele polscy w minionym 45-leciu Polski Ludowej. Ustawa z dnia 24 stycznia 1991 roku o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz.U. nr 142 z 1997 r., poz. 950 z późn. zmianami) ściśle określa (w art. 1 ust. 1) pojęcie kombatanta - są to osoby, które brały udział w wojnach, działaniach zbrojnych i powstaniach narodowych, wchodząc w skład formacji wojskowych lub organizacji walczących o suwerenność i niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej.

W powyższej ustawie określone są również osoby, które podlegały represjom okresu powojennego (art. 4 ust. 1 pkt 4) za działalność polityczną bądź religijną, związaną z walką o suwerenność i niepodległość.

Powszechna Organizacja "Służba Polsce", istniejąca w latach 1948-1955, miała charakter paramilitarny. Powołana została m.in. w celu polityczno-ideologicznej indoktrynacji młodzieży i już w 1949 roku obejmowała około 1,2 mln osób. Nie wszyscy wcielani byli jednak do "Służby Polsce" przymusowo. Niewątpliwie charakter wybitnie represyjny miały tzw. brygady nadkontyngentowe, kierowane do prac w kopalniach i kamieniołomach. Kierowano do nich młodzież z tych grup społecznych, które uznane były przez ówczesne władze za wrogie politycznie (dzieci zamożnych rolników - tzw. "kułaków", urzędników państwowych II RP, kupców itp.).

Nie ma obecnie możliwości ich uznania za osoby represjonowane w rozumieniu ustawy "o kombatantach...", albowiem brak jest w tym przypadku przesłanki prowadzenia przez nie działalności politycznej bądź religijnej, związanej z walką o suwerenność i niepodległość.

Sprawa tych obywateli Polski Ludowej, którzy zaznali prześladowań i krzywd, w tym byłych junaków "Służby Polsce" - powinna znaleźć godziwe rozwiązanie. Nie jest jednak możliwe przyznanie wszystkim prześladowanym przez władze komunistyczne ustawowego statusu kombatanta lub osoby represjonowanej, albowiem dotyczyłoby to dodatkowo kilku milionów ludzi.

Łączę wyrazy szacunku

Jacek Taylor

* * *

Minister Sprawiedliwości, Prokurator Generalny przesłał wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, wygłoszonym podczas 31. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34):

Warszawa, dnia 30.03.1999 r.

Pan
Zbigniew Kruszewski
Senator Rzeczypospolitej Polskiej
Rzeczypospolitej Polskiej

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora złożone na 31 posiedzeniu Senatu RP w dniu 4 bm. uprzejmie informuję, że w Prokuraturze Krajowej zapoznano się z treścią wniosku Prokuratora Rejonowego dla miasta Lublina z dnia 29 stycznia br. o zarządzenie wykonania wobec Andrzeja Leppera orzeczonej wyrokiem Sądu Rejonowego w Lublinie z dnia 3 kwietnia 1997 r. sygn. III k 481/96 kary 1 roku pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania na okres próby wynoszący 2 lata.

Analiza tego dokumentu nie daje podstaw do kwestionowania zasadności jego złożenia.

Wniosek uzasadniony był udokumentowanymi zeznaniami świadków oraz nagranym na kasecie video zachowaniem się Andrzeja Leppera w okresie próby, noszącym cechy rażącego naruszenia porządku prawnego, o którym mowa w art. 75 § 2 kk. Na taki charakter zachowania się skazanego wskazuje:

Zachowanie to wyczerpywało znamiona wykroczeń określonych w art. 52a pkt 2 oraz 90 kodeksu wykroczeń, o które właściwie Komendy Rejonowe Policji skierowały przeciwko Andrzejowi Lepperowi wnioski o ukaranie do Kolegiów ds. Wykroczeń w Słubicach i w Zambrowie.

Opisane działanie Andrzeja Leppera było jaskrawie nagannym z punktu widzenia prawa i uzasadniało ocenę jako rażącego naruszenia porządku prawnego, które niekoniecznie musi być stwierdzone wyrokiem lub orzeczeniem kolegium ds. wykroczeń.

Popełnienie przestępstwa jest tylko jednym z przejawów naruszenia porządku prawnego, o czym świadczy zawarte w art. 75 § 2 kk sformułowanie: "w szczególności gdy popełnił przestępstwo".

W praktyce orzeczniczej oraz w literaturze prawniczej przyjmuje się, że naruszeniem porządku prawnego jest zachowanie się skazanego wbrew zakazom prawa karnego (popełnienie przestępstwa) administracyjnego (popełnienie wykroczenia), a także wbrew regułom, których przestrzeganie mieści się w granicach zadań i celów, jakie prawo karne wiąże z taką instytucją, jak warunkowe zawieszenie wykonania kary.

Łączę wyrazy szacunku

H. Suchocka

* * *

W odpowiedzi na oświadczenie senatorów Krzysztofa Kozłowskiego i Janusza Okrzesika, złożone na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34), Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nadesłał następujące wyjaśnienia:

Warszawa, dnia 30 marca 1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek

Uprzejmie informuję Panią Marszałek, że tekst oświadczenia złożony przez senatorów J. Okrzesika i K. Kozłowskiego porusza problem jaki jest mi dobrze znany. Ma on szerszy wymiar, dotyczy bowiem skali całego kraju.

Reforma terytorialna kraju przyczyniła się do powiększenia obszaru obsługiwanego przez ośrodki regionalne, a co za tym idzie również do polaryzacji żądań wynikających z chęci dotarcia z programem na obszar całego regionu.

Realizacja oczekiwań ośrodków regionalnych jest dla KRRiT trudna i nie zawsze działania Krajowej Rady pozwalają zaspokoić potrzeby w tym zakresie.

Wynika to z braku wolnych częstotliwości i kanałów telewizyjnych.

Troskę senatorów o rozwój sieci nadawczej Telewizji Regionalnej Kraków i Radia Kraków przyjmuję ze zrozumieniem.

Dotychczas ośrodki regionalne TVP nadają swój program w oparciu o jedną stację nadawczą dużej mocy. Pokrycie zasiągiem całego regionu w oparciu o jeden nadajnik jest praktycznie niemożliwe. Rozbudowa zaś sieci nadawczej pociąga za sobą konieczność przeznaczenia na ten cel wolnych kanałów telewizyjnych, których aktualnie brakuje. Minister Łączności nie przewiduje w najbliższej przyszłości przekazania do dyspozycji KRRiT nowych kanałów.

Jedynym realnym rozwiązaniem pozostaje możliwość wprowadzenia w przyszłości i uruchomienia, naziemnej sieci telewizji cyfrowej. Telewizja cyfrowa DVB pozwoli zaspokoić wszelkie potrzeby w tym zakresie.

Z poważaniem
Bolesław Sulik


Diariusz Senatu RP, spis treści, poprzedni fragment, następny fragment