Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


ODPOWIEDZI NA OŚWIADCZENIA SENATORÓW

Minister Obrony Narodowej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, 1999-09.14

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Wiesława Pietrzaka na 41. posiedzeniu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 5 sierpnia br., w sprawie dyslokacji jednostek wojskowych w północno-wschodnim rejonie Polski, uprzejmie proszę o przyjęcie następującego stanowiska.

Przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej w marcu br. do Sojuszu Północnoatlantyckiego radykalnie zmieniło sytuację strategiczną oraz postawiło przed Siłami Zbrojnymi zadania o nowym charakterze. Zgodnie z rządowym "Programem integracji z Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego i modernizacji Sił Zbrojnych RP na lata 1998-2012" przewiduje się zmniejszenie liczby okręgów wojskowych i związków taktycznych oraz liczebności sił zbrojnych z poziomu ok. 225 tys. w 1998 r. do 180 tys. w 2003 r.

Należy przy tym podkreślić, że zasadniczy wpływ na decyzje w zakresie składu bojowego i dyslokacji jednostek wojskowych mają możliwości ekonomiczne naszego państwa, w tym - jak słusznie zauważa Pan Senator Pietrzak - "szczupłość budżetu" Ministerstwa Obrony Narodowej. W konsekwencji skutkuje to dodatkowo koniecznością rozłożenia w czasie zamierzeń restrukturyzacyjnych i modernizacji uzbrojenia.

Przedstawione wyżej zasadnicze kierunki procesu reorganizacji Sił Zbrojnych RP, bezpośrednio wynikające z politycznych i ekonomiczno-gospodarczych aspektów funkcjonowania państwa, rzutują również na rozwiązania organizacyjne i dyslokacyjne dotyczące jednostek wojskowych stacjonujących na obszarze północno-wschodniej Polski.

Rozumiejąc przedstawione w wystąpieniu Pana Senatora obawy i emocje, jakie budzą te rozwiązania w społeczności regionu, pragnę poinformować, iż zasadnicze przedsięwzięcie reorganizacyjne Sił Zbrojnych RP w tym rejonie, jakim jest planowana integracja 15 i 16 Dywizji Zmechanizowanych nie prowadzi do likwidacji garnizonów, w których stacjonują aktualnie jednostki 15 DZ. Zmiany organizacyjne związane będą głównie z przekazaniem części potencjału 15 DZ w skład 1 i 16 DZ oraz z wykorzystaniem części sił i środków rozformowywanych jednostek do formowania innych, w tym Obrony Terytorialnej w Giżycku. Konsekwencją tych działań będą również zmiany podporządkowania niektórych jednostek będących dotychczas w składzie 15 DZ. Pragnę podkreślić, że realizacja ww. przedsięwzięcia nie obniży potencjału bojowego jednostek wojskowych znajdujących się w północno-wschodnim rejonie i ich możliwości obronnych.

Odpowiadając kolejno na wątpliwości Pana Senatora w sprawie wymienionych garnizonów wojskowych, pragnę poinformować, iż:

- garnizon Giżycko będzie utrzymany w strukturze Wojsk Lądowych z jednoczesną zmianą podporządkowania stacjonujących w nim jednostek wojskowych;

- garnizon Mrągowo zostanie utrzymany w strukturze Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej;

- garnizon Biskupiec planuje się przeznaczyć do likwidacji w 2000 roku;

- garnizon Orzysz pozostanie w strukturze Wojsk Lądowych z jednoczesną zmianą podporządkowania stacjonującym w nim jednostek;

- garnizon Gołdap pozostanie w strukturze Wojsk Lądowych z jednoczesną zmianą podporządkowania stacjonujących w nim jednostek;

- garnizon Suwałki pozostanie w strukturze Wojsk Lądowych z jednoczesną zmianą podporządkowania stacjonujących w nim jednostek;

- na siedzibę dowództwa zintegrowanej dywizji rozpatruje się garnizon Elbląg posiadający zdecydowanie lepsze możliwości dyslokowania jednostek dowodzenia i logistycznych niż garnizon Olsztyn. Istniejący w Olsztynie węzeł łączności będzie wykorzystywany w procesie dowodzenia jednostkami 16 DZ.

Pragnę przy tym zaznaczyć, że opracowywanie docelowego kształtu sił zbrojnych, przy istniejących uwarunkowaniach ekonomicznych, jest problemem niezwykle złożonym, a zakres wdrażanych przemian był wielokrotnie rozpatrywany i analizowany zarówno w jednostkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, Dowództwach Rodzajów Sił Zbrojnych, jak również przez Sejmową Komisję Obrony Narodowej. Decyzje związane z likwidacją jednostek wynikające z realizacji procesu restrukturyzacji, podejmowane są również z uwzględnieniem uwarunkowań społecznych, z pełną świadomością ich bolesnych skutków dla lokalnych społeczności. Są to jednak decyzje nieuchronne dla dalszego w pełni sprawnego funkcjonowania sił zbrojnych.

Pragnę zapewnić Panią Marszałek, że przedstawione wyżej przedsięwzięcia organizacyjne prowadzą do stworzenia struktur wojskowych zdolnych do wykonywania nowych zadań i pozwalają na zachowanie odpowiedniego potencjału Sił Zbrojnych RP w tym rejonie kraju.

Równocześnie ze zmniejszeniem liczebności sił zbrojnych, w resorcie obrony narodowej podejmowane są decyzje o rezygnacji z utrzymywania zbędnego zasobu nieruchomości. Zwalniane przez wojsko nieruchomości po uznaniu ich za zbędne dla resortu obrony narodowej - zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.U. Nr 90, poz. 405, z późn. zm.) - przekazane zostaną do Agencji Mienia Wojskowego. Przyjęta droga postępowania pozwala na możliwie szybkie zagospodarowanie zwalnianych przez wojsko nieruchomości. Obecny stan prawny pozwala również na przeznaczanie niektórych obiektów zwalnianych przez wojsko na potrzeby realizacji zadań przez administrację publiczną.

Niech mi wolno będzie zauważyć, iż, w sytuacji ograniczonego budżetu MON, na podkreślenie zasługują wszelkie inicjatywy na rzecz wsparcia potrzeb sił zbrojnych w tym rejonie środkami pozabudżetowymi, co pozwoliłoby na złagodzenie skutków zmian restrukturyzacyjnych si8ł zbrojnych szczególnie dla lokalnych społeczności.

Przekazując powyższe wyjaśnienia wyrażam nadzieję, że uzna je Pani Marszałek za wyczerpujące.

Z wyrazami szacunku

Janusz Onyszkiewicz

* * *

Minister Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Majki, złożone na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, dnia 15.09.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na pismo Pani Marszałek z dnia 16.08.199 r. znak: AG/043/350/99/IV dotyczące oświadczenia senatora Krzysztofa Majki z dnia 5.08.1999 r. w sprawie utworzenia gimnazjum o profilu ekologicznym w byłym ośrodku wypoczynkowym PKP w Mielnie, w porozumieniu z Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych przedstawiam następujące stanowisko.

Gmina Mielno pismem z dnia 8.07.1999 r. wystąpiła do Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa o przekazanie ok. 2 ha gruntów stanowiących były ośrodek wczasów wagonowych PKP w Mielnie, celem utworzenia gimnazjum o profilu ekologicznym. Przedmiotowy grunt figurujący w powszechnej ewidencji jako las Skarbu Państwa został na podstawie decyzji ministra OŚZNiL z dnia 27 października 1993 r. wyłączony z zarządu Lasów Państwowych i przekazany w użytkowanie Urzędowi Morskiemu w Słupsku dla potrzeb ochrony wybrzeża morskiego.

Z chwilą likwidacji ww. ośrodka PKP (29.12.1998 r.) budynki i budowle znajdujące się na tym terenie zostały przekazane Gminie Mielno z zastrzeżeniem, że mogą być wykorzystane tylko jako cele niekomercyjne zaakceptowane przez Urząd Morski w Słupsku. Na wnioskowanym terenie znajduje się m.in. murowany budynek administracyjno-socjalny, w którym Gmina Mielno po dokonaniu remontu przewiduje utworzyć gimnazjum o profilu ekologicznym.

Biorąc pod uwagę pozytywne stanowisko Urzędu Morskiego w Słupsku dopuszczające funkcjonowanie w ww. budynku szkoły o profilu ekologicznym uważam, iż pomysł taki jest w pełni uzasadniony.

W związku z tym nie widzę przeszkód, aby po dokonaniu stosownego podziału nr 1/21 z jednoczesną zmianą użytków zajętych pod obiekty trwale związane z gruntem (wyłączone z produkcji leśnej w latach 60-tych) pozbawić Urząd Morski w Słupsku (za jego zgodą) prawa użytkowania gruntów Lasów Państwowych i przekazać je w użytkowanie Gminie Mielno na podstawie przepisów art. 40 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. Nr 101, poz. 444 z późn. zmian.).

Przedstawiając powyższe wyjaśnienie, wyrażam nadzieję, że zainteresowane strony podejmą odpowiednie działania organizacyjno-prawne zmierzające do uregulowania poruszonej kwestii.

Z poważaniem

Jan Szyszko

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka, złożone na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, dnia 15 września 99 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Senator,

W nawiązaniu do oświadczenia Senatora Wiesława Pietrzaka złożonego podczas 41 posiedzenia Senatu RP w dniu 5 sierpnia 1999 r. w sprawie zobowiązań finansowych Zakładów Opieki Zdrowotnej usamodzielnionych do dnia 31 grudnia 1998 r., z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie wyjaśniam:

z dniem 1 stycznia 1999 r., weszły w życie cztery reformy ustrojowe państwa, zmiana zasad funkcjonowania opieki zdrowotnej pozostaje w ścisłym związku z reformą administracji publicznej.

Wprowadzenie nowego podmiotu jakim jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, wymaga w dalszym ciągu aktualizacji obowiązującego prawa i poszukiwania nowych rozwiązań .

Z pewnością priorytetowe znaczenie ma kwestia uregulowania sytuacji finansowej zakładów opieki zdrowotnej, które usamodzielniły się przed dniem 1 stycznia 1999 r. Jednak od momentu przekształcenia do dnia 1 stycznia 1999 r. finansowane były ze środków przekazywanych przez wojewodów.

W pełni podzielam stanowisko zawarte w oświadczeniu Pana Senatora, iż jedynie systemowe rozwiązanie na szczeblu rządowym, może przyczynić się do rozwiązania tego trudnego problemu.

Brak jasnych rozstrzygnięć prawnych, oraz wypracowanych zasad postępowania w określonych sytuacjach, jest źródłem narastającego niezadowolenia i konfliktów, głównie po stronie organizatorów opieki zdrowotnej.

W Ministerstwie Zdrowia pracuje zespół, w skład którego wchodzą przedstawiciele Ministra Zdrowia, Ministra Finansów, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, oraz przedstawiciele samorządu terytorialnego.

Zespół zajmuje się przede wszystkim zanalizowaniem stanu i przyczyn zadłużenia zakładów opieki zdrowotnej usamodzielnionych przed dniem 30 czerwca 1998 r.

Ponadto niezależnym podmiotom działającym poza Ministerstwem Zdrowia i Opieki Społecznej zlecono przygotowanie opinii prawnych, dotyczących rozwiązania problemu zobowiązań jednostek usamodzielnionych przed 1 stycznia 1999 r. W celu wydania opinii, przeanalizowane zostaną, konkretne przypadki zadłużonych zakładów opieki społecznej m.in. zakładu w Sejnach, którego sytuacja opisana jest także w dokumentacji przekazanej z oświadczeniem.

O wynikach dalszego postępowania zostanie Pani Marszałek poinformowana odrębnym pismem.

Z wyrazami szacunku

Franciszka Cegielska

* * *

Minister Gospodarki przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Kuczyńskiego, złożone na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, 1999-09.16

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do oświadczenia Pana Senator Józefa Kuczyńskiego, złożonego podczas 41 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, przekazuję Pani Marszałek następujące stanowisko.

1. Podzielam pogląd Pana senatora Józefa Kuczyńskiego o konieczności tworzenia maksymalnie korzystnych zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych warunków dla lokowania polskiego eksportu, w tym rolno-spożywczego, na rynkach zagranicznych m.in. w Rosji i innych krajach wschodnich. Działania i inicjatywy resortu gospodarki ukierunkowane są właśnie na realizację tego celu.

2. Uwzględniając głęboki spadek polskiego eksportu do Rosji, w lutym br. resort gospodarki przygotował propozycje doraźnych działań wspierających polskich eksporterów na rynek rosyjski, w tym szczególnie dostawców produktów rolnych i żywności. Zaproponowane mechanizmy dotyczyły między innymi:

- wsparcia eksporterów, głównie rolno-spożywczych, instrumentami kredytowymi (zarówno rządowymi, jak i bankowo-konsorcjalnymi ubezpieczonymi w Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. na rachunek Skarbu Państwa),

- zainicjowania zdecentralizowanego clearingu międzybankowego, dopuszczającego możliwość objęcia gwarancjami (poręczeniami) Skarbu Państwa określonego limitu kredytu technicznego,

- Zastosowania dopłat do eksportu niektórych artykułów rolno-spożywczych w celu wyrównywania konkurencyjności polskiej oferty eksportowej na rynkach wschodnich z dotowanymi dostawami z krajów zachodnich.

Ponadto, w celu wypracowania jednolitej, konkurencyjnej polskiej oferty żywnościowej dla Federacji Rosyjskiej, resort gospodarki wystąpił z propozycją powierzenia Agencji Rynku Rolnego bezpośredniej sprzedaży do Rosji skupowanych przez nią towarów, według cen uwzględniających decyzje dotyczące obowiązujących limitów dopłat do eksportu.

Przedstawione propozycje są obecnie rozpatrywane (szczególnie pod kątem bieżących i przyszłych możliwości budżetowych) i niektóre z nich najprawdopodobniej w październiku br. mogą stać się podstawą konkretnych działań wspierających polski eksport do Rosji, które zostaną omówione ze stroną rosyjską.

3. Tworzenie warunków dla wzrostu eksportu jest stałym elementem prac rządu.

W dniu 4 sierpnia 1999 roku Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki dokument "Ocena sytuacji i propozycje działań dla polepszenia sytuacji w handlu zagranicznym Polski" (wraz z harmonogramem realizacyjnym).

Nakreślony w tym dokumencie program przewiduje podjęcie szeregu działań - o charakterze traktatowym, promocyjnym oraz w zakresie finansowych i celnych instrumentów wspierania eksportu -, które mają na celu poprawę sytuacji w polskim handlu zagranicznym (w tym także w eksporcie artykułów rolnych na rynki wschodnie).

Podstawowym elementem dokumentu przyjętego przez Radę Ministrów jest opracowany wspólnie z Ministerstwem Finansów "Program wdrażania finansowych instrumentów wspierania eksportu". Propozycje działań w tym zakresie ukierunkowane są m.in. na zwiększenie dostępności poszczególnych instrumentów dla eksporterów oraz rozszerzenie możliwości ich wykorzystania na rynkach o tzw. podwyższonym ryzyku, do których zalicza się Rosja i inne kraje wschodnie. Konkretne rekomendacje dotyczą między innymi :

- w zakresie ubezpieczenia kredytów eksportowych: zorientowania własnej aktywności Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. na rynki o podwyższonym ryzyku oraz zwiększenia skali gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeń w eksporcie na te rynki;

- wdrażania mechanizmu finansowania kredytów eksportowych dla podmiotów krajowych ze środków publicznych, w tym w drodze zlecenia obsługi tych kredytów jednemu z istniejących banków państwowych;

- w zakresie dopłat do oprocentowania kredytów eksportowych ze środków publicznych: umożliwienie udzielania dopłat do kredytów bankowych dla nabywcy (dotychczas tylko dostawcy), podwyższenie maksymalnego pułapu dopłaty, wydłużenie maksymalnego okresu kredytowania (do 10 lat); wprowadzenie mechanizmu kredytów eksportowych według stałej stopy;

- w zakresie poręczeń i gwarancji na finansowanie przedsięwzięć proeksportowych: odniesienie progu kwotowego (obecnie 10 mln EURO) do wartości kontraktowej (dotychczas stosowana była wartość jednostkowa), odstąpienie od wymogu minimalnego cyklu produkcyjnego (obecnie 6 miesięcy);

- opracowania kierunkowych propozycji (w ramach współdziałania Ministrów: Gospodarki, Finansów, Spraw Zagranicznych, Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej) wykorzystania środków budżetowych na rządowe kredyty na eksport towarów i usług, związane z elementem pomocy;

- przygotowania i praktycznego wdrożenia planu procedur programu "solidny eksporter", w tym poprzez szersze zastosowanie uproszczonych procedur celnych oraz wykorzystanie procedury uszlachetniania czynnego z dogodnym systemem ubezpieczeń.

Ministerstwo Gospodarki, wspólnie z Ministerstwem Finansów, będzie monitorowało skuteczność podejmowanych działań w zakresie wdrażania poszczególnych instrumentów oraz dokonywało przeglądu niezbędnych działań dostosowawczych do końca I kwartału każdego roku w celu uwzględnienia odpowiednich środków w ramach opracowywania założeń budżetowych.

Kontynuowane będzie wspieranie eksporterów ze środków Funduszu Promocji Ministerstwa Gospodarki. Mając na względzie trudną sytuację w handlu z Rosją i innymi krajami wschodnimi, w 1999 roku priorytetowo zostały potraktowane przedsięwzięcia promujące polski eksport na tym kierunku, w tym w ramach refundacji kosztów udziału polskich przedsiębiorców w targach i wystawach (przykładowo, wśród 10 imprez priorytetowych ze 100% dofinansowaniem powierzchni wystawienniczej i zabudowy standardowej, pięć odbywa się w Rosji oraz po jednej na Litwie i Ukrainie).

W trakcie targów "Rosyjski Farmer '99 (100% dofinansowanie kosztów udziału z Funduszu Promocji Ministerstwa Gospodarki), które odbyły się w sierpniu br. w Sankt Petersburgu, przeprowadzony został "Dzień Polski" obejmujący m.in. organizację okrągłego stołu na temat możliwości rozszerzenia współpracy w sektorze rolno-spożywczym i przetwórstwie. W wystawie uczestniczyła rekordowa liczba (50) podmiotów gospodarczych z Polski.

Pragnę wyrazić pogląd, iż podejmowane działania i inicjatywy w ramach wdrażanych finansowych, celnych i promocyjnych instrumentów wspierania eksportu zwiększą możliwości wywozu polskich artykułów rolno-spożywczych, w tym zwłaszcza na rynki wschodnie.

4. Skuteczność poszczególnych działań będzie zależała w decydującym stopniu od ich skorelowania z potrzebami i rozwiązaniami naszych partnerów handlowych. W związku z tym aktywnie poszukujemy możliwości poprawy obecnej sytuacji w ramach inicjatyw dwustronnych.

W dniach 12-13 kwietnia br. odbyło się IV posiedzenie Wspólnej Polsko-Rosyjskiej Komisji ds. Handlu i Współpracy Gospodarczej, w trakcie którego sformułowano szereg kierunków działań, w tym dotyczących:

- rozmów eksporterów w zakresie możliwości i warunków przeznaczenia części wpływów z eksportu rosyjskiej ropy naftowej do Polski na finansowanie dostaw polskich towarów, głównie rolno-spożywczych, do Rosji. Po konsultacjach z przedstawicielami naszego sektora naftowego, resort gospodarki w czerwcu br. zgłosił stronie rosyjskiej skonkretyzowaną propozycję w tej sprawie, wyrażając gotowość szybkiego podjęcia rozmów ekspertów. Dotychczas nie otrzymaliśmy stanowiska rosyjskiego w tej sprawie, liczymy jednak, iż uda się doprowadzić do konsultacji na przełomie września/października br.;

- podjęcia prac, z udziałem zainteresowanych banków i organizacji ubezpieczeniowych, w zakresie wypracowania mechanizmów rozliczeniowo-finansowych, które ułatwiłyby dwustronną wymianę handlową w obecnych uwarunkowaniach gospodarczych. Dana problematyka włączona została w zakres działania grupy roboczej ds. współpracy inwestycyjnej powołanej na III posiedzeniu Wspólnej Polsko-Rosyjskiej Komisji ds. Handlu i Współpracy Gospodarczej. Ze strony polskiej pracom tej grupy przewodniczy Ministerstwo Finansów;

- wspierania inicjatyw, w tym promocyjnych, przedsiębiorców, regionów, samorządów gospodarczych obu krajów. W ramach realizacji zadania m.in. określone zostaną nasze priorytety międzyregionalnej współpracy gospodarczej z regionami Federacji Rosyjskiej, co pozwoli na wypracowanie strategii kompleksowych działań w tej dziedzinie (szczegółowa informacja ofertowo-ekonomiczna, misje i prezentacje gospodarcze, przedsięwzięcia promocyjne), na realizacją których skoncentrowane zostaną odpowiednie środki promocyjne. Jednym z ważnych kryteriów określenia priorytetów będzie niewątpliwie analiza możliwości zbytu polskich artykułów rolno-spożywczych na wybranym rosyjskim rynku regionalnym;

- w razie certyfikacji: przyspieszenie prac związanych z akredytacją laboratoriów, w pierwszej kolejności już zgłoszonych do akredytacji (w tym akredytacja w rosyjskim systemie certyfikacyjnym trzech polskich laboratoriów badających artykuły rolno-spożywcze i wyroby chemii gospodarczej).

W trakcie rozmów przeprowadzonych z Ministrem Handlu Federacji Rosyjskiej w dniu 20 kwietnia przekazano stronie rosyjskiej Pro Memoria odzwierciedlające stanowisko strony polskiej w zakresie podstawowych działań ukierunkowanych na przełamanie obecnego głębokiego spadku handlu i współpracy gospodarczej oraz stworzenie warunków dla jej dynamicznego rozwoju. Dotyczą one między innymi:

- dostaw towarów rolno-spożywczych (i przemysłowych) z Polski do Rosji, nie wykluczając dostaw wspartych instrumentami kredytowymi w oparciu o stosowne rosyjskie gwarancje finansowe.

- większych dostaw rosyjskiej ropy naftowej do Polski spłacanych dostawami polskich towarów rolno-spożywczych,

- uzyskania większych kwot połowowych w wyłącznej strefie ekonomicznej Federacji Rosyjskiej na Dalekim Wschodzie w powiązaniu z dostawami artykułów rolno-spożywczych (i przemysłowych) jako formy regulowania opłat licencyjnych,

- usuwania barier utrudniających rozwój handlu i współpracy gospodarczej, w tym w dziedzinie certyfikacji (akredytacja polskich laboratoriów w rosyjskim systemie certyfikacyjnym).

W trakcie rozmów ze stroną rosyjską uzgodniono prowadzenie konsultacji ukierunkowanych na rozwiązywanie konkretnych problemów i usuwanie barier handlowych, w tym dotyczących dostępu poszczególnych towarów do rynków obu krajów. Należy zwrócić uwagę, iż prowadzenie intensywnych konsultacji z partnerem pozwoliło dotychczas na zachowanie swobody dostępu polskich towarów do rynku rosyjskiego, pomimo prób wprowadzenia kontyngentu na import niektórych towarów z polski (cukier biały).

Aktywne działania podejmowane są na forum gospodarczych komisji mieszanych z innymi krajami, w tym z Ukrainą, Białorusią i Kazachstanem. W odniesieniu do Białorusi, zgodnie z ustaleniami ostatniego posiedzenia komisji mieszanej, prowadzone są m.in. prace ukierunkowane na uruchomienie kredytu (pod gwarancje rządowe tego kraju) na finansowanie dostaw polskich artykułów rolnych, głównie zbóż.

Dążymy do zintensyfikowania współpracy z niniejszymi państwami wschodnimi. Sądzę, iż zaplanowane misje gospodarcze z krajów kaukaskich (Armenia, Azerbejdżan, Gruzja) oraz azjatyckich (Kazachstan, Turkmenistan, Uzbekistan) pozwolą na lepsze, bezpośrednie zapoznanie się z potrzebami poszczególnych rynków i przyczynią się do zwiększenia eksportu, w tym rolno-spożywczego na kierunku wschodnim.

5. Na potrzeby polskiego eksportu ukierunkowujemy w maksymalnym stopniu działalność promocyjną i informacyjną naszych zagranicznych placówek ekonomiczno-handlowych. Wśród form takiej działalności można wymienić m.in. opracowywanie i nowelizowanie informatorów na temat warunków dostępu do poszczególnych rynków, cyklicznie wydawane przez Biuro Radcy Handlowego w Moskwie biuletyny ekonomiczne (jedno z ostatnich wydań było w całości poświęcone rynkowi rolnemu Rosji, w tym możliwościom polskiego eksportu rolno-spożywczego), na bieżąco uzupełniane ofertowe bazy danych.

6. Pomimo przedstawionych wielopłaszczyznowych działań podejmowanych przez resort gospodarki w celu poprawy warunków oraz zwiększenia możliwości dostępu do rynków zagranicznych dla polskich produktów rolnych, należy jednak mieć na uwadze, iż uwarunkowania finansowo-ekonomiczne w krajach wschodnich są nadzwyczaj niesprzyjające. Szczególnie dotyczy to Federacji Rosyjskiej. Ponad 4-krotna dewaluacja rubla (2-krotnie przewyższająca wskaźnik inflacji) w Rosji, spadek siły nabywczej ludności (realne dochody obniżyły się o ok. 30%), rozregulowanie systemu bankowego wpływają negatywnie na dostawy nie tylko z Polski, ale ze wszystkich kierunków przywozu - w 1999 roku przewiduje się spadek łącznego rosyjskiego importu spoza WNP o 30-50% (po pierwszym półroczu przywóz FR spoza WNP obniżył się o 45%). Jednocześnie znacznie głębszy (od średniego) spadek rosyjskiego importu dotyczy artykułów rolno-spożywczych (np. konserw i wyrobów z mięsa 7,8 razy, cukru białego 6,5 razy, napojów 5-krotnie, mięsa drobiowego 4,5 razy, masła 3-krotnie).

Ponadto, w krajach wschodnich podejmowane są działania ukierunkowane na ochronę miejscowych producentów, w tym niejednokrotnie podnoszony jest poziom protekcji celnej wobec importu artykułów rolno-spożywczych.

7. Nastąpiła określona reorientacja konsumentów towarów importowanych polegająca na preferowaniu generalnie najtańszych produktów i surowców. Wpływa to na aktywne poszukiwanie przez polskich (i innych zagranicznych) przedsiębiorców możliwości zbytu szeregu mniej ważących dotychczas asortymentów w dostawach na rosyjski rynek.

Tendencje te można zaobserwować w polskim eksporcie niektórych artykułów rolno-spożywczych. Przykładowo, przy ogólnym spadku polskiego eksportu do Rosji w okresie 6 miesięcy br. o ponad 70%, dostawy mięsa wieprzowego w ujęciu wartościowym wzrosły o 25% (co świadczy o efektywności zastosowanego systemu dopłat do eksportu). Intensyfikacja dostaw, obserwowana od II kwartału br., wskazuje, iż mięso wieprzowe będzie jedną z podstawowych pozycji polskiego wywozu do Rosji w 1999 roku.

Ponadto, znacząco zwiększył się w I połowie br. eksport świeżych warzyw (kapustnych - ponad 3-krotnie, cebulowych - ponad 11-krotnie, marchwi - 3,6 razy) oraz ziemniaków: ponad 4-krotnie (jest to szczególnie godne podkreślenia z uwagi na fakt, iż zbiory ziemniaka w FR będą najprawdopodobniej niewiele niższe niż w roku w 1998 roku i Rosji nie grozi znaczący deficyt tego towaru).

Wzrost polskich dostaw objął również: mięso i jadalne podroby drobiowe: + 7,6 razy (jest to również fakt godny podkreślenia biorąc pod uwagę łączny głęboki spadek rosyjskiego importu oraz silną konkurencję głównego dostawcy tego towaru - Stanów Zjednoczonych); mączkę rybną i mięsną (ponad 2-krotny wzrost); mleko i śmietanę zagęszczone lub zawierające dodatek środka słodzącego (+3,6 razy); tłuszcze wołowe i wieprzowe (ok. 4-krotny wzrost); skrobię (3,5 razy); podroby mięsne (wzrost o 59%); słód (ponad 40-krotny wzrost).

Jednocześnie znacząco spadły dostawy takich tradycyjnych towarów w eksporcie do Rosji jak: kiełbasy i podobne produkty z mięsa; świeże owoce (w 1998 r. Polska była wiodącym eksporterem jabłek do FR - 63 tys. ton według rosyjskiej statystyki celnej, co stanowiło 17,5% łącznego rosyjskiego importu jabłek); warzywa mrożone (w 1998 r. Polska była drugim eksportem do FR - 15,4 mln USD, 26,7% łącznego rosyjskiego importu); konserwy mięsne; sery; wyroby cukiernicze, czekoladowe i piekarskie; masło i margaryna; mąka (analizy Biura Radcy Handlowego w Moskwie wskazują na możliwości aktywizacji sprzedaży m.in. pszennej i żytniej mąki lepszych gatunków); makaron; przyprawy spożywcze; jogurty i kefiry; mięso wołowe mrożone (z uwagi na silną konkurencję preferencyjnych dostaw z krajów zachodnich, Polska z liczącego się w 1998 r. eksportera - 26 tys. ton według statystyki celnej FR, tj. ok. 6,3% łącznego rosyjskiego importu - w roku bieżącym obniżyła dostawy do poziomu 3% w stosunku do I połowy 1998 roku).

Zmniejszył się również eksport cukru białego: w 1998 roku polska była drugim eksporterem do FR - 77 tys. ton (20,3% łącznego rosyjskiego importu). W roku bieżącym (i przyszłym) trudno będzie osiągnąć podobny poziom dostaw m.in. z uwagi na podwyższenie stawek ceł importowych, w tym zastosowanie przez Federację Rosyjską od sierpnia br. wysokich ceł sezonowych na przywóz cukru. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż resort gospodarki podjął interwencję w sprawie podwyżki ceł na import cukru białego do Rosji.

Z analiz Biura Radcy Handlowego w Moskwie wynika, iż poza w. wym. towarami - istnieją możliwości wzrostu dostaw żywności dla dzieci (zwłaszcza produktów mlecznych, konserw mięsnych i warzywnych, suchych mieszanek) oraz olejów roślinnych (pomimo 30% wzrostu zbiorów słonecznika w Rosji, nadal będą występowały określone niedobory olejów, w tym rzepakowego - w 1998 roku Federacja Rosyjska zakupiła 130 ton tego oleju, z czego na Polskę przypadało zaledwie 7 tys. ton).

Jeżeli chodzi o zboża, to mimo niskich zbiorów w Rosji w 1999 roku (aktualne prognozy: 60-64 mln ton), deficyt obejmie w zdecydowanej większości zboża paszowe (od 8 mln ton według ocen rządu FR do 12-14 mln ton według źródeł amerykańskich). Obecne plany rosyjskiego rządu wskazują na możliwość pełnego pokrycia niedoborów importem z krajów WNP (w tym w rozliczeniu za dostawy strategicznych surowców). Z ostatnich wypowiedzi Przewodniczącego Rządu FR W. Putina wynika, że Rosja będzie w stanie samodzielnie zabezpieczyć swoje potrzeby w zakresie zbóż konsumpcyjnych (eksperci amerykańscy wskazują jednak na możliwość wystąpienia bardziej pesymistycznego dla Rosji scenariusza, w którym kraj ten będzie zmuszony do importu ok. 5 mln ton zbóż konsumpcyjnych, w tym 1,2 mln ton na minimalną rezerwę).

8. Zjawiska i tendencje zachodzące w sektorze rolnym krajów wschodnich, a także w handlu Polski z tym regionem, w tym w zakresie naszego eksportu rolno-spożywczego, są na bieżąco monitorowane w resorcie gospodarki i stanowią podstawę do formułowania propozycji zastosowania poszczególnych instrumentów wspierających polskich eksporterów oraz podejmowania konkretnych dostępnych działań w sferze promocji, inicjatyw bilateralnych i innych.

Z wyrazami szacunku

Janusz Steinhoff

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Lorenza, złożonym na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, dnia 20 września 1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do pisma znak: AG/043/333/99/IV z dnia 16 sierpnia br. uprzejmie informuję, iż stanowisko w sprawie oświadczenia Pana Senatora Janusza Lorenza zostanie przekazane w terminie późniejszym, z uwagi na konieczność uzyskania opinii innych zainteresowanych członków Rady Ministrów.

Z poważaniem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Jan Rudowski

* * *

P.o. Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, 1999-09.20

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Nawiązując do wystąpienia senatora Jerzego Suchańskiego złożonego na 41 posiedzeniu Senatu w dniu 5 sierpnia 1999 r. skierowanego do Prezesa Rady Ministrów w sprawie udzielenia pomocy dla starostwa kieleckiego w odbudowie popowodziowej, pragnę poinformować, że warunkiem udzielenia pomocy z budżetu państwa w postaci dotacji celowej na dofinansowanie bieżących zadań własnych gmin, związane z usuwaniem skutków powodzi jest umieszczenie ich w wykazie stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 maja 1999 roku "w sprawie ustalenia wykazu gmin, powiatów i województw, na obszarze, których wystąpiła powódź oraz szczególnych zasad udzielania i sposobu rozliczania dotacji celowych dla tych gmin, powiatów i województw, przeznaczonych na dofinansowanie bieżących zadań własnych związanych z usuwaniem skutków powodzi" (Dz.U. nr 42 poz. 424) z dnia 13 maja 1999 r. W sprawach tych należy zwrócić się z odpowiednim wnioskiem do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, określającym zakres strat w mieniu komunalnym.

Mieszkańcy dotknięci skutkami klęski powodzi będą mogli korzystać od października br. z preferencyjnych (2%) kredytów bankowych na remonty mieszkań i odbudowę budynków mieszkalnych na podstawie ustawy z dnia 8 lipca 1999 r. "o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych na usuwanie skutków powodzi", po wejściu w życie przepisów wykonawczych.

Rolnicy zaś mogą skorzystać z następujących form pomocy:

- zwolnień z podatku rolnego. Decyzję w tej sprawie podejmuje gmina. Utracone dochody z tego tytułu rekompensowane zostaną - zgodnie z decyzją Rządu - przez budżet państwa,

- uzyskania tzw. "kredytu klęskowego" na wznowienie produkcji. Oprocentowanie tego kredytu w skali roku wynosi: w przypadku kredytu inwestycyjnego 3,87% dla kredytobiorcy, natomiast kredytu obrotowego 3,88%. Zgodnie z obowiązującymi zasadami podstawowym warunkiem jego uzyskania jest otrzymanie zgody Ministra Rolnictwa i Gospodarki żywnościowej na uruchomienie preferencyjnej linii kredytowej z dopłatą Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dla poszkodowanych rolników gminy.

Z wnioskiem do Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej o wyrażenie zgody występuje Wojewoda w okresie 2 miesięcy do wystąpienia klęski, po dokonaniu przez powołaną przez siebie Komisję oszacowania strat w ciągu 30 dni od wystąpienia klęski.

Przewidujemy również możliwość uruchomienia dodatkowych środków na zasiłki celowe dla rodzin szczególnie dotkniętych klęską powodzi wypłacanych na podstawie ustawy o pomocy społecznej. Decyzje w tej sprawie podjęte zostaną po dokonaniu szacunków rzeczywistych strat poniesionych przez gospodarstwa rodzinne.

Pragnę także poinformować, że w sprawie będącej tematem oświadczenia wystąpił w dniu 16 lipca br. do Biura ds. Usuwania Skutków Powodzi Pan Wiesław Gałka Starosta Powiatowy w Kielcach, który poinformowany został o warunkach i możliwościach uzyskania pomocy w usuwaniu skutków powodzi.

Z wyrazami szacunku

Jerzy Widzyk

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kulaka, złożone na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 43):

Warszawa, 1999-09.30

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do pisma z dnia 28 lipca 1999 r. znak: AG/043/322/99/IV dotyczącego oświadczenia złożonego przez senatora Zbigniewa Kulaka podczas 40 posiedzenia Senatu RP w dniu 23 lipca 1999 r. uprzejmie informuję:

Ministerstwo Skarbu Państwa działając w ramach swoich kompetencji zwróciło się do Zarządu Przedsiębiorstwa Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego PZZ Leszno - Elewator Lasocice z prośbą o wyjaśnienie kwestii związanych z likwidacją Zakładu Zbożowo-Młynarskiego Sp. z o.o. w Rawiczu.

Z uzyskanych wyjaśnień wynika, że zarzuty podniesione w złożonym przez senatora Zbigniewa Kulaka oświadczeniu podczas 40 posiedzenia Senatu RPO nie znajdują potwierdzenia.

Okoliczności które wpłynęły na podjęcie przez Zarząd PZZ Leszno S.A. - Elewator Lasocice decyzji o likwidacji Zakładu Zbożowo Młynarskiego Sp. z o.o. zostały przedstawione w wyjaśnieniach Zarządu załączonych do niniejszego pisma.

Z poważaniem

Emil Wąsacz

* * *

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Ryszarda Sławińskiego, złożone na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, 1999-09.30

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do pisma z dnia 16 sierpnia 1999 r. Nr AG/043/340/99/IV, po zapoznaniu się z oświadczeniem złożonym przez senatora Pana Ryszarda Sławińskiego na 41 posiedzeniu Senatu w dniu 5 sierpnia 1999 r. w sprawie zakresu zmian uprawnień organów kontroli skarbowej podczas nowelizacji ustawy - Ordynacja podatkowa, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Uchwalona w dniu 29 sierpnia 1997 r. ustawa - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) weszła w życie z dniem 1 stycznia 1998 r. Podstawowym celem Ordynacji podatkowej było kompleksowe uregulowanie i skodyfikowanie stosunków sfery życia społecznego związanych z obowiązkami fiskalnymi, a w tym całościowe unormowanie zagadnień z zakresu procesowego prawa podatkowego oraz kontroli fiskalnej.

Funkcjonowanie rozwiązań wprowadzonych tym aktem prawnym od początku jego obowiązywania jest uważnie obserwowane przez służby skarbowe i systematycznie sygnalizowane Ministerstwu Finansów. Zgłaszane zastrzeżenia i propozycje są na bieżąco poddawane wnikliwej analizie, celem zidentyfikowania unormowań wymagających zmiany lub uzupełnienia bądź problemów, które wymagają ustawowej regulacji. Na podstawie proponowanych modyfikacji obowiązujących przepisów Ordynacji podatkowej, Ministerstwo Finansów opracowuje kolejne założenia nowelizacji tej ustawy, które są następnie poddawane dalszej ocenie przez służby skarbowe w celu sprecyzowania planowanych rozwiązań i usunięcia zbędnych propozycji zmian. Wszelkie dotychczasowe zestawienia planowanych zmian mają więc charakter wyłącznie wstępny i roboczy.

Zgodnie z § 3 zarządzenia Nr 7 Ministra Finansów z dnia 2 czerwca 1999 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Finansów, opracowany zgodnie z technikami prawodawczymi projekt ustawy wymaga akceptacji i podpisania przez Ministra Finansów - po uprzednim parafowaniu przez dyrektorów departamentów/biur, dyrektora Departamentu Prawnego, oraz właściwych członków Kierownictwa Ministerstwa. Natomiast stosownie do unormowań uchwały Nr 13 Rady Ministrów z dnia 25 lutego 1997 r. (M.P. Nr 15, poz. 144 z późn. zm.) niezbędnym jest przekazanie projektu aktu normatywnego do uzgodnień i zaopiniowania przez organy administracji rządowej. W przypadku ewentualnych zmian ustawy - Ordynacja podatkowa przedstawiony tryb nie został jeszcze wyczerpany, a w związku z tym wersja zmian, na którą powołuje się Pan w złożonym oświadczeniu (opublikowana przez "Gazetę Prawną") nie może być traktowana jako propozycja rządu.

Przedstawiając powyższe, uprzejmie dziękuję za zgłaszane przez Pana senatora uwagi, które zostaną wykorzystane podczas opracowywania rozwiązań problemu poruszonego w złożonym oświadczeniu.

Z poważaniem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Jan Rudowski


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment