Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Prezes Zarządu PZU SA przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 45. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51):

Warszawa, dn. 1 grudnia 1999 r.

Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu RP
ul. Wiejska 6
00-902 Warszawa

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do pisma Pani Marszałek z dnia 24 listopada br. nr AG/043/455/99/IV zawierającego w załączeniu oświadczenie Pana Senatora Jerzego Suchańskiego, stanowiące poparcie wniosku Zarządu NSZZ "Solidarność" przy PZU S.A. w Kielcach i Zarządu NSZZ Pracowników PZU S.A. województwa świętokrzyskiego w sprawie reaktywowania Oddziału Okręgowego PZU S.A. w Kielcach, w załączeniu przedkładam kopię pisma z odpowiedzią dla związków zawodowych.

Z wyrazami szacunku

Prezes Zarządu

Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń

Spółka Akcyjna

Władysław Jamroży

Warszawa, dn. 23 listopada 1999 r.

Zarząd NSZZ "Solidarność"

przy PZU SA w Kielcach

Zarząd NSZZ Pracowników PZU SA

województwa świętokrzyskiego

ul. Duża 21

25-953 Kielce

W nawiązaniu do pisma Zarządu NSZZ "Solidarność" przy PZU SA w Kielcach i Zarządu NSZZ Pracowników PZU SA województwa świętokrzyskiego z dnia 3 listopada br. w sprawie reaktywowania Oddziału Okręgowego PZU SA w Kielcach informuję, iż w przypadku zmiany struktury organizacyjnej Spółki w zakresie działania oddziałów okręgowych uwagi zgłoszone w piśmie zostaną rozważone.

Z poważaniem

Prezes Zarządu

Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń

Spółka Akcyjna

Władysław Jamroży

***

Informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bielawskiego, złożonym na 45. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51), przekazał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego:

Warszawa, dn. 01.12.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do oświadczenia Pana Senatora Janusza Bielawskiego złożonego na 45. posiedzeniu Senatu w dniu 19 listopada 1999 r. dotyczącego dofinansowania przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego XIV Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Francuskiej przejmie informuję, że pozytywna decyzja w sprawie została podjęta przez resort w drugiej połowie listopada. Zdecydowano przeznaczyć na ten cel dotację w wysokości dziesięciu tysięcy złotych.

Zawarcie umowy z organizatorem i przekazanie środków nie jest w chwili obecnej możliwe. Ograniczenia wynikające z postanowień ustawy o finansach publicznych nie zezwalają na przekazywanie środków instytucji samorządowej jaką jest Centrum Kultury MUZA. Wnioskodawcy o decyzji jak również o istniejących ograniczeniach zostali powiadomieni i pozostają w stałym kontakcie z Departamentem Edukacji i Animacji Kulturalnej w celu dopełnienia wymogów formalnych i realizowania dotacji na powyższe przedsięwzięcie.

Pragnę również poinformować, że zasady przyznawania dotacji w roku przyszłym nie zostały jeszcze określone.

Z wyrazami szacunku

Arkadiusz Rybicki

***

Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Cieślaka, złożonym na 45. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51):

Warszawa, dn. 1999-12-02

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypo
spolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Jerzego Cieślaka podczas 45 posiedzenia Senatu RP w dniu 19 listopada 1999 r. w sprawie wysokości dopłat do biletów ulgowych w PKS - uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Do końca 1998 r. przewoźnicy autobusowi otrzymywali z budżetu państwa dotacje przedmiotowe do pasażerskich przewozów autobusowych w komunikacji międzymiastowej z tytułu stosowanych przez przewoźników ustawowych ulgowych i bezpłatnych przejazdów oraz cen urzędowych. Dotacje te były planowane przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej i wypłacane z budżetu tego resortu przewoźnikom do wysokości kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej na dany rok.

Również i na rok 1999 wysokość dotacji budżetowej na dopłaty do ulg ustawowych w krajowych pasażerskich przewozach autobusowych w wysokości 148.180 tys. zł została zaplanowana przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z podziałem na poszczególne województwa. Wielkość ta jest na poziomie roku 1998 mimo, iż inne wydatki budżetowe były planowane poniżej wykonania 1998 r. Zaproponowana w ustawie budżetowej na rok 1999 kwota tych środków została przyjęta przez Senat RP.

Pragnę jednocześnie wyjaśnić, że od 1 stycznia 1999 r. nastąpiła zasadnicza zmiana sposobu dotowania przewoźników autobusowych. Przewoźnicy autobusowi otrzymują obecnie z budżetu państwa dopłatę (dotację celową) tylko do stosowanych ustawowych ulg i bezpłatnych przejazdów zgodnie z art. 8a ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254 z późn. zmianami). Wysokość dopłaty, w myśl tej ustawy, powinna być określana na podstawie ewidencji prowadzonej przez przewoźników za pomocą kas rejestrujących. Dotychczas przewoźnicy takiej ewidencji nie prowadzili.

W praktyce okazało się, że z przyczyn technicznych nie jest możliwe przedstawienie wydruków z kas rejestrujących, które umożliwiałyby ustalenie wielkości sprzedaży wszystkich biletów ulgowych z tytułu uprawnień ustawowych.

W związku z tym, na spotkaniu przedstawicieli związków zawodowych i pracodawców PKS oraz strony rządowej w dniu 12 maja 1999 r. ustalono, że za rok 1999 dopłata do biletów ulgowych będzie dotyczyła tylko sprzedaży imiennych, miesięcznych biletów szkolnych zgodnie z wydrukami z kas rejestrujących.

Natomiast od 1 stycznia 2000 r. w programach kas rejestrujących u przewoźników autobusowych mają być rejestrowane oddzielnie wszystkie rodzaje ulg ustawowych i w związku z tym w budżecie państwa na rok 2000 zaplanowano dotację na ten cel w łącznej wysokości ok. 360.000 tys. zł, w tym w budżetach poszczególnych województw w wysokości 299.994 tys. zł oraz w części 83-rezerwy celowe 60.000 tys. zł, ponieważ na etapie opracowywania projektu ustawy budżetowej na rok 2000 nie można było przewidzieć jak w poszczególnych województwach będą kształtowały się wydatki na dopłaty w roku 2000. Kwota środków budżetowych zaplanowanych w projekcie budżetu państwa na rok 2000 na dopłaty do ulg ustawowych do pasażerskich przewozów autobusowych jest o 142,9% wyższa niż w roku 1999. Sytuacja finansowa budżetu państwa nie pozwalała na dalsze jej zwiększenie kosztem wydatków budżetowych przeznaczonych na inne ważne cele gospodarcze i społeczne. Należy przy tym podkreślić, iż trudno dziś jednoznacznie stwierdzić, że 5 tysięcy kilometrów linii kolejowych zostanie w roku 2000 zlikwidowanych oraz przewidzieć czy i o ile procent wzrosną ceny usług za przewozy autobusowe w roku 2000, co niewątpliwie będzie miało wpływ na wielkość dotacji na dopłaty do tych przewozów.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia Ministra Finansów

Podsekretarz Stanu

Rafał Zagórny

***

Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Cichosza, złożone na 45. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51):

Warszawa, dnia 6 grudnia 1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu

Nie mogę odnieść się do poglądu Pana Senatora na temat prywatyzacji majątku państwowego. Nie da się bowiem prowadzić polemiki ze stanowiskiem, które ignoruje wszystkie przemiany gospodarcze ostatnich dziesięciu lat. Pragnę odnieść się do tego fragmentu, który podważa rzetelność wycen Telekomunikacji Polskiej S.A. i PZU S.A.

Pan Senator powołując się na sobie znanych ekspertów przedstawia kwotę 25 miliardów dolarów jako wartość TP S.A. Mam osobiście wątpliwość co do jakości ekspertyz przedstawionych Panu Senatorowi, gdyż prosty rachunek wynikający z iloczynu liczby akcji TP S.A. z bieżącą, zaokrągloną ceną notowania giełdowego 24 zł określa wartość 100% akcji Spółki na poziomie 8 mld USD. Operowanie innymi wycenami niż ta, za którą stoi realna gotowość zakupu akcji przez inwestora jest tożsame z fikcją.

W mojej opinii bardzo wysoka cena osiągnięta za 30% pakiet akcji Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń S.A. jest wynikiem napięcia konkurencyjnego, które wytworzone zostało w trakcie procesu zaproszenia do rokowań oraz znacznej premii uzyskanej dzięki negocjacjom. W rokowaniach wzięło udział trzech zdeterminowanych inwestorów, zainteresowanych strategicznym wejściem na polski rynek. Proces zakończył się podpisaniem w dniu 5 listopada 1999 roku umowy sprzedaży 30% akcji PZU S.A. na rzecz Konsorcjum Eureko B.V. i BIG Banku Gdańskiego S.A. W dniu 10 listopada 1999 roku własność akcji została przeniesiona na nabywców, tym samym umowa została zrealizowana. W planach Ministerstwa Skarbu Państwa jest przeprowadzenie publicznej oferty sprzedaży akcji PZU S.A., tak aby trafiły one do jak najszerszej grupy inwestorów.

Emil Wąsacz

***

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 45. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51):

Warszawa, dn. 1999-12-07

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z przesłaniem na moje ręce tekstu oświadczenia senatora Wiesława Pietrzaka złożonego podczas 45. posiedzenia Senatu RP w dniu 19 listopada br. w sprawie powiatów województwa warmińsko-mazurskiego zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, pragnę poinformować Panią Marszałek, co następuje:

W myśl art. 37h ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. Nr 25, poz. 128 z późn. zm.) Rada Ministrów określa w drodze rozporządzenia powiaty/gminy zagrożone szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym.

Minister Pracy i Polityki Społecznej powołał na mocy Zarządzenia nr 264 z dnia 27 maja br. Zespół Rządowo-Społeczny ds. ustalenia wykazu powiatów zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym.

Zespół uznał, iż określenie wykazu powiatów uznanych za zagrożone szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym nastąpi na podstawie kryteriów podstawowych i pomocniczych.

Za kryterium podstawowe uznano stopę bezrobocia wynoszącą 150% średniej stopy bezrobocia na koniec marca w okresie 3 kolejnych lat (1997 - 1999).

Kryteria pomocnicze zastosowane zostały w przypadku powiatów, w których stopa bezrobocia stanowiła 150% średniej krajowej wyłącznie w marcu 1999 r. a nie osiągnęła tej wartości w roku 1997 lub 1998. Zaliczono do nich:

- stopę bezrobocia w wysokości 125% średniej krajowej stopy bezrobocia, liczoną na koniec marca w latach 1997 - 1999;

- procent osób uznanych za długotrwale bezrobotne w marcu 1999 r. w stosunku do ogólnej liczby bezrobotnych;

- średnią liczbę bezrobotnych w marcu 1999 r. w stosunku do ogólnej liczby bezrobotnych;

- procentowy udział młodzieży do 24 lat w ogólnej liczbie bezrobotnych;

- procentowy udział bezrobotnych bez prawa do zasiłku w ogólnej liczbie bezrobotnych.

Pragnę za pośrednictwem Pani Marszałek poinformować senatora Pietrzaka, iż powiat iławski został ujęty w projekcie wykazu powiatów zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym. Poza nim, projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia wykazu powiatów/gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym przewiduje, iż w województwie warmińsko-mazurskim niżej wymienionym powiatom zostanie przyznany status powiatów zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym. Są to powiaty: bartoszycki, braniewski, działdowski, elbląski, ełcki, giżycki, kętrzyński, lidzbarski, mrągowski, nidzicki, nowomiejski, olecko-gołdapski, ostródzki, piski i szczycieński.

Projekt rozporządzenia, który przesyłam w załączeniu do niniejszego pisma, w dniu 26 listopada br. został przesłany pod obrady Komitetu Społecznego Rady Ministrów. Ostateczną decyzję w sprawie wykazu powiatów (gmin) uznawanych za zagrożone strukturalnym bezrobociem podejmie Rada Ministrów.

Z wyrazami szacunku

Grażyna Gęsicka

***

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Gibuły, złożonym na 45. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51):

Warszawa, dn. 7-02-1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 24 listopada 1999 r. znak: AD/043/443/99/IV oświadczeniem Pana Senatora Ryszarda Gibuły w sprawie zaliczania okresów pozostawania bezrobotnym bez prawa do zasiłku do okresu składkowego, uprzejmie informuję, co następuje:

Przy ustalaniu prawa do świadczeń emerytalnych i rentowych i ich wysokości wlicza się okresy składkowe, o których mowa w art. 6 i okresy nieskładkowe wymienione w art. 7 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 1998 r. NR 162, poz. 1118 z późn. zm.).

Ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu, podlegają także bezrobotni z prawem do zasiłku, od których to zasiłków opłacana jest z Funduszu Pracy składka na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Za osoby bezrobotne nie posiadające prawa do zasiłku nie jest opłacana składka na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Dlatego też okresy za, które nie przysługuje zasiłek nie podlegają zaliczeniu jako okresy składkowe. Zaliczanie powyższych okresów do okresu wymaganego do nabycia prawa do emerytury i jej wysokości wymagałoby dokonania zmian w ustawie o emeryturach i rentach z FUS oraz odejście od generalnych zasad reformy systemu ubezpieczeń społecznych (okresami składkowymi powinny być okresy, za które opłacana była składka na ubezpieczenie emerytalne i rentowe).

Okresy pobierania zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego wliczane są natomiast do okresów nieskładkowych.

Jednak zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 z późn. zm.) warunkiem ich uzyskania jest posiadanie "okresu uprawniającego do emerytury" i tzw. "okresu uprawniającego do zasiłku" (art. 24 ust. 2 i 4 ustawy), do którego nie wlicza się okresów pobierania zasiłku dla bezrobotnych jak też okresów nie pobierania tego zasiłku (art. 30 ust. 2 ustawy).

Jednocześnie pragnę nadmienić, że zgodnie z ustawą z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (DZ. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.) osobie, która utraciła prawo do zasiłku dla bezrobotnych, z powodu upływu okresu jego pobierania (a dochód rodziny nie przekracza ustalonego w tej ustawie kryterium dochodowego), przysługuje gwarantowany zasiłek okresowy, jeżeli w dniu utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych oraz w okresie pobierania gwarantowanego zasiłku okresowego samotnie wychowuje co najmniej jedno dziecko do dnia ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum, nie dłużej jednak niż do 15 roku życia, a od dnia 1 września 2001 r. nie dłużej niż do 16 roku życia. Zasiłek ten przysługuje, jeżeli osoba uprawniona wystąpiła z wnioskiem o jego wypłatę nie później niż w terminie 30 dni od dnia ustania prawa do zasiłku dla bezrobotnych lub 30 dni od dnia otrzymania decyzji powiatowego urzędu pracy o ustaniu prawa do tego zasiłku. Za osobę pobierającą zasiłek gwarantowany okresowy, ośrodek pomocy społecznej opłaca składkę na ubezpieczenie emerytalne i rentowe od kwoty najniższego wynagrodzenia chyba, że osoba ta podlega ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu z innych tytułów.

Informując o powyższym

z szacunkiem

Longin Komołowski

***

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone na 45. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51):

Warszawa, dn. 1999-12-09

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na wystąpienie z dnia 24 listopada br., znak: AG/043/431/99/IV, dotyczące oświadczenia senatora Henryka Stokłosy w sprawie zasad przyznawania statusu terenów zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, informuję, że w myśl art. 37h ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 z późn. zm.) Rada Ministrów określa w drodze rozporządzenia powiaty/gminy zagrożone szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym.

Minister Pracy i Polityki Socjalnej powołał na mocy Zarządzenia nr 264 z dnia 27 maja br. Zespół Rządowo-Społeczny ds. ustalenia wykazu powiatów zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym.

Zespół uznał, iż określenie wykazu powiatów uznanych za zagrożone szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym nastąpi na podstawie kryteriów podstawowych i pomocniczych.

Za kryterium podstawowe uznano stopę bezrobocia wynoszącą 150% średniej stopy bezrobocia na koniec marca w okresie 3 kolejnych lat (1997 - 1999).

Kryteria pomocnicze zastosowane zostały w przypadku powiatów, w których stopa bezrobocia stanowiła 150% średniej krajowej wyłącznie w marcu 1999 r. a nie osiągnęła tej wartości w roku 1997 lub 1998. Zaliczono do nich:

- stopę bezrobocia w wysokości 125% średniej krajowej stopy bezrobocia, liczoną na koniec marca w latach 1997 - 1999;

- procent osób uznanych za długotrwale bezrobotne w marcu 1999 r. w stosunku do ogólnej liczby bezrobotnych;

- średnią liczbę bezrobotnych w marcu 1999 r. w stosunku do ogólnej liczby bezrobotnych;

- procentowy udział młodzieży do 24 lat w ogólnej liczbie bezrobotnych;

- procentowy udział bezrobotnych bez prawa do zasiłku w ogólnej liczbie bezrobotnych.

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego wykaz powiatów (gmin) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, który przesyłam w załączeniu, w dniu 26 listopada br. został skierowany do Komitetu Społecznego Rady Ministrów.

Przy zastosowaniu opisanych powyżej kryteriów powiat pilski nie został ujęty w projekcie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia wykazu powiatów (gmin) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym.

Ostateczna decyzja co do kształtu wykazu powiatów zostanie podjęta przez Radę Ministrów.

Z wyrazami szacunku

Podsekretarz Stanu

Grażyna Gęsicka

***

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Kuczyńskiego, złożone na 45. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51):

Warszawa, dn. 1999-12-13

Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z pismem z dnia 24 listopada br. znak: AG/043/449/99/IV - przedkładam Pani Marszałek odpowiedź na oświadczenie złożone przez senatora Józefa Kuczyńskiego w dniu 19 listopada 1999 roku podczas 45 posiedzenia Senatu RP.

Opłacalność produkcji rzepaku w 1999 roku obniżyła się w sposób istotny zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Według informacji Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej szacunkowe średnie koszty uprawy rzepaku w bieżącym roku (w warunkach cenowych lipca 99) kształtowały się na poziomie 603 zł/t. Oznacza to, że przy przyjętej do szacunku średniej cenie 625 zł/t uzyskanej przez rolnika za sprzedany rzepak - dochód rolniczy netto osiągnięty został w wysokości zaledwie 22 zł/t w przeliczeniu na powierzchnię uprawy - 52 zł/ha.

W związku z napływającymi sygnałami o podejmowaniu przez Zakłady Przemysłu Tłuszczowego działań mających na celu korektę warunków umów kontraktacyjnych na ziarno rzepaku ze zbiorów 1999 roku Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi spotkał się z zarządami zakładów tłuszczowych dyscyplinując je do przestrzegania warunków umów oraz swoje stanowisko w tej sprawie przekazał zakładom tłuszczowym w piśmie z dnia 14 czerwca br.

Stanowisko rządu w kwestii wycofania się zakładów tłuszczowych z kontraktów zawartych z rolnikami jesienią ubiegłego roku jest od początku niezmienne i uznające racje rolników. Umowy kontraktacyjne są dobrowolnymi dwustronnymi umowami cywilnoprawnymi, a w przypadku nierespektowania ich warunków przez jedną ze stron można roszczeń dochodzić na drodze postępowania sądowego. Rząd nie jest jednak stroną umów zawieranych między zakładami przetwórczymi i producentami rolnymi i nie ma podstaw do występowania do sądu. Mogą to uczynić sami rolnicy lub ich związki w ich imieniu.

Wyjaśnić należy, że zasady gospodarki rynkowej wyznaczają kompetencje podmiotów gospodarczych i administracji państwowej. Decyzje dotyczące rozmiarów skupu i gospodarowania zapasami rzepaku podejmowane są przez podmioty gospodarcze we własnym imieniu i na własny rachunek. Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej nie ma uprawnień do ingerencji w działalność przedsiębiorstw, uczestniczy natomiast w tworzeniu warunków ekonomicznych sprzyjających zagospodarowaniu przez przemysł przetwórczy surowców krajowej produkcji. Warunki te tworzone są m.in. poprzez politykę celną państwa i preferencje kredytowe.

Minister Rolnictwa podejmował rozmowy z zarządami zakładów tłuszczowych, mające na celu nakłonienie ich do dotrzymania warunków umów kontrakcyjnych, oferując korzystniejsze (7%) kredyty na skup rzepaku. W większości zakłady nie skorzystały z tej propozycji.

Dla ochrony krajowego rynku rzepaku Rada Ministrów rozporządzeniem z dnia 26 sierpnia 1999 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ustanowienia Taryfy celnej zadecydowała o podniesieniu stawki celnej autonomicznej przy imporcie ziarna rzepaku do poziomu stawki konwencyjnej, tj. z 15 do 30% (DZ. U. Nr 72, poz. 805).

Pragnę jednocześnie zwrócić uwagę, że podwyższenie stawek celnych w imporcie ziarna rzepakowego, zgodnie z umową WTO, powodowało równocześnie konieczność ustanowienia ilościowego kontyngentu taryfowego na przywóz rzepaku po obniżonej stawce celnej. Kontyngent taki ustalony został rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 1999 r. w sprawie ustanowienia dodatkowego kontyngentu taryfowego na przywóz niektórych towarów rolnych z zagranicy w ilości 26.890 ton po stawce 15% (DZ. U. Nr 72, poz. 807).

Preferencje dla podmiotów zaciągających kredyty na skup rzepaku i innych płodów rolnych określone są rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1995 r. w sprawie szczegółowych zasad, zakresu i trybu udzielania dopłat do oprocentowania kredytów na cele rolnicze (Dz. U,. Nr 19, poz. 92 z późniejszymi zmianami). Wymienione rozporządzenie zobowiązuje podmioty korzystające z preferencyjnych kredytów na skup płodów rolnych do dokonania zapłaty kwot należnych dostawcom w terminach określonych w zawartych umowach z dostawcami lub w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia przyjęcia produktu od dostawcy. Niespełnienie tego wymogu może spowodować przekwalifikowanie kredytu i zmianę wysokości oprocentowania do poziomu kredytu komercyjnego.

Z poważaniem

Z up. Ministra Rolnictwa

i Rozwoju Wsi

Podsekretarz Stanu

Andrzej Łuszczewski


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment