Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

3 stycznia 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu przyjęła opinię dla Komisji Gospodarki Narodowej w sprawie ustawy budżetowej w zakresie: kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (część 24), łącznie z planem finansowym Funduszu Promocji Twórczości (zał. nr 6 do projektu ustawy), zbiorczego budżetu wojewodów (część 85) w zakresie działu kultura i sztuka (dz.83), rezerw celowych (część 83 poz. 27,55), środków specjalnych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych w 2000 r. (zał. nr 5 do projektu ustawy), zatrudnienia i wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej w 2000 r. (zał. nr 11 do projektu ustawy, część 24), Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (część 09), Polskiej Agencji Prasowej - Skarb Państwa w zakresie rozdziału 6611.

W przekazanej opinii stwierdzono, że komisja, analizując działy i części budżetu dotyczące sfery kultury, stwierdziła znaczne obniżenie wydatków państwa na tę dziedzinę. Analiza ostatnich raportów NIK wykazuje, że w aktualnym budżecie istnieje poważne niebezpieczeństwo niedofinansowania przekazywanych samorządom instytucji kultury.

W tej sytuacji komisja postanowiła poddać dokładnej analizie planowane wydatki Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Komisja zgłosiła zastrzeżenia co do wydatków planowanych na ekspozycję "Frankfurt 2000". Komisja uzależniła akceptację wydatków na "Frankfurt 2000" od uzyskania dokładnego programu oraz rozpisanego harmonogramu kosztów planowanej imprezy.

Ponadto komisja zgłosiła krytyczne uwagi do planu wystaw, przedłożonego przez ministerstwo. Zastrzeżenia budziły: specjalna wystawa poświęcona 60. rocznicy utworzenia obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, "Polska sztuka ludowa do Chin", "Przesiedleni-wypędzeni 1939-1949".

Senatorowie postanowili przedłożyć propozycje następujących wystaw związanych z obchodzonymi w roku bieżącym rocznicami: "80-lecie ocalenia Europy" (rocznica Bitwy Warszawskiej), "Powrót Polski nad Bałtyk" (rocznica zaślubin z morzem), "Zagłada Polaków - Katyń".

Komisja Kultury i Środków Przekazu przedłożyła Komisji Gospodarki Narodowej poprawkę przekazaną przez Ministerstwo Finansów, mówiącą o zmianie klasyfikacji środków zapisanych w ustawie budżetowej w części 24 dziale 83 rozdziale 8312. Komisja poparła także wniosek przekazujący sumę 3 mln zł na zakup książek dla bibliotek terenowych. Ponadto komisja postanowiła wesprzeć szkoły artystyczne sumą 7 mln złotych.

Komisja nie zgłosiła zastrzeżeń do budżetu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i do dotacji dla Polskiej Agencji Prasowej.

4 stycznia 2000 r.

Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała na swym posiedzeniu ustawę budżetową na rok 2000 w częściach dotyczących: budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych (cz. 19), rezerwy ogólnej (cz. 81), przychodów i rozchodów związanych z finansowaniem deficytu i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej (zał. nr 4), wykazu inwestycji wieloletnich w 2000 r. (zał. nr 7), strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych, obsługi zadłużenia zagranicznego (cz. 78), obsługi długu krajowego (cz. 79), Generalnego Inspektoratu Celnego (cz. 70), Głównego Urzędu Ceł (cz. 59), Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (cz. 69), Najwyższej Izby Kontroli (cz. 07), Rządowego Centrum Studiów Strategicznych (cz. 47), gospodarki (cz. 20), gospodarki morskiej (cz. 21), Skarbu Państwa (cz. 36), gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej (cz. 27), Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast (cz. 55), architektury i budownictwa (cz. 18), Głównego Inspektoratu Kolejnictwa (cz. 71), transportu (cz. 39), łączności (cz. 26), Urzędu Regulacji Energetyki (cz. 50), Wyższego Urzędu Górniczego (cz. 60) oraz Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń (cz. 48),

* * *

Komisja Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2000 i przeanalizowała jej części dotyczące: Sądu Najwyższego (cz. 04), Naczelnego Sądu Administracyjnego (cz. 05), Trybunału Konstytucyjnego (cz. 06), Rzecznika Praw Obywatelskich (cz. 08), Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (cz. 10), Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu (cz.13), sprawiedliwości (cz. 37), spraw wewnętrznych (cz.42), Urzędu Ochrony Państwa (cz. 52), Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych (cz. 54) oraz planu finansowego Państwowego Funduszu Kombatantów (zał. nr 6).

W opinii przedstawionej Komisji Gospodarki Narodowej komisja postulowała wprowadzenie kilku poprawek. W załączniku nr 2 w cz. 13 w dziale 99 rozdziale 9911 Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu zaproponowano zmniejszenie wydatków o 9550 tys. zł, w tym wydatków bieżących (wynagrodzenia i pochodne) o 4150 tys. i wydatków majątkowych o 5400 tys. Zdaniem komisji, w obecnym stanie zaawansowania prac nad powołaniem instytutu nie ma szans na zrealizowanie przedłożonego budżetu. Brak pomieszczeń, potrzeba prac przystosowawczych, procedury przetargowe nie pozwalają na zachowanie złudzeń co do realizacji planowanego zatrudnienia i wydatków majątkowych. W tych warunkach kwota wydatków w wysokości 69 000 tys. zł wydaje się nadal optymistyczna.

W załączniku nr 2 cz.10 w dziale 99 rozdziale 9911 Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych Komisja Praw Człowieka i Praworządności postulowała zmniejszenie wydatków bieżących o 1822 tys. zł. W przedłożeniu tym mieści się obniżenie funduszu wynagrodzeń o 1612 tys. zł. (zawyżono planowaną średnią płacę - według angażu miała wynieść 4856 zł) i rezygnacja przez dysponenta części budżetu z organizowania konferencji (zmniejszenie o 210 tys. zł).

W załączniku nr 2 w cz. 04 w dziale 99 rozdziale 9912 Sąd Najwyższy zaproponowano zmniejszenie wydatków majątkowych o 1000 tys. zł. Wydatki te, przeznaczone na zakup mieszkań dla sędziów Sądu Najwyższego, Komisja Człowieka i Praworządności uznała za nieuzasadnione, w szczególności w sytuacji oddania do użytku miejsc hotelowych w Pałacu Sprawiedliwości.

W załączniku nr 2 w cz. 06 w dziale 99 rozdziale 9912 Trybunał Konstytucyjny zmniejszono wydatki majątkowe o 100 tys. zł. Zdaniem komisji, zakup dwóch samochodów za 350 tys. zł koliduje z możliwościami materialnymi państwa.

Jednocześnie Komisja Praw człowieka i Praworządności zaproponowała w załączniku nr 2 w cz. 37 sprawiedliwość zwiększenie funduszu płac o 9550 tys. zł z przeznaczeniem na podwyżki płac dla kuratorów sądowych. Pozwoliłoby to na osiągnięcie następujących mnożników: kurator specjalista 1400-2086,42 zł, starszy kurator 1200-1788,36 zł, kurator 1100-1639, 33 zł, kurator stażysta 900-1341,27 zł, co nadal jest jeszcze bardzo odległe od systemu płac postulowanego docelowo przez komisję.

W załączniku nr 2 w cz. 08 dział 99 rozdział 9911 Rzecznik Praw Obywatelskich zaproponowano zwiększenie wydatków bieżących o 610 tys. zł z przeznaczeniem na dodatki specjalne dla pracowników merytorycznych Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.

W załączniku nr 2 w cz. 54 dział 86 rozdział 8693 Urząd do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych komisja postulowała zwiększenie wydatków bieżących o 2312 tys. zł z przeznaczeniem na program dofinansowania leczenia sanatoryjnego kombatantów.

Ponadto Komisja Praw Człowieka i Praworządności zaproponowała w załączniku nr 2 w cz. 42 dział 93 rozdział 9395 Sprawy Wewnętrzne przesunięcie 20 000 tys. zł przeznaczonych na Krajowe Centrum Informacji Kryminalnej do rezerwy celowej cz. 83 poz. 47 na zwiększenie środków na zakup sprzętu dla policji.

W opinii skierowanej do Komisji Gospodarki Narodowej komisja wskazała również na potrzebę jednoznacznego uregulowania przez Radę Ministrów problemu zakupu przez instytucje mieszkań służbowych. Zdaniem senatorów, obecna praktyka w różnych instytucjach jest wyrazem zupełnej dowolności.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzyła ustawę budżetowej na rok 2000 w zakresie części dotyczących: Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, administracji publicznej, rozwoju regionalnego, Urzędu Zamówień Publicznych, Urzędu Służby Cywilnej, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Głównego Urzędu Statystycznego, Rządowego Centrum Legislacji, Regionalnych Izb Obrachunkowych, subwencji ogólnych dla jednostek samorządu terytorialnego, rezerw celowych (15, 25, 28, 29, 40, 41, 44, 46, 49, 61), budżetu wojewodów w zakresie działów: 66, 70, 74, 79, 89, 91, Samorządowych Kolegiów Odwoławczych, planu finansowego Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, dotacji celowych na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, rezerw na podwyżki wynagrodzeń dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, etatowych członków samorządowych kolegiów odwoławczych i pozostałych pracowników państwowej sfery budżetowej, łącznie z członkami Korpusu Służby Cywilnej w 2000 r. oraz trzyletniego planu limitu mianowania urzędników w służbie cywilnej. Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przyjęła opinię na temat ustawy budżetowej na rok 2000, którą przekazano Komisji Gospodarki Narodowej.

Komisja, po wysłuchaniu stanowiska rządu i przeprowadzonej dyskusji, zaproponowała dokonanie trzech zmian w planowanych na rok 2000 wydatkach budżetowych. I tak, w cz. 83 Rezerwy celowe w dziale 97 w rozdziale 9718 w poz. 44 (koszty przygotowania nowych dowodów osobistych) komisja uznała za niezbędne zapewnienie odpowiednich środków na przygotowania do wydawania nowych dowodów osobistych od 1 stycznia 2001 r. Komisja wniosła o zwiększenie rezerwy celowej w poz. 44 z 14 700 tys. zł do kwoty 30 000 tys. zł poprzez zmniejszenie wydatków bieżących jednostek budżetowych w części 20, w dziale 64 w rozdziale 6495 (Gospodarka; handel zagraniczny; pozostała działalność). Zdaniem Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, brak odpowiedniego zabezpieczenia finansowego może spowodować konieczność przesunięcia terminu rozpoczęcia wydawania nowych dowodów osobistych o kolejny rok.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zgłosiła propozycję dotyczącą zwiększenia w budżetach wojewodów w dziale 91 w rozdziale 9120 dotacji i subwencji przeznaczonych dla Inspektoratów Nadzoru Budowlanego o kwotę 9710 tys. zł. Zdaniem komisji, ze względu na znaczenie gospodarcze prawidłowego ładu przestrzennego i społeczną wagę bezpieczeństwa budowli niezwykle ważne jest efektywne zorganizowanie i wyposażenie w odpowiednie środki służb odpowiedzialnych za nadzór budowlany, tj. Inspektoratów Nadzoru Budowlanego. Źródło pokrycia tych wydatków komisja wskazała w części 55 w dziale 94 w rozdziale 9496 Krajowy Fundusz Mieszkaniowy.

Komisja zaproponowała także poprawkę zmierzającą do uelastycznienia finansowania Strategicznego Programu Rządowego dla Oświęcimia. Dostrzegając istotny wpływ tego programu na postrzeganie polskich władz przez międzynarodową opinię publiczną, komisja uznała, że szansą na zwiększenie efektywności tego programu jest uelastycznienie jego finansowania poprzez przeznaczenie w cz. 83 Rezerwy celowe w dziale 97 w rozdziale 9718 w poz. 49 (środki na realizację Strategicznego Programu Rządowego dla Oświęcimia) 500 tys. zł z wydatków majątkowych na wydatki bieżące jednostek budżetowych w tej samej pozycji.

W opinii przekazanej Komisji Gospodarki Narodowej Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wyraziła pogląd, że środki zaproponowane na oświatę w budżecie na 2000 r. są zdecydowanie niewystarczające. Zdaniem komisji, struktura subwencji ogólnej w części oświatowej wskazuje, iż koszty nowych zadań nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego, a wynikające z reformy systemu szkolnego oraz nowelizacji Karty Nauczyciela nie zostały ujęte w subwencji. Poważne zastrzeżenia senatorów budzi również znaczne obniżenie środków na finansowanie zadań inwestycyjnych w oświacie, przede wszystkim na realizację ustawowego obowiązku oddzielenia gimnazjów od szkół podstawowych.

Poważne wątpliwości komisji budziła ustawa budżetowa na rok 2000 także w zakresie inwestycji wieloletnich. Analizując wykaz inwestycji wieloletnich oraz przebieg ich finansowania, stwierdzono, że brak jest jasnych i klarownych kryteriów kwalifikowania projektów inwestycyjnych jako inwestycji wieloletnich. Z punktu widzenia polityki zrównoważonego rozwoju kraju za niezrozumiałe uznano przeznaczanie środków z budżetu państwa na finansowanie inwestycji w regionach dysponujących istotnymi dochodami własnymi. Zwrócono uwagę, że istnieją możliwości pozabudżetowe dla finansowania projektów inwestycyjnych w województwach posiadających duży budżet, jak np. program pomocowy Unii Europejskiej ISPA, który skierowany jest przede wszystkim na realizację pokaźnych inwestycji i zakłada duży udział środków własnych. Komisja uznała za niezbędne opracowanie przez rząd koncepcji rozwiązania problemu związanego z finansowaniem inwestycji wieloletnich.

Komisja zgłosiła krytyczne uwagi również do części 80 dotyczącej Regionalnych Izb Obrachunkowych. Komisja stwierdziła, że ustawa budżetowa na 2000 r. utrwala obserwowaną od trzech lat tendencję do obniżania poziomu wynagrodzeń w Regionalnych Izbach Obrachunkowych w stosunku do NIK i SKO. W opinii komisji RIO pełnią kluczową rolę w systemie kontroli finansów samorządowych i umocnienie ich struktur jest niezbędne dla zapewnienia właściwego działania jednostek samorządu terytorialnego.

Ponadto komisja, analizując kwestie dotyczące finansowania rozwoju transportu publicznego, w szczególności na polskich obszarach metropolitalnych stanowiących centralne węzły krajowej sieci komunikacyjnej, uznała za konieczne wprowadzenie rozwiązań mających na celu rekompensatę dochodów utraconych przez przewoźników miejskich z powodu ustawowych ulg i zwolnień z opłat za korzystanie z komunikacji miejskiej. Samorządy największych miast w Polsce z powodu stosowania ustawowych ulg i zwolnień z opłat za przejazdy komunikacją miejską ponoszą poważne straty. Zmuszone są bowiem do rekompensowania z własnych budżetów przewoźnikom komunalnym kosztów przez nich ponoszonych z tytułu ulg i zwolnień określonych ustawami. Komisja opowiedziała się za traktowaniem przewoźników miejskich na równych zasadach z innymi przewoźnikami świadczącymi publiczne usługi transportowe, w tym z PKP i PKS.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej uznała także za słuszne podkreślić, że środki przeznaczone na integrację europejską, rozproszone w budżecie w różnych działach, powinny podlegać wnikliwej koordynacji w celu jak najlepszej realizacji zadań nałożonych na instytucje mające w zakresie kompetencji działania na rzecz integracji europejskiej.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2000 w częściach dotyczących spraw będących przedmiotem działania komisji. Na podstawie art. 57 ust. 2 Regulaminu Senatu przekazano opinię w tej sprawie Komisji Gospodarki Narodowej. Do przedstawienia stanowiska komisji zostali upoważnieni senatorowie Dariusz Kłeczek i Zdzisław Maszkiewicz.

W przedstawionej opinii stwierdzono, że Komisja Rodziny i Polityki Społecznej po rozpatrzeniu ustawy budżetowej na rok 2000 w częściach dotyczących zabezpieczenia społecznego (cz. 44), pracy (cz. 31), Krajowego Urzędu Pracy (cz. 57), planu finansowego Funduszu Pracy (zał. nr 6), planu finansowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (zał. nr 6), Państwowej Inspekcji Pracy (cz. 12), Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (cz. 73), planu finansowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (zał. nr 6), planu finansowego Funduszu Alimentacyjnego (zał. nr 6), Urzędu Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi (cz. 62), Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (cz. 72), planu finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS (zał. nr 6), planu finansowego Funduszu Prewencji i Rehabilitacji KRUS (zał. nr 6), planu finansowego Funduszu Administracyjnego KRUS (zał. nr 6), planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (zał. nr 6) oraz rezerw celowych (cz. 83), budżetu wojewodów (cz. 85/02 - 85/32) i budżetów wojewodów ogółem (zał. nr 2) wniosła o wprowadzenie następujących poprawek do ustawy budżetowej na rok 2000:

1) w art. 40 wyrazy "2,45 %" zastępuje się wyrazami "2,55 %". Konsekwencją tej poprawki jest zwiększenie dochodów Funduszu Pracy z tytułu składki o 206 122 tys. zł. oraz odpowiednie zwiększenie wydatków tego Funduszu na zasiłki i świadczenia przedemerytalne.

2) w załączniku nr 2 w części 83:

a) w poz. 14 - zasiłki z pomocy społecznej w kol. 7 zwiększa się wydatki o kwotę 20 000 tys. zł

b) w poz. 66 - uruchomienie nowych miejsc w domach pomocy społecznej w kol. 7 zwiększa się wydatki o kwotę 10 000 tys. zł

c) w poz. 67 - placówki opiekuńczo - wychowawcze w kol. 7 zwiększa się wydatki o kwotę 12 000 tys. zł

d) dodaje się poz. 75 w brzmieniu:

powiatowe centra pomocy rodzinie

75

8.000

8.000

Źródłem zwiększenia jest zmniejszenie o 50 000 tys. zł wydatków na obsługę zadłużenia zagranicznego - załącznik nr 2, część 78, rozdział 9475 - obsługa zadłużenia zagranicznego.

3) w załączniku 2 w części 31 Praca w rozdziale 8995 Pozostała działalność w kol. 9 zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 63 738 tys. Zł. Źródłem zwiększenia jest:

- zwiększenie o kwotę 17 tys. Zł dochodów budżetu państwa w załączniku 1 w części 31 Praca w rozdziale 89 Różna działalność,

- zmniejszenie o kwotę 63 721 tys. zł wydatków budżetu państwa w załączniku 2 w tabeli Budżety wojewodów ogółem w rozdziale 8995 Pozostała działalność w kol. 7.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej przyjęto stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny. Komisja postanowiła zaproponować jedną poprawkę do rozpatrywanej ustawy w art. 1 w pkt 2 lit. A. W głosowaniu akceptacji nie uzyskał wniosek senator Jolanty Danielak zmierzający do złagodzenia sejmowego przepisu o karaniu pornografii ukazującej organy płciowe w czasie stosunku. Senator J. Danielak proponowała, by ścigać tylko takie publiczne prezentowanie organów płciowych podczas stosunku, gdy może to narzucić odbiór osobie, która sobie tego nie życzy. Byłoby to karane grzywną lub więzieniem do dwóch lat, tak jak pozostałe, "miękkie" odmiany pornografii.

Stanowisko Komisji Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie nowelizacji Kodeksu karnego przedstawi Senatowi senator Dariusz Kłeczek.

* * *

W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu rozpatrzono budżet Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu na rok 2000. Senatorowie poparli zmiany w budżecie sportu i kultury fizycznej dotyczące zwiększenia środków na świadczenia pieniężne dla zdobywców medali olimpijskich (o 2700 tys. zł) oraz na sport dzieci i młodzieży (o 107 mln zł). W dyskusji zastanawiano się nad merytorycznym uzasadnieniem skierowania 13 mln zł na budowę Regionalnego Centrum Sportowo-Widowiskowego w Rzeszowie o wartości kosztorysowej 90 228 tys. zł, mimo iż wszystkie inwestycje sportowe realizowane są ze środka specjalnego - odpis od gier liczbowych. Ostatecznie komisja nie wniosła żadnych zmian do budżetu UKFiS (5 głosów za, 5 wstrzymujących się).

W drugim punkcie rozpatrzono budżet Ministerstwa Zdrowia. Senatorowie z niepokojem przyjęli informację o spadku nakładów w roku 2000 na ratownictwo medyczne, zapobieganie i przeciwdziałanie AIDS, przeciwdziałanie alkoholizmowi, medyczne szkolnictwo wyższe oraz procedury wysokospecjalistyczne.

Komisja zwróciła uwagę na wzrost wartości kosztorysowej 34 wieloletnich inwestycji w ochronie zdrowia w porównaniu z rokiem 1999 o wielkości znacznie przewyższającej poziom inflacji, często od 50% do 400%. Wyjaśnienia przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Finansów uznano za niewystarczające. Komisja przyjęła budżet Ministerstwa Zdrowia wraz z następującymi poprawkami:

1) w załączniku nr 2 w części 83 - Rezerwy celowe w dziale 97 w rozdziale 9718 w poz. 4 - koszty integracji z Unią Europejską zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 6000 tys. zł; w załączniku nr 2 w części 85/26 - Województwo świętokrzyskie w dziale 85 w rozdziale 8511 zwiększa się wydatki majątkowe o kwotę 6000 tys. zł z przeznaczeniem na inwestycję wieloletnią - rozbudowa Szpitala Miejskiego w Starachowicach. Poprawkę przyjęto 8 głosami, przy 1 głosie wstrzymującym się.

2) w art. 22 ogólną rezerwę budżetową zmniejsza się o kwotę 5000 tys. zł; w załączniku nr 2 w części 85/26 - Województwo świętokrzyskie w dziale 85 w rozdziale 8511 zwiększa się wydatki majątkowe o kwotę 5000 tys. zł z przeznaczeniem na kontynuację inwestycji wieloletniej - rozbudowa Szpitala w Pińczowie; w załączniku nr 7 w części 85/26 w dziale 85 w rozdziale 8511 po lp. 52 dodaje się nowy wiersz. Poprawkę przyjęto przy 6 głosach za, 1 - przeciw i 1 wstrzymującym się.

3) w załączniku nr 2 w części 85/18 - Województwo podkarpackie w dziale 87 w rozdziale 8711 wydatki majątkowe zmniejsza się o kwotę 11 000 tys. zł z przeznaczeniem na inwestycję wieloletnią - budowa Regionalnego Centrum Sportowo-Widowiskowego w Rzeszowie; w załączniku nr 2 w części 83 - Rezerwy celowe w dziale 97 w rozdziale 9718 w poz. 36 - program działań osłonowych i restrukturyzacji w ochronie zdrowia zwiększa się wydatki majątkowe o kwotę 11 000 tys. zł. Poprawkę przyjęto przy 5 głosach za, 2 - przeciw i 2 wstrzymujących się.

4) w załączniku nr 2 w części 85/18 - Województwo podkarpackie w dziale 87 w rozdziale 8711 wydatki majątkowe zmniejsza się o kwotę 2000 tys. zł z przeznaczeniem na inwestycję wieloletnią - budowa Regionalnego Centrum Sportowo-Widowiskowego w Rzeszowie; w załączniku nr 2 w części 46 - Zdrowie w dziale 85 w rozdziale 8512 zwiększa się wydatki majątkowe o kwotę 2000 tys. zł z przeznaczeniem na inwestycję wieloletnią - Akademia Medyczna w Bydgoszczy Klinika Chorób Dzieci i Klinika Rehabilitacji przy Szpitalu im. Dr P. Jurasza w Bydgoszczy; Poprawkę przyjęto przy 6 głosach za i 2 - przeciw.

5) w załączniku nr 7 w części 85/14 - Województwo mazowieckie w dziale 85 w rozdziale 8511 lp. 28 - budowa Szpitala Zachodniego w Grodzisku Mazowieckim zmniejsza się nakłady do poniesienia w 2000 r. o kwotę 13 400 tys. zł; w załączniku nr 7 w części 85/14 - Województwo mazowieckie w dziale 85 w rozdziale 8511 lp. 31 - Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Ostrołęce zmniejsza się nakłady do poniesienia w 2000 r. o kwotę 1 tys. zł; w załączniku nr 7 w części 85/14 - Województwo mazowieckie w dziale 85 w rozdziale 8511 lp. 30 - budowa szpitala w Radomiu-Józefowie zwiększa się nakłady do poniesienia w 2000 r. o kwotę 14 400 tys. zł. Poprawkę przyjęto przy 6 głosach za, 2 - przeciw i 1 wstrzymującym się.

6) w art. 22 ogólną rezerwę budżetową zmniejsza się o kwotę 8500 tys. zł; w załączniku nr 2 w części 85/02 - Województwo dolnośląskie w dziale 85 w rozdziale 8595 zwiększa się wydatki majątkowe o kwotę 8500 tys. zł z przeznaczeniem na inwestycję wieloletnią Szpital Miejski "Latawiec" w Świdnicy. Poprawka została przyjęta przy 5 głosach za, 3 - przeciw i 1 wstrzymującym się.

W trzecim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu po wysłuchaniu przedstawicieli Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych przyjęła bez poprawek budżet tej instytucji na rok 2000.

Opinię w sprawie rozpatrzonych przez komisję części ustawy budżetowej na rok 2000 wraz z przyjętymi poprawkami przekazano, zgodnie z Regulaminem Senatu, do Komisji Gospodarki Narodowej.

* * *

Komisja Ochrony Środowiska przyjęła opinię w sprawie uchwalonej przez Sejm w 23 grudnia 1999 r. ustawy budżetowej na 2000 rok w części dotyczącej gospodarki wodnej (cz. 22), środowiska (cz. 41) oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Opinię przekazano Komisji Gospodarki Narodowej.

W przekazanej opinii stwierdzono, że komisja po rozpatrzeniu objaśnień przedstawionych w nadesłanych materiałach, wysłuchaniu udzielonych informacji i wyjaśnień dotyczących ustawy budżetowej i planu finansowego wymienionego funduszu wnosi o przyjęcie ustawy bez poprawek. Ustalono, że opinię przedstawi senator Marek Waszkowiak.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Ochrony Środowiska rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw.

Senatorowie postanowili zaproponować Senatowi odrzucenie nowelizacji sejmowej ze względu na to, że rząd przygotował już projekt nowej ustawy o odpadach, znacznie szerzej traktującej tę tematykę. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Janusza Okrzesika.

* * *

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na swym posiedzeniu rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2000 w zakresie dotyczącym rolnictwa i gospodarki żywnościowej. Po zapoznaniu się z jej zapisami komisja zaproponowała następujące poprawki:

Poprawka 1:

a) W załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w pozycji 32 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, zwiększyć dotacje i subwencje z kwoty 15 167 tys. zł do kwoty 21 693 tys. zł, z przeznaczeniem kwoty 6526 tys. zł na wykup krów chorych na białaczkę

b) W załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w pozycji 32 w kolumnie 4 na końcu treści dodaje się wyrazy "w tym wykup krów chorych na białaczkę".
źródło pokrycia:

w części 83 Rezerwy celowe w poz. 50 - wydatki na wybory prezydenckie, referenda ogólnokrajowe, wybory uzupełniające do Senatu RP, wybory uzupełniające do rad gmin, wybory ponowne i przedterminowe oraz referenda kwotę wydatków bieżących zmniejszyć o 6526 tys. zł.

Poprawka 2:

a) W załączniku nr 2 w części 32 Rolnictwo w dziale 40 w rozdziale 4016 - Inspekcja Ochrony Roślin zwiększyć wydatki majątkowe o kwotę 180 tys. zł, tj. z kwoty 100 tys. zł do kwoty 280 tys. zł.

b) W budżetach wojewodów ogółem w dziale 40 Rolnictwo w rozdziale 4016 - Inspekcja Ochrony Roślin zwiększyć wydatki majątkowe o kwotę 2320 tys. zł, tj. z kwoty 1102 tys. zł do kwoty 3422 tys. zł, jednocześnie dokonując następujących zmian w budżetach poszczególnych wojewodów:

Źródło pokrycia:

W części 83 Rezerwy celowe w poz. 50 - wydatki na wybory prezydenckie, referenda ogólnokrajowe, wybory uzupełniające do Senatu RP, wybory uzupełniające do rad gmin, wybory ponowne i przedterminowe oraz referenda kwotę wydatków bieżących zmniejszyć o 2.500 tys. zł.

Zdaniem Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi powyższe poprawki, na łączną kwotę 9026 tys. zł, nie spowodują negatywnych skutków przy przeprowadzeniu wyborów. Na ten cel pozostanie rezerwa w wysokości 105 440 tys. zł oraz 26 636 tys. zł dla Krajowego Biura Wyborczego. Łączna kwota jest na pewno wystarczająca, by bez zakłóceń wybrać prezydenta, przeprowadzić wybory uzupełniające do Senatu RP oraz przeprowadzić referenda i wybory lokalne, które z powodzeniem można połączyć z wyborami prezydenckimi.

Poprawka 3:

W załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w pozycji 25 - środki na poprawę warunków nauczania w szkołach wiejskich i remonty szkół oraz na pomoc stypendialną dla młodzieży wiejskiej kwotę dotacji i subwencji zwiększyć o 20.000 tys. zł, tj. z kwoty 100.000 tys. zł do kwoty 120.000 tys. zł.

Źródło pokrycia:

w części 37 w dziale 92 w rozdziale 9231 - Więziennictwo kwotę wydatków bieżących jednostek budżetowych zmniejszyć o 10.000 tys. zł, tj. z kwoty 1.070.293 tys. zł do kwoty 1.060.293 tys. zł oraz kwotę wydatków majątkowych zmniejszyć również o 10.000 tys. zł, tj. z kwoty 61.649 tys. zł do kwoty 51.649 tys. zł.

Zdaniem komisji, gorsze warunki nauczania w szkołach wiejskich oraz mała pomoc stypendialna dla młodzieży wiejskiej to główne przyczyny słabego wykształcenia środowisk wiejskich, pociągające za sobą apatię i alkoholizm młodzieży.

Poprawka 4:

W załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w pozycji 5 w kolumnie 4 na końcu treści dodaje się wyrazy "( w tym 30.000 tys. zł na dofinansowanie i działanie grup producenckich)" i jednocześnie skreśla się te wyrazy w pozycji 11 w kolumnie 4.

Poprawka 5:

W załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w pozycji 69 w kolumnie 4 wyrazy "program działań osłonowych i restrukturyzacji w ośrodkach doradztwa rolniczego" zastąpić wyrazami "środki na prace geodezyjno - urządzeniowe w zakresie scalania i wymiany gruntów rolnych" i jednocześnie kwotę 6.000 tys. zł przenieść z kolumny 9 do kolumny 7.

Powyższą opinię przekazano, zgodnie z Regulaminem Senatu, Komisji Gospodarki Narodowej.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki i Edukacji Narodowej rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2000. Zgodnie z postanowieniem marszałek Senatu RP z 28 grudnia 1999 r. komisja oceniła plan dochodów i wydatków oraz gospodarkę pozabudżetową w następujących częściach budżetu państwa: część 30 - Ministerstwo Edukacji Narodowej, wraz z: część 83 Rezerwy celowe - Dz.97, poz.: 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 24 (rozwój wyższych szkół zawodowych) oraz część 82 - Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie części oświatowej i część 85 - Budżety wojewodów w zakresie działu 79 - Oświata i wychowanie, a także część 38 - Szkolnictwo wyższe, część 28- Nauka, Komitet Badań Naukowych, część 67 - Polska Akademia Nauk; część 68 - Państwowa Agencja Atomistyki, część 61 - Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, część 64 - Główny Urząd Miar, część 65 - Polski Komitet Normalizacyjny oraz część 66 - Polskie Centrum Badań i Certyfikacji.

Po wysłuchaniu informacji przedstawicieli rządu, analizie materiałów uzupełniających oraz przeprowadzonej dyskusji komisja przedstawiła opinię o projekcie budżetu oraz wnioski do ustawy budżetowej na rok 2000, które przekazano Komisji Gospodarki Narodowej.

W przyjętej opinii senatorowie uznali, że nakłady na edukację i naukę powinny być priorytetem przy konstruowaniu budżetu państwa. Odpowiednie finansowanie zadań oświaty, szkolnictwa wyższego i nauki stwarza szansę zwiększenia dynamiki rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego kraju. Zdaniem komisji, przedłożony projekt nie czyni przełomu w tym zakresie. Jedynie środki planowane na oświatę, w tym na reformę systemu, infrastrukturę i sieć szkół, zasługują na pozytywną ocenę. Także w tej sferze komisja postuluje wsparcie wdrożenia nowego systemu wynagradzania nauczycieli i zwiększenie subwencji oświatowej o łączną kwotę 150 mln zł, uznając, że te nowe, niezwykle ważne dla powodzenia reformy zadania nie mają wystarczającego wsparcia finansowego w przedłożonej w ustawie budżetowej subwencji.

Komisja Nauki i Edukacji Narodowej zaproponowała w dziale dotyczącym oświaty także inne zmiany, mające na celu wzmocnienie bazy edukacyjnej szkół artystycznych oraz stworzenie odpowiednich warunków do przekształcenia trzech zakładów rehabilitacji w placówki szkolno-wychowawcze.

Komisja zaproponowała również poprawkę porządkującą w części 67 - Polska Akademia Nauk. Do innych części budżetu komisja nie zgłosiła uwag.

W swojej opinii Komisja Nauki i Edukacji Narodowej podtrzymała wcześniejsze wnioski dotyczące konieczności opracowania co najmniej kilkuletniej strategii i zasad finansowania nauki, szkolnictwa wyższego i konsekwentnego realizowania reformy oświaty.

5 stycznia 2000 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny.

Senator Zbigniew Romaszewski przypomniał dyskusję nad przepisem art. 197 Kodeksu karnego w trakcie prac parlamentarnych w 1997 r. oraz zgłaszane wówczas przez niego wnioski zmierzające do zaostrzenia sankcji za gwałt ze szczególnym okrucieństwem.

Negatywną opinię na temat cząstkowych nowelizacji Kodeksu karnego wyraził senator Jan Chojnowski.

Wiceminister sprawiedliwości Janusz Niemcewicz poinformował, że pod kierownictwem prof. Andrzeja Zolla działa zespół opracowujący obszerną i szczegółową nowelizację Kodeksu karnego na podstawie rocznych doświadczeń z jego stosowania. Do nowelizacji mają być przedstawione m.in. także przepisy o gwałtach i pornografii.

W związku z otrzymaną informacją senator J. Chojnowski zgłosił wniosek o odrzucenie rozpatrywanej ustawy. Przeciwko niemu wypowiedzieli się senatorowie Wiesław Chrzanowski i Zbigniew Romaszewski. W głosowaniu komisja odrzuciła zgłoszony wniosek.

W związku z wynikiem głosowania senatorowie przystąpili do dyskusji nad poszczególnymi zapisami nowelizacji sejmowej.

Zdaniem senatora Z. Romaszewskiego, należy próbować formułować wnioski zmierzające do zmiany sankcji karnych, gdyż o wiele skuteczniejszą karą mógłby być przepadek narzędzi przestępstwa oraz wysoka grzywna. Produkcja materiałów pornograficznych to bardzo intratne zajęcie, więc należałoby sięgnąć do kar ekonomicznych.

Senatorowie, dyskutując nad sejmową nowelizacją przepisów dotyczących pornografii, opowiedzieli się za przyjęciem takich rozwiązań, które będą mogły realnie wpływać na zahamowanie popełniania tego rodzaju przestępstw.

Senator Paweł Abramski uznał za konieczne wyeliminowanie możliwości wydawania pism typu "Zły", które mają gorszy wpływ na moralność młodzieży niż pisma pornograficzne.

W dyskusji senatorowie krytykowali poprawkę umieszczającą "organy płciowe w czasie stosunku" w przepisie o pornografii dziecięcej i zwierzęcej. Zgodzili się, że nie powinno się zapisu o tego rodzaju pornografii umieszczać w punkcie dotyczącym tzw. pornografii twardej. Zdaniem wiceministra sprawiedliwości J. Niemcewicza, mogłoby to spowodować, że producenci pornografii będą próbowali omijać ten przepis, pokazując jeszcze inne, niezdefiniowane, a w rzeczywistości bardziej dewiacyjne formy seksualne. Tymczasem pozytywny element nowego kodeksu karnego jest taki, że wydawcy zachowują umiar w prezentacji treści pornograficznych i starają się nie narzucać ich osobom, które mogą sobie tego nie życzyć.

W dyskusji senatorowie Anna Bogucka-Skowrońska, Jolanta Danielak, Paweł Abramski, Jan Chojnowski i Zbigniew Romaszewski zgłosili propozycje zmian do ustawy sejmowej.

W kolejnych głosowaniach Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi dokonanie zmian w przepisach dotyczących karalności pornografii. Z paragrafu mówiącego o karze od roku do 10 lat za produkcję i rozpowszechnianie treści pornograficznych z udziałem przemocy, zwierząt oraz osób w wieku poniżej 18 lat (gdzie Sejm dopisał ukazywanie "organów płciowych w czasie stosunku") usunięto ten fragment. W zamian za to senatorowie rozszerzyli treść innego przepisu - przewidującego karę do 2 lat więzienia za rozpowszechnianie lub publiczną prezentację treści pornograficznych w sposób mogący narzucić ich odbiór osobom, które sobie tego nie życzą.

Senatorowie zaakceptowali definicję pornografii, opracowaną przez prof. Andrzeja Marka z Katedry Prawa Karnego i Kryminalistyki Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zaproponował on, by treści pornograficzne zdefiniować jako: "przedmioty lub zachowania ukazujące w zbliżeniu organy płciowe człowieka w czasie obcowania płciowego lub innej czynności seksualnej w celu wywołania podniecenia seksualnego u ich odbiorcy". Senatorowie postanowili zarekomendować Izbie umieszczenie tej definicji w przepisie mówiącym o karalności rozpowszechniania pornografii w sposób mogący narzucić ich odbiór osobom, które sobie tego nie życzą.

Senatorowie dokonali także niewielkich zmian w uchwalonych przez Sejm przepisach dotyczących kar za gwałty. Sejm postanowił wprowadzić osobną kwalifikację gwałtu dokonanego ze szczególnym okrucieństwem lub z innymi osobami i przewidział za to kar' od 3 do 15 lat. Za gwałt dokonany we dwójkę miałoby według Sejmu grozić od 2 do 12 lat. Komisja postanowiła rozdzielić te dwa kwalifikowane typy gwałtu i zaproponować uchwalenie, że za gwałt dokonany wespół z co najmniej jeszcze jedną osobą będzie grozić od 2 do 12 lat, a za gwałt ze szczególnym okrucieństwem od 3 do 15 lat.

Sprawozdanie komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny przedstawi senator P. Abramski.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzono ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

W dyskusji największe kontrowersje wywołała definicja konsumenta przyjęta przez Sejm. Wprowadzenie poprawek do ustawy sejmowej zaproponowali senatorowie Wiesław Chrzanowski i Zbigniew Romaszewski oraz przedstawicielka Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie kilkunastu poprawek do ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Głosowanie wniosku o przyjęcie ustawy wraz uchwalonymi poprawkami zarekomenduje Izbie senator W. Chrzanowski.

* * *

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej na swym posiedzeniu rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw i zaproponowała do niej kilka poprawek o charakterze legislacyjnym. Najważniejsza zmiana wprowadzona przez Sejm polega na zniesieniu zezwoleń na wytwarzanie odpadów innych niż niebezpieczne w ilości powyżej jednego tysiąca ton rocznie oraz uzgodnień sposobu postępowania z takimi odpadami w ilości od jednej tony do tysiąca ton rocznie. Zniesione zezwolenia i uzgodnienia zostają zastąpione informacją przedstawianą właściwemu organowi przez wytwarzającego odpady inne niż niebezpieczne w łącznej ilości powyżej jednej tony rocznie, składaną przed rozpoczęciem działalności lub jej istotną zmianą. Właściwym organem jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub wojewoda, w zależności od ilości wytwarzanych odpadów lub ich szkodliwości dla środowiska i zdrowia ludzi.

W dyskusji senator Janusz Okrzesik zgłosił wniosek o odrzucenie nowelizacji sejmowej, ze względu na to, że rząd pracuje nad obszerną regulacją związaną z problematyką odpadów. W głosowaniu wniosek ten nie uzyskał jednak akceptacji komisji. Wprowadzenie poprawek przyjętych przez komisję zarekomenduje Senatowi senator Tadeusz Kopacz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zakończono prace nad ustawą o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej. Senatorowie zaproponowali szereg zmian do ustawy związanych z terminem jej wejścia w życie. Sejm zakładał, że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2000 r.

Wprowadzono również zmiany precyzujące niektóre zapisy ustawy sejmowej w zakresie prawa budowlanego, drogownictwa, oświaty, w tym dotowania szkół i placówek niepublicznych, spraw opiekuńczo-wychowawczych i pomocy społecznej.

Komisja zaaprobowała stanowisko Sejmu dotyczące podporządkowania urzędów pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym. Większość komisji nie podzieliła natomiast opinii Sejmu w kwestii ochotniczych hufców pracy, uznając, że wobec zaistniałych faktów nie jest możliwe przywrócenie ich administracji rządowej.

Wiele kontrowersji wywołał art. 71 ustawy, dotyczący przejęcia ośrodków doradztwa rolniczego przez samorządy wojewódzkie. Senatorowie wysłuchali opinii na ten temat przedstawionych przez przedstawicieli resortu rolnictwa, Krajowej Izby Rolniczej oraz przedstawicieli samorządów. Większością głosów komisja opowiedziała się za zapisem przyjętym przez Sejm.

Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej wybrano senatora Leona Kieresa.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich rozpatrzyła, na podstawie art. 57 ust. 2 Regulaminu Senatu, ustawę budżetową na rok 2000 w częściach dotyczących: Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Kancelarii Sejmu RP, Kancelarii Senatu RP i Krajowego Biura Wyborczego.

W wyniku dyskusji komisja pozytywnie zaopiniowała ustawę budżetową w częściach dotyczących: Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP, Kancelarii Senatu RP i Krajowego Biura Wyborczego.

Odnośnie do budżetu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów komisja zaproponowała zwiększenie dotacji i subwencji o kwotę 195 tys. zł z przeznaczeniem na Fundację Centrum Badania Opinii Społecznej. Kwota ta zmniejsza rezerwy celowe w poz. 8 - rezerwa na usuwanie skutków powodzi.

Opinię w tej sprawie przekazano Komisji Gospodarki Narodowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej wybrano senator Genowefę Ferenc.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich, zgodnie z art.14 ust. 2 Regulaminu Senatu, przygotowała projekt uchwały w sprawie powołania senatora Edmunda Wittbrodta na stanowisko przewodniczącego Komisji Nauki i Edukacji Narodowej. Sprawozdawcą wniosku komisji podczas obrad plenarnych Senatu będzie senator Krzysztof Lipiec.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej senatorowie zapoznali się z opiniami komisji senackich w sprawie ustawy budżetowej na rok 2000 i rozpatrzyli je. Swoje opinie przedstawiły w kolejności: Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą, Komisja Rodziny i Polityki Społecznej, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu, Komisja Nauki i Edukacji Narodowej, Komisja Kultury i Środków Przekazu, Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich, Komisja Obrony Narodowej, Komisja Ochrony Środowiska oraz Komisja Praw Człowieka i Praworządności

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawcza rozpatrzyła ustawę o ochronie praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Ustawa sejmowa ma m.in. ułatwić dochodzenie odszkodowań za szkody wyrządzone przez produkt niebezpieczny. W myśl ustawy, każdy, kto wytwarza produkt niebezpieczny, odpowiada za szkody wyrządzone przez ten produkt. Solidarnie z producentem odpowiada także wytwórca części składowych.

Sejm postanowił, że konsument będzie miał prawo do zerwania umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy w ciągu 10 dni i zażądania zwrotu wpłaconej kwoty wraz z odsetkami naliczanymi od dnia zawarcia umowy. Ustawa reguluje także kwestię umów zawieranych na odległość, np. przez formularze zamówieniowe w prasie, zamówienie dokonywane przez telefon, katalogi, pocztę elektroniczną. W wypadku takich umów będzie również przysługiwało prawo do odstąpienia od umowy przez 10 dni od jej zawarcia.

Sejm zagwarantował konsumentowi prawo do informacji, których powinien dostarczyć przedsiębiorca, m.in. o cenie towaru, kosztach, terminie i sposobach jego dostawy, o prawie do odstąpienia od umowy oraz o miejscu i sposobie składania reklamacji.

Komisja Ustawodawcza - po wysłuchaniu przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich oraz opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu -postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 12 poprawek do ustawy o ochronie praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Wiesława Chrzanowskiego.

6 stycznia 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej przyjęła stanowisko w sprawie ustawy budżetowej na rok 2000. Po zapoznaniu się z opiniami komisji merytorycznych komisja postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 35 poprawek. Większość propozycji zmian przyjętych przez komisję dotyczyła przesunięć w wydatkach między poszczególnymi częściami budżetu.

Komisja zaproponuje m.in. przeznaczenie dodatkowych 20 mln zł na poprawę warunków nauczania w szkołach wiejskich i ich remonty oraz na pomoc stypendialną dla młodzieży wiejskiej. Na wniosek senatora Kazimierza Kleiny 2 mln zł przeznaczono na książki dla bibliotek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, a 6 mln zł na wykup krów chorych na białaczkę. Komisja zaakceptowała także wniosek senatora Mieczysława Janowskiego zmierzający do przeniesienia wydatków związanych z przekazywaniem pracowników wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy do urzędów marszałkowskich wojewódzkich.

Komisja postanowiła zwiększyć o 5 mln zł wydatki na integrację z Unią Europejską. Kwota ta ma być przeznaczona na upowszechnianie w społeczeństwie wiedzy o UE i procesie integracji. Środki na ten cel pochodzić będą z uszczuplenia rezerwy celowej na wdrażanie ustawy reprywatyzacyjnej oraz powszechnego uwłaszczenia.

Uznania Komisji Gospodarki Narodowej nie znalazły natomiast poprawki senatorów Donalda Tuska i Krzysztofa Piesiewicza, postulujące przyznanie dodatkowych środków na budowę metra i obwodnic warszawskich. Komisja poparła natomiast poprawkę dotyczącą kontynuacji budowy osiedla Kabaty-Wschód w Warszawie. Jest to inwestycja wieloletnia Komendy Głównej Straży Granicznej. W jej ramach budowane są mieszkania służbowe dla funkcjonariuszy straży granicznej oraz innych służb mundurowych podległych MSWiA.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy budżetowej na rok 2000 wybrano senatora K. Kleinę.

Do stanowiska komisji zgłoszono 9 wniosków mniejszości, których sprawozdawcami będą senatorowie Genowefa Ferenc, Stanisław Jarosz, Kazimierz Kleina, Janusz Lorenz i Jerzy Suchański.

11 stycznia 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich wyraziła opinię w sprawie ustalenia wzoru oświadczenia posła i senatora o swoim stanie majątkowym.

Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich rozpatrzyła, skierowany pismem marszałek Senatu z 6 stycznia br., projekt uchwały Prezydium Sejmu w sprawie ustalenia wzoru oświadczenia posła o swoim stanie majątkowym.

W przyjętej opinii stwierdzono, że art. 35 ust. 2 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora stanowi, że wzór oświadczenia określają wspólnie Prezydium Sejmu i Prezydium Senatu. W związku z tym komisja,  przyjmując, że we wzorze oświadczenia senatora słowa: "poseł" i "Sejm" będą odpowiednio zmienione na słowa: "senator" i "Senat" - pozytywnie zaopiniuje przedstawiony projekt.

14 stycznia 2000 r.

Na swoim posiedzeniu zebrała się Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu. Komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o Polskiej Organizacji Turystycznej. Rozpatrywana nowelizacja dostosowuje przepisy ustawy do ustawy o działach administracji rządowej. Zgodnie z nią Polska Organizacja Turystyczna będzie podporządkowana ministrowi właściwemu do spraw turystyki. Dotąd podlegała prezesowi Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki.

Nowelizacja ustawy o działach wprowadziła działy - kultura fizyczna i sport oraz turystyka (te przepisy ustawy o działach weszły w życie 1 stycznia br.). Pierwszy dział, zgodnie z rozporządzeniem premiera, ma podlegać ministrowi edukacji narodowej, drugi - ministrowi transportu i gospodarki morskiej. Właśnie temu drugiemu ministrowi będzie więc podlegać Polska Organizacja Turystyczna.

W wyniku głosowania komisja wprowadziła do omawianej ustawy poprawki porządkujące, w tym m.in.: w art. 1 w pkt 3, art. 4a w poprawce w brzmieniu: Polska Organizacja Turystyczna ma wyłączne prawo wykonywania i używania znaku logo ustalonego dla celów promocji Polski w dziedzinie turystyki; skreśliła słowo "logo" , gdyż

" logo" oznacza znak graficzny określonego podmiotu będący jego identyfikatorem i sformułowanie "znak logo" staje się tautologią. Ustalono, że sprawozdanie przedstawi Senatowi senator Jerzy Smorawiński.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment