Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Ustawa o rozwoju społeczno-gospodarczym regionów górskich - przyjęta z poprawkami

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 26 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia. Tego samego dnia marszałek Senatu skierowała ją do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Jerzy Chróścikowski podkreślił, że rozpatrywana ustawa nie stanowi dobrego projektu legislacyjnego. Komisja przyjęła ją bez poprawek, senatorowie natomiast wszczęli prace mające na celu sformułowanie i zgłoszenie odpowiednich poprawek.

Ustawa określa warunki i zasady wspomagania aktywizacji i zrównoważonego rozwoju regionów górskich oraz udzielania pomocy rolnikom, samorządom lokalnym, organizacjom pozarządowym i placówkom naukowo-badawczym, umożliwiając optymalne wykorzystanie możliwości rozwoju tych terenów, przy zachowaniu i ochronie środowiska naturalnego. Podane są definicje charakteryzujące gospodarstwa, gminy i regiony górskie. Wiele miejsca w ustawie zajmuje rozdział 2, dotyczący powołania Agencji Rozwoju Regionów Górskich. Jeśli chodzi o bezpośrednie wsparcie dla rolników, to ustawa w art. 7 określa, że bezpośrednie dopłaty dla rolników lub członków wspólnot rolniczych prowadzących gospodarstwa mające status gospodarstwa górskiego mogą zostać udzielone w formie ekwiwalentu finansowego w wysokości 10 q żyta na 1 ha powierzchni użytków rolnych, a jednorazowa pomoc dla młodych rolników do czterdziestu lat to równoważnik 10 q żyta na 1 ha powiększony pięciokrotnie.

W imieniu komisji senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Poprawki do ustawy zgłosili natomiast senatorowie podczas dyskusji. Zgłoszono też wniosek o odrzucenie ustawy w całości.

Wszystkie wnioski i propozycje poprawek rozpatrzyła komisja senacka, która poparła 14 poprawek.

Senat w głosowaniach odrzucił wnioski o odrzucenie ustawy i o przyjęcie jej bez poprawek, następnie przegłosował poszczególne poprawki, po czym 51 głosami, przy 13 przeciw i 6 wstrzymujących się, powziął uchwałę:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 26 lipca br., do Senatu została przekazana 1 sierpnia i tego samego dnia marszałek Senatu skierowała ją do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Jerzy Chróścikowski. Jak podkreślił, ustawa ta reguluje kwotowanie krajowej produkcji mleka, zakupy i sprzedaże interwencyjne niektórych przetworów mlecznych oraz stosowanie dopłat do przechowywania, przetwórstwa i konsumpcji przetworów mlecznych. Wprowadza również stosowanie dopłat do mleka w klasie ekstra.

Kwotowanie produkcji odbywać się będzie na podstawie danych z roku referencyjnego, określanego od 1 kwietnia 2002 r. do 31 marca 2003 r. Na posiedzeniu komisji oceniono to pozytywnie, poza tym iż nie ma do końca zabezpieczeń, że kwoty, które zostają określone, zagwarantują możliwość wewnętrznych i zewnętrznych regulacji.

Te regulacje zewnętrzne nie do końca są korzystne. Stąd wysuwane na posiedzeniu komisji obawy, że mimo określenia kwoty nie ma gwarancji, iż do Polski nie wpłyną z zewnątrz produkty, które rozregulują rynek. Dlatego za ważne uznano, żeby właśnie te gwarancje rynku wewnętrznego i zewnętrznego zostały jak najszybciej doprecyzowane.

Z innych ważnych uregulowań w  ustawie podaje się, że wszystkie podmioty będą rejestrowane przez Agencję Rynku Rolnego. Ten warunek będzie określony w ustawie do 2003 r., a na razie propozycja dofinansowania od 2002 r. bezpośrednich dopłat do mleka w klasie ekstra w wysokości 7 gr nie będzie obowiązywała. Podmioty będą mogły uzyskiwać dopłaty bez rejestracji.

Kolejna sprawa to kwestia przyznawania kwot producentom hurtowym, a także bezpośrednim, oraz kar nakładanych na producentów, którzy produkować będą mleko poza wielkością kwot. Kwoty te będą przyznawane producentom hurtowym zgodnie z wielkością produkcji z roku referencyjnego, a w latach następnych powiększone o 5% z rezerwy krajowej, jak również producentom bezpośrednim, którzy będą je uzyskiwali po potwierdzeniu swojej produkcji lub ewentualnie wtedy, kiedy spełnią drugi warunek dotyczący statystycznej liczby krów i statystycznej wielkości produkcji mleka.

Ustawa zawiera wiele przepisów restrykcyjnych dla rolników, które mają ich dyscyplinować. Nie mogą oni produkować większej ilości mleka i w związku z tym nakłada się na nich kary. Jak stwierdził senator sprawozdawca, wywołało to na posiedzeniu komisji dyskusję oraz wiele obaw. Stąd niektóre poprawki zgłoszone przez komisję sugerują niebezpieczeństwo, że ten okres przygotowawczy zaskoczy rolników, a więc należy poważnie przyczynić się do kształtowania ich świadomości i przekazania im informacji tak, aby nie narazili się na te kary.

W imieniu komisji senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie poprawek do ustawy.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji. Senator Jadwiga Stokarska zgłosiła wniosek o odrzucenie ustawy w całości.

Przedstawione wnioski i propozycje poprawek rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 15 spośród 16 zgłoszonych ogółem poprawek.

Najpierw poddano pod głosowanie wniosek o odrzucenie ustawy (Izba odrzuciła ten wniosek 53 głosami, przy 11 za i 8 wstrzymujących się), następnie przegłosowano poszczególne poprawki, po czym Izba 65 głosami, przy 2 przeciw i 6 wstrzymujących się, powzięła uchwałę:

Uchwała

 

Ustawa o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich oraz obrocie tymi wyrobami - przyjęta bez poprawek

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 25 lipca br., do Senatu została przekazana 1 sierpnia br. Marszałek Senatu w tym samym dniu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Adam Graczyński. Jak podkreślił, ustawa ta ma na celu dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej. Reguluje ona zasady produkcji i rozlewu wyrobów winiarskich oraz obrotu tymi wyrobami, a także zasady wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wyrobu i rozlewu wyrobów winiarskich. Jest to projekt rządowy, zmieniający ustawę z roku 1997. Wyroby winiarskie dzieli się na trzy grupy: fermentowane napoje winiarskie, aromatyzowane napoje winiarskie, wyroby winiarskie gronowe. Ustawa reguluje także zasady wydawania zezwoleń oraz zawiera delegację do wydawania rozporządzeń dla ministra właściwego do spraw rynków rolnych. Koszty wdrożenia ustawy są szacowane na 5 milionów 200 tysięcy zł. W celu umożliwienia dostosowania się producentów i handlowców do wdrożenia ustawy proponuje się wejście ustawy w życie po dwunastu miesiącach od dnia ogłoszenia.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej po wnikliwej dyskusji postanowiła wnieść o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Senat w głosowaniu przychylił się do stanowiska komisji i 80 głosami, przy 1 wstrzymującym się, powziął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Senat odrzucił ustawę o organizacji rynku rybnego

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 26 lipca br., do Senatu została przekazana 1 sierpnia. Marszałek Senatu w tym samym dniu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Zbigniew Zychowicz. Senator poinformował, że komisja po rozpatrzeniu ustawy postanowiła wnieść o jej odrzucenie w całości.

Poprawki do ustawy zgłosili natomiast senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie wnioski i propozycje poprawek rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła siedem poprawek. Mniejszość komisji poparła wniosek o odrzucenie ustawy w całości.

W pierwszej kolejności głosowano nad wnioskiem o odrzucenie ustawy. Senat 48 głosami, przy 16 przeciw i 9 wstrzymujących się, zaakceptował ten wniosek i podjął uchwałę o odrzuceniu ustawy o organizacji rynku rybnego w całości.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy - Prawo łowieckie

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 26 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia i w tym samym dniu marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Ochrony Środowiska.

Sprawozdanie komisji przestawił senator Marek Waszkowiak. Jak wskazał, nowelizacja ta ma dostosować prawo łowieckie do ustawy z 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej. W dotychczasowej ustawie - Prawo łowieckie art. 17 wymaga uzyskania koncesji: po pierwsze, na obrót w kraju i z zagranicą zwierzyną żywą, z wyłączeniem sprzedaży dokonywanej przez dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich; po drugie, obrót w kraju i z zagranicą tuszami zwierzyny i ich częściami, z wyłączeniem, o którym mowa w poprzednim punkcie; i po trzecie, sprzedaż usług turystycznych obejmujących polowania w kraju dla cudzoziemców i polowania za granicą. Działalność ta, objęta wcześniej koncesjonowaniem, w związku z art. 96 ust. 2 pkt 6 prawa działalności gospodarczej z dniem 1 stycznia stała się działalnością, która wymaga zezwolenia. Ten właśnie element reguluje nowelizacja.

Poza tym w nowelizacji dostosowano przepisy ustawy - Prawo łowieckie do ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Ochrony Środowiska rozpatrzyła tę ustawę i uznała, że należy ją poprzeć. W imieniu komisji senator wniósł o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Senat zaakceptował to stanowisko i 80 głosami, przy 1 przeciw, powziął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Ustawa o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw - przyjęta z poprawkami

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 27 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia br. Tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Gospodarki Narodowej.

Sprawozdanie komisji w sprawie rozpatrywanej ustawy przedstawił senator Kazimierz Kleina. Senator sprawozdawca podkreślił, że potrzeba nowelizacji ustawy została spowodowana kłopotami związanymi z realizacją postanowień ustawy z dnia 20 sierpnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich. Pojawiły się problemy i przeszkody utrudniające ukształtowanie założonego modelu funkcjonowania portów i przystani morskich. Chodzi tu zwłaszcza o zapewnienie trwałego usytuowania portów morskich w krajowej i europejskiej infrastrukturze transportowej w ramach transeuropejskiej sieci transportowej, a także dostosowanie zasad ich funkcjonowania do wymogów i standardów Unii Europejskiej.

Jak wskazał senator sprawozdawca, w zmianach dokonanych przez Sejm w rozpatrywanej ustawie proponuje się między innymi, aby podmiot zarządzający portem morskim zapewniał swobodny dostęp do wszystkich akwenów oraz obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury portowej na zasadach przejrzystości, niedyskryminacji i bez względu na to, do jakiego podmiotu określony obiekt tej infrastruktury należy.

W trakcie funkcjonowania tej ustawy okazało się, że w wielu wypadkach w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki morskiej, ale także w małych portach infrastruktura portowa w wyniku działania ustawy o gospodarce nieruchomościami i decyzji ministra skarbu państwa związanych z prywatyzacją przedsiębiorstw gospodarki morskiej znalazła się we władaniu innych podmiotów. W związku z tym potrzebna jest nowelizacja, która umożliwiałaby dostęp do infrastruktury portowej przez wszystkie działające na terenie portu podmioty gospodarcze.

W kolejnych punktach tej ustawy zaproponowano rozszerzenie ustawowego upoważnienia ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do określenia w drodze rozporządzenia - a w wypadku dyrektora urzędu morskiego w drodze zarządzenia - akwenów oraz obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład ogólnodostępnej infrastruktury portowej. Przepis ten obejmuje również wytyczne do wydania aktów wykonawczych do tej ustawy.

Proponuje się także uszczegółowienie przepisów ustawy w zakresie opłat portowych. Opłaty te nie mają charakteru komercyjnego wynikającego ze stosunków cywilnoprawnych, stanowią natomiast wyraz udziału użytkowników infrastruktury portowej w kosztach jej utrzymania i rozwoju.

Senator sprawozdawca poinformował, że komisja postanowiła zaproponować dwie poprawki. Zgodnie z nimi władze spółek zarządzających w portach morskich kształtowane byłyby na normalnych zasadach kapitałowych, a więc rada nadzorcza wybierałaby przewodniczącego z własnego grona, nie stawiając warunku, że ma być on przedstawicielem gminy lub innego podmiotu.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie.

Poprawki rozpatrzyła komisja senacka, która poparła trzy spośród nich.

Wszystkie poprawki poddano pod głosowanie, a następnie Izba 72 głosami, przy 1 przeciw i 1 wstrzymującym się, powzięła uchwałę:

Uchwała

 

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 27 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia. W tym samym dniu marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Gospodarki Narodowej.

Sprawozdanie komisji przedstawił senator Marek Waszkowiak. Jak wskazał, są niejako cztery podstawy wprowadzenia tej nowelizacji. Po pierwsze, chodzi o wprowadzenie innych rozwiązań, wynikających z przepisów konstytucji (na przykład upoważnienie do wydawania aktów wykonawczych w formie zarządzenia). Drugą istotną podstawą wprowadzenia tej ustawy jest potrzeba zmian wynikających z konieczności przeciwdziałania trwałemu zjawisku, jakim jest brak bezpieczeństwa na polskich drogach. Wiele przepisów wprowadzonych w tej nowelizacji ma zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach. Kolejnym elementem, który uzasadnia wprowadzenie zmian, jest zaproponowanie rozwiązań mających na celu dostosowanie polskich przepisów do przepisów Wspólnot Europejskich. Ostatnim elementem, który w tej ustawie bardzo mocno się przewija, jest doprecyzowanie i nowe podejście do wielu definicji, które w polskich przepisach dotyczących ruchu drogowego są uwzględnione.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Gospodarki Narodowej, po przeanalizowaniu tej ustawy postanowiła zaproponować przyjęcie jej bez poprawek.

Poprawki do ustawy zaproponowali natomiast senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie wnioski i propozycje poprawek rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 9 z 14 zgłoszonych ogółem poprawek.

W pierwszej kolejności poddano pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek (Izba 40 głosami, przy 27 za i 2 wstrzymujących się, odrzuciła ten wniosek), następnie przegłosowano poszczególne poprawki w kolejności przepisów ustawy, po czym Senat 68 głosami, przy 5 wstrzymujących się, podjął uchwałę:

Uchwała

Senat uchwalił poprawki do ustawy o transporcie drogowym

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 25 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia i w tym samym dniu marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Marek Waszkowiak. Jak wskazał, ustawa o transporcie drogowym powraca do tradycji kompleksowego aktu regulującego całość administracyjnej regulacji krajowego i międzynarodowego transportu drogowego. Ustawa definiuje zasadnicze pojęcia, ustala zasady udzielenia licencji na poszczególne rodzaje transportu oraz zasady uzyskiwania certyfikatów, a także reguluje kwestie związane z kompetencjami zawodowymi, z ponoszeniem opłat za decyzje administracyjne, z egzaminami itd. Senator zaznaczył, że ten fragment ustawy nie budził żadnych kontrowersji. Natomiast rozdział 9 - "Inspekcja Transportu Drogowego", który merytorycznie odpowiada treści odrębnej ustawy omawianej poprzednio w Sejmie, budził wiele zapytań i uwag, ale komisja nie zdecydowała się na głębsze zmiany w ustawie.

Senator sprawozdawca poinformował, że po dokładnym przeanalizowaniu całej ustawy Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej wprowadziła dwadzieścia trzy poprawki, które mają charakter uściślający, precyzujący, lub też poprawiają zaistniałe błędy.

W imieniu Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej senator wniósł o przyjęcie ustawy wraz z poprawkami zaproponowanymi przez komisję.

Poprawki do ustawy zgłosili także senatorowie.

Wszystkie poprawki rozpatrzyła komisja senacka podczas przerwy w obradach. Komisja poparła 27 spośród 32 zgłoszonych ogółem poprawek.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba 56 głosami, przy 7 przeciw i 10 wstrzymujących się, powzięła uchwałę:

Uchwała

Senat uchwalił poprawki do ustawy o podpisie elektronicznym

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 27 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia br. i w tym samym dniu marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Ustawodawczej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Stefan Konarski. Jak podkreślił, rozpatrywana ustawa jest kolejnym aktem prawnym dostosowującym polskie ustawodawstwo do wymogów prawa Unii Europejskiej. W związku z rozwojem techniki, powszechnym dostępem do Internetu i poczty elektronicznej, a także - związanym z tym - handlem elektronicznym, zaistniała konieczność stworzenia warunków prawnych pozwalających na skuteczne i bezpieczne wskazanie tożsamości podmiotów uczestniczących w elektronicznym obrocie prawnym. Podstawowe wytyczne do sformułowania przepisów niniejszej ustawy określa dyrektywa Unii Europejskiej nr 1999/93 z 13 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnotowych warunków ramowych dotyczących podpisu elektronicznego. Senator podkreślił, że wiele państw posiada już właściwe regulacje w tym zakresie: Niemcy, Austria, Czechy, Belgia, Francja, Finlandia, Słowenia i Słowacja.

Senator sprawozdawca wskazał, że ustawa o podpisie elektronicznym określa warunki stosowania podpisu elektronicznego, skutki prawne jego stosowania, zasady świadczenia usług związanych z podpisem elektronicznym oraz zasady nadzoru nad podmiotami świadczącymi te usługi.

Najważniejszym celem ustawy jest nadanie podpisowi elektronicznemu odpowiedniego statusu prawnego. Na gruncie obecnego brzmienia art. 60 kodeksu cywilnego dopuszcza się składanie oświadczeń woli za pośrednictwem Internetu, jeżeli tylko wola ta zostanie w sposób dostateczny wyrażona. Przedmiotowa ustawa dopuszcza takie wyrażenie woli w sposób wyraźny, odpowiednio nowelizując wspomniany przepis.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że niezbędne było dokonanie zmiany w art. 78 kodeksu cywilnego, który to do zachowania formy pisemnej wymaga złożenia własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Zaproponowana zmiana pozwala uznać, iż forma pisemna jest zachowana również wtedy, gdy oświadczenie woli złożone jest w postaci elektronicznej, pod warunkiem, że jest opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym z pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, czyniąc tym samym podpis elektroniczny równoważny podpisowi własnoręcznemu.

Jak podkreślił senator sprawozdawca, bezpieczny podpis elektroniczny jest to podpis, który jest przyporządkowany wyłącznie składającej go osobie, jest złożony za pomocą bezpiecznych urządzeń do składania podpisu elektronicznego oraz jest tak powiązany z danymi, do których został załączony, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.

Taki podpis musi podlegać weryfikacji autentyczności. Weryfikację umożliwia certyfikat, czyli elektroniczne zaświadczenie, które pozwala na identyfikację osoby składającej podpis. Certyfikat wydaje podmiot świadczący usługi certyfikacyjne. Kwalifikowany certyfikat, za pomocą którego następuje weryfikacja podpisu, jest to certyfikat, który zawiera, określone w art. 20 ustawy, dane oraz jest wydany przez kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne.

Ustawa pozwala na wydawanie certyfikatów wszystkim podmiotom świadczącym usługi certyfikacyjne. Mogą nimi być przedsiębiorcy, Narodowy Bank Polski oraz organ władzy publicznej. Certyfikaty te są wydawane na podstawie umowy. Umowa taka, tak jak każda inna umowa o świadczenie usług certyfikacyjnych, powinna być sporządzona na piśmie pod rygorem nieważności.

Certyfikaty kwalifikowane mogą wydawać tylko kwalifikowane podmioty, które funkcjonują w dwóch formach - zwykłej oraz akredytowanej. Obie formy są dobrowolne. Podmioty świadczące usługi certyfikacyjne lub zamierzające podjąć taką działalność występują z wnioskiem o udzielenie akredytacji lub wpisu do rejestru kwalifikowanych podmiotów. Podmiot, który uzyskał akredytację, jest wpisany do rejestru podmiotów kwalifikowanych.

Ponadto ustawa zawiera przepisy regulujące tryb sprawowania nadzoru przez ministra właściwego do spraw gospodarki nad działalnością podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne. Zawiera też przepisy karne.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Ustawodawcza postanowiła zaproponować wniesienie do omawianej ustawy trzydziestu poprawek.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie.

Wszystkie propozycje rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 39 spośród 50 zgłoszonych ogółem poprawek.

Poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba 68 głosami, przy 1 przeciw, powzięła uchwałę:

Uchwała

Senat przyjął bez poprawek ustawę o spółdzielniach

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114.posiedzeniu, 25 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia. W tym samym dniu marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Ustawodawczej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Gospodarki Narodowej przedstawił senator Kazimierz Kleina. Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Gospodarki Narodowej na swoim posiedzeniu zaproponowała jedenaście poprawek i wnosi o ich przyjęcie.

Sprawozdanie Komisji Ustawodawczej przedstawił senator Piotr Ł.J. Andrzejewski. Jak poinformował, Komisja Ustawodawcza postanowiła wnieść o przyjęcie ustawy bez poprawek. Nie negując możliwości jej poprawiania czy uzupełniania, członkowie komisji stwierdzili, że odpowiada ona standardom transformacji ustrojowej, nawiązuje do tego, co z tej transformacji wynikało, i do tego, co włożono w ustawę z 1982 r. w brzmieniu nadanym jej po przełomie 1989 r. To bowiem, co było konieczne w systemie planowanej gospodarki socjalistycznej, czyli zasada jednolitej własności, wyodrębnianie funkcjonalne własności spółdzielczej, jest aktualnie absolutnie zbędne przy priorytecie prywatnej własności i jedynie pochodnym charakterze wszelkich innych form własności.

Senator zaakcentował, że Komisja Ustawodawcza stoi na stanowisku, iż spółdzielnia jest jedynie podmiotem zarządzającym wspólnotową własnością prywatną, ale majątek spółdzielni jest prywatną własnością jej członków. Dopóki trwa spółdzielnia, dopóty jest niejako zarząd przymusowy.

Senator sprawozdawca dodał też, że ustawa wprowadza pewne novum, które wywołało ogromny protest gremiów zarządzających spółdzielniami, zwłaszcza zarządów i rad dużych spółdzielni. Nowa ustawa przewiduje bowiem, że prezesi spółdzielni będą odpowiadać całym swoim majątkiem za spowodowanie strat. Przewiduje, że członkom spółdzielni będzie służyło prawo wglądu do umów zawieranych przez zarządy spółdzielni. Wprowadza obowiązek przygotowywania przez zarząd sprawozdań finansowych i wniosków pokontrolnych oraz udostępniania ich na zebraniu grup członkowskich spółdzielni. Wprowadza zasadę odpowiedzialności karnej członków zarządu za działania na szkodę spółdzielni. Jak stwierdził senator, teraz spółdzielnie nie będą już mogły firmom należącym do osób zasiadających we władzach spółdzielni ani firmom członków rodzin tych osób zlecać różnych prac, bo to było ewidentnie protekcyjno-korupcyjnym systemem prawa spółdzielczego. Ponadto każda spółdzielnia będzie musiała raz na trzy lata poddać się lustracji mającej na celu, między innymi, kontrolę gospodarności spółdzielni oraz sprawdzenie działalności jej organów. Związki rewizyjne i rada spółdzielni również będą miały możliwość lustrowania spółdzielni z własnej inicjatywy. W opinii senatora sprawozdawcy, te elementy są solą w oku aktualnych władz spółdzielni, które traktują je jako swoje własne folwarki, a nie zarząd prywatną własnością członków spółdzielni w ramach wspólnotowej formy tej własności.

Kończąc swe wystąpienie, senator P.Ł.J. Andrzejewski stwierdził, że oportunizm, z którym mamy do czynienia w tej chwili w Sejmie, zrywanie posiedzeń komisji, brak kworum, ciągłe gdybanie w Sejmie, żeby do końca kadencji ta ustawa nie została uchwalona - to wszystko sprawiło, że Komisja Ustawodawcza uznała, iż należy ustawę przyjąć bez poprawek, jako znaczący efekt tej kadencji, zmierzający w kierunku uzdrowienia spółdzielczości, zgodnie z transformacją ustrojową.

W imieniu komisji senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji. Senatorowie Genowefa Ferenc i Jerzy Pieniążek złożyli wniosek o odrzucenie ustawy w całości.

Wszystkie wnioski i zaproponowane poprawki rozpatrzyły dwie komisje senackie. Połączone komisje poparły wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Mniejszość połączonych komisji poparła wniosek o odrzucenie ustawy w całości.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności poddano pod głosowanie wniosek o odrzucenie ustawy (Izba 46 głosami, przy 24 za i 3 wstrzymujących się, odrzuciła ten wniosek). Następnie głosowano nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek. Senat 47 głosami, przy 22 przeciw i 4 wstrzymujących się, zaakceptował ten wniosek i podjął uchwałę o przyjęciu bez poprawek ustawy o spółdzielniach.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o rzemiośle

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 27 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia. W tym samym dniu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, marszałek Senatu skierowała ją do Komisji Gospodarki Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Wojciech Kruk. Jak podkreślił, rozpatrywany akt jest nowelizacją ustawy o rzemiośle jeszcze z roku 1989, czyli ustawy, która była tworzona w zupełnie innej rzeczywistości ekonomicznej, gospodarczej i politycznej. Istotną przyczyną nowelizacji stało się też nowe prawo działalności gospodarczej, które spowodowało, że wiele zapisów tej ustawy przestało przystawać do nowego prawa gospodarczego.

Omawiając kwestie merytoryczne związane z  ustawą, senator wskazał, że zmiany dotyczą kilku zakresów. Przede wszystkim zaliczają działalność rzemieślniczą do kategorii małej przedsiębiorczości w rozumieniu ustawy - Prawo działalności gospodarczej. W opinii senatora sprawozdawcy, mała i średnia przedsiębiorczość może i powinna być kołem napędowym polskiej gospodarki, szczególnie w okresie wzrostu bezrobocia. Właśnie te setki tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw powinny absorbować tę wielką liczbę bezrobotnych i poprzez rozwój rodzimej i rodzinnej przedsiębiorczości powodować rozwój naszego kraju. A ta rodzima przedsiębiorczość to w dużej mierze właśnie rzemiosło, zakwalifikowane do działalności gospodarczej.

W tej ustawie w sposób bardziej precyzyjny określa się rolę i zadania, jakie stoją przed samorządem rzemiosła, a także zasady jego organizacji. Jak stwierdził senator sprawozdawca, w naszym kraju od dłuższego czasu, czyli od początku przemian, środowiska gospodarcze odczuwają brak sensownych rozwiązań dotyczących samorządu gospodarczego i niedocenianie roli samorządu gospodarczego jako ważnego czynnika dialogu społecznego, jako partnera dyskusji o rozwoju gospodarczym naszego kraju.

W tej ustawie mówi się o wymaganiach, jakie ma spełniać rzemieślnik posiadający prawo szkolenia, oraz o wszystkich właśnie z tego prawa wynikających prawach i uprawnieniach. Mówi się także o zobowiązaniach izb rzemieślniczych, o stworzeniu z nich pewnej instytucji nadzoru procesu szkolnictwa zawodowego w tym zakresie, w jakim prowadzone ono jest w warsztatach rzemieślniczych. I co istotne, dostosowuje się zapisy ustawy do obowiązującego aktualnie prawa.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła ustawę i, nie wnosząc do niej żadnych zastrzeżeń merytorycznych, postanowiła zaproponować wprowadzenie poprawek o charakterze porządkującym.

Poprawki do ustawy zgłosili także senatorowie podczas dyskusji.

Przedstawione poprawki rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 8 spośród 15 zgłoszonych ogółem poprawek.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, a następnie Senat 72 głosami, przy 1 przeciw, podjął uchwałę:

Uchwała

Senat uchwalił poprawki do ustawy o terminach zapłaty w obrocie gospodarczym

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 27 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia. Tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Gospodarki Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Kazimierz Drożdż. Jak stwierdził, ustawa o terminach zapłaty w obrocie gospodarczym ma na celu przeciwdziałanie zjawisku zmuszania małych przedsiębiorców do długoterminowego kredytowania odbiorców ich towarów i usług. Ustawa nakazuje dłużnikowi zapłatę odsetek ustawowych od trzydziestego pierwszego dnia po spełnieniu świadczenia przez dostawcę towaru bądź świadczącego usługę.

Ponadto ustawa nowelizuje ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i o podatku dochodowym od osób prawnych. Nowelizacja tych ustaw powoduje, iż równowartość świadczenia, które nie zostanie uregulowane do trzydziestego dnia, staje się przychodem z działalności gospodarczej.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła rekomendować Senatowi przyjęcie projektu ustawy wraz z czterema poprawkami.

Pierwsza, o charakterze porządkowym, ma na celu wyraźne wskazanie, iż ustawę stosuje się także do dostawców towarów i usługodawców prowadzących działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych, hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa, rybactwa oraz świadczenia w gospodarstwach rolnych usług związanych z pobytem turystów, pod warunkiem że prowadzący tę działalność spełnia wymogi potrzebne do uzyskania statusu małego przedsiębiorcy.

Poprawka druga, również o charakterze porządkowym, powoduje odwołanie się do nowej ustawy - Prawo farmaceutyczne.

Poprawka trzecia powoduje, iż obowiązek zapłaty odsetek ustawowych za dostarczone towary bądź usługi powstaje od trzydziestego pierwszego dnia po spełnieniu świadczenia, ale dopiero po wystąpieniu z takim żądaniem przez wierzyciela, a nie z mocy ustawy.

Poprawka czwarta skreśla nowelizacje ustaw podatkowych, ponieważ przepisy w nich zawarte dotyczą świadczeń z udziałem nie tylko małego przedsiębiorcy oraz nadmiernie karzą dłużnika, nakazując uznanie świadczenia za przychód, a zabraniając uznania zapłaconych odsetek za koszty przychodu.

Przedstawione poprawki poddano pod głosowanie, a następnie 70 głosami, przy 1 wstrzymującym się, Izba powzięła uchwałę:

Uchwała

 

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o towarach paczkowanych

Ustawa o towarach paczkowanych została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 26 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia. Tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje stanowisko w tej sprawie.

Przedstawił je senator Wiesław Chrzanowski. Jak poinformował, komisja postanowiła rekomendować Izbie wprowadzenie do ustawy trzydziestu poprawek o charakterze czysto legislacyjnym, terminologicznym i językowym.

Senator sprawozdawca przypomniał, że ustawa określa zasady paczkowania produktów przeznaczonych do sprzedaży w opakowaniach i oznaczania opakowań znakiem "e" oraz zasady produkcji butelek miarowych i oznaczania ich znakiem "3", czyli epsilon. Szczególne regulacje dotyczą kontroli prawidłowości paczkowania i oznaczania tych butelek przez organy administracji miar, a w obrocie - jeszcze przez kilka innych inspekcji. Ratio legis, czyli celem tych przepisów, jest ochrona konsumenta.

Jak wskazał senator sprawozdawca, ustawa zawiera sześć załączników, w których między innymi ustalone są metody kontroli, tak zwana referencyjna i statystyczna, przestrzegania tych zasad. Zasady paczkowania, które w tej ustawie zostały wprowadzone, wynikają z regulacji Unii Europejskiej, dlatego ustawa była przedmiotem obrad Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej.

W związku z charakterem wszystkich poprawek senator sprawozdawca w imieniu komisji wystąpił z wnioskiem o poddanie ich pod łączne głosowanie, zgodnie z możliwościami, jakie w tym zakresie przewiduje Regulamin Senatu.

W dyskusji wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek zgłosił senator Bogdan Tomaszek.

Wszystkie wnioski rozpatrzyła komisja senacka podczas przerwy w obradach. Komisja poparła wniosek o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności poddano pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek (Izba 55 głosami, przy 9 za i 4 wstrzymujących się, odrzuciła ten wniosek), następnie przegłosowano poprawki, po czym Senat 70 głosami, przy 2 wstrzymujących się, podjął uchwałę:

Uchwała

 

Ustawa o zmianie ustawy - Prawo budowlane

- przyjęta bez poprawek

Ustawa ta została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 27 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia. Tego samego dnia marszałek Senatu skierowała ją do Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Adam Graczyński podkreślił, że nowelizacja ta wynika z konieczności dostosowania naszego ustawodawstwa do ustawodawstwa Unii Europejskiej, a konkretnie do dwóch dyrektyw Unii Europejskiej - jednej, z 1998 r., dotyczącej zbliżenia prawnych i administracyjnych przepisów państw członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych, i drugiej, z 1992 r., dotyczącej wdrożenia minimalnych wymagań bezpieczeństwa i ochrony zdrowia na tymczasowych lub ruchomych budowach.

Ustawa określa w szczególności systemy oceny zgodności oraz wymagania, jakie powinny spełniać notyfikowane jednostki uczestniczące w ocenie zgodności.

Senator sprawozdawca zaakcentował, że po uchwaleniu tej ustawy będzie możliwy swobodny przepływ materiałów budowlanych, które będą badane w poszczególnych państwach Unii Europejskiej i dopuszczane do obrotu. Jest tu wielka rola i wielka możliwość dla polskich jednostek, które będą miały charakter notyfikowany - polskie wyroby, posiadające określone certyfikaty, będą mogły swobodnie trafiać na rynek państw Unii Europejskiej. Obecna praktyka jest bowiem taka, że konieczne są bardzo kosztowne badania, które nasze przedsiębiorstwa muszą wykonywać w jednostkach państw Unii Europejskiej.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej po wnikliwej dyskusji postanowiła wnieść o przyjęcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane bez poprawek.

Senat 69 głosami, przy 1 przeciw, zaakceptował wniosek komisji i podjął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Ustawa o ochronie baz danych - przyjęta bez poprawek

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 27 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia br. Marszałek Senatu w tym samym dniu skierowała ją do Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje stanowisko w tej sprawie.

Senator Bogdan Tomaszek, sprawozdawca komisji, podkreślił, że celem uchwalonej ustawy jest ochrona baz danych, które nie są utworami w rozumieniu prawa autorskiego. Według definicji zawartej w ustawie określenie "baza danych" oznacza zbiór danych lub jakichkolwiek innych materiałów i elementów, zgromadzonych według określonej systematyki lub metody indywidualnie dostępnej, w jakikolwiek sposób, w tym środkami elektronicznymi, wymagający istotnego co do jakości lub ilości nakładu inwestycyjnego w celu sporządzenia, weryfikacji lub prezentacji jego zawartości.

Senator sprawozdawca wskazał, że obecnie żaden uporządkowany zbiór danych nienoszący znamion oryginalności nie znajdzie ochrony w istniejącym ustawodawstwie polskim. Stąd wynika potrzeba uchwalenia odpowiedniej ustawy chroniącej interesy producentów baz danych, którzy, by je przygotować, ponoszą często duże nakłady, zatrudniając odpowiednich specjalistów, najczęściej wysokiej klasy, i wyposażając ich w drogi sprzęt, najczęściej komputerowy.

Obok definicji bazy danych ustawa zawiera również definicję producenta bazy danych oraz sposobu korzystania z niej, to jest pobierania danych i wtórnego ich wykorzystania. W ustawie określono również, na czym polega wypożyczenie baz danych, jak długo trwa ich ochrona, a także kto podlega karze grzywny za naruszenie praw producenta bazy danych.

Senator zaznaczył, że omawiana ustawa, tworząc przepisy prawa dotyczące ochrony baz danych, równocześnie harmonizuje je w tym zakresie z prawem Unii Europejskiej. Mimo że wiele krajów europejskich implementowało dyrektywę Parlamentu Unii Europejskiej i Rady Europy 96/9 z 11 marca 1996 r., nadal brak w tych krajach orzecznictwa precyzującego przepisy tej dyrektywy. Rozpatrywany projekt ma więc w pewnym stopniu charakter pionierski i dlatego niektóre zawarte w nim pojęcia czy określenia nie są doprecyzowane, jak to określali w dyskusji posłowie. Dopiero stosowanie tej ustawy spowoduje powstanie odpowiedniego orzecznictwa uściślającego jej przepisy.

Senator sprawozdawca w imieniu komisji wniósł o  przyjęcie ustawy bez poprawek.

Senat w głosowaniu przychylił się do tego stanowiska i 74 głosami, przy 1 wstrzymującym się, powziął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o Powszechnym Funduszu Stypendialnym

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 27 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia i tego samego dnia marszałek Senatu skierowała ją do Komisji Nauki i Edukacji Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała sprawozdawanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Tomasz Michałowski. Senator podkreślił m.in., że przyjęty przez Sejm tekst ustawy w praktyce nie podlegał pracom legislacyjnym. Ustawa została uchwalona w brzmieniu niemal zupełnie zgodnym z przedłożonym projektem. W opinii senatora, jest to sytuacja dosyć precedensowa, ale jest to projekt, nad którym nie było żadnych prac legislacyjnych. To rzutowało bezpośrednio na ten projekt. Jak stwierdził senator sprawozdawca, komisja po wnikliwej analizie projektu ustawy doszła do wniosku, że jest on obarczony bardzo licznymi błędami legislacyjnymi.

Zdaniem senatora, do najważniejszych z nich zaliczyć należy to, iż ustawa z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych w art. 22 ust. 1 stanowi, że funduszem celowym jest fundusz ustawowo powołany przed dniem wejścia w życie tej ustawy, czyli przed 1 stycznia 1999 r. Ustawa, którą komisja opiniowała, de facto powołuje fundusz celowy, a więc jest w bezpośredniej sprzeczności z cytowanym przeze mnie artykułem ustawy o finansach publicznych.

Drugim bardzo istotnym elementem konfliktu ustawowego jest fakt, iż ustawa ta jest sprzeczna z ustawą z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Opiniowana ustawa w art. 2 ust. 1 pkt 1 wskazuje, że dochodami funduszu będą dochody Skarbu Państwa wskazane w art. 56 ust. 2 oraz art. 56a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Tymczasem ów art. 56 ust. 2 mówi, iż 5% akcji należących do Skarbu Państwa w każdej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji albo wpływu uzyskanego przez budżet państwa ze sprzedaży tych akcji przeznacza się na cele związane z zaspokojeniem roszczeń byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa. Art. 56a ust. 1 mówi, że tworzy się rezerwę na cele uwłaszczenia, obejmującą 7% akcji jednoosobowych spółek Skarbu Państwa powstałych w wyniku komercjalizacji mienia przedsiębiorstw państwowych, których organami założycielskimi są wojewodowie.

Obydwa wymienione przepisy wskazują więc pewne środki finansowe, ale też określają ich przeznaczenie. Rozpatrywana ustawa pomija fakt, iż w świetle przywołanych przepisów wskazane środki finansowe posiadają już określone ustawą przeznaczenie, a więc ich przeznaczenie na nowe cele wymagałoby zdecydowanie innych rozwiązań niż wprowadzanie zapisu tworzącego oczywistą sprzeczność pomiędzy ustawami.

Senator sprawozdawca podkreślił, że rozpatrywana ustawa budzi szereg innych wątpliwości. Na przykład preambuła ustawy odwołuje się do pojęcia "szkolnictwo średnie", które to pojęcie staje się nieaktualne w świetle zmian wprowadzanych ostatnio do ustawy o systemie oświaty. Ponadto w tym miejscu preambuła jest niezgodna z treścią art. 1 ust. 1, który przewiduje udzielanie pomocy uczniom szkół wszystkich stopni.

Art. 1 ust. 1 przewiduje udzielanie pomocy studentom z rodzin niezamożnych. Nie definiuje jednak tego pojęcia. Poza tym zgodnie z art. 1 ust. 1 pomoc będzie przysługiwała uczniom i studentom z rodzin pochodzących ze wsi i małych miast. Nie wiadomo, kto i na podstawie jakich kryteriów będzie decydował, czy dana miejscowość jest małym miastem. A  rozstrzygnięcie to decyduje o uprawnieniu do skorzystania z ustawy. Tego typu materia nie może być regulowana aktem wykonawczym. Jedynie ustawa może wprowadzić kryteria różnicujące uprawnienia do otrzymania jakiegoś świadczenia.

Ponadto opiniowana ustawa nie wskazuje wprost, jaki organ sprawuje nadzór nad funduszem. Ma to znaczenie merytoryczne, ale także ma znaczenie dla oceny wymienionego już art. 1 ust. 2 rozpatrywanej ustawy. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 7 ustawy o finansach publicznych szczegółowe zasady gospodarki finansowej państwowego funduszu celowego, w zakresie nieuregulowanym ustawą tworzącą fundusz, określa, w drodze rozporządzenia, minister nadzorujący państwowy fundusz celowy w porozumieniu z ministrem finansów.

Kończąc swe wystąpienie, senator sprawozdawca stwierdził, iż Komisja Nauki i Edukacji Narodowej bardzo wnikliwie rozpatrzyła ten projekt i uznała, że w tym kształcie projekt ten nie może uzyskać poparcia Komisji Nauki i Edukacji Narodowej. Dlatego komisja postanowiła wnieść o odrzucenie tej ustawy.

Podczas dyskusji senator Piotr Ł.J. Andrzejewski zgłosił propozycję wprowadzenia poprawki do ustawy.

Przedstawione wnioski rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła wniosek o odrzucenie ustawy w całości.

Senat w głosowaniu przychylił się do tego wniosku i 39 głosami, przy 28 przeciw i 7 wstrzymujących się, powziął uchwałę o odrzuceniu rozpatrywanej ustawy.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o bibliotekach

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 27 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia br. Tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Kultury i Środków Przekazu. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie, które przedstawił Izbie senator Tomasz Michałowski.

Senator sprawozdawca stwierdził, że celem uchwalonej przez Sejm ustawy jest, z jednej strony, dostosowanie przepisów ustawy nowelizowanej do nazewnictwa wynikającego z ustawy z 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej, z drugiej zaś - wprowadzenie zasady, w myśl której biblioteki publiczne nie mogą być łączone z innymi instytucjami oraz z bibliotekami szkolnymi i pedagogicznymi. Powyższy zapis w art. 1 w ust. 2 pkt 7 ma charakter fundamentalny dla tej ustawy. Dzięki niemu przede wszystkim biblioteki publiczne mają być chronione przed nieuzasadnionymi przekształceniami organizacyjnymi oraz generalną destrukcją ich sieci. Do destrukcji sieci bibliotek publicznych dochodzi głównie w wyniku łączenia tych bibliotek z bibliotekami szkolnymi, ośrodkami i domami kultury, co w większości wypadków nie znajduje merytorycznego, organizacyjnego ani ekonomicznego uzasadnienia.

Senator T. Michałowski przypomniał, że obecnie w Polsce działa osiem tysięcy dziewięćset piętnaście bibliotek i filii bibliotecznych, a ich liczba tylko w ciągu 2000 r. zmniejszyła się o sto sześćdziesiąt jeden placówek. Ma to negatywny wpływ na stan czytelnictwa, szczególnie na wsi, gdzie liczba likwidowanych bibliotek i punktów bibliotecznych jest największa.

Zdaniem sprawozdawcy Komisji Kultury i Środków Przekazu, wprowadzenie zmiany w ustawie z 27 czerwca 1997 r. powinno wywrzeć pozytywny wpływ na dalsze funkcjonowanie bibliotek publicznych i być skuteczną obroną ich tożsamości. Dotychczasowa praktyka wykazała bowiem, że biblioteka połączona z inną instytucją staje się jej mało zauważalnym działem, z bardzo ograniczoną możliwością aktywniejszego działania, pozostaje poza procesem tworzenia społeczeństwa informacyjnego. W związku z tym komisja uznała za zasadne przyjęcie zmiany ustawy i wniosła o jej przyjęcie bez poprawek.

W debacie nad ustawą sejmową senatorowie Lech Feszler i Witold Kowalski zgłosili wniosek legislacyjny dotyczący wprowadzenia poprawki do rozpatrywanej ustawy sejmowej.

Podczas przerwy w obradach postulowane wnioski rozpatrzyła Komisja Kultury i Środków Przekazu, która podtrzymała swoje dotychczasowe stanowisko.

Zgodnie z Regulaminem Senatu w pierwszej kolejności przeprowadzono głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek. Za wnioskiem opowiedziało się 49 senatorów, 21 było przeciw, a 5 osób wstrzymało się od głosu. Wobec wyników głosowaniu Senat podjął uchwałę w sprawie przyjęcia bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o bibliotekach.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o służbie zagranicznej

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 27 lipca br. Do Senatu przekazano ją 1 sierpnia br. i tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdanie komisji przedstawił senator Zbigniew Antoszewski, który poinformował, że komisja wnosi o przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek. Jednocześnie senator przypomniał, że w przesłanym przez wicepremiera Janusza Steinhoffa piśmie znalazła się konkluzja, iż "Rada Ministrów stanęła na stanowisku, że przyjęte w ustawie rozwiązania merytoryczne i legislacyjne nie zasługują na poparcie". Jednocześnie rząd nie protestował przeciwko prawie jednogłośnemu przyjęciu ustawy przez Sejm, a przecież miało to miejsce kilka tygodni temu. Jak stwierdził senator sprawozdawca, wywołało to spore zakłopotanie przy podejmowaniu decyzji przez członków Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Senatorowie zapoznali się ponadto z dwiema, sprzecznymi ze sobą opiniami ekspertów. Uczestniczący w posiedzeniach komisji posłowie Czesław Bielecki i Włodzimierz Cimoszewicz twierdzili, że obowiązkiem rządu było przygotowanie ustawy, a rząd z tego obowiązku się nie wywiązał, dlatego posłowie sami postanowili doprowadzić do uporządkowania spraw służby zagranicznej.

Jak stwierdził Z. Antoszewski, większość senatorów została przekonana, że regulacja ustawowa służby zagranicznej jest Polsce potrzebna. Nie budziło wątpliwości również to, że ustawa może mieć znaczące skutki budżetowe. Niektórzy członkowie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej Senatu, głosujący za przyjęciem ustawy bez poprawek, zrezygnowali z poprawek w obawie, że może to wydłużyć proces legislacyjny i przekreślić możliwość uchwalenia ustawy w bieżącej kadencji. Przeważyły opinie, że nawet nie do końca doskonała ustawa jest lepszym rozwiązaniem niż jej brak, że nieuchwalenie jej teraz może spowodować opóźnienie wprowadzenia regulacji o kolejny rok albo i dłużej, gdyż w nowej kadencji trzeba będzie wszystko przygotowywać od nowa.

W debacie nad ustawą sejmową wnioski o charakterze legislacyjnym złożyli senatorowie Piotr Ł.J. Andrzejewski, Z. Antoszewski, Adam Graczyński, Kazimierz Kleina, Krzysztof Majka, Wiesław Pietrzak i Zbigniew Zychowicz. Wniosek o odrzucenie ustawy o służbie zagranicznej złożyli senatorowie Anna Bogucka-Skowrońska, Janina Sagatowska, Mieczysław Janowski i Andrzej Krzak.

Podczas przerwy w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, która, jak poinformował sprawozdawca senator K. Majka, poparła wniosek o odrzucenie ustawy sejmowej. Senator poinformował ponadto, że senator K. Kleina wycofał swoje wnioski zgłoszone w debacie, następnie podtrzymane częściowo przez senatora P.Ł.J. Andrzejewskiego.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności przeprowadzono głosowanie nad wnioskiem o odrzucenie ustawy. Za wnioskiem opowiedziało się 58 senatorów, 9 było przeciw, a 8 osób wstrzymało się od głosu. Wobec wyników głosowania Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o służbie zagranicznej.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Konwencji Nr 178 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej inspekcji warunków pracy i życia marynarzy, przyjętej w Genewie dnia 22 października 1996 r.

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 26 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia br. i tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie, które przedstawiła senator Elżbieta Płonka.

Senator sprawozdawca poinformowała, że celem konwencji nr 178 jest ustanowienie systemu inspekcji warunków pracy i życia marynarzy dla realizacji skutecznego nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy w dziale gospodarki morskiej.

Art. 1 konwencji określa zakres jej regulacji oraz zawiera tak zwany słowniczek pojęciowy, definiując w nim takie pojęcia, jak: centralna władza koordynująca, inspektor, przepisy prawne, marynarze, warunki pracy i życia marynarzy.

Część druga konwencji określa organizację systemu inspekcji warunków pracy i życia marynarzy.

Część trzecia ustanawia zasadę, iż kary nakładane przez inspektorów za naruszanie przepisów prawnych i utrudnianie wypełniania ich obowiązków będą przewidziane w ustawodawstwie krajowym lub regulacjach prawnych.

Część czwarta reguluje problematykę corocznych raportów na temat działań inspekcyjnych, publikowanych w uzasadnionym czasie, po zakończeniu roku, którego dotyczą, nie później jednak niż w ciągu sześciu miesięcy.

W związku z tym, iż konwencja dotyczy spraw regulowanych w ustawie, jak również spraw, w wypadku których art. 66 ust. 1 konstytucji wymaga ustawy, jej ratyfikacja przez prezydenta Rzeczypospolitej wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 5 konstytucji.

Senator sprawozdawca poinformowała, że Komisja Rodziny i Polityki Społecznej, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm ustawy, wniosła o jej przyjęcie bez poprawek.

W głosowaniu Senat poparł stanowisko przedstawione przez komisję i 73 głosami podjął uchwałę w sprawie przyjęcia bez poprawek ustawy o ratyfikacji Konwencji Nr 178 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej inspekcji warunków pracy i życia marynarzy, przyjętej w Genewie dnia 22 października 1996 r.

 

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji konwencji nr 182 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej zakazu i natychmiastowych działań na rzecz eliminowania najgorszych form pracy dzieci, przyjętej w Genewie dnia 17 czerwca 1999 r.

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 26 lipca br. Do Senatu przekazano ją 1 sierpnia br. i tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdanie komisji przedstawiła senator Elżbieta Płonka. Jak stwierdziła senator sprawozdawca, celem konwencji nr 182 jest stworzenie regulacji prawnych, mających na celu zapewnienie zakazu i podejmowanie działań na rzecz eliminowania najgorszych form pracy dzieci.

Art. 2 konwencji stanowi, że dla jej celów pojęcie "dziecko" będzie miało zastosowanie do wszystkich osób poniżej osiemnastego roku życia.

Art. 3 definiuje wyrażenie "najgorsze formy pracy dzieci". Wyrażenie to obejmuje wszystkie formy niewolnictwa lub praktyk podobnych do niewolnictwa, takich jak: sprzedaż i handel dziećmi; niewolnictwo za długi i pańszczyzna lub praca przymusowa albo obowiązkowa, w tym przymusowe lub obowiązkowe rekrutowanie dzieci do udziału w konflikcie zbrojnym; korzystanie, angażowanie lub proponowanie udziału dziecka w prostytucji, produkcji pornografii lub przedstawień pornograficznych; korzystanie, angażowanie lub proponowanie dziecka do nielegalnych działalności, w szczególności do produkcji i handlu narkotyków, jak to określają stosowne traktaty międzynarodowe; praca, która ze względu na swój charakter lub okoliczności, w których jest prowadzona, może zagrażać zdrowiu, bezpieczeństwu lub moralności dzieci.

Art. 4-8 konwencji określają, jakie działania mają podjąć państwa, które ratyfikują tę umowę międzynarodową, dla realizacji zamierzonego celu.

W związku z tym, że konwencja dotyczy spraw regulowanych w ustawie, jak również spraw, w konstytucji określanych jako te, które wymagają ustawy, jej ratyfikacja przez prezydenta Rzeczypospolitej wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 5 konstytucji.

Senator E. Płonka poinformowała, że Komisja Rodziny i Polityki Społecznej, po rozpatrzeniu ustawy wyrażającej zgodę dla prezydenta Rzeczypospolitej, postanowiła zaproponować Izbie przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek.

W głosowaniu Senat jednomyślnie, 74 głosami, podjął uchwałę w sprawie przyjęcia bez poprawek ustawy o ratyfikacji konwencji nr 182 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej zakazu i natychmiastowych działań na rzecz eliminowania najgorszych form pracy dzieci, przyjętej w Genewie dnia 17 czerwca 1999 r.

Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment