Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


 

Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Lorenza, złożonym na 84. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89), przekazał Minister Środowiska:

Warszawa, dnia 12.07. 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek

W związku z otrzymanym przy piśmie znak: AG/043/298/01/IV z dnia 26.06.2001 r. oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Janusza Lorenza, dotyczącym zmniejszenia populacji bobrów na terenie powiatu giżyckiego uprzejmie informuję, że zwróciłem się o stanowisko do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego, w związku z czym załatwienie wniosków Rady Powiatu w Giżycku nastąpi niezwłocznie po uzyskaniu stosownej opinii.

Obecny statut prawny bobra w Polsce określa rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 6 stycznia 1995 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz.U. Nr 13, poz. 61).

System ochrony bobra spowodował, że liczba jego stanowisk z roku na rok wzrasta, co ma wpływ na środowisko przyrodnicze, również w odniesieniu do gospodarki człowieka. Bobry, przystosowując środowisko bytowania do swoich potrzeb, przekształcają je dość znacznie, co w aspekcie przyrodniczym daje różne korzyści, m.in. w zakresie regulacji stosunków wodnych i, co za tym ma miejsce, lokalnych zmian biocenotycznych. Środowiskotwórcze działanie bobrów ma istotny wpływ na zwiększenie bioróżnorodności i bogactwa flory i fauny terenów przez nie zasiedlanych.

Z drugiej jednak strony, manipulowanie przez bobry stosunkami wodnymi może pociągać za sobą także negatywne skutki, poprzez czynienie szkód w gospodarce człowieka. Dlatego też, stosownie do zapisu Art. 27c ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz.U. nr 114, poz. 492 z późn. zm.), wydawane są zezwolenia w sprawie szeregu odstępstw od zakazów dotyczących ochrony bobra, m.in. na odłów, przesiedlenie i rozbiórkę żeremi bobrowych. Przewiduję również konieczność wydawania zgód na odstrzał bobrów w przypadkach, gdy przesiedlanie nie rozwiązuje zaistniałego problemu.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że w związku z nowelizacją ustawy o ochronie przyrody zaistniała konieczność znowelizowania aktów wykonawczych, w tym rozporządzenia wcześniej wspomnianego. Przygotowany projekt rozporządzenia o ochronie gatunkowej zwierząt, będący w końcowym etapie uzgodnień międzyresortowych, przewiduje objęcie bobra ochroną częściową.

W związku z projektowaną zmianą statusu prawnego bobra i stosownie do zapisu Art. 27b ust. 2 pkt 7, Wojewoda będzie miał upoważnienie do wydawania zezwoleń na pozyskanie zwierząt tego gatunku, ustalając miejsca pozyskania, ilość oraz termin.

Wyrażam pogląd, że regulacja powyższa wpłynie na ograniczenie szkód, ale następować to będzie sukcesywnie, w kolejnych latach obowiązywania znowelizowanych zapisów.

Z poważaniem

Z up. MINISTRA

PODSEKRTARZ STANU

Janusz Radziejowski

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 88):

Warszawa, dnia 12.07. 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

w odpowiedzi na oświadczenie Senatora - Pana Jerzego Suchańskiego złożone podczas 83 posiedzenia Senatu RP w dniu 7 czerwca 2001 r. w sprawie p. Lucyny Todośko, której Fundacja "Polsko-Niemieckie" Pojednanie odmówiła przyznania pomocy finansowej pragnę wyjaśnić, że pomoc finansowa ze środków przekazanych przez rząd niemiecki w latach 1992-1993, była przyznawana zgodnie z par. 6 ustęp 1 Statutu Fundacji, tylko "szczególnie poszkodowanym ofiarom prześladowań nazistowskich".

Za osoby szczególnie represjonowane, zgodnie ze stanowiskiem Nr 20 Zarządu Fundacji "Polsko-Niemieckie Pojednanie" z dnia 13 lipca 1994 r., uznawano osoby deportowane do pracy przymusowej, tj.: "wywożone lub wysyłane przez okupanta poza rejon stałego zamieszkania". Wspomniane Stanowisko stwierdzało, że warunku deportacji nie spełniają jednak osoby zatrudnione w miejscu zamieszkania, które zostały skierowane do zakładów filialnych.

Stanowisko Nr 20 w sprawie wykładni terminu "deportacja" zostało znowelizowane Uchwałą nr 29 Zarządu "Polsko-Niemieckie Pojednanie" z dnia 18 sierpnia 1999 r. W punkcie II ustęp 1 zapisano również, że warunku deportacji nie spełniają: "Osoby zatrudnione w miejscu zamieszkania w instytucjach niemieckich i skierowane na czas określony do zakładów filialnych, jeśli powróciły do zakładu macierzystego".

Pragnę przypomnieć, że pani Lucyna Todośko przed skierowaniem do pracy w niemieckiej firmie "Hasag" w Lipsku, była zatrudniona w Skarżysku w firmie "Hasag". Po kilkumiesięcznej pracy w Lipsku, na własną prośbę wróciła do pracy w Skarżysku. Z uwagi na powyższe, zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, Komisja Weryfikacyjna i Odwoławcza Komisja Weryfikacyjna FPNP nie mogły uznać, że praca p. Todośko w Lipsku spełnia wymóg deportacji.

Pragnę poinformować, że Fundacja nie mogła przyjąć wyjaśnień wnioskodawczyni, dotyczących okoliczności powrotu i zamienieniu się z Anną Łyżwą, obecnie Kaczorowską, ponieważ ta zgodnie z dokumentami przesłanymi do Fundacji pracę w "Hasagu" w Lipsku podjąć miała w kwietniu 1942 r. Pragnę przypomnieć, iż zgodnie z wyjaśnieniem zainteresowanej zmiana miała nastąpić w listopadzie 1942 r.

Koleżanki p. Lucyny Todośko, p. Marianna Chmielewska, Janina Jaremko i Maria Pogorzelska otrzymały pomoc ze środków Fundacji, ponieważ po skierowaniu do pracy w "Hasagu" w Lipsku pracowały tam do zakończenia działań wojennych.

Jak wynika z informacji przekazanych przez Fundację "Polsko-Niemieckie Pojednanie", pod adresem p. Todośko nigdy nie został sformułowany zarzut dobrowolnego podjęcia pracy, a tym bardziej kolaboracji z Niemcami. Odmowa przyznania świadczenia oznaczała tylko, że nie zostały spełnione wszystkie wymogi ustalone przepisami Fundacji, które pozwoliłyby uznanie p. Todośko za osobę szczególnie represjonowaną.

Pragnę Panią poinformować, że Fundacja "Polsko-Niemieckie Pojednanie" zakończyła wypłaty pomocy ze środków przekazanych przez rząd niemiecki w latach 1992-1993. Z dniem 31 grudnia 2000 r. na mocy Uchwały Nr 11/2000 Rady Fundacji "Polsko-Niemieckie Pojednanie", zakończono również rozpatrywanie odwołań w sprawach odmowy przyznania pomocy. W związku z powyższym wszystkie wyjaśnienia i dokumenty nadesłane po 31 grudnia 2000 r. nie prowadzą do zmiany wcześniej podjętych decyzji.

Odmowa przyznania pomocy ze środków przekazanych Polsce w latach 1992-1993, nie oznacza braku możliwości ubiegania się o świadczenie z funduszu niemieckiej Fundacji "Pamięć, Odpowiedzialność i Przyszłość". Przyjęta w toku negocjacji ze stroną niemiecką nowa, znacznie korzystniejsza definicja deportacji, która została zapisana w przyjętej przez Bundestag Ustawie o powołaniu Fundacji "Pamięć, Odpowiedzialność i Przyszłość" pozwala na uznanie p. Todośko za osobę uprawnioną do otrzymania świadczenia.

Z informacji przekazanych przez Fundację "Polsko-Niemieckie Pojednanie" jednoznacznie wynika, że przedstawione przez p. Todośko dokumenty są wystarczające do uzyskania świadczenia w kategorii osób pracujących w przemyśle. Wysokość świadczenia dla tej grupy osób wynosi 4 tysiące marek niemieckich. Warunkiem otrzymania świadczenia jest jednak złożenie do końca bieżącego roku wniosku o jego przyznanie. Do chwili obecnej taki wniosek do Fundacji "Polsko-Niemieckie Pojednanie" nie wpłynął.

Z poważaniem

Aldona Kamela-Sowińska

* * *

Minister Rozwoju Regionalnego i Budownictwa, Prezes Rządowego Centrum Studiów Strategicznych przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 88):

 

Warszawa, dnia 13 lipca 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z pismem Pani Marszałek z dnia 12 czerwca br. znak AG/043/278/01/IV w sprawie oświadczenia senatora Jerzego Suchańskiego dotyczącego importu do Polski cementu z krajów byłego ZSRR, skierowanym do Prezesa Rady Ministrów, uprzejmie informuję, co następuje.

W 2000 r. import cementu do Polski wynosił 340 tys. ton, co stanowi 2,3% produkcji krajowej, w tym import z Rosji, Ukrainy i Białorusi 61 tys. ton, to jest 0,4% produkcji krajowej. Import cementu z tego kierunku w 4 miesiącach br. wyniósł ok. 15 tys. ton, a więc był na poziomie roku ubiegłego. Nie są to, jak na razie, ilości mające znaczący wpływ na funkcjonowanie rynku tego wyrobu w Polsce.

Do obrotu i stosowania w budownictwie może być wprowadzany wyłącznie cement spełniający wymagania określone w art. 10 ustawy - Prawo budowlane. Oznacza to, że wyrób ten powinien być zgodny z PN-B-19701:1997 "Cement powszechnego użytku", przy czym zgodność ta powinna być potwierdzona deklaracją lub certyfikatem zgodności oraz właściwym oznakowaniem (znak budowlany). W przypadku cementu procedura wystawiania deklaracji zgodności wymaga dodatkowo udziału strony trzeciej.

Podczas kontroli importowanego cementu, przeprowadzonej w 2000 r. przez służby nadzoru budowlanego, przedstawiane były przez importerów wyniki badań laboratoryjnych, które nie wykazywały istotnych rozbieżności z wymaganiami Polskiej Normy w zakresie własności technicznych cementu. Niemniej badania te o charakterze wyrywkowym nie są w pełni miarodajne co do oceny jakości całości importowanego do Polski cementu. Jednocześnie kontrole te wykazały, że importowany z kierunku wschodniego cement bardzo często narusza polskie przepisy w zakresie formalnym; brak lub niewłaściwa deklaracja zgodności, brak udziału strony trzeciej, brak oznakowania wyrobu. Mimo to, cementy te są stosowane przez odbiorców krajowych, którzy naruszając przepisy, narażają się, w przypadku kontroli nadzoru budowlanego, na sankcje finansowe przewidziane w art. 93 ustawy - Prawo budowlane w postaci mandatu w wysokości do 500 zł lub grzywny nakładanej przez kolegia ds. wykroczeń do 5000 zł oraz sankcje zawodowe wobec osób pełniących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, przewidziane w art. 96 ustawy - Prawo budowlane, do zakazu wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie wyłącznie.

Natomiast sankcje finansowe, o których mowa w oświadczeniu senatora Jerzego Suchańskiego, a wynikające z rozporządzenia ministra Finansów z dnia 11 lipca 2000 r. w sprawie sankcji ekonomicznych za wprowadzanie do obrotu wyrobów podlegających oznaczeniu znakiem bezpieczeństwa, a nie oznaczonych tym znakiem lub nie spełniających norm wymagań, a także za wykonywanie usług nie spełniających odpowiednich wymagań (Dz.U. Nr 55, poz. 661), nie dotyczą cementu. Sankcjami tymi są objęte bowiem wyłącznie wyroby wymienione w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1999 r. w sprawie wykazu wyrobów wyprodukowanych w Polsce, a także wyrobów importowanych do Polski po raz pierwszy, mogących stwarzać zagrożenie albo służących ochronie lub ratowaniu życia, zdrowia lub środowiska, podlegających obowiązkowi certyfikacji na znak bezpieczeństwa i oznaczania tym znakiem oraz wyrobów podlegających obowiązkowi wystawienia przez producenta deklaracji zgodności (Dz.U. Nr 5 z 2000 r., poz. 53). Cement nie jest wymieniony w tym wykazie.

W bieżącym roku, w związku z dalszymi sygnałami o imporcie cementu ze wschodu, który nie spełnia wymagań polskich przepisów budowlanych, kontynuowane są przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego i podległe mu służby nadzoru budowlanego, przy współudziale Inspekcji Handlowej, działania kontrolne u importerów cementu ze wschodu, jak i w firmach ten cement stosujących. Przewiduje się również w tym zakresie współpracę ze służbami celnymi, dla uzyskiwania aktualnej informacji o konkretnych dostawach cementu ze wschodu, co umożliwi skoncentrowanie działań kontrolnych na przejściach granicznych lub miejscach przeznaczenia dostaw.

W dalszej perspektywie czasowej problem kontroli importowanego ze wschodu cementu będzie mógł być rozwiązany poprzez wdrożenie przygotowywanej przez Międzyresortowy Zespół koncepcji kompleksowego nadzoru rynku wyrobów objętych dyrektywami "nowego podejścia", w tym również wyrobów budowlanych. Założenia systemu nadzoru rynku w tym zakresie zostały przyjęte na posiedzeniu Komitetu Integracji Europejskiej w dniu 13 czerwca br. Wdrożenie kompleksowego systemu nadzoru rynku, przewidziane na 2002 r., związane jest z istotnymi zmianami legislacyjnymi w obecnie obowiązujących przepisach, które powinny zapewnić między innymi również efektywny i skuteczny nadzór nad obrotem i stosowaniem cementu w Polsce.

Istotnym elementem, który również już w przyszłym roku powinien wpłynąć na zdyscyplinowanie przestrzegania przez dostawców i odbiorców importowanego cementu przepisów o dopuszczaniu do obrotu i stosowania, będzie pełne przetransportowanie do zbioru Polskich Norm pierwszej zharmonizowanej normy europejskiej wyrobu EN-19701:2000 "Cement powszechnego użytku". W wyniku wprowadzenia tej normy do polskiego systemu prawnego, dla cementu, zgodnie z przepisami budowlanymi, będzie wymagane uzyskanie certyfikatu zgodności w akredytowanej w PCA jednostce certyfikującej. Będzie więc wymagany dokument atestacyjny o wyższym, niż deklaracja zgodności producenta, stopniu wiarygodności, wskazujący, że cement, którego ten dokument dotyczy, jest faktycznie zgodny z Polską Normą. Certyfikat zgodności cementu z Polską Normą stanowić będzie w tym przypadku jednoznaczny punkt odniesienia dla oceny spełnienia wymagań przez organy kontrolne.

Informując o powyższym, pragnę zapewnić, że zarówno służby nadzoru budowlanego, odpowiedzialne za nadzór i kontrolę nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego w zakresie wprowadzania do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych, jak i organy państwowe, odpowiedzialne za nadzór rynku, dołożą wszelkich starań, aby w polskim budownictwie był stosowany wyłącznie cement spełniający wymagania przepisów budowlanych.

Z wyrazami szacunku

Jerzy Kropiwnicki

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 85. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90), przekazał Prezes Krajowego Urzędu Pracy:

 

Warszawa, dnia 13 lipca 2001 roku

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na pismo Pani Marszałek znak: AG/043/323/01/IV z dnia 10 lipca 2001 roku w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Zbigniewa Gołąbka na 85 posiedzeniu Senatu RP w dniu 5 lipca 2001 roku przedstawiam, co następuje:

Wysokość przekazywanych przez Krajowy Urząd Pracy kwot zależy od dotacji budżetowych i rytmiczności oraz wysokości spływu składek od pracodawców. Wpływa to m.in. na zmienną wysokość przekazywanych środków, a także powodować może zachwianie płynności finansowej Funduszu i tym samym trudności w realizacji wszystkich zadań określonych dla urzędów pracy w ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, w tym również o charakterze obligatoryjnym.

Dla informacji podaję, że w miesiącu czerwcu br. do urzędów pracy w Białobrzegach, Przysusze i Radomiu wszystkie środki na zadania obligatoryjne (zasiłki dla bezrobotnych, zasiłki i świadczenia przedemerytalne) przekazane zostały do 20 czerwca 2001 roku.

Środki jakimi dysponuje Fundusz w pierwszej kolejności kierowane są na wypłatę zasiłków dla bezrobotnych i pozostałych obligatoryjnych świadczeń. Według sprawozdania MPiPS-02 z wykonania Funduszu Pracy za 6 miesięcy 2001 roku powiatowe urzędy pracy przeznaczyły na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu następujące kwoty:

PUP Białobrzegi 282.000 zł, tj. 46,5% limitu środków na 2001 rok,

PUP Przysucha 659.100 zł, tj. 48,7% limitu środków na 2001 rok,

PUP Radom 5.497.500 zł, tj. 56,8% limitu środków na 2001 rok, a

na refundację wynagrodzeń młodocianych następujące kwoty:

PUP Białobrzegi 316.500 zł,

PUP Przysucha 113.900 zł,

PUP Radom 923.000 zł.

Krajowy Urząd Pracy czyni starania w celu pozyskania środków na Fundusz Pracy, by można było jak najszybciej spłacić zaległe zobowiązania wobec pracodawców.

Z poważaniem

GRAŻYNA ZIELIŃSKA

 

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Jana Chojnowskiego, złożonym na 77. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 82), przekazał Minister Sprawiedliwości, Prokurator Generalny:

 

Warszawa, dnia 16 lipca 2001 r.

Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Wielce Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do oświadczenia Pana Senatora Jana Chojnowskiego złożonego podczas 77 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 15 marca 2001 roku, a dotyczącego okoliczności i długotrwałości procesu uchwalania ustawy o grach losowych uprzejmie informuję, iż wyżej wymienione oświadczenie stanowiło podstawę zlecenia Prokuratorowi Okręgowemu w Warszawie przeprowadzenia postępowania sprawdzającego w trybie art. 307 kodeksu postępowania karnego.

W jego toku ustalono, iż okoliczności przytaczane przez Pana Senatora Jana Chojnowskiego, a dotyczące rzekomego blokowania uchwalenia ustawy o grach losowych - podane po raz pierwszy w raporcie Banku Światowego z 1999 roku na temat korupcji w Polsce - były już przedmiotem postępowania sprawdzającego Prokuratora Rejonowego Warszawa Śródmieście nr 3 Ds. 210/00/III. Zakończyło się ono postanowieniem z dnia 1 sierpnia 2000 roku o odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego.

W trakcie aktualnie przeprowadzonych czynności sprawdzających Prokurator Okręgowy w Warszawie zważył, iż informacje zawarte w oświadczeniu Pana Senatora Jana Chojnowskiego nie wnoszą żadnych nowych okoliczności, ani nie informują o materiałach, które były nieznane Prokuratorowi Rejonowemu dla Warszawy Śródmieścia w momencie podejmowania wyżej wskazanej decyzji kończącej postępowanie 3 Ds. 210/00/III.

Wobec powyższego, w obecnie prowadzonym postępowaniu Prokurator Okręgowy w Warszawie w dniu 12 kwietnia 2001 roku pod sygnaturą V Ds. 81/2001 postanowił odmówić wszczęcia postępowania przygotowawczego na zasadzie art. 17 § 1 pkt 7 kodeksu postępowania karnego, ponieważ w tej samej sprawie było już prowadzone postępowanie, które prawomocnie zakończono.

Przedstawiając powyższe informacje mam nadzieję, iż stanowią one wyczerpującą odpowiedź na wątpliwości przedstawione przez Pana Senatora Jana Chojnowskiego.

Łączę wyrazy szacunku

Stanisław Iwanicki

* * *

Minister Edukacji Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Kozłowskiego, złożone na 84. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89):

 

Warszawa, 2001 -07-17

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Krzysztofa Kozłowskiego podczas 84 posiedzenia Senatu RP w dniu 22 czerwca 2001 r. w sprawie modernizacji stadionu piłkarskiego TS "Wisła" Kraków - uprzejmie informuję. W 1999 roku został złożony przez Sportową Spółkę Akcyjną "Wisła Kraków" wniosek o dofinansowanie modernizacji stadionu w wysokości 34.000 tys. zł., określający zakres rzeczowy przedsięwzięcia, koszt realizacji w wysokości 53.994,5 tys. zł. oraz termin zakończenia inwestycji (do 30 listopada 2001 r.). Prezes Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki po zasięgnięciu opinii Rady Programowej ds. Inwestycji (dnia 27 września 1999 r.) wydał Postanowienie w sprawie dofinansowania modernizacji stadionu w wysokości 34.000 tys. zł. z tego w 1999 r. - 1.500 zł., w roku 2000 - 14.000 tys. zł., oraz w roku 2001 - 18.500 tys. zł. z jednoczesnym wyznaczeniem trzy miesięcznego terminu zawarcia umowy z wnioskodawcą o dofinansowanie przedsięwzięcia (tj. do dnia 27 grudnia 1999 r.).

Prezes Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki uwzględniając opinię Komitetu Finansowego BIG Banku Gdańskiego S.A., Postanowienia Rady Programowej ds. Inwestycji uwarunkował podpisanie umowy przedłożeniem przez inwestora kompletnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej i pozwolenia na budowę. W wyznaczonym przez Prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki terminie powyższej umowy nie zawarto. Nie zawarto jej również w terminie dwukrotnie przesuwanym przez Urząd, gdyż wnioskodawca zwlekał z uzupełnieniem brakującej dokumentacji. Tymczasem Sportowa Spółka Akcyjna "Wisła Kraków" poinformowała Urząd o otrzymaniu w dniu 28 lutego 2000 r. pozwolenia na budowę w zmienionej wersji projektu modernizacji stadionu, jednocześnie zgłosiła gotowość do zawarcia umowy i prosiła ponownie Urząd o wyznaczenie nowego terminu jej podpisania. Przedstawiając nowy zakres rzeczowy przedsięwzięcia o wartości ogółem 79.900 tys. zł. (wg wniosku 53.900 tys. zł.) inwestor zaproponował realizację zadania w kolejnych dwóch etapach. Ponadto Sportowa Spółka Akcyjna "Wisła Kraków" proponowała odmienny od postanowienia Rady Programowej ds. Inwestycji sposób wykorzystania środków Urzędu.

Wobec przedstawionych przez inwestora bardzo poważnych zmian odnośnie zgłoszonego zadania tj.:

W zaistniałej sytuacji Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki nie mógł wyrazić zgody na wyznaczenie nowego terminu zawarcia umowy, w tym przypadku, umowy zdecydowanie odbiegającej od ustaleń Rady Programowej ds. Inwestycji.

W związku z powyższym Postanowienie Prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki z dnia 27 września 1999 roku utraciło moc prawną i nie mogła być podpisana umowa o dofinansowanie modernizacji stadionu. W zaistniałej sytuacji Urząd zaproponował Sportowej Spółce Akcyjnej "Wisła Krajów" powtórne zgłoszenie swoich potrzeb z uwzględnieniem proponowanych zmian. Tymczasem środki zaplanowane na dofinansowanie modernizacji niniejszego stadionu z uwagi na duże potrzeby innych dyscyplin sportowych zostały w roku 2000 rozdysponowane. Ponadto w latach 1996-1998 została przeprowadzona modernizacja stadionu "Wisły" z dofinansowaniem ze strony Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki w wysokości 3.200 tys. zł.

Urząd Kultury Fizycznej i Sportu podjął w roku 2000 działania związane z opracowaniem strategii dofinansowania rozwoju bazy sportowej dla inwestycji strategicznych dla sportu polskiego, z uwzględnieniem potrzeb w zakresie remontów, modernizacji i budowy obiektów. Obejmuje ona ponad 70 Polskich Związków i Organizacji Sportowych o zasięgu ogólnokrajowym. W programie rozwoju bazy sportowej Polskiego Związku Piłki Nożnej zaproponowano dofinansowanie modernizacji czterech stadionów piłkarskich, w tym Wisły Kraków, kontynuację modernizacji dwóch stadionów i budowę nowego, a następnie dofinansowanie monitoringu widowni na 8 stadionach.

Aktualnie Urząd Kultury Fizycznej i Sportu dofinansuje modernizację dwóch stadionów piłkarskich tj. Stadionu Śląskiego oraz Widzew Łódź. Oba stadiony po zakończeniu modernizacji, wg zapewnień wnioskodawców, będą spełniały warunki stawiane przez FIFA i UEFA, a w związku z tym będą mogły być prowadzone rozgrywki zarówno ligowe jak i międzynarodowe.

Po zakończeniu modernizacji powyższych dwóch stadionów dofinansowywanych przez Urząd Kultury Fizycznej i Sportu, Prezes podejmie decyzję, które ze zgłoszonych przez Polski Związek Piłki Nożnej stadionów w pierwszej kolejności będą dofinansowane.

Jednocześnie informuję, iż roczna kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie wszystkich inwestycji o charakterze strategicznym dla sportu może wynieść około 110.000 tys. zł., a przy aktualnie zgłoszonych potrzebach Polskich Związków Sportowych powinna być szczególnie racjonalnie rozdysponowana.

Z poszanowaniem

w/z MINISTRA

Podsekretarz Stanu

Mieczysław Nowicki

* * *

Minister Spaw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 80. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 85):

 

Warszawa, dnia 17 lipca 2001 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadając na oświadczenie Senatora RP Pana Zbigniewa Gołąbka, złożone podczas 80. posiedzenia Senatu, w sprawie przejęcia przez miasto Radom byłej siedziby Urzędu Wojewódzkiego, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów oraz w porozumieniu z Ministrem Skarbu Państwa, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Zarząd Starostwa Powiatowego w Radomiu, pismem z dnia 24 maja 2000 r. zwrócił się do Wojewody Mazowieckiego z prośbą o wydanie decyzji potwierdzającej nabycie z mocy prawa, nieodpłatnie, z dniem 1 stycznia 1999 r. przez powiat radomski własności Skarbu Państwa, składającej się z części nieruchomości zabudowanej, położonej w Radomiu przy ul. Żeromskiego 53. W piśmie tym powołano się na art. 60 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz .872 z późn. zm.) i uzasadniono, że w budynku tym w dniu 1 stycznia 1999 r. znajdowały się dwie jednostki organizacyjne, tj. Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej oraz Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.

Wojewoda Mazowiecki, decyzją z dnia 19 czerwca 2000 r., znak: GGN-R-7223/55/00/WM, odmówił stwierdzenia nabycia z mocy prawa, nieodpłatnie z dniem 1 stycznia 1999 r. przez powiat radomski własności części nieruchomości zabudowanej, o powierzchni 1,5822 ha oraz własności lokali o łącznej powierzchni 424,08 m2 w budynku położonym w Radomiu przy ul. Żeromskiego 53. W uzasadnieniu swojej decyzji Wojewoda podniósł, że przyjęcie mienia w trybie art. 60 wyżej wymienionej ustawy może nastąpić tylko w przypadku przejęcia całości lub części instytucji lub państwowych jednostek organizacyjnych.

Od decyzji Wojewody Mazowieckiego odwołał się Starosta Powiatu Radomskiego.

Przedmiotowa nieruchomość, na mocy decyzji Wojewody Radomskiego z dnia 22 czerwca 1995 roku, znak: G.II.8224-K-108/95, jest we współwłasności Gminy Miasta Radom w 1350/9048 części i Skarbu Państwa w pozostałej części, tj. 7698/9048. Istniejący stan potwierdza odpis z księgi wieczystej KW 50938. Decyzją Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji nr 192/IV/98 z dnia 20 czerwca 1998 r. ustanowiony został na przedmiotowej nieruchomości trwały zarząd na rzecz Urzędu Wojewódzkiego w Radomiu.

Decyzją nr 8/6/99 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zmieniono nazwę urzędu Wojewódzkiego w Radomiu na Mazowiecki Urząd Wojewódzki.

Według informacji przekazanych przez Ministra Skarbu Państwa, z wniosku Skarbu Państwa, przed Sądem Rejonowym w Radomiu toczy się, przy uczestnictwie gminy Radom, sprawa o zniesienie współwłasności. Wniosek dotyczy podziału rzeczy wspólnej, polegającego na objęciu przez gminę Radom części nieruchomości o powierzchni 2 867 m2 i budynku oraz objęciu przez Skarb Państwa pozostałej nieruchomości o powierzchni 12 955 m2 oraz wyrównanie wartości udziałów Skarbu Państwa poprzez dopłatę pieniężną.

Starostwo Powiatowe w Radomiu, pismem z dnia 12 lipca 1999 r., zwróciło się do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z prośbą o wygaszenie prawa zarządu na części zajmowanej przez powiat. W odpowiedzi, Ministerstwo SWiA, pismem z dnia 15 października 1999 r., potwierdziło zainteresowanie przedmiotową nieruchomością oraz potwierdziło możliwość oddania przez trwałego zarządcę nieruchomości w najem, dzierżawę lub użyczenie.

Zgodnie z art. 60 wyżej wymienionej ustawy, mienie Skarbu Państwa, będące we władaniu instytucji i państwowych jednostek organizacyjnych przejmowanych z dniem 1 stycznia 1999 r. przez jednostki samorządu terytorialnego, staje się z mocy prawa mieniem właściwych jednostek samorządowych. Według stanowiska Ministra Skarbu Państwa, powiat radomski nie przejął części instytucji, a tylko część zadań Wojewódzkiego Ośrodka Dokumentacji Kartograficznej oraz część zadań dawnego Wojewódzkiego Zespołu Pomocy Rodzinie, nie można zatem uznać, aby powyższe przejęcie jednostki wypełniło przesłanki tego przepisu.

Ustosunkowując się do argumentów odwołania i możliwości zastosowania art. 61 tej ustawy trzeba podkreślić, że zgodnie z art. 43 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543), trwały zarząd jest prawną formą władania nieruchomością. Gdyby zatem chcieć przekazać część nieruchomości Skarbu Państwa, należałoby podzielić całą nieruchomość, aby przedmiot wniosku Starosty Powiatu Radomskiego stanowił odrębną część nieruchomości i wygasi trwały zarząd. Ponadto trzeba zwrócić uwagę na fakt, że przy toczącym się procesie o zniesienie współwłasności, która jest określona w częściach ułamkowych bez fizycznego podziału, dysponowanie mieniem Skarbu Państwa jest niemożliwe. Tak więc - stosownie do wyjaśnień Ministra Skarbu Państwa - Starostwo Powiatowe w Radomiu nie może otrzymać przedmiotowego mienia, ani w trybie art. 60, ani 61 wspomnianej ustawy.

Minister Skarbu Państwa, decyzją z dnia 31 stycznia 2001 r. DEiGMSP/519/EI/01, uchylił decyzję Wojewody Mazowieckiego uzasadniając, że organ II instancji - na podstawie materiału zebranego w sprawie - nie może rozstrzygnąć jakiej jednostce samorządu terytorialnego jest potrzebna przedmiotowa nieruchomość i podniósł, że przedmiotowe mienie może być przekazane w trybie art. 64 wyżej wymienionej ustawy.

Jedną z podstawowych przesłanek nabycia własności mienia Skarbu Państwa przez jednostkę samorządu terytorialnego na podstawie cyt. art. 60 ust. 1 jest pozostawanie przedmiotowego mienia we władaniu jednostki przejmowanej przez samorząd terytorialny. Z materiału zebranego w sprawie wynika, że przedmiotowa nieruchomość pozostawała w nieformalnym posiadaniu Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej oraz Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

Ponadto należy podkreślić, że zgodnie z cyt. art. 60 ww. ustawy, przejęcie przez samorząd mienia następuje w przypadku przejęcia całości instytucji lub państwowych jednostek organizacyjnych.

Według stanowiska Ministra Skarbu Państwa, w przedmiotowej sprawie taka sytuacja nie występuje, ponieważ Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej powstał w wyniku przejęcia zadań przez powiat radomski od urzędu wojewódzkiego, natomiast Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie przejęło niektóre zadania Wojewódzkiego Zespołu Pomocy Społecznej, który, jako samodzielna instytucja, przestał istnieć po 1 stycznia 1999 r.

Powołując się na informacje uzyskane od Wojewody Mazowieckiego, wyjaśniam, że w dniu 4 kwietnia br. kierownik Delegatury - Placówki Zamiejscowej w Radomiu Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie przedstawił Prezydentowi Miasta Radomia propozycję przekazania wydzielonej części budynku przy ul. Żeromskiego 53, obejmującej najbardziej reprezentacyjne pomieszczenia biurowe w części zabytkowej budynku oraz salę koncertową.

Propozycja ta zaspokaja potrzeby zarówno administracji rządowej, jak i samorządowej, umożliwiając zgodne funkcjonowanie służb Wojewody Mazowieckiego oraz Prezydenta Miasta Radomia.

Proponowane rozwiązanie pozwala na znaczne zwiększenie dotychczasowego udziału miasta Radomia we współwłasności przy ul. Żeromskiego 53, co powinno spełnić oczekiwania władz miasta Radomia w tym zakresie.

Prezydent Miasta Radomia, w piśmie z dnia 18 maja br., znak: ZN.II.7220/K/1/99/2000 AM, stwierdził, że Zarząd Miasta Radomia zaakceptował przedstawioną wyżej propozycję, co pozwoli na definitywne zakończenie sprawy i spowoduje wygaszenie postępowań sądowych.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Wojewodę Mazowieckiego, pozostała powierzchnia budynku przy ul. Żeromskiego 53 zostanie wykorzystana w celu skoncentrowania siedzib administracji specjalnej, która do tej pory była rozproszona w wielu miejscach miasta Radomia i korzystała z zasobów prywatnych.

Zwrócenia uwagi wymaga fakt, że przedłużająca się procedura przygotowawcza do przekazania na rzecz miasta Radomia części nieruchomości przy ul. Żeromskiego 53 nie była wynikiem opieszałości, czy niechęci ze strony Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego. W przedmiotowej sprawie Wojewoda Mazowiecki dołożył niezbędnej staranności w celu zabezpieczenia funkcjonowania służb administracji samorządowej. Należy jednocześnie zauważyć, iż obowiązkiem Wojewody Mazowieckiego jest również zapewnienie właściwych warunków pracy służb administracji zespolonej państwa na terenie województwa mazowieckiego.

Reasumując - według informacji Wojewody Mazowieckiego - sprawa przekazania na rzecz miasta Radomia wydzielonej części budynku po byłym Urzędzie Wojewódzkim w Radomiu przy ul. Żeromskiego 53 zostanie w najbliższym czasie uregulowana. Po racjonalnej ocenie sytuacji prawnej i faktycznej, będzie podjęta stosowna decyzja w sprawie przekazania miastu Radom przedmiotowej części nieruchomości przy ul. Żeromskiego 53.

Z poważaniem

Marek Biernacki

* * *

Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 84. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89):

 

Warszawa, 2001-07-19

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 26 czerwca 2001 r. Nr AG/043/305/01/IV oświadczeniem złożonym przez senatora Jerzego Suchańskiego dotyczącym rozważenia możliwości "odstąpienia przez urzędy skarbowe od wszczynania postępowania podatkowego w przypadkach, w których koszty obsługi przed wydaniem wymagalnej decyzji byłyby większe, niż dodatkowo osiągnięty podatek", uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Kwestie związane z postępowaniem podatkowym uregulowane zostały w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w Dziale IV "Postępowanie podatkowe".

Podstawą postępowania podatkowego jest postępowanie dowodowe. W postępowaniu tym organ podatkowy podejmuje szereg działań zmierzających do jak najdokładniejszego ustalenia stanu faktycznego sprawy, realizując zasadniczy cel postępowania podatkowego, którym jest wydanie prawidłowego pod względem prawnym rozstrzygnięcia, w oparciu o wyczerpująco ustalone okoliczności faktyczne. Prawidłową decyzję można podjąć bowiem tylko wówczas, gdy organ podatkowy dysponuje całokształtem materiału dowodowego pozwalającym mu na dokładne wyjaśnienie stanu faktycznego sprawy.

Do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i zgromadzenia materiału dowodowego zobowiązują organy podatkowe zasady postępowania podatkowego wyrażone w art. 122 i 187 § 1 Ordynacji podatkowej tj. zasada dochodzenia prawdy obiektywnej i zupełności postępowania dowodowego. Organ podatkowy, bez dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego (z pominięciem zasady prawdy obiektywnej) nie jest w stanie wiążąco rozstrzygnąć, czy w konkretnej sprawie działania podatnika faktycznie poruszały przepisy prawa podatkowego, powodując powstanie zaległości podatkowych, a w związku z tym czy zachodzi konieczność wydania decyzji wymiarowej. Przed wszczęciem postępowania organ podatkowy dysponuje tylko materiałem zebranym w ramach czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej, lecz jest to materiał wstępny, który może jedynie stanowić podstawę do wszczęcia postępowania podatkowego. Natomiast, aby wydać decyzję wymiarową rozstrzygającą sprawę co do istoty, organ podatkowy musi formalnie wszcząć postępowanie podatkowe, a następnie przeprowadzić postępowanie dowodowe.

Realizacja koncepcji senatora Pana Jerzego Suchańskiego "odstępowania od wszczynania postępowania podatkowego w przypadku, gdy przewidywane przez organ podatkowy koszty obsługi przed wydaniem wymagalnej decyzji byłyby większe, niż dodatkowo osiągnięty podatek" wymagałaby od organów podatkowych prowadzenia pozaproceduralnego "postępowania dowodowego". Takie nieformalne czynności prowadzone jednostronnie przez organ podatkowy, bez udziału strony, uchybiałyby wyrażonej w art. 123 Ordynacji podatkowej zasadzie zapewnienia stronie czynnego udziału w postępowaniu i naruszałyby zasadę prawdy obiektywnej.

Organ podatkowy wszczynając postępowanie podatkowe powinien mieć także na uwadze koszty postępowania. Jakkolwiek w myśl zasady wyrażonej w art. 264 ustawy - Ordynacja podatkowa, koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi Skarb Państwa, to jednak zgodnie z art. 267 § 1 tej ustawy występują sytuacje, w których postępowania będą obciążać stronę np. gdy koszty te zostały poniesione w jej interesie lub na jej żądanie, a nie wynikają z ustawowego obowiązku organów prowadzących postępowanie.

Niemniej jednak wysokość kosztów postępowania podatkowego może być wiążąco oszacowana dopiero po zakończeniu postępowania podatkowego, a nie przed jego wszczęciem. Wysokość kosztów postępowania podatkowego jest zwykle wprost proporcjonalna do stopnia skomplikowania sprawy. Wdrożenie koncepcji Pana senatora stanowiłoby zachętę do unikania wszczynania postępowania w sprawach pozornie skomplikowanych. Tymczasem właśnie rzetelnie przeprowadzone postępowanie dowodowe w takiej sprawie, przyczynia się do ujawnienia wielu nieprawidłowości w działaniach innych podatników.

Reasumując, koncepcja apriorycznego "rozstrzygania" sprawy przez organ podatkowy, w postaci odstąpienia od wszczęcia postępowania podatkowego, nie jest do pogodzenia z zasadami ogólnymi postępowania podatkowego.

Wiążące określenie szacunkowych kosztów postępowania i kwoty wymierzonego zobowiązania, nie jest możliwe przed wszczęciem postępowania. Podejmowanie rozstrzygnięć o nadaniu sprawie formalnego biegu w oparciu o domniemane koszty i spodziewane efekty finansowe postępowania zawsze budziłoby poważne wątpliwości. Kierowanie się takimi niejasnymi kryteriami miałoby również efekt korupcjogenny.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

SEKRETARZ STANU

Jan Rudowski

 

* * *

Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Sławińskiego, złożonym na 85. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90):

 

Warszawa, 2001.07.19

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przesłanym przy piśmie Pani Marszałek z dnia 10 lipca br. AG/043/317/01/IV tekstem oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Ryszarda Sławińskiego podczas 85 posiedzenia Senatu RP w dniu 5 lipca 2001 r. w sprawie powstrzymania likwidacji Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, uprzejmie wyjaśniam:

Rządowy projekt ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, skierowany do Sejmu RP, nie przewiduje likwidacji Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Zaproponowane w art. 58 projektu ustawy zmiany do ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, mają na celu głębszą, od dotychczas obowiązującej, decentralizację Funduszu poprzez zwiększenie ilości zadań wykonywanych przez samorządy przy jednoczesnym zwiększeniu od 45% do 55% przychodów Funduszu z przeznaczeniem na finansowanie tych zadań.

Uproszczeniu ulega algorytm, na podstawie którego obliczane są środki dla jednostek samorządu terytorialnego, a radom powiatu nadane zostaje uprawnienie do podziału środków na zadania - zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także planem finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Przyjęte w rządowym projekcie rozwiązania utrzymują dotychczasowy system poboru wpłat na ten Fundusz przez co zabezpieczone są warunki finansowe dla realizacji szeroko rozumianej rehabilitacji o charakterze ponadpowiatowym (ogólnopolski i regionalnym) oraz zabezpieczone jest finansowe wsparcie pracodawców, w szczególności prowadzących zakłady pracy chronionej.

Projekt ustawy, poszerzając uprawnienia samorządów, jednocześnie zachowuje możliwość realizacji przez Fundusz tych zadań, których zrealizować nie mogłyby samorządy z uwagi m.in. na ponadpowiatowy charakter i zasięg zadań.

Projekt ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego spełnia oczekiwania samorządów, albowiem następuje zwiększenie środków na zadania wykonywane przez samorządy przy jednoczesnym wyposażeniu ich w uprawnienia decyzyjne dotyczące podziału środków.

Z poważaniem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Elżbieta Hibner


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment