Spis oświadczeń, oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Lecha Feszlera, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 78), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 06 lutego 2001 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na pismo Pani Marszałek Nr AG/043/18/01/IV z dnia 17 stycznia 2001 r. dotyczące oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Lecha Feszlera na 73 posiedzeniu Senatu w sprawie wprowadzenia norm ilościowych na paliwo przywożone na polski obszar celny, uprzejmie wyjaśniam co następuje.

W dniu 15 czerwca 2000 r. weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 listopada 1997 r. w sprawie ustanowienia norm ilościowych lub wartościowych towarów, których przywóz z zagranicy jest wolny od cła oraz ograniczenia uprawnień do korzystania ze zwolnień od cła na niektóre towary przywożone przez osoby przekraczające wielokrotnie granicę państwową (Dz.U. Nr 142, poz. 949 z późn. zm.) ograniczająca przywóz paliwa do Polski przez samochody ciężarowe i autobusy wykorzystywane w przewozach międzynarodowych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem Ministra Finansów samochody ciężarowe mogły wwieźć bez cła i podatków tylko 200 litrów, natomiast autobusy do 600 litrów.

Powyższe rozporządzenie zostało w dniu 28 sierpnia 2000 r. zmienione przez Ministra Finansów w celu umożliwienia realizacji zawartych przez Polskę umów bilateralnych (umów niepublikowanych, a zawartych przez Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej) dotyczących międzynarodowych przewozów drogowych. Umowy bilateralne dotyczące międzynarodowych przewozów drogowych, których Polska jest stroną, były zawierane poprzez zatwierdzenie, dlatego też nie należą do źródeł powszechnie obowiązującego prawa. Zgodnie z art. 91 Konstytucji RP umowa międzynarodowa wykraczająca poza zakres prawa krajowego musi być ratyfikowana i ogłoszona w Dzienniku Ustaw RP, by mogła być bezpośrednio stosowana. Należy jednak podkreślić, iż art. 9 Konstytucji RP stanowi, że Rzeczpospolita Polska przestrzega wiążącego ją prawa międzynarodowego.

Zmiana rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 sierpnia 2000 r. była więc konieczna i umożliwiła bezcłowy przywóz paliwa w zbiornikach na stałe wbudowanych do pojazdu w ilości ponad 200 litrów w wypadkach, gdy przewidują to umowy międzynarodowe. Od dnia 23 września 2000 r. czyli od wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 sierpnia 2000 r. należności celne od paliw wwożonych z krajów, z którymi Polska podpisała umowy dwustronne nie są pobierane.

Chciałbym wyjaśnić, że sytuacja ta jest stanem przejściowym bowiem Minister Transportu i Gospodarki Morskiej w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych prowadzi działania mające na celu zmianę zawartych umów dwustronnych regulujących międzynarodowe przewozy drogowe w zakresie postanowień o pobieraniu opłat i innych należności w przypadku wwozu do Polski paliwa.

Intencją renegocjacji umów bilateralnych jest doprowadzenie do zmiany wszystkich umów przez wprowadzenie zapisu pozostawiającego regulowanie spraw bezcłowego wwozu paliwa przepisom prawa wewnętrznego umawiających się stron. Uporządkuje to obecną sytuację, jak również pozwoli rozwiązać problem niekontrolowanego wwozu paliwa na polski obszar celny.

Zmiana umów bilateralnych pozwoli także na stosowanie norm ilościowych ograniczających wwóz paliwa, wynikających z postanowień ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Chciałbym ponadto uprzejmie poinformować, iż ustawa o zmianie ustawy - Kodeks celny oraz ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym uchwalona w dniu 22 grudnia 2000 r. również zawiera przepis wprowadzający ograniczenie w przywozie paliwa do 200 litrów. Zapis taki jest zgodny z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 918/83 dotyczącym wspólnotowego systemu zwolnień. Powyższe przepisy nie przewidują stosowania umów międzynarodowych.

Odnosząc się natomiast do sprawy zawieszenia pobierania ceł od paliw - wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 września 2000 r., chciałbym uprzejmie wyjaśnić, że jest to kwestia odrębna od wprowadzonych norm ilościowych na paliwo i leży w gestii Ministra Gospodarki.

Z upoważnienia

MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Jan Wojcieszczuk


Spis oświadczeń, oświadczenie