Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożone na 65. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 71):

Warszawa, dn. 2000-10-25

Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego złożonym na 65 posiedzeniu Senatu w dniu 22 września 2000 r. wyjaśniam, że projekt przeprawy mostowej został wybrany w 1997 roku w drodze konkursu, którego organizatorem (na mocy porozumienia zawartego w 1995 r. pomiędzy GDDP, Gminą Płock, Stowarzyszeniem Mostowców Rzeczypospolitej oraz społecznym Komitetem Budowy Mostu "Ratunek dla Płocka") było Stowarzyszenie Mostowców RP. W skład sądu konkursowego weszli przedstawiciele Związku Mostowców RP, Miasta Płocka, Społecznego Komitetu Budowy Mostu "Ratunek dla Płocka, GDDP oraz Urzędu Wojewódzkiego.

Odpowiadając na pytania zadane w interpelacji uprzejmie informuję:

1. Po wejściu w życie reformy administracyjnej w 1999 roku i przejęciu przez płocki powiat grodzki zadań będących wcześniej w gestii administracji rządowej, Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej podjęło współpracę z Zarządem Miasta Płocka, Urzędem Marszałkowskim i Województwa Mazowieckiego, Mazowieckim Urzędem Wojewódzkim mającą na celu przygotowanie realizacji przeprawy mostowej. Inwestycja ta jest traktowana jako projekt pilotażowy w celu wypracowania zasad współpracy w realizacji tego typu projektów. Wychodząc naprzeciw problemom związanym z brakiem możliwości finansowania inwestycji takich jak w/w z budżetu państwa rząd zaproponował a Sejm przyjął w ustawie o drogach publicznych zapis umożliwiający pobór opłat za korzystanie z przepraw mostowych i w chwili obecnej trwają prace nad wprowadzeniem w życie rozporządzenia wykonawczego do w/w przepisów. Ponadto w projekcie nowelizacji ustawy o autostradach płatnych rząd zaproponował wprowadzenie możliwości realizacji przepraw mostowych na zasadach koncesji analogicznych do systemu budowy i eksploatacji autostrad płatnych w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Poprawka ta została jednak odrzucona przez Sejm RP. W chwili obecnej jedyną drogą pozyskania funduszy na realizacje przeprawy są starania w ramach funduszy pomocowych UE (przy czym zbyt wysokie wskaźniki dotyczące województwa mazowieckiego raczej wykluczają taką możliwość w fazie przedakcesyjnej z funduszu Phare) lub skorzystanie ze środków przeznaczonych na kontrakty regionalne w ramach ustawy o wspieraniu rozwoju regionalnego.

2. Ze względu na prognozy ruchu dotyczące rejonu przeprawy w Płocku planowany most będzie miał charakter regionalny i lokalny. W sieci dróg krajowych drogi biegnące przez Płock stanowią układ wspomagający sieć główną (autostrady i drogi ekspresowe).

Z załączonej prognozy ruchu na drogach krajowych wynika, że wielkość ruchu uzasadnia budowę nowego mostu, niemniej nie są to wielkości kwalifikujące przedsięwzięcie do funkcji dróg układu podstawowego w skali kraju.

3. Wydanie przez wojewodę mazowieckiego pozwolenia na budowę mostu nie ogranicza prawa inwestora do zmian, które wprowadzane mogą być w trybie zawiadomienia. Ewentualne inne rozwiązania techniczne lub etapowanie budowy nie będą rodziły potrzeby pozyskania nowych gruntów a także nie będą naruszały interesu prawnego osób trzecich. Kluczowym problemem inwestora jest brak środków na budowę mostu wg posiadanego przez Płock projektu. Jest to niewątpliwie bardzo ciekawy projekt pod względem architektonicznym i projektowanych rozwiązań konstrukcyjnych, jednakże niezwykle kosztowny w realizacji. Ewentualna zmiana projektu powinna być wynikiem decyzji co do wyboru trybu realizacji inwestycji i źródeł jej finansowania. Ponieważ jak sądzę te źródła finansowania będą różne - np. Komisja Europejska lub kontrakt regionalny - powstaną nowe okoliczności wymuszające dostosowanie rozwiązań projektowych do wymogów tych funduszy. Mówiąc wprost: poszukujemy sponsora i spodziewamy się, iż postawi on warunek radykalnego ograniczenia budowy mostu.

Reasumując - problem realizacji przeprawy mostowej w Płocku jest w obecnych realiach ustrojowych bardzo skomplikowany. Prowadzone obecnie prace przygotowawcze mają m.in. pomóc Miastu w przygotowaniu wniosków o dofinansowanie budowy z wcześniej wskazanych źródeł, a także pomóc w pozyskaniu partnerów pozabudżetowych.

Z wyrazami szacunku

Jerzy Widzyk


Spis oświadczeń, oświadczenie