Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


65. posiedzenie Senatu RP

22 września 2000 r.

Oświadczenie

Szanowny Panie Ministrze!

Podczas debaty nad ustawą o zmianie ustawy o autostradach płatnych, na skutek zgłoszonej przeze mnie poprawki o wpisaniu w zakres jej działania także obiektów pomostowych, po raz kolejny wypłynął problem budowy w Płocku drugiej przeprawy mostowej przez Wisłę. W trakcie dyskusji wypowiedział Pan Minister następujące zdanie - cytuję za stenogramem - "(...) nie ma potrzeby apelować do rządu, aby zajmował się mostem w Płocku, ponieważ zajmujemy się tym mostem. Rozmawiamy też o tym, w jaki sposób ma on być zbudowany. Myślę jednak, że będzie dla pana - tu zwrócił się Pan do mnie - ważną informacją, jeśli powiem, że żadną marą nie wyrażę zgody na to, aby most w Płocku kosztował ponad 500 milionów zł, czyli tyle, ile jest w obecnym projekcie. (...) Jest to rozbuchany projekt i dopóki nie będzie racjonalizacji tego przedsięwzięcia, dopóty nie będzie w nim udziału budżetu państwa".

Pragnę poinformować Pana Ministra, że projekt całości inwestycji jest dziełem podległej panu bezpośrednio Generalnej Dyrekcji Dróg i Mostów. Rozbuchanie nie jest więc pomysłem władz Płocka. Poza tym nie uważam projektu za rozbuchany, bowiem koszt samego mostu ma wynieść około 170 milionów zł. Jest to najtańsza konstrukcja mostu o czterech pasmach ruchu. Cztery pasma to dziś minimalny standard tego typu obiektów budowanych w Europie, na ciągach komunikacyjnych tej kategorii, co droga krajowa nr 60, której elementem jest omawiana przeprawa mostowa. Reszta przywołanej kwoty to niezbędne drogi dojazdowe.

Pragnę zapytać Pana Ministra - skoro rząd o płockim moście rozmawia - o następujące kwestie: po pierwsze, na jakim etapie są i w jakim kierunku idą propozycje rządu w sprawie budowy płockiego mostu czy innych przepraw mostowych, których finansowanie zrzucono na barki samorządów powiatów grodzkich.

Po drugie, czy rząd bierze pod uwagę, poza niezbędnym udrożnieniem Płocka, także inną funkcję mostu, a mianowicie połączenie planowanych tras: autostrady A-1 z drogą szybkiego ruchu, tak zwaną DSR 10?

Po trzecie, czy wobec wydanego przez wojewodę mazowieckiego - w tym samym dniu, w którym wypowiadał Pan cytowane przeze mnie słowa - pozwolenia na budowę mostu, wchodzi w grę zmiana projektu, a jeśli tak, to kto, na czyj koszt i w jakim czasie miałby go wykonać?

Zbigniew Kruszewski

Senator RP


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie