Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 2


Minister Rozwoju Regionalnego i Budownictwa przekazał stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 74. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 79):

Warszawa, dn. 201-03-05

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na pismo z dnia 2 lutego br. (znak DSPR 4404-18/01), dotyczące złożonego przez senatora Zbigniewa Kruszewskiego podczas 74 posiedzenia Senatu RP oświadczenia w sprawie strategii rozwoju poszczególnych województw, uprzejmie przekazuję poniższe stanowisko wobec zgłoszonych w nim wniosków.

Od roku 1999 dzięki dalszej decentralizacji państwa - poprzez utworzenie mniejszej liczby województw, w których funkcjonuje równolegle samorząd i administracja rządowa oraz nadaniu samorządom województw podmiotowości w kreowaniu i prowadzeniu polityki regionalnej, kompleksowa polityka rozwoju może być prowadzona w dwóch poziomach zarządzania państwem: wojewódzkim i centralnym. Uszczegółowienie zasad i norm współpracy rządu oraz samorządów województw i innych podmiotów przy prowadzeniu i realizacji polityki rozwoju nastąpiło w ustawie z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego.

Zgodnie z zapisami ww. ustawy za ogólną koordynację polityki rozwoju regionalnego państwa odpowiada Rada Ministrów, która uchwala Narodową Strategię Rozwoju Regionalnego, Program wsparcia oraz jest stroną zatwierdzającą kontrakty wojewódzkie.

Za formułowanie i realizację polityki rozwoju województwa odpowiada samorząd wojewódzki. Do jego zadań należy programowanie rozwoju i jego realizacja na poziomie regionalnym oraz monitorowanie i nadzór nad całością działań podejmowanych w województwie na rzecz regionu, w tym przygotowanie strategii rozwoju województwa oraz programu wojewódzkiego, określających, z uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnych i zachowaniem ładu przestrzennego, ramy działalności społeczno-gospodarczej poszczególnych regionów (o czym stanowią art. 12 ust. 1 i art. 12a ust. 1 ustawy o samorządzie województwa oraz art. 17 ust. 1 pkt 7 i art. 22 ust. 3 ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego).

Wojewoda współpracuje przy organizowaniu rokowań nad zawarciem kontraktu wojewódzkiego, uczestniczy w procesie analizy i oceny wniosków samorządów województw ubiegających się o wsparcie. Na etapie wdrażania kontraktów odpowiedzialny jest za transfer środków budżetowych do beneficjentów.

Pierwszym dokumentem określającym (w myśl art. 11 ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego) cele, priorytety i kryteria wyodrębniania obszarów wsparcia finansowego programów wojewódzkich ze strony polityki rozwoju regionalnego państwa stała się przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 28 grudnia 2000 r. Narodowa Strategia Rozwoju Regionalnego na lata 2001-2006. Stanowi ona punkt odniesienia dla preliminowania wysokości i kierunków wydatkowania środków z budżetu państwa, w tym środków zagranicznych, na realizację kontraktów wojewódzkich oraz innych zadań z zakresu rozwoju regionalnego, w tym programów doradczych i informacyjnych oraz działań o charakterze pilotażowym. NSRR określa również sposób koordynacji tych działań "ministrów właściwych" oraz funduszy celowych, które są terytorialnie ukierunkowane i przewidziane są do prowadzenia w ramach kontraktów wojewódzkich.

Szczegółowy zakres, tryb i warunki wspierania przez państwo programów wojewódzkich (w myśl art. 13 ust. 1 ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego) określony został w przyjętym przez Radę Ministrów równocześnie z NSRR - w rozporządzeniu w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na lata 2001 i 2002. Zarówno priorytety, jak i szczegółowe cele Programu wsparcia bezpośrednio wynikają z NSRR, aczkolwiek ze względu na szczupłość środków w pierwszym okresie jest ich mniej. Pozwolą one na wsparcie przedstawionych przez województwa działań o charakterze prorozwojowym i modernizacyjnym realizujących w pierwszym rzędzie cel wzmocnienia konkurencyjności polskiej gospodarki i poszczególnych regionów (zgodnie ze strategicznym celem NSRR), dając jednocześnie szansę obszarom zagrożonym marignalizacją ekonomiczną i społeczną na uzyskanie dodatkowych środków finansowych niezbędnych dla przezwyciężenia trudności rozwojowych (w tym obszarom skoncentrowanym wokół byłych miast wojewódzkich).

Dokumenty przygotowywane centralnie stanowią dla władz samorządowych województw wyznacznik możliwości ubiegania się o środki na wspieranie zadań rozwojowych zarówno ze źródeł krajowych jak i zagranicznych. To załącznik 3a Programu wsparcia na lata 2001-2002 wyznacza przewidywane limity środków w ujęciu wojewódzkim, na zobowiązania z budżetu państwa na wsparcie działań wynikających z programów wojewódzkich według źródeł pochodzenia, w tym z budżetu Wspólnoty Europejskiej w szczególności na realizację programu spójności społeczno-gospodarczej Phare 2001 oraz Phare 2002, a także na realizację programu współpracy przygranicznej (CBC) Phare 2001 oraz 2002.

Samorząd województwa na podstawie własnych dokumentów programowych i po analizie ww. dokumentów rządowych, sporządza wniosek o wsparcie środkami z budżetu państwa tych przedsięwzięć, które są wyrazem wspólnych celów rządu i samorządu. Wniosek staje się podstawą rokowań, a w ich konsekwencji podstawą zawarcia kontraktu. Na tym etapie następuje pełna koordynacja działań w ramach polityki regionalnej, prowadzonej na szczeblu krajowym i regionalnym.

Pozostaję w przekonaniu, że powyższe informacje prezentując w kompleksowy sposób system funkcjonowania polityki rozwoju regionalnego w Polsce - zarówno na szczeblu krajowym jak i regionalnym, w pełni wyjaśniają związane z tą tematyką wątpliwości.

Z wyrazami szacunku

MINISTERSTWO ROZWOJU

REGIONALNEGO I BUDOWNICTWA

w/z Podsekretarz Stanu

Włodzimierz Tomaszewski


Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 2