Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


40. posiedzenie Senatu RP

24 lipca 1999 r.

Oświadczenie

Jak ironicznie brzmiały słowa premiera Buzka, który na przedwyborczym mityngu AWS w Ciechanowie roztaczał piękną wizję tego miasta po utracie statusu miasta wojewódzkiego: "wygraliście los na loterii", stając się stolicą powiatu ziemskiego.

Po sześciu miesiącach tych chwalebnych zapowiedzi rzeczywistość głośno skrzeczy. Na ostatniej sesji Rady Powiatu z niepokojem przyjęto wiadomość o zmniejszeniu budżetu policji, straży pożarnej, weterynarii, o służbie zdrowia nie wspomnę. W gwałtownym tempie rośnie bezrobocie. Jak wszędzie, pogłębia się sfera ubóstwa na wsi. Powszechne staje się pytanie: "co nam dała ta reforma?".

Powodowany licznymi interwencjami mieszkańców Ciechanowa, a także bardzo krytycznymi publikacjami prasy regionalnej, chcę podjęć jeden szczegółowy problem: nowy rozkład jazdy PKP. Ostatnio wprowadzony znacznie różni się od poprzedniego, wprowadza niekorzystne zmiany. Pragnę zauważyć, iż w całym kraju, od wielu lat, nie było tak dużych zmian w ruchu pociągów pasażerskich. Na przykład dla podróżnych z Ciechanowa, Mławy, Działdowa i innych miejscowości na północnym Mazowszu nowy rozkład jest znacznie mniej korzystny. Odjazdy pociągów przesunięto od kilku do kilkudziesięciu minut. Wprowadzono kilka ekspresów oraz pociągów Intercity.

Zmiany wskazują jednoznacznie, że kolej bardziej dba o pasażerów jeżdżących szybkimi pociągami na długich trasach i jest to kolej dla bogatych. Niewielu dziś stać na ekspresy i pociągi Intercity, a jeśli już stać, to podróżnych spotykają utrudnienia i niespodzianki, bo niektóre z tych pociągów zatrzymują się jedynie na stacjach węzłowych, na przykład "Lajkonik" czy nowo wprowadzony ekspres "Wyspiański", "Czartoryski" oraz "Pogoria" i "Małopolanin". Wszystkie one z impetem pokonują ciechanowską stację bez zatrzymania.

Najbardziej oblegane są pociągi podmiejskie do Warszawy. Nie jest przecież tajemnicą, że z rejonu Ciechanowa czy Mławy wielu mieszkańców zasila warszawski rynek pracy, ze względu na panujące tu bezrobocie. Dojeżdżają do pracy w brudnych i zdewastowanych wagonach.

Ostatnio na łamach tygodnika regionalnego, na pierwszej stronie, opublikowano piękne kolorowe zdjęcie ciechanowskiego peronu z podpisem: "Ciechanowianie oddalają się od innych miast. Na tym peronie zatrzymywać się będzie coraz mniej pociągów".

I to jest właśnie, według premiera, los wygrany na loterii.

Oświadczenie swoje kieruję do ministra transportu i gospodarki morskiej.

Ireneusz Michaś.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie