Spis oświadczeń, oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Ireneusza Michasia, złożonym na 49. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dnia 1.02.2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez senatora Ireneusza Michasia podczas 37 posiedzenia Senatu RP w dniu 14 stycznia 2000 roku, załączonego przy piśmie znak: AG/043/11/2000/IV w sprawie działalności samodzielnych publicznych szpitali klinicznych uprzejmie informuję, że ww. jednostki świadczą usługi medyczne o najwyższym poziomie referencyjności, do których zaliczane są wysokospecjalistyczne świadczenia zdrowotne.

Zgodnie z założeniami reformy systemu ochrony zdrowia sp sk otrzymują środki finansowe na realizację świadczeń zdrowotnych od dysponentów środków publicznych, głównie Kas Chorych na podstawie zawieranych kontraktów, po uprzednim przeprowadzeniu konkursu ofert zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dna 27 listopada 1998 r. w sprawie konkursu ofert na zawieranie przez Kasy Chorych umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych.

Kwestia środków finansowych przyznawanych na realizację świadczeń zdrowotnych jest przedmiotem umowy podpisywanej pomiędzy dyrektorem Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego a Kasą Chorych.

Procedury wysokospecjalistyczne wykonywane w sp szpitalach klinicznych są finansowane z budżetu państwa, a wysokość środków na ich realizację jest ograniczana limitem, określanym corocznie w ustawach budżetowych.

Zgodnie z zapisami statutowymi, do zadań szpitali klinicznych należą min.: udzielanie świadczeń zdrowotnych, promocja zdrowia oraz udział w realizacji celów naukowych i dydaktycznych w ramach właściwych państwowych uczeni medycznych.

Aby zapewnić prawidłowe warunki sp szpitalom klinicznym do udzielania świadczeń zdrowotnych w powiązaniu z realizacją celów naukowych i dydaktycznych zawierane są umowy o współpracy z Akademiami Medycznymi.

Umowy te określają zasady współpracy pomiędzy wyżej wspomnianymi podmiotami prawnymi, koszty tej współpracy jak również sposób ich rozliczeń.

Jednocześnie informuję, że rozpoczął się proces przekazywania części uprawnień i obowiązków wobec sp szpitali klinicznych Rektorom Uczelni Medycznych. Dotychczas przekazano kompetencje Rektorom Akademii Medycznych w stosunku do pięciu samodzielnych publicznych szpitali klinicznych tj.: SP SK nr 1 im prof. T. Sokołowskiego w Szczecinie, SP SK nr 2 w Szczecinie, Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, SP SK nr 2 CMUJ w Krakowie i SP Dziecięcego Szpitala Klinicznego CMUJ w Krakowie. Proces ten wiąże się z przeprowadzaniem szczegółowej analizy sytuacji finansowej szpitali, inwentaryzacją majątku, porządkowaniem spraw własnościowych nieruchomości i środków trwałych użytkowanych przez te jednostki.

Całościowy nadzór i podporządkowanie sp szpitali klinicznych Rektorom Akademii Medycznych nie jest możliwe, gdyż zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami Minister Zdrowia ma prawo do korzystania z uprawnień i wykonywania obowiązków organu założycielskiego wobec ww. jednostek ochrony zdrowia.

Prywatyzacja samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej jest jedną z propozycji dalszych rozwiązań systemowych w ochronie zdrowia.

Z poważaniem

z up. MINISTRA ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Andrzej Ryś


Spis oświadczeń, oświadczenie