Spis oświadczeń, oświadczenie


Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Ireneusza Michasia, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dn.2000-02-16

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 31 stycznia 2000 r. znak: AG/043/17/2000/IV oświadczeniem Pana Senatora Ireneusza Michasia w sprawie funkcjonowania urzędów pracy po dniu 1 stycznia 2000 roku uprzejmie informuję, co następuje:

Do końca 1999 r. wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy funkcjonowały jako rządowa administracja specjalna (nie zespolona) i podlegały Prezesowi Krajowego Urzędu Pracy. Decyzję o podporządkowaniu urzędów pracy samorządom terytorialnym, podjął Parlament, przyjmując takie właśnie rozwiązanie w ustawie z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 668 z późn. zm.).

Jednocześnie nadmieniam, że w rządowym projekcie powyższej ustawy, przyjętym przez Radę Ministrów i skierowanym w dniu 21 kwietnia 1998 r. do Sejmu RP, proponowane było utrzymanie funkcjonowania urzędów pracy jako administracji specjalnej, przy równoczesnym zwiększeniu kompetencji samorządów terytorialnych w zakresie realizacji polityki zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu.

Odnosząc się do niektórych kwestii przedstawionych w oświadczeniu Pana Senatora Ireneusza Michasia pragnę podkreślić, że Konwencje Międzynarodowej Organizacji Pracy, a w szczególności Konwencje Nr 2 i 88, a także zlecenia Konferencji Ogólnej MOP nr 83 i 158, nie zawierają postanowień dotyczących bezwzględnego obowiązku funkcjonowania urzędów pracy jako administracji rządowej.

Nie przewiduje takiego obowiązku również o Układ o Stowarzyszeniu Polski ze Wspólnotami Europejskim, choć faktem jest, że w państwach Unii Europejskiej obsługą bezrobocia i łagodzeniem jego negatywnych skutków zajmują się przede wszystkim wyspecjalizowane służby, funkcjonujące jako administracja rządowa lub pod ścisłym nadzorem i kontrolą rządu.

Pan Senator Ireneusz Michaś wyraża w swoim oświadczeniu również zaniepokojenie dotyczące dalszego funkcjonowania systemu informatycznego PULS. Trudno nie zgodzić się z przedstawionymi w tym zakresie obawami, jednak z uwagi na fakt, że całość prac związanych z wdrożeniem systemu informatycznego PULS jest koordynowana oraz nadzorowana przez Krajowy Urząd Pracy, wyrażam przekonanie, że dotychczas poniesione nakłady nie zostaną zmarnotrawione i funkcjonował będzie w urzędach pracy jednolity system informatyczny. Między innymi w tym celu w przepisach ustawy z dnia 21 stycznia 2000 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej (oczekującej na podpis Prezydenta RP), zawarty został przepis upoważniający i zobowiązujący Prezesa Krajowego Urzędu Pracy do nadzorowania systemu informatycznego w organach zatrudnienia.

Przejęcie urzędów pracy przez samorządy wojewódzkie i powiatowe utrudni zapewne realizowanie programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu o zasięgu większym niż jeden powiat (lub obszar działania powiatowego urzędu pracy). Pragnę jednak nadmienić, że dotychczasowe doświadczenia wskazują, że z uwagi na małą mobilność siły roboczej w Polsce, programy rynku pracy obejmują przede wszystkim bezrobotnych zamieszkałych na obszarze działania jednego urzędu pracy.

Odnośnie kontroli efektywności programów rynku pracy uprzejmie informuję, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz.U. Nr 109, poz. 1237) - część środków Funduszu Pracy (do 50%) na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu przekazywana będzie samorządom po zawarciu kontraktów zawieranych z Prezesem Krajowego Urzędu Pracy. Kontrakty te określać będą między innymi założone wskaźniki efektywności wykorzystania przyznanych środków oraz ustalenia dotyczące standardu realizowanych programów. Istnieje również możliwość kontroli wykorzystania środków Funduszu Pracy.

Ponadto zgodnie z przepisami ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, ustalane będą standardy realizacji przez organy zatrudnienia zadań określonych w ustawie, które także powinny przyczynić się do racjonalnego wykorzystania środków Funduszu Pracy.

Przedstawiając powyższe informacje,

z szacunkiem

Longin Komołowski


Spis oświadczeń, oświadczenie