Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


50. posiedzenie Senatu RP

27 stycznia 2000 r.

Oświadczenie

W Unii Europejskiej, do której zmierzamy, obsługą bezrobocia i łagodzeniem jego skutków zajmuje się rząd przy pomocy wyspecjalizowanych jednostek. Czy w perspektywie wejścia do Unii ostatnia zmiana nie spowoduje konieczności odbudowania, przy ogromnych nakładach, scentralizowanego systemu urzędów pracy?

Konwencje Międzynarodowej Organizacji Pracy nakładają na kraje członkowskie obowiązek uruchomienia sieci rządowych jednostek zajmujących się publicznym otwartym pośrednictwem pracy. Czy realizowanie tego pośrednictwa w skali lokalnej przez małe powiaty nie jest w sprzeczności z prawem międzynarodowym?

W roku 1999 w oparciu o pożyczkę Z Banku Światowego w urzędach pracy uruchomiony został ogólnokrajowy system informatyczny "PULS". Jest to jedyny cywilny system informatyczny w kraju. Próby uruchomienia takich systemów w innych instytucjach, na przykład w GUS, GUC, ZUS, do dnia dzisiejszego nie powiodły się. Po ostatnich zmianach istnieje realne zagrożenie funkcjonowania systemu "PULS". Czy samodzielne powiaty bez centralnej koordynacji zapewnią funkcjonowanie tego systemu? Czy likwidacja jednolitego systemu urzędów pracy jest nagrodą za udane wdrożenie systemu informatycznego? Czy przed podjęciem decyzji o decentralizacji urzędów i ich podporządkowaniu samorządom system nie powinien być sprawdzony w praktyce na mniejszą skalę, by wykazał swą przydatność w obsłudze bezrobocia? Należy się zastanowić, jak zachowają się międzynarodowi partnerzy, którzy udzielili pożyczek na ogólnokrajowy system informatyczny. Czy nie podważa to wiarygodności Polski w ich oczach?

Dotychczas urzędy funkcjonowały jako jednolity system administracji rządowej specjalnej. Możliwe więc było realizowanie programów rynku pracy w skali ogólnokrajowej i regionalnej. Przejęcie w przyszłości większości najważniejszych zadań przez powiaty może stwarzać barierę dla programów w skali makro. Mogą mieć miejsce ograniczenia rynku pracy do obszarów powiatu. W jaki sposób i kto będzie odpowiedzialny za programy rynku pracy, na przykład dla określonych grup bezrobotnych, takich jak rolnicy, pielęgniarki, górnicy, pracownicy PKP czy inne?

Realizacja poszczególnych programów rynku pracy była dotychczas koordynowana przez organy zatrudnienia stopnia wojewódzkiego lub centralnego. Czy przy pełnej samodzielności powiatów możliwa będzie kontrola efektywności programów?

Pewne zadania w zakresie aktywizacji zawodowej bezrobotnych były realizowane w skali województwa lub kilku powiatów. Kto miałby realizować takie programy w sytuacji, kiedy dysponent funduszu jest na szczeblu powiatu? Z ustawy kompetencyjnej wynika, że taki program mógłby realizować organ samorządu wojewódzkiego, ale bez instrumentu finansowego, jakim jest Fundusz Pracy.

Aktywizacja zawodowa bezrobotnych realizowana była w oparciu o zasady opracowane przez Krajowy Urząd Pracy w ramach polityki zatrudnienia. Czy zasady takie będą wiążące dla samodzielnych powiatów samorządowych? Czy decentralizacja walki z bezrobociem nie spowoduje chaosu na ryku pracy?

To swoje oświadczenie oczywiście kieruję do pana ministra pracy.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie