Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Zdrowia i Opieki Społecznej nadesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Pieniążka, złożone podczas 29. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 12.05.1999 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Pana senatora Jerzego Pieniążka na 29 posiedzeniu Senatu w dniu 29 stycznia 1999 roku z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie wyjaśniam, że:
Zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym publiczny zakład opieki zdrowotnej aby zawrzeć umowę z Kasą Chorych na udzielanie świadczeń zdrowotnych musi mieć status zakładu samodzielnego. W 1998 roku został oprac
owany przez Rząd harmonogram wdrażania reformy ochrony zdrowia, w którym zostały przyjęte kolejne etapy, aby mogło dojść do wprowadzenia od stycznia 1999 roku ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Wymogiem ustawowym było uzyskanie przez zakład opieki zdrowotnej do dnia 31 grudnia 1998 roku statusu zakładu samodzielnego. Poszczególne zakłady wypełniały ten wymóg w kolejnych tygodniach 1998 roku. Na koniec III kwartału 1998 roku było usamodzielnionych ok. 70% zakładów opieki zdrowotnej, pozostałe w tym głównie zakłady będące w gestii samorządu uzyskały samodzielność w IV kwartale 1998 roku. Z ustawy o zakładach opieki zdrowotnej wynika, że zobowiązania zaciągnięte przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej są pokrywane ze środków samodzielnego zakładu. Dlatego, jeśli zobowiązania szpitala w Sieradzu powstały po uzyskaniu samodzielności, obowiązek spłaty długu spoczywa na zakładzie opieki zdrowotnej. Wejście w zadłużenie tego szpitala, jak wynika z oświadczenia Pana Senatora Jerzego Pieniążka powstało w ostatnich dniach podporządkowania wojewodzie sieradzkiemu, czyli jak należy rozumieć w ostatnich dniach 1998 roku, poprzez dokonanie poważnych zakupów.

Przyczyną zadłużenia nie jest usamodzielnienie w III kwartale 1998 roku, bowiem wiele samodzielnych w tym okresie szpitali nie zadłużyło się. Dlatego należałoby dokonać analizy wydatków tego szpitala w ostatnim kwartale 1998 roku, aby określić przyczynę zadłużenia się jednostki już samodzielnej.

Z analizy danych będących w dyspozycji Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej a pochodzących z grudnia 1998 roku wynika, że do 26 grudnia 1998 roku zawarto ok. 110 umów cywilnoprawnych z dyrektorami zakładów opieki zdrowotnej, czyli kontraktów menedżerskich. Średnia wartość kontraktu wynosiła ok. 8.000,-zł brutto (od 3.000,-zł. do 15.000,-zł.). Należy pamiętać, że stroną był dyrektor zakładu i Wojewoda. Wojewoda jako organ założycielski w stosunku do podległych mu zakładów ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje.

Rozwijający się rynek usług zdrowotnych, konieczność zarządzania znacznym majątkiem zarówno materialnym i kadrowym zakładów opieki zdrowotnej oraz ogromnej odpowiedzialności w sytuacji gdy zakład jest samodzielny wymaga zmiany zasad działania kierowników zakładów. Istotne w osiągnięciu maksymalnie efektywnego zarządzania jest zawieranie z dyrektorem zamiast umów o pracę - umów cywilnoprawnych. Obecnie opracowywany jest wzorcowy kontrakt menedżerski zgodny z obowiązującymi przepisami, który mógłby być zawierany w dobrze pojętym interesie zarówno publicznym jakim jest osiągnięcie efektywnego zarządzania zakładem opieki zdrowotnej, z korzyścią dla pacjentów, pracowników, organu założycielskiego oraz odpowiedniego menedżera.

Co do wysokości uposażenia kadry kierowniczej Kas Chorych zasady ustalania wynagrodzenia stosuje się w oparciu o Regulamin Wynagradzania, którego załącznikiem jest taryfikator kwalifikacyjno-płacowy. Stawkę wynagrodzenia zasadniczego pracownika stanowi iloczyn wskaźnika określonego w przedziale wyznaczania wynagrodzenia zasadniczego dla danego stanowiska i kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z ostatniego kwartału publikowanego w Obwieszczeniu Prezesa GUS.

Regulaminy wynagradzania mają charakter tymczasowy. Ostateczny kształt wynagradzania pracowników Kas Chorych ma uwzględniać czynnik natury ekonomicznej, technicznej, prawnej i społeczno-kulturowej. Ma on stanowić skuteczny instrument zarządzania, poprzez zasoby ludzkie posiadanymi środkami finansowymi.

W załączeniu przedstawiam tabelę Zestawienia średnich wynagrodzeń brutto w Kasach Chorych na dzień 31.01.1999 r.

Z wyrazami szacunku
Franciszka Cegielska


Spis oświadczeń, oświadczenie