Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


52. posiedzenie Senatu RP

16 marca 2000 r.

Oświadczenie

Drugie oświadczenie kieruję pod adresem profesora Jerzego Buzka, prezesa Rady Ministrów.

Panie Premierze, w trakcie rządów poprzedniej koalicji parlamentarnej SLD-PSL zostały przyjęte stosowne podstawy legislacyjne oraz program budowy autostrad w Polsce. Zakładał on między innymi, że region łódzki będzie spełniał ważną rolę centralnego węzła komunikacyjnego kraju, gdzie mają się krzyżować autostrady A1, czyli Północ - Południe, i A, czyli Wschód - Zachód. Uzupełnieniem tej sieci miała być autostrada A8, łącząca Łódź z Wrocławiem poprzez rogatki Pabianic, Łaska, Zduńskiej Woli i Sieradza. W kwestii tej, po wielu badaniach natężenia ruchu drogowego oraz konsultacjach z zarządami dróg oraz z zainteresowanymi samorządami, wojewodowie łódzki, piotrkowski, skierniewicki i sieradzki, przy udziale Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, podpisali w Łodzi porozumienie o przebiegu autostrad w tymże regionie, w tym autostrady A8, według opisanej powyżej trasy. Jednocześnie potwierdziliśmy, bo ja również sygnowałem wtedy to porozumienie, konieczność pełnej modernizacji drogi krajowej nr 8 na odcinku Piotrków - Wieruszów, ze szczególnym uwzględnieniem obwodnic miast, w tym Bełchatowa, Szczercowa i Wielunia.

Dzięki współpracy z samorządami na terenie byłego województwa sieradzkiego przygotowaliśmy się do tego programu dość dobrze. Między innymi w gminach Dalików i Wartkowice, po wielu specjalistycznych uzgodnieniach, Wojewódzkie Biuro Geodezji i Terenów Rolnych w Sieradzu wykupiło, działając z upoważnienia Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad w Poznaniu, prawie siedemnastokilometrowy korytarz na budowę autostrady A2. W planach zagospodarowania przestrzennego miast i gmin województwa sieradzkiego na trasie Łódź - Wrocław, jak również na trasie planowanej budowy autostrady A8, znalazły się odpowiednie korytarze przewidziane na budowę. Stąd też z niepokojem lokalne społeczności oraz reprezentowane przez nich samorządy, na przykład Sieradza, Szadek, Zduńskiej Woli i Zapolic oraz starostwa, przyjęły projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie nowelizacji ustawy o budowie autostrad, gdzie zakłada się między innymi właśnie rezygnację z budowy autostrady A8, nie wprowadzając w zamian żadnej drogi ekspresowej.

Panie Ministrze, zamiast ograniczać ten program, proponuję przyspieszyć nowelizację ustawy o budowie autostrad i wykorzystać do tego celu między innymi środki z podatku drogowego, zbieranego od dwóch lat od użytkowników dróg poprzez akcyzę włączoną w cenę paliw silnikowych. Postuluję również wyodrębnienie z budżetu państwa środków zebranych w ten sposób w postaci quasi-funduszu budowy dróg i autostrad tak, abyśmy ruszyli wreszcie z budową sieci dróg i autostrad, odrabiając w tym zakresie wieloletnie zaległości, które sytuują nas na końcu krajów ubiegających się o przyjęcie do Unii Europejskiej. W ten sposób, moim zdaniem, może zaistnieć możliwość realizacji przyjętego przed laty programu budowy autostrad, a jednocześnie możliwość dokończenia budowy obwodnic miast na trasie krajowej nr 8, choćby w Wieluniu, a także budowy drogi ekspresowej między autostradami A2 i A8, która prowadząc przez Łask, odciąży w ruchu drogowym aglomerację łódzką od zachodu.

Łączą pozdrowienia.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie