Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


53. posiedzenie Senatu RP

29 marca 2000 r.

Oświadczenie

Panie Ministrze! Zakład Przewozów Pasażerskich w Łodzi na polecenie dyrekcji w Warszawie z dniem 28 maja 2000 r. pragnie zawiesić kursowanie wszystkich pociągów pasażerskich na odcinku Kępno - Wieruszów i Wieluń -Dąbrowa, PKP uzasadnia tę decyzję bardzo trudną sytuacją ekonomiczną kolei, jak również bardzo niskim, bo trzynastoprocentowym stopniem pokrycia kosztów kursowania pociągów na tej trasie.

Interwencje w sprawie utrzymania tej linii kolejowej, na wniosek lokalnej społeczności, zgłosiły do władz PKP samorządy Wielunia i Wieruszowa oraz ich starostwa. Starosta wieluński, zgłaszając stanowczy sprzeciw dla tej decyzji, napisał między innymi: zamknięcie wymienionej linii kolejowej pozbawi ludność powiatu wieluńskiego komunikacji między Dolnym Śląskiem a Wielkopolską. Trasą Wieluń - Dąbrowa - Kępno dojeżdża młodzież ucząca się i studiująca w szkołach średnich i wyższych we Wrocławiu i w Poznaniu. Z trasy tej korzystają również ludzie dojeżdżający do pracy. Dlatego też na zawieszeniu ruchu pasażerskiego ucierpi najbardziej młodzież ucząca się i studiująca oraz najbiedniejsza część ludności, którą pozbawi się możliwości dojazdu do pracy, do w konsekwencji może doprowadzić do wzrostu bezrobocia.

Niestety, kierownictwo Polskich Kolei Państwowych, zarówno w Łodzi, jak i w Warszawie, pozostało głuche wobec tych interwencji. W odpowiedzi dyrekcja PKP w Warszawie napisała między innymi, że zawieszenie przewozów nie jest równoznaczne z fizyczną likwidacją linii. Jak przewiduje projekt ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, szanse na właściwe funkcjonowanie kolejowych przewozów pasażerskich może stworzyć regionalizacja transportu lokalnego, rozumiana jako skupienie pełnej odpowiedzialności planistycznej, organizacyjnej i finansowej za przewozy pasażerskie o zasięgu wojewódzkim w jednym ręku na poziomie regionu, województwa samorządowego, według zasady: zamawiający płaci. Realizacja tych przewozów opierać się będzie na kontraktach zawieranych przez przewoźnika i władze lokalne, decydujące o obsłudze transportowej regionu.

Panie Ministrze, przed laty samorządy wzięły na swe barki utrzymanie oświaty, od roku - służbę ochrony zdrowia, a od trzech miesięcy - urzędy pracy, przy zagwarantowaniu w ich budżetach w bieżącym roku jedynie około 40% wielkości środków z roku ubiegłego, a więc praktycznie na funkcjonujące już ubiegłoroczne umowy, PKP zaś, jako przedsiębiorstwo skarbu państwa, proponuje następne obciążenie finansowe samorządów kosztami funkcjonowania linii kolejowych.

Panie Ministrze, nie taka była idea exposé premiera Jerzego Buzka - władzę zdobyliśmy po to, by ją przekazać ludziom. Samorządy w swych ustawowych obowiązkach nie mają prowadzenia komunikacji kolejowej dla swych mieszkańców. Jeśli PKP proponuje przekazanie im tych kompetencji, zagwarantujemy im prawno-finansowe możliwości prowadzenia tej działalności, bez uszczerbku w realizacji zadań własnych.

Wszak nie tylko około sześciuset osób korzystających codziennie z tej linii, według obliczeń PKP, jest argumentem za jej utrzymaniem. Jest to także jedyne połączenie kolejowe Wielunia i Wieruszowa ze światem i najkrótsza, jakże dogodna, linia komunikacyjna łącząca Wielkopolskę z Częstochową, tak często wykorzystywana przez pielgrzymów w drodze na Jasną Górę.

Panie Ministrze, rozumiejąc ekonomiczne argumenty podległej panu PKP, proszę o odłożenie w czasie likwidacji linii kolejowej Wieluń - Wieruszów - Kępno do chwili znalezienia formalno-finansowej formuły jej dalszego funkcjonowania z udziałem budżetu państwa przy wsparciu lokalnych samorządów.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie