Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


57. posiedzenie Senatu RP

26 kwietnia 2000 r.

Oświadczenie

Oświadczenie swoje kieruję do Jerzego Buzka, prezesa Rady Ministrów.

Panie Premierze! Latem 1998 r. w Sejmie i w Senacie przyjęliśmy pakiet ustaw reformujących publiczną administrację, a następnie do końca roku stosowne ustawy kompetencyjne, by z dniem 1 stycznia 1999 r. obudzić się, wedle pańskich słów, w nowej, samorządowej, lepszej Polsce.

Tego właśnie dnia z ośmiu gmin położonych dotychczas w województwach częstochowskim, sieradzkim i piotrkowskim powstał powiat pajęczański, a w nim Powiatowy Urząd Pracy w Pajęcznie. Zatwierdzony regulamin organizacyjny tego urzędu, który w 1998 r. w trzech gminach opiekował się tysiącem sześciuset bezrobotnych, zakłada wzrost zatrudnienia w 1999 r. o dwadzieścia dziewięć etatów kalkulacyjnych dla obsługi czterech tysięcy sześciuset trzydziestu bezrobotnych, już w ośmiu gminach.

Ku zdziwieniu społeczności powiatu Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi nie tylko nie dodał środków finansowych na te etaty w pierwszym roku działalności nowego Powiatowego Urzędu Pracy w Pajęcznie, ale obciął o 35%, w stosunku do budżetu urzędu w roku poprzednim, środki finansowe na nowy rok. Ta oczywista pomyłka trwała, niestety, przez cały 1999 r. Urząd w Pajęcznie, podejmując próbę wypełnienia statutowych obowiązków, zatrudnił dwadzieścia siedem brakujących osób - a więc dwie trzecie zespołu pracowniczego - w ramach tak zwanych robót publicznych, licząc na korektę tego oczywistego błędu i naliczenie przez wojewodę łódzkiego właściwego limitu środków budżetowych na 2000 r.

Niestety, na prośby starostwa wojewoda łódzki nie był łaskaw odpowiedzieć pozytywnie. Stan niedoboru dwóch trzecich etatów kalkulacyjnych przeszedł więc automatycznie na 2000 r. i stał się niejako formalnie już problemem starosty pajęczańskiego. Z dniem 1 stycznia przejął on bowiem odpowiedzialność za walkę z bezrobociem na terenie swego powiatu dysponując budżetem na trzy gminy, podczas gdy nowy powiat pajęczański został utworzony z ośmiu gmin.

Panie Premierze! Rada powiatu pajęczańskiego w dniu 29 lutego bieżącego roku stwierdziła, że Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi w nowym układzie województwa, a więc po zmianach terytorialnych związanych z powołaniem powiatów, nie dokonał odpowiedniej korekty budżetów między powiatowymi urzędami pracy, stosownie do rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z dnia 30 grudnia 1998 r. Z zebranych materiałów wynika, że wojewódzki urząd pracy, jako organ odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie powiatowych urzędów pracy, w 1999 r. przy rozdziale środków na te urzędy ograniczył się wyłącznie do powtórzenia poprzednich budżetów, operując wielkościami, jakimi dysponowały w 1998 r. byłe rejonowe urzędy pracy.

Dla wszystkich oczywistym faktem było to, że wskutek reformy od 1 stycznia 1999 r. zadania Powiatowego Urzędu Pracy w Pajęcznie objęły dodatkowo pięć gmin. Liczba ludności zwiększyła się o trzydzieści cztery tysiące, natomiast wielkość budżetu dla urzędu pozostała na poziomie niezmienionym i właściwie równym budżetowi byłego rejonowego urzędu pracy, który do dnia 31 grudnia obsługiwał trzy gminy. Rezultatem tak niefrasobliwego i mechanicznie ustanowionego budżetu było oczywiste pogorszenie się obsługi bezrobotnych, jak również pogorszenie realizacji innych zadań programowych urzędu, co w pierwszym półroczu 1999 r. wywołało wśród ludności nowego powiatu falę krytyki pod adresem tegoż urzędu i władz powiatowych.

By ratować sytuację i zapewnić minimalną sprawność funkcjonowania urzędu, kierownictwo zatrudniło w 1999 r. w ramach robót publicznych dwadzieścia siedem osób, co stanowiło ponad 200% podstawowego zespołu pracowniczego.

Rada powiatu uważa, że dalsze utrzymywanie tak niezdrowej sytuacji w powiatowym urzędzie pracy nie tylko szkodzi powiatowi, ale także zakładom pracy oraz ludziom, którzy chwilowo znaleźli się bez pracy.

Rada powiatu, mając poczucie odpowiedzialności za sytuację w sferze bezrobocia i na rynku pracy, nie akceptuje stosowanej dotychczas metody zapewnienia sprawnego funkcjonowania urzędu pracy poprzez powierzanie zadań kadrze rekrutującej się w dwóch trzecich z robót publicznych. Rada powiatu zwraca się zatem do kompetentnych władz o niezwłoczne uregulowanie tej bulwersującej tutejsze środowisko sprawy w drodze wydania odpowiedniej decyzji korygującej.

Panie Premierze, całość korespondencji w tej sprawie wraz z powyższym stanowiskiem starosta pajęczański przekazał pani Grażynie Zielińskiej, prezes Krajowego Urzędu Pracy, prosząc o pomoc w korekcie budżetu w celu zapewnienia minimalnych warunków pracy urzędu, w trosce o rozwój aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu.

Panie Premierze, w związku z brakiem decyzji w tej tak istotnej dla społeczności pajęczańskiej kwestii, proszę pana o skorygowanie tego oczywistego błędu wojewody łódzkiego.

Jednocześnie pozwolę sobie zapytać pana premiera, kiedy społeczność tego powiatu doświadczy wszystkich zapowiedzianych przez pana dobrodziejstw reformy administracyjnej kraju.

Po pierwsze, kiedy powstanie powiatowy urząd skarbowy w Pajęcznie? Mieszkańcy powiatu wciąż muszą rozliczać się w urzędzie w Radomsku, położonym 60 km między innymi od Radoszewic w gminie Siemkowice czy od Szczytów w gminie Działoszyn. Poprzednio, należąc do województwa sieradzkiego, mieli oni 25 km do urzędu skarbowego w Wieluniu.

Po drugie, kiedy powstanie sąd w Pajęcznie, by mieszkańcy powiatu nie musieli jeździć do sądów poza powiat, w cztery strony świata?

Po trzecie, kiedy wojewoda łódzki zagwarantuje środki na funkcjonowanie powiatowego inspektoratu weterynarii, do czego zobowiązany jest ustawami sygnowanymi podpisem pana premiera?

Po czwarte, kiedy mieszkańcy Pajęczna będą mogli połączyć się telefonicznie z miastem wojewódzkim Łodzią bez pośrednictwa Częstochowy, a wszyscy mieszkańcy powiatu czytać gazety wojewódzkie dostarczane przez oddział RUCH wojewódzkiej Łodzi?


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie