Spis oświadczeń, oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 49. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2000.02.10

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z pismem Pani Marszałek z dnia 18 stycznia br. , Nr AG/043/3/2000/IV, przy którym przesłane zostało oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka złożone podczas posiedzenia Senatu RP w dniu 15 stycznia br. w sprawie pogarszającej się sytuacji finansowej samorządów województwa warmińsko-mazurskiego, uprzejmie wyjaśniam:

Stosownie do art. 3 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz.U. Nr 150, poz. 983 z późniejszymi zmianami), dochodami gminy są udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w wysokości 27,6% wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych, zamieszkałych na terenie gminy.

Udział gminy we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowiącego dochód budżetu państwa, ustala się mnożąc ogólną kwotę wpływów z tego podatku przez wskaźnik 0,276 i wskaźnik równy udziałowi należnego, w roku poprzedzającym rok bazowy, podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie gminy, w ogólnej kwocie należnego podatku w tym samym roku, ustalonego na podstawie złożonych, do dnia 30 czerwca roku bazowego, zeznań podatkowych o wysokości osiągniętego dochodu oraz rocznego obliczenia podatku dokonanego przez płatników.

Wprowadzona od 1 stycznia 1996 r. zmiana sposobu ustalania dochodów gmin z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zmieniła rozkład terytorialny tych dochodów. Do 1996 roku udziały we wpływach z tego podatku obliczane były proporcjonalnie do liczby ludności w ramach danego województwa, a po zmianie jest to udział podatków płacony przez mieszkańców gminy w ogólnych wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych. Z przeprowadzonych rachunków wynika, iż część gmin, w tym zwłaszcza gminy wiejskie, będzie otrzymywać z tego tytułu niższe dochody, niż wynikałoby to ze sposobu ich obliczania, obowiązującego do końca 1995 r. W związku z powyższym, w celu złagodzenia skutków finansowych, wynikających ze sposobu ustalania udziałów gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, wprowadzone zostały w latach 1996-1999, wskaźniki częściowo łagodzące różnice między otrzymanymi kwotami udziałów. Wskaźniki te wynosiły odpowiednio dla 1996 r. - 0,10; 1997 r. - 0,30; 1998 r. - 0,50; 1999 r. - 0,75. Skutki finansowe, związane ze zmianą sposobu ustalania udziałów gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, zostały więc rozłożone na 5 lat, tj. do końca 1999 roku.

Tak więc, dla poszczególnych gmin, wielkość dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych planowana na 2000 r. jest uzależniona wyłącznie od wielkości należnego podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie gminy w stosunku do łącznej kwoty należnego podatku w skali kraju.

Ponadto, należy zauważyć, iż na wielkość dochodów z tytułu podatku dochodowego ma wpływ również gmina, która może tworzyć sprzyjające warunki do inwestowania na swoim terenie, a tym samym przyczyniać się do powstawania nowych miejsc pracy.

W zakresie malejących wpływów z tytułu podatku rolnego, pragnę wyjaśnić, iż zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późniejszymi zmianami), podatek rolny od 1 ha przeliczeniowego za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężną 2,5 q żyta, obliczoną według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy. Średnią cenę skupu ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" w terminie 20 dni po upływie trzeciego kwartału. Należy w tym miejscu dodać, iż rady gmin są uprawnione do obniżenia, określonych powyżej cen skupu, przyjmowanych jako podstawa obliczenia podatku rolnego na obszarze gminy.

Ponadto przewodniczący zarządu gminy, na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000, mogą udzielać ulg, odroczeń, umorzeń, rozkładać na raty oraz zaniechać poboru w zakresie podatku rolnego, który wypłacany jest bezpośrednio na rachunek jednostki.

Poniżej przedstawiam wpływy z tytułu podatku rolnego w gminach za rok 1998 i 3 kwartały roku 1999:

w tys. zł

Wyszczególnienie

Plan roczny

Wykonanie

Skutki obniżenia

górnych stawek

podatków

Skutki udzielonych

przez gminę ulg,

odroczeń, umorzeń

zwolnień, zaniechania poboru

1998

Dochody własne*

23.494.606

23.930.089

822.008

566.226

Podatek rolny

884.028

811.088

190.828

64.671

3 kw. 1999

Dochody własne

26.292.398

18.482.197

620.764

456.912

Podatek rolny

839.348

551.955

86.459

58.879

*) wykazane dochody własne gmin w roku 1998 nie obejmują wpływów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych dla gmin objętych tzw. ustawą "miejską".

Wpływy z tytułu podatku rolnego w 1998 r. w stosunku do wykonanych dochodów własnych stanowiły 3,4%. W 1999 r. wykonanie dochodów z tytułu podatku rolnego (za trzy kwartały) w porównaniu do dochodów własnych stanowi 3,0%.

Natomiast w odniesieniu do spadku dochodów z tytułu podatku leśnego informuję, iż stosownie do art. 65 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. Nr 101, poz. 444 z późniejszymi zmianami), podatek leśny od 1 ha przeliczeniowego za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężną 0,200 m3 drewna tartacznego iglastego, obliczoną według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy. Średnią cenę sprzedaży drewna tartacznego iglastego ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" w terminie 20 dni po upływie trzeciego kwartału.

Tak jak w przypadku podatku rolnego przewodniczący zarządu gminy, na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000, mogą udzielać ulg, odroczeń, umorzeń, rozkładać na raty oraz zaniechać poboru w zakresie podatku leśnego, który wypłacany jest bezpośrednio na rachunek jednostki.

Poniżej przedstawiam wpływy z tytułu podatku leśnego w gminach za rok 1998 i 3 kwartały roku 1999:

w tys. zł

Wyszczególnienie

Plan roczny

Wykonanie

Skutki obniżenia

górnych stawek

podatków

Skutki udzielonych

przez gminę ulg,

odroczeń, umorzeń,

zwolnień, zaniechania poboru

1998

Dochody własne*

23.494.606

23.930.089

822.008

566.226

Podatek leśny

121.055

119.414

x

 

3 kw. 1999

Dochody własne

26.292.398

18.482.197

620.764

456.912

Podatek leśny

105.799

76.339

x

513

*) wykazane dochody własne gmin w roku 1998 nie obejmują wpływów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych dla gmin objętych tzw. ustawą "miejską".

Wpływy z tytułu podatku leśnego w 1998 r. w stosunku do wykonanych dochodów własnych stanowiły 0,5%. W 1999 r. wykonanie dochodów z tytułu podatku leśnego (za trzy kwartały) w porównaniu do dochodów własnych stanowi 0,4%.

W kwestii dotyczącej rozwiązań zaproponowanych w projekcie ustawy o podatku od czynności cywilno-prawnych i w projekcie ustawy o opłacie skarbowej, pragnę poinformować, iż przeprowadzone rachunki symulacyjne wskazują, że globalnie gminy uzyskają większe dochody. Z uwagi jednak na fakt, że struktura wpływów z tytułu opłaty skarbowej w podziale na część wpływów z tytułu opłaty od czynności cywilno-prawnych zmienia się w poszczególnych latach nie jest możliwe określenie czy konkretne gminy uzyskają większe czy też mniejsze dochody z tego tytułu. Wpływy z tytułu opłaty od czynności administracyjnych i od czasu cywilno-prawnych kształtują się bowiem bardzo różnie i nie występują tu żadne prawidłowości z uwagi na nieprzewidywalność określonych zdarzeń (np. zakup nieruchomości w gminie). W chwili obecnej nie można więc jednoznacznie stwierdzić, iż proponowane zmiany wpływają na zmniejszenie dochodów gmin.

Zasady przyznawania środków na zadania oświatowe określa ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz.U. Nr 150, poz. 983 z późniejszymi zmianami). Zgodnie z przepisami tej ustawy, przyjęte przez samorządy zadania oświatowe finansowane są z części oświatowej subwencji ogólnej przekazywanej z budżetu państwa. Wyliczenie wielkości części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego dokonane zostało zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 1998 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 164, poz. 1168 z późniejszymi zmianami).

Formuła jednolitego ustalania subwencji oświatowej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego stanowiła obiektywne narzędzie podziału pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego środków przeznaczonych z budżetu państwa na finansowanie zadań oświatowych. Wielkość subwencji dla poszczególnej gminy uzależniona była od liczby uczniów w szkołach podstawowych publicznych i niepublicznych, od kwalifikacji zawodowych nauczycieli, stanu sieci szkolnej i związanej z nią organizacji pracy szkół.

Oprócz aglorytmicznego podziału subwencji na zadania oświatowe, stosowany był dodatkowy mechanizm, zapobiegający drastycznemu obniżeniu w 1999 r. kwoty subwencji dla konkretnej gminy ze względu na zmniejszającą się liczbę uczniów w szkołach danej gminy. Przyjęte w tym celu progi procentowe (nie mniej niż 108,1% kwoty subwencji oświatowej, która gmina otrzymała w 1998 r.), odnoszące się do wielkości subwencji spełniły ważną rolę, bowiem w przypadku wielu gmin byłaby ona mniejsza niż 100% środków przekazanych z budżetu państwa w roku poprzednim.

W myśl rozwiązań przyjętych w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 oraz w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 1998 r., mogły być dokonywane uzupełnienia poziomu części oświatowej subwencji ogólnej ze środków:

- 1 % rezerwy tej subwencji,

- pozostających po rozdzieleniu subwencji oświatowej, przeznaczonych na sfinansowanie korekty subwencji ze względu na specyficzne warunki zadań szkolnych, a także dofinansowanie programów racjonalizacji profili szkół oraz kosztów ich działalności do poziomu standardowego.

W roku 1999 na zadania oświatowe dla gmin województwa warmińsko-mazurskiego przekazana została część oświatowa subwencji ogólnej na łączną kwotę 446.956.580 zł.

Proces wdrażania reformy systemu oświaty, rozpoczęty z dniem 1 września 1999 r., obejmował między innymi utworzenie 6-letniej szkoły podstawowej i 3-letniego gimnazjum. W ustawie budżetowej na 1999 r. w części 83 - rezerwy celowe, w poz. 17 i poz. 56 ujęte były środki z przeznaczeniem na sfinansowanie wdrożenia reformy systemu oświaty w łącznej kwocie 134.849 tys. zł.

W ramach tych środków, decyzjami Ministra Finansów zwiększone zostały budżety poszczególnych wojewodów z tytułu:

- pokrycia kosztów poniesionych przez gminy w związku z realizacją pierwszego etapu reformy systemu oświaty w zakresie tworzenia i funkcjonowania gimnazjów - 16.162 tys. zł,

- sfinansowania w okresie od 15 kwietnia do 31 grudnia 1999 r. dodatków funkcyjnych dla dyrektorów gimnazjów - 21.000 tys. zł,

- sfinansowania dowożenia uczniów dla szkół - 29.298,

- sfinansowania zakupu podręczników szkolnych - 8.000 tys. zł.

Ponadto, z wyżej wymienionej rezerwy celowej zwiększony został budżet części 33 - Ministerstwo Edukacji Narodowej o kwotę 38.538 tys. zł z przeznaczeniem na centralny zakup autobusów szkolnych dla 190 gmin.

Pragnę również poinformować Panią Marszałek, że z dniem 1 stycznia 2000 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 111, poz. 1284, z późniejszymi zmianami). W rozporządzeniu tym dokonano zmiany algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2000, oraz wprowadzono istotne zmiany w jej naliczaniu. Podstawowe cele tych zmian, to wprowadzenie zasady "pieniądz idzie za uczniem", skorygowanie nierównomiernego podziału środków na oświatę podstawową i ponadpodstawową oraz ułatwienie restrukturyzacji sieci szkolnej i szkolnictwa zawodowego.

W ustawie budżetowej na rok 2000, po raz pierwszy część szkolna subwencji oświatowej naliczana jest wyłącznie na podstawie liczby uczniów uczęszczających do szkół prowadzonych, bądź dotowanych przez daną jednostkę samorządu terytorialnego. Zasada ta jest konsekwencją stosowania pojęcia "ucznia przeliczeniowego". Oznacza to przyjęcie zróżnicowanych wag dla określonych grup uczniów i typów szkół w celu określenia uzasadnionych, zwiększonych potrzeb oświatowych. Kwota części oświatowej subwencji ogólnej określonej na ucznia przeliczeniowego stanowi finansowy standard A podziału kwoty tej subwencji i jest swoistym, kalkulacyjnym bonem oświatowym na ucznia, uzupełnionym przez różnego rodzaju dodatki, zwane wagami.

Omawiane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej wprowadza zasadę jednej wagi dla uczniów niemal wszystkich szkół zawodowych. W celu zrekompensowania gminom zwiększonych wydatków wynikających z wprowadzenia reformy i racjonalizacji sieci szkolnej, uwzględnia oddzielną wagę dla uczniów, którzy są dowożeni do szkół.

Przyjęty na rok 2000 nowy sposób finansowania zadań oświatowych, w tym stosowany szeroki system wag, pozwoli na bardziej racjonalny rozdział planowanych środków na zadania oświatowe.

W kwestii wypłaty dodatków mieszkaniowych, uprzejmie informuję, że stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 1998 r. Nr 120, poz. 787 z późniejszymi zmianami), wypłata dodatków mieszkaniowych jest zadaniem własnym gminy. Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, gminy uzyskują dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie ww. zadania w granicach kwot określonych na ten cel w ustawie budżetowej.

Trybunał Konstytucyjny badając zgodność z Konstytucją przepisów ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, a w szczególności art. 45 ust. 2 tej ustawy, o orzeczeniu z dnia 25 października 1995 r. stwierdził, że zakwestionowany przepis zapewnia gminom otrzymanie dotacji celowych z budżetu państwa, w granicach kwot określonych na ten cel w ustawie budżetowej. Oznacza to, że dotacje celowe już w samym założeniu ustawodawcy nie mają zapewnić pełnego pokrycia wydatków ponoszonych przez gminy w związku z realizacją zadania własnego gminy, jakim jest wypłata dodatków mieszkaniowych.

Trybunał Konstytucyjny w ww. orzeczeniu stwierdził ponadto, że zadania własne, gminy finansują w zasadzie z własnych dochodów, które mogą być uzupełniane dotacją celową z budżetu państwa. W omawianym przypadku ustawodawca nakładając na gminy nowe zadania, stworzył jednocześnie w ustawie o najmie lokali (...) możliwość zwiększenia dochodów gmin przez podwyższenie czynszu regulowanego za lokale, w budynkach stanowiących mieszkaniowy zasób gminy.

Podwyższone dochody własne miały być pierwotnym źródłem pokrycia wydatków związanych z wypłatą omawianego świadczenia, natomiast dotacja celowa ma stanowić jedynie uzupełnienie i służyć dofinansowaniu zadania.

Należy stwierdzić, że gwarantowana ustawowo możliwość kształtowania czynszów przez gminy (do 3% wartości odtworzeniowej lokali w stosunku rocznym) nie została wykorzystana.

Średnia stawka czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego (w skali całego kraju) waha się w granicach 0,9% - 1,2% tej wartości i z reguły nie pokrywa nawet kosztów utrzymania lokalu.

Od początku działania systemu dodatków mieszkaniowych, tj. od 1995 r., kwota dotacji planowana corocznie w ustawie budżetowej na finansowanie omawianego zadania nie była w pełni wykorzystana. Wskaźnik udziału budżetu państwa w finansowaniu omawianego przedsięwzięcia w latach 1995-1998 kształtował się średnio na poziomie 51%.

W ustawie budżetowej na 1999 r. na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych ujęta była kwota 416.952.000 zł. W okresie trzech kwartałów 1999 roku do budżetów wojewodów przekazane zostały środki w wysokości 375.425.121 zł, które jednakże nie obejmowały uzupełnienia ewentualnych niedoborów dotacji, wynikających z jej rozliczenia za okres trzech kwartałów 1999 r. Na IV kwartał 1999 r. przekazano wojewodom kwotę 41.526.897 zł, wyczerpując limit wydatków planowanych na dotację na ten cel w ustawie budżetowej.

Biorąc pod uwagę fakt, że ww. kwota nie pokrywała pełnego zapotrzebowania na dotację w IV kwartale 1999 r. wynikającego ze złożonych przez wojewodów zbiorczych wniosków o przyznanie dotacji - kwoty dotacji dla poszczególnych województw obliczone zostały przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast proporcjonalnie do kwot zapotrzebowania, o które wnioskowali wojewodowie. Wojewodowie dokonali podziału dotacji pomiędzy gminy w analogiczny sposób, stosownie do zapisu art. 45 ust. 3 ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.

W ustawie budżetowej na 2000 r. zostały zaplanowane środki na dotacje celowe dla gmin na dofinansowanie omawianego zadania w wysokości 550.000.000 zł, co stanowi 131,9% kwoty planowanej na 1999 r.

Nie przewiduje się natomiast w 2000 r. zmian w systemie dodatków mieszkaniowych. Oznacza to, że podwyższenie w stosunku do roku 1999, kwoty dotacji budżetowej spowoduje zwiększenie w roku bieżącym poziomu partycypacji budżetu państwa w finansowaniu wypłat dodatków mieszkaniowych.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 obowiązuje do końca 2000 roku. Zgodnie z art. 64 tej ustawy Rada Ministrów jest zobowiązana do przedłożenia Sejmowi i Senatowi do dnia 31 maja 2000 r. informacji o skutkach obowiązywania ustawy wraz z propozycjami niezbędnych zmian.

W związku z powyższym Ministerstwo Finansów na bieżąco analizuje sytuację finansową jednostek samorządu terytorialnego, przygotowując się do opracowania ostatecznej informacji dla Parlamentu, o której mowa w ww. art. 64 ustawy. Obecnie została opracowana analiza sytuacji finansowej za trzy kwartały 1999 r. Po dokonaniu analizy za cały rok zostaną wypracowane wnioski, a na podstawie przyjętych założeń zostanie opracowany projekt ustawy regulującej zagadnienia związane z określeniem źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

SEKRETARZ STANU

Jerzy Miller


Spis oświadczeń, oświadczenie