Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


53. posiedzenie Senatu RP

29 marca 2000 r.

Oświadczenie

Szanowny Panie Ministrze!

Zwracam się do Pana Ministra w sprawie niejasnej sytuacji, która dotyczy finansowania niepublicznych ośrodków umożliwiających realizację obowiązku szkolnego dzieciom i młodzieży z głębokim upośledzeniem umysłowym oraz upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.

Kwestię tę regulują przepisy ustawy z dnia 21 stycznia 2000 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej. Art. 25 tej ustawy wprowadził zmiany do ustawy o systemie oświaty, polegające na umiejscowieniu w systemie oświaty ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży z głębokim upośledzeniem umysłowym realizację obowiązku szkolnego (art. 2 pkt 5 ustawy o systemie oświaty) oraz określeniu sposobu i wysokości finansowania tych ośrodków w przypadku, gdy mają one charakter niepubliczny. W ten sposób określono status prawno-finansowy placówek umożliwiających edukację dzieciom niepełnosprawnym, a niestety nie sprecyzowano sposobu finansowania ich działalności. W tej sytuacji starostowie nie mają ani funduszy, ani podstaw prawnych, aby to zadanie wykonać, a przecież w świetle powyższych przepisów jest to zadanie publiczne i leży w kompetencji powiatów.

Placówki tego typu istnieją od dawna i były do tej pory finansowane jako opiekuńczo-wychowawcze przez resort edukacji. Obecnie nie zostały uwzględnione w naliczaniu środków finansowych w części oświatowej stanowiącej subwencje ogólne dla powiatów. W tej sytuacji ośrodki, które umożliwiają realizację obowiązku szkolnego dzieciom i młodzieży z głębokim upośledzeniem umysłowym oraz upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, pozostają bezradne i zdane wyłącznie na siebie.

Mając powyższe na uwadze, apeluję do Pana Ministra o niezwłoczne podjęcie działań, których celem będzie wykonanie przepisów ustawy o systemie oświaty i uruchomienie finansowania tych placówek. Brak reakcji w tej sprawie może pociągać za sobą wiele negatywnych skutków. Najgroźniejsze z nich to możliwość przerwania nauki dzieciom niepełnosprawnym.

Z wyrazami szacunku

Wiesław Pietrzak


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie