Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Edukacji Narodowej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73):

Warszawa, 2000-12-18

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Wiesława Pietrzaka podczas 67 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 26 października 2000 roku w sprawie skutków wprowadzonych reform (AG/043/332/2000/IV) uprzejme informuję, co następuje:

Przyjęta w ustawie budżetowej na rok 2000 część oświatowa subwencji ogólnej wyniosła ogółem - 19 277 285 000 zł. i wzrosła nominalnie do roku 1999 o 16,4% (tj. o 2 726 152 000 zł.), w tym w układzie porównywalnym o 9,41%. Wysokość środków niezbędna na wdrożenie przepisów płacowych wynikających z Karty Nauczyciela dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu (w kwocie 14 087 810 013) zaangażowała łącznie 73% środków subwencji oświatowej. Jest to zgodne z przyjętym standardem w tym zakresie. Wysokość tych środków gwarantowała łączny nominalny ponad 12-procentowy wzrost wynagrodzeń, zatem wzrost znacznie wyższy od wynikającego z prognozowanego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń przyjętego w ustawie budżetowej (6,7%). Projekt ustawy wraz z kalkulacjami przewidującymi wskaźniki wzrostu wynagrodzeń nauczycieli był przedłożony do konsultacji międzyresortowych, następnie przyjęty przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej oraz Parlament. Ponadto, na przestrzeni całego 1999 roku, przyjęte rozwiązania płacowe były poddane szczególnemu trybowi konsultacji w ramach specjalnie powołanego "Zespołu do opracowania strategii finansowania wynagrodzeń w oświacie, z uwzględnieniem skutków wynikających z nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela", w którym uczestniczyli przedstawiciele związków zawodowych, wszystkich samorządów, publicznych i niepublicznych organizacji oświatowych. Mimo to wysokość przeciętnego wynagrodzenia ukształtowała się na poziomie wyższym od planowanego. Spowodowało to przyśpieszenie wdrażania planowanego na trzy lata wzrostu wynagrodzeń nauczycieli.

W wyniku sygnalizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego niedoborów środków na wynagrodzenia powołany został przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego Zespół ds. Oceny Skutków Wdrożenia Karty Nauczyciela. Komisja przyjęła kwotę 1 196 000 tys. zł jako niedobór zawartych w części oświatowej subwencji ogólnej środków niezbędnych na pokrycie pełnych kosztów wdrożenia zmian w Karcie Nauczyciela w roku 2000 oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja br.

Pragnę podkreślić, iż Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego reprezentowana jest przez przedstawicieli Rządu, samorządu terytorialnego i osoby wskazane przez władze ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego a jej zadaniem jest wypracowywanie wspólnego stanowiska Rządu i samorządu terytorialnego w sprawach ważnych z punktu widzenia polityki państwa oraz zadań samorządu terytorialnego - zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 lipca 1997 roku w sprawie powołania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (Dz.U. nr 91, poz. 558 z późn. zm.).

Uprzejmie informuję Panią Marszałek, iż Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało jednostkom samorządu terytorialnego informację o wysokości niedoboru części oświatowej subwencji ogólnej na realizacją Karty Nauczyciela, a Rząd Rzeczypospolitej Polskiej rozpoczął już przekazywanie stosownych decyzji i środków finansowych jednostkom samorządu terytorialnego. Ponadto, jak wynika z zapewnień Ministra Finansów, Rząd dołoży wszelkich starań, aby w budżecie w roku 2000 znaleźć dodatkowe środki, które pozwolą na pełne zrekompensowanie skutków zmian w Karcie Nauczyciela możliwie wielu jednostkom samorządu terytorialnego (w tym zwłaszcza otrzymującym subwencję wyrównawczą) jeszcze w tym roku. Natomiast tym jednostkom, które nie uzyskają pełnej rekompensaty w br., zostanie zapewnione ich pokrycie w roku 200, z uwzględnieniem kosztów, poniesionych przez te jednostki w związku z późniejszym otrzymaniem środków, w tym ewentualnych kredytów.

Wysokość kwot niezbędnych na realizację Karty Nauczyciela w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego została określona na podstawie ankiety - "Rozliczenie skutków wdrożenia nowego systemu wynagradzania nauczycieli". W kalkulacji uwzględniono wynagrodzenie zasadnicze, dodatki i wynagrodzenia dodatkowe w wysokościach podanych przez poszczególne jednostki jako łączne wynagrodzenie nauczycieli zatrudnionych w dniu 10 kwietnia br. w warunkach przed wprowadzeniem Karty Nauczyciela oraz w warunkach po wprowadzeniu Karty, uwzględniając algorytm przyjęty przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu w dniu 25 lipca br. Ostateczna kwota uwzględnia zatem także skutki w skali rocznej i tzw. pochodne od wynagrodzeń nauczycieli - 26,83% (1,2683).

Powyższe kryteria zastosowano do wszystkich jednostek samorządu terytorialnego i nie uwzględniają one zobowiązań samorządów wychodzących ponad podane kalkulacje, a wynikające z regulaminów przyjmowanych przez organy prowadzące.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przeprowadziło, w uzasadnionych przypadkach, korektę otrzymanych danych statystycznych w zakresie liczby etatów nauczycielskich oraz błędów wypełnienia ankiety. Skutki finansowe wdrożenia Karty Nauczyciela w warunkach po korekcie danych i z uwzględnieniem przyjętej metodologii ich naliczania zamknęły się ogółem w kwocie 2 018 114 681 zł. Oznacza to, iż niezbędna nieplanowana kwota z tytułu wprowadzenia Karty Nauczyciela (łącznie ze środkami przekazanymi w subwencji oświatowej oraz korektami) ukształtowała się na poziomie 1 286 214 453 zł. Pismem z dnia 29 listopada br. dodatkowe skutki finansowe w tej wysokości ze wskazanym podziałem na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego zostały przekazane do realizacji Ministerstwu Finansów.

Ponadto uprzejmie informuję Panią Marszałek, iż łącznie 61 jednostek samorządu terytorialnego województwa warmińsko-mazurskiego otrzymało już środki niezbędne na wprowadzenie Karty Nauczyciela. Pozostałe jednostki otrzymały środki w ramach części subwencji oświatowej ogólnej (4,01%) oraz po 600 zł na etat nauczycielski. O kolejności wypłat pozostałych należnych środków z tytułu wdrożenia Karty Nauczyciela w bieżącym roku oraz w 2001 roku zadecyduje Minister Finansów.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało rozwiązania prawne (zmiana art. 30 ust. 5 ustawy - Karta Nauczyciela) umożliwiające zbilansowanie w roku 2001 dodatkowych, nieplanowanych skutków finansowych poniesionych w roku 2000 przez budżet państwa z tytułu wdrożenia nowego systemu wynagradzania nauczycieli.

Pragnę poinformować, iż decyzją Ministra Finansów FS10-453-1136/00 z dnia 31 października 2000 roku zostały uruchomione z rezerw celowych budżetu państwa dodatkowe środki przeznaczone na sfinansowanie kosztów reformy oświaty w zakresie wdrożenia w 2000 roku nowego systemu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych w wysokości 20 640 679 zł. Z tej puli województwo warmińsko-mazurskie otrzymało 710 930 zł, czyli 65,3% kwoty wnioskowanej przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej w piśmie z dnia 23 października 2000 r. do Ministra Finansów.

Uprzejmie informuję, iż zmiany w podatku od nieruchomości zostały wprowadzone ustawą z dnia 13 października 2000 roku o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 95, poz. 1041), która w art. 4 znowelizowała ustawę z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. Nr 9, poz. 31 z późn. zm.).

Na skutek nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych od dnia 1 stycznia 2001 roku zostaną zlikwidowane, uregulowane w art. 7 ust. 1 ustawy, niektóre zwolnienia z podatku od nieruchomości, obejmujące:

- budowle wykorzystywane wyłącznie na potrzeby lotnisk, portów morskich i rzecznych;

- budowle wykorzystywane bezpośrednio do wytwarzania energii elektrycznej lub ciepła, linie elektroenergetyczne przesyłowe i rozdzielcze, rurociągi i przewody sieci rozdzielczej gazów, ciepła, paliw i wody, budowle służące do odprowadzania i oczyszczania ścieków, budynki lub ich części bezpośrednio związane z procesem poboru i uzdatniania wody:

- grunty, budowle i budynki położone na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, których właścicielem lub użytkownikiem wieczystym jest zarządzający strefą lub, które służą do prowadzenia na podstawie zezwolenia, działalności gospodarczej na terenie strefy.

Ponadto w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych został dodany art. 7a, który reguluje zasady ustalania maksymalnej stawki podatku od nieruchomości od budowli wykorzystywanych bezpośrednio do wytwarzania energii elektrycznej lub ciepła, linii elektroenergetycznych przesyłowych i rozdzielczych, rurociągów i przewodów sieci rozdzielczej gazów, ciepła, paliw i wody, od budowli służących do odprowadzania i oczyszczania ścieków.

Jednocześnie chciałbym poinformować Panią Marszałek, iż znowelizowana ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie wprowadziła podatku od gruntów zajętych pod drogi powiatowe i wojewódzkie a także nie zlikwidowała istniejących ulg od podatku od budynków związanych z prowadzeniem produkcji rolnej.

Z wyrazami szacunku

Prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt


Spis oświadczeń, oświadczenie