Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź 1, odpowiedź 2, następne oświadczenie


27. posiedzenie Senatu RP

22 grudnia 1998 r.

Oświadczenie

Rozpoczęta reforma administracyjna państwa wywołała stan niepewności i zaniepokojenia wśród dużej liczby pracowników zatrudnionych w obecnych urzędach wojewódzkich. Z jednej strony pojawiają się tu liczne niewiadome co do nowego stanowiska i związanego z nim zakresu wykonywanych obowiązków, z drugiej zaś strony istnieją obawy przed utratą pracy, szczególne w okresie do 30 czerwca 1999 r. W tej sytuacji zrozumiałe zainteresowanie tych pracowników, a szczególnie pracowników mianowanych, budzą postanowienia ustawy z dnia 13 października - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną, "Dziennik Ustaw" nr 133. W szczególności dotyczy to postanowień rozdziału 3 tej ustawy i ich relacji w stosunku do postanowień kodeksu pracy.

Jednym z często podnoszonych problemów jest sprawa świadczeń, jakie przysługują tym pracownikom w przypadku rozwiązania umowy o pracę, w tym w zależności od sposobu rozwiązania tej umowy. Jest to problem bardzo dla nich ważny i istotny, gdyż już dzisiaj wiadomo, że część z nich nie znajdzie pracy w innych strukturach administracji państwowej i samorządowej. Dlatego problem ten powinien być uregulowany w sposób jasny i czytelny zarówno dla samych pracowników, jak i ich dotychczasowych pracodawców.

Jednak praktyka ostatnich dni dowodzi, że tak nie jest. W sprawach tych występuje istotna różnica w interpretacji obowiązujących przepisów. Stanowisko Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej jest odmienne od stanowiska Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Świadczy o tym treść pisma pani Ireny Boruty, podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej, z dnia 14 grudnia, i pana Józefa Płoskonki, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, z dnia 16 grudnia. Pisma te, odmiennie interpretujące uprawnienia zwalnianych pracowników, zostały przekazane urzędom wojewódzkim, powodując zamieszanie i dezinformację zarówno wśród pracowników tych urzędów, jak i wśród ich kierownictw.

Przypadek ten, jak i wiele innych, pokazuje, że wdrażanie reformy administracyjnej państwa nie jest przygotowane we właściwy sposób. Skutki tych nieprawidłowości mają też głęboki wymiar społeczny, są bowiem źródłem lęków, obaw i frustracji wielu obywateli. Rodzi to zrozumiały opór przeciwko tej reformie, co na pewno utrudni jej wprowadzenie.

Dlatego zwracam się do pana ministra o podjęcie niezwłocznych działań w celu wyjaśnienia istniejących różnic interpretacyjnych w sprawie świadczeń dla pracowników administracji wojewódzkich, którzy nie będą dalej zatrudnieni w jej strukturach ani też w nowych strukturach samorządowych. Jest rzeczą wysoce nieprawidłową, że dwa najbardziej zainteresowane tą sprawą ministerstwa prezentują odmienne stanowisko. Co więc w takiej sytuacji mają robić ci pracownicy, a także ich pracodawcy?

Wyrażam nadzieję, że pan minister zechce dołożyć wszelkich starań, aby przedstawione tu problemy zostały jak najprędzej wyjaśnione w wyczerpujący sposób.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź 1, odpowiedź 2, następne oświadczenie