Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment


POSIEDZENIA SENATU

66.posiedzenie Senatu

W dniach 7 i 8 lipca 2004 r. odbyło się 66. posiedzenie Senatu. Obradom przewodniczyli marszałek Longin Pastusiak oraz wicemarszałkowie - Jolanta Danielak, Ryszard Jarzembowski i Kazimierz Kutz. Na sekretarzy posiedzenia wyznaczono senatorów Zbigniewa Gołąbka i Sławomira Izdebskiego; listę mówców prowadził senator S. Izdebski.

Zatwierdzony przez Izbę porządek posiedzenia obejmował:

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o nadmiernych zapasach produktów rolnych i produktów cukrowych*,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy - Prawo telekomunikacyjne**,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych oraz niektórych innych ustaw,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie,

- stanowisko Senatu w sprawie uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie usunięcia niezgodności w ustawie z dnia 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Poprawek do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, uchwalonych przez Międzynarodową Organizację Morską w Londynie w dniu 13 grudnia 2002 r.,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Protokołu zmieniającego do Europejskiej konwencji o zwalczaniu terroryzmu, sporządzonego w Strasburgu dnia 15 maja 2003 r.,

- drugie czytanie projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o nadaniu Wyższej Szkole Pedagogicznej w Częstochowie nazwy "Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie",

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw,

- informacja Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego Rzeczypospolitej Polskiej o działalności Sądu Najwyższego w roku 2003,

- informacja Rzecznika Praw Obywatelskich o działalności za 2003 r., z uwagami o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela,

- zmiany w składach komisji senackich.

__________________ *Ustawa zawiera przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.

** Ustawa zawiera przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o nadmiernych zapasach produktów rolnych i produktów cukrowych

Ustawa została uchwalona przez Sejm 2 lipca 2004 r., na 78. posiedzeniu. Do Senatu została przekazana również 2 lipca. Zgodnie regulaminem Izby tego samego dnia marszałek skierował ustawę do rozpatrzenia przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisja, po rozpatrzeniu ustawy, przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Janusz Lorenz. Senator zaznaczył, że rozpatrywany akt prawny zmienia ustawę z 16 kwietnia 2004 r., uchwaloną dla zapobiegania gromadzeniu w okresie przedakcesyjnym zapasów produktów rolnych i cukrowych w celu wprowadzenia ich po akcesji do obrotu na obszar celny Unii Europejskiej.

Ustawa ta została uzupełniona o postanowienia dwóch rozporządzeń Komisji Europejskiej - rozporządzenie nr 1972/03/WE z 10 listopada 2003 r. w sprawie środków przejściowych przyjętych w odniesieniu do handlu produktami rolnymi ze względu na przystąpienie dziesięciu państw oraz rozporządzenie nr 60/04/WE z 14 stycznia 2004 r. ustanawiające środki przejściowe w sektorze cukru w następstwie przystąpienia dziesięciu państw.

Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. określa, co należy rozumieć przez średni stan zapasów poszczególnych produktów rolnych u danego podmiotu. Nakłada na właścicieli i samoistnych posiadaczy zapasów produktów rolnych oraz na przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność w zakresie produkcji, przetwórstwa oraz obrotu produktami cukrowymi, obowiązek przekazywania informacji o stanie posiadanych zapasów i okolicznościach ich powstania.

Zmiany zawarte w rozpatrywanej ustawie wprowadzają dwa nowe rozwiązania. Na posiedzeniu komisji jej członkowie uznali, że te rozwiązania należy przyjąć bez poprawek i że te zmiany każdorazowo polski parlament musi przyjąć ze względu na fakt, że Komisja Europejska ma uprawnienia i w każdej chwili może wprowadzić zmiany bez uprzedzenia. Rozwiązanie to stanowi dostosowanie do potrzeb obecnego prawa. Chodzi o to, aby polscy przedsiębiorcy mogli jak najszybciej spełnić obowiązki nałożone na nich przez Unię Europejską.

Senat w głosowaniu przychylił się do stanowiska komisji i 64 głosami, przy 1 przeciw, zdecydował o przyjęciu ustawy bez poprawek.

Senat uchwalił poprawki do ustawy - Prawo telekomunikacyjne

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 77. posiedzeniu, 18 czerwca 2004 r., i 21 czerwca przekazana do Senatu. Marszałek 22 czerwca skierował ten projekt ustawy do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Józef Sztorc zaznaczył, że ustawa - Prawo telekomunikacyjne określa zasady wykonywania i kontroli działalności polegającej na świadczeniu usług telekomunikacyjnych, dostarczaniu sieci telekomunikacyjnych i udogodnień towarzyszących. Dostosowuje również polskie prawo do dyrektyw Unii Europejskiej.

Celem ustawy jest stworzenie warunków do równoprawnej i skutecznej konkurencji, do rozwoju telekomunikacji, usług i infrastruktury, umożliwienie gospodarce i nauce prawidłowego rozwoju.

Senator podkreślił, że w pracy nad ustawą wykorzystano wiele rad i doświadczeń instytucji, które na co dzień zajmują się telekomunikacją, między innymi Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Komunikacji Kablowej i in. Na prace te miały wpływ również różnego typu agencje - związane z bezpieczeństwem państwa, z ABW i innymi organizacjami.

Senator J. Sztorc poinformował, że komisja postanowiła rekomendować Senatowi 33 poprawki do ustawy.

Poprawki zgłosili także senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie zaproponowane zmiany rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 53 spośród 61 zgłoszonych ogółem poprawek.

Poszczególne zmiany poddano pod głosowanie, po czym Izba jednomyślnie, 75 głosami, podjęła uchwałę:

Uchwała

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych oraz niektórych innych ustaw

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 77. posiedzeniu, 17 czerwca 2004 r. Do Senatu została przekazana 18 czerwca. Marszałek 21 czerwca, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Grzegorz Niski podkreślił, że nowelizacja ustawy generalnie zmierza do dostosowania przepisów dotyczących Krajowego Systemu Informatycznego do modelu przyjętego w Systemie Informacyjnym Schengen w krajach sygnatariuszach tego układu i częściowo zakładanych do wprowadzenia przy modernizacji tego systemu.

Zgodnie z założeniem tej nowelizacji Krajowy System Informatyczny ma stanowić polski komponent Systemu Informacyjnego Schengen, a więc w projektowanej ustawie, przy opracowywaniu zakresu danych, które mają być gromadzone w Krajowym Systemie Informatycznym, zarówno w odniesieniu do osób, jak i przedmiotów, uwzględniono przepisy konwencji wykonawczej do układu zawartego w Schengen 14 czerwca 1985 r. w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że nowelizacja wprowadza zmiany, zgodnie z którymi organem administracji rządowej właściwym w sprawach gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji w Krajowym Systemie Informatycznym będzie minister właściwy do spraw wewnętrznych. Obecnie jest nim komendant główny Policji. Zmiana organu odpowiadającego za Krajowy System Informatyczny podyktowana jest tym, że Krajowy System Informatyczny, który jest zbiorem danych prowadzonym na potrzeby kontroli granicznej, kontroli celnej, kontroli legalności pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także na potrzeby innych postępowań prowadzonych na podstawie ustaw lub ratyfikowanych umów międzynarodowych, ma ścisły związek nie tylko z działalnością Policji, ale również Straży Granicznej czy Urzędu do spraw Repatriacji i Cudzoziemców.

Nowelizacja odpowiada na pytanie, na czyje potrzeby gromadzi dane Krajowy System Informatyczny. Zgodnie z art. 101 układu zawartego w Schengen prawo do korzystania z danych mają organy odpowiedzialne zarówno za kontrolę graniczną, kontrole policyjne i celne przeprowadzane wewnątrz kraju, jak i za koordynację tych kontroli, a także organy odpowiedzialne za wydawanie wiz i badanie wniosków wizowych oraz za wydawanie zezwoleń na pobyt i zarządzanie pobytem.

Układ z Schengen stanowi, że dane o niektórych osobach mogą zgłaszać organy właściwe w sprawach bezpieczeństwa państwa, w związku z tym projekt nowelizacji w art. 37c zawiera katalog organów, którym udostępniane będą dane gromadzone w Krajowym Systemie Informatycznym. Katalog ten obejmuje dwanaście podmiotów. Są to: minister sprawiedliwości, prokuratura, sąd, minister właściwy do spraw administracji publicznej, komendant główny Policji, komendant główny Straży Granicznej, prezes Urzędu do spraw Repatriacji i Cudzoziemców, wojewodowie, organy celne, główny inspektor Informacji Finansowej, minister właściwy do spraw zagranicznych oraz konsulowie. Wszystkie te organy będą obowiązane do przekazywania do Krajowego Systemu Informatycznego danych wymienionych w ustawie.

Z kolei ust. 3 w art. 37c mówi, iż do Krajowego Systemu Informatycznego dane, o których mowa w art. 37b ust. 1 pkt 1 lit. F (przepis ten odnosi się do osób, co do których istnieje obowiązek przekazywania danych, wymienionych w art. 99 ust. 4 konwencji wykonawczej do układu zawartego w Schengen, dotyczącego stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach; chodzi o dane uzyskane w wyniku kontroli prowadzonej przez komendanta głównego Policji, komendanta głównego Straży Granicznej, prezesa Urzędu do spraw Repatriacji i Cudzoziemców, wojewodów oraz organy celne), mogą przekazywać i otrzymywać: minister obrony narodowej, szef Wojskowych Służb Informacyjnych, który dotychczas nie miał takiego prawa, komendant główny Żandarmerii Wojskowej, szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i szef Agencji Wywiadu, pod warunkiem że dane dotyczą osób mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego.

Nowelizowana ustawa zakłada ponadto przesunięcie terminu utworzenia Krajowego Systemu Informatycznego z 30 czerwca bieżącego roku na 30 czerwca 2005 r. Przesunięcie terminu utworzenia Krajowego Systemu Informatycznego podyktowane jest tym, że prowadzone w ramach Unii Europejskiej prace projektowo-koncepcyjne nad kształtem centralnej instalacji Systemu Informacyjnego Schengen II, której budowa umożliwi przyłączenie nowych państw, nie zostały jeszcze sfinalizowane.

Wejście w życie ustawy w perspektywie lat 2004 - 2005 nie spowoduje dodatkowych wydatków dla budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.

Kończąc swe wystąpienie, senator G. Niski, w imieniu Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, wniósł o przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Senat w głosowaniu przychylił się do tego stanowiska i 72 głosami, przy 1 wstrzymującym się, zdecydował o przyjęciu ustawy bez poprawek.

Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych - przyjęta z poprawkami

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 77. posiedzeniu, 18 czerwca 2004 r., i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek 21 czerwca, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przedstawił senator Stanisław Huskowski. Senator podkreślił, że ustawa ta doprecyzowuje wiele dotychczasowych przepisów, które mają chronić normalnych kibiców, a także sportowców, przed agresją chuliganów.

Ustawa wprowadza nowy rozdział 3a, mówiący o gromadzeniu i przetwarzaniu danych. Wylicza katalog podmiotów, które są odpowiedzialne za gromadzenie tych danych. Wskazuje podmiot główny, odpowiedzialny za realizację tych zadań, czyli komendanta głównego Policji. Ustawa daje również możliwość stosowania przez służby porządkowe środków przymusu.

Senator S. Huskowski poinformował, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, po rozpatrzeniu ustawy i zapoznaniu się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, postanowiła zaproponować Izbie wprowadzenie 9 poprawek.

Sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przedstawiła senator Maria Berny. Senator podkreśliła, że nowelizacja uchwalonej w sierpniu 1997 r. ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych była niezbędna. Zmieniła się bowiem rzeczywistość, zmieniły się realia dotyczące imprez masowych i okazało się, że niektóre zapisy ustawy są zbyt liberalne lub zbyt duże obszary pozostają nieobjęte przepisami, co zagraża porządkowi publicznemu.

Senator sprawozdawca poinformowała, że Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, po przeanalizowaniu proponowanej przez Sejm nowelizacji, postanowiła zaproponować wprowadzenie do niej 9 poprawek.

Poprawki do ustawy zgłosili także senatorowie podczas dyskusji.

Zaproponowane zmiany w ustawie rozpatrzyły dwie komisje senackie. Połączone komisje poparły 10 spośród 20 zgłoszonych ogółem poprawek.

Senat przegłosował poszczególne poprawki, a następnie jednomyślnie, 73 głosami, podjął uchwałę:

Uchwała

Senat wprowadził poprawkę do ustawy o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 77. posiedzeniu, 17 czerwca 2004 r. Do Senatu została przekazana 18 czerwca. Marszałek 21 czerwca, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawiła je senator Ewa Serocka. Senator przypomniała, że ustawa była projektem rządowym. Reguluje ona zasady i tryb wnoszenia oraz rozpoznawania skargi strony, której prawo do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki zostało naruszone na skutek wydłużonego działania lub zaniechania sądu.

Senator zaznaczyła, że inicjatywa rządu wyszła realizuje zasadę zawartą w art. 45 ust. 1 konstytucji, który stanowi, że każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd. Jak wynika z dotychczasowej praktyki, postępowania sądowe trwają w naszym kraju dłużej niż to jest konieczne dla wyjaśnienia okoliczności faktycznych i prawnych, istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy czy załatwienia sprawy egzekucyjnej.

Rozpatrywana ustawa ma usunąć braki proceduralne i przeciwdziałać nadmiernemu przewlekaniu postępowania sądowego oraz uniemożliwić osobom wnoszącym skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka wnoszenie jej do sądu polskiego w trybie omawianej ustawy. Senator sprawozdawca przypomniała, że do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu wpływają liczne skargi naszych obywateli - dwieście dziennie - na przewlekłość postępowania w polskich sądach. Polska jest w czołówce europejskiej, jeśli chodzi o liczbę tego rodzaju wniosków. Państwo polskie zaś płaci za przewlekłość postępowania wysokie odszkodowania, które orzeka trybunał. W roku 2000 trybunał wręcz sugerował Polsce wprowadzenie do ustawodawstwa specjalnych procedur, pozwalających przeciwdziałać nadmiernemu przewlekaniu postępowania sądowego.

Jak stwierdziła senator E. Serocka, rozpatrywana ustawa wychodzi naprzeciw tym sugestiom. Dzięki niej obywatel polski nie będzie mógł kierować skargi na przewlekłość postępowania sądu do trybunału w Strasburgu, jeżeli nie wykorzysta procedury krajowej.

W ustawie określono jej przedmiot oraz przesłanki, których spełnienie uprawnia stronę do wniesienia skargi w wypadku nieuzasadnionej zwłoki lub gdy postępowanie trwa dłużej niż to konieczne. Zdefiniowano w ustawie pojęcie rozpoznania sprawy w rozsądnym terminie poprzez wskazanie odpowiednich kryteriów oceny, takich jak terminowość i prawidłowość czynności podjętych w celu wydania rozstrzygnięcia oraz uwzględnienie charakteru sprawy i faktycznego stopnia zawiłości prawnej. Skargę będzie można składać w sądzie rozpatrującym sprawę, ale rozstrzygnięcie będzie leżało w gestii sądu wyższej instancji.

Senator zaznaczyła, iż na rozpoznanie sprawy Sejm ustanowił termin dwumiesięczny. Komisja Ustawodawstwa i Praworządności na swym posiedzeniu skróciła ten termin do jednego miesiąca. Była to jedyna poprawka, jaką komisja postanowiła rekomendować Senatowi.

Jak stwierdziła senator sprawozdawca, komisja wysoko oceniła ustawę, która tworzy skuteczny mechanizm zapobiegania przewlekłości postępowania w polskich sądach oraz wstrzyma napływ skarg do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Do tej pory nie było takiej możliwości. Członkowie komisji wyrazili również nadzieję, że uchwalenie tej ustawy doprowadzi z czasem do usprawnienia polskiego wymiaru sprawiedliwości.

Kolejną poprawkę do ustawy zaproponował senator Krzysztof Jurgiel podczas dyskusji.

Przedstawione poprawki rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła jedną poprawkę.

Zaproponowane zmiany poddano pod głosowanie, po czym Izba jednomyślnie, 72 głosami, podjęła uchwałę:

Uchwała

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy - Prawo łowieckie

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 77. posiedzeniu, 17 czerwca 2004 r. Do Senatu została przekazana 18 czerwca, a 21 czerwca marszałek, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Ochrony Środowiska. Komisja, po rozpatrzeniu ustawy, przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Włodzimierz Łęcki. Senator podkreślił, że ustawa ta ma długą historię. Do Sejmu wpłynęła jako projekt poselski w czerwcu ub.r. Od 27 sierpnia komisja sejmowa zbierała się aż piętnaście razy, by dyskutować nad ostatecznym kształtem tej ustawy.

Jak zaznaczył senator sprawozdawca, ustawa jest kompilacją dwóch poselskich projektów ustaw, dlatego też, zdaniem niektórych osób związanych z łowiectwem, jest niezbyt doskonała. Podstawowa wersja, po analizach przeprowadzonych w trakcie obrad komisji, została jednak przyjęta, a następnie uchwalona przez Sejm 17 czerwca br.

Cele tej nowelizacji były następujące: zmiana zasad sporządzania rocznych i wieloletnich planów łowieckich; zmiana zasad wydzierżawiania obwodów łowieckich przez Polski Związek Łowiecki; zmiana celów działania Polskiego Związku Łowieckiego i szczegółowa regulacja struktur związku; zmiana organizacji i zasad działania straży łowieckiej; zmiana w przepisach dotyczących polowania, w tym określenie warunków uprawniających do wykonywania polowania przez obywateli należących do państw Unii Europejskiej oraz odformalizowanie możliwości polowania przy pomocy ptaków łownych, a także doprecyzowanie przepisów karnych.

Niektóre kwestie, między innymi polowanie przy pomocy ptaków łownych, a także spożywanie alkoholu w trakcie polowań, były przedmiotem ożywionych dyskusji na forum komisji sejmowej.

Senator W. Łęcki poinformował, że komisja senacka, po przeanalizowaniu wszystkich materiałów, postanowiła zaproponować wprowadzenie jedenastu poprawek do ustawy. Dziesięć z nich miało charakter redakcyjny i uściślający, jedna zaś - charakter merytoryczny. Poprawka ta miała na celu wprowadzenie obowiązku zasięgania przez Polski Związek Łowiecki opinii dyrekcji Lasów Państwowych przy ustalaniu kierunków i zasad rozwoju łowiectwa oraz zasad selekcji populacyjnej zwierząt łownych.

Podczas dyskusji propozycje wprowadzenia dalszych poprawek do ustawy zgłosili senatorowie Apolonia Klepacz i January Bień.

Senator Wiesław Pietrzak zgłosił wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Wszystkie propozycje zmian w ustawie rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 14 spośród 26 zgłoszonych ogółem poprawek i wniosków.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności poddano pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Senat 46 głosami, przy 19 przeciw i 8 wstrzymujących się, zaakceptował ten wniosek i podjął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Stanowisko Senatu w sprawie uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie usunięcia niezgodności w ustawie z dnia 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich

Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z 29 października 2003 r. uznał art. 1 pkt 3 ustawy o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich za niezgodny z art. 2 i art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Prezydent, na podstawie art. 122 ust. 4 zdanie drugie konstytucji, po zasięgnięciu opinii marszałka Sejmu, odpowiednim pismem skierował do Sejmu tekst ustawy w celu usunięcia niezgodności wynikających z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Sejm podjął taką uchwałę na swoim posiedzeniu 2 lipca. Tego samego dnia wpłynęła ona do Senatu. Marszałek skierował ją następnie do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Komisje rozpatrzyły tę uchwałę i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawczyni połączonych komisji senator Czesława Christowa podkreśliła, że zarządy morskich portów, powstałe w myśl ustawy o portach i przystaniach morskich z 20 grudnia 1996 r. z późniejszymi zmianami, mają charakter użyteczności publicznej. Przedmiot ich działalności obejmuje w szczególności zarządzanie gruntami i infrastrukturą portową, prognozowanie, programowanie i planowanie rozwoju portu oraz budowę, rozbudowę, utrzymanie i modernizację infrastruktury portowej.

Na podstawie art. 11 ustawy o portach i przystaniach morskich przed jej nowelizacją, podmioty zarządzające portami opłacały podatek od nieruchomości w wysokości 40% stawki ustalonej przez właściwe organy. Ostatnia nowela utrzymywała ten zapis w ust. 1 z jednoczesnym dodaniem do tego artykułu ust. 2, w myśl którego obowiązek płacenia podatku od nieruchomości spoczywałby na dyrektorze właściwego urzędu morskiego w odniesieniu do portów i przystani morskich, dla których nie został powołany podmiot zarządzający nimi. Było to rozwiązanie korzystne dla polskich portów oraz gmin, w granicach których są położone porty.

Na 27. posiedzeniu Senatu rozpatrywana była ustawa o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. W trakcie senackiego postępowania legislacyjnego nad tą ustawą grupa senatorów, kierując się potrzebami zarządów portów w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji ogólnodostępnej infrastruktury polskich portów, zgłosiła poprawkę, która zmierzała do skreślenia art. 7, a tym samym do utrzymania podatku od nieruchomości w wysokości 40% określonej stawki. Poprawka ta nie uzyskała akceptacji.

Na mocy art. 7 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw art. 11 ustawy o portach i przystaniach morskich został uchylony. Ustawa ta weszła w życie 1 stycznia 2003 r., a ustawa o portach i przystaniach morskich miała wejść w życie w terminie późniejszym. Stąd powstała wada technicznolegislacyjna.

Senator Cz. Christowa poinformowała, że połączone komisje - Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Ustawodawstwa i Praworządności - postanowiły wnieść o przyjęcie uchwały w sprawie usunięcia niezgodności w ustawie z 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich bez poprawek.

Senator sprawozdawca zaznaczyła, że usunięcie wady technicznolegislacyjnej nie wpływa na zwiększenie inwestowania w ogólnodostępną, kapitałochłonną infrastrukturę portową i na wzrost konkurencyjności polskich portów. Wskazała też, że zarządy portów morskich oczekują na wprowadzenie do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwolnienia portów morskich z podatku od nieruchomości, analogicznie do tego, jak to ma miejsce w wypadku portów lotniczych.

Senat 70 głosami, przy 1 wstrzymującym się, poparł stanowisko połączonych komisji i podjął uchwałę o przyjęciu bez poprawek uchwały w sprawie usunięcia niezgodności w ustawie z 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o ratyfikacji Poprawek do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, uchwalonych przez Międzynarodową Organizację Morską w Londynie w dniu 13 grudnia 2002 r.

Sejm rozpatrzył tę ustawę 17 czerwca 2004 r., nazajutrz trafiła ona do Senatu, a marszałek skierował ją do Komisji Spraw Zagranicznych oraz do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Komisje przygotowały sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdawca Komisji Spraw Zagranicznych senator Władysław Mańkut poinformował, że komisja, rozpatrując ustawę, przyjęła, iż zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, czyli zgodnie z tą delegacją konstytucyjną, ratyfikacja poprawek do konwencji powinna się odbywać w drodze ustawy.

Senator sprawozdawca podkreślił, że poprawki do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu z 1974 r., których dotyczy podmiotowa ustawa, zmierzają do poprawy bezpieczeństwa statków i portów morskich przed zagrożeniami ze strony terroryzmu i przed innymi czynami o charakterze przestępczym.

Zmiany polegają w szczególności na zwiększeniu wymagań dotyczących instalowania na statkach morskich systemu automatycznej nawigacji, prowadzenia zapisu historii statku jako środka nadzoru nad jednostkami pływającymi oraz ustanawiania międzynarodowego kodeksu ochrony statku i obiektu portowego.

Senator poinformował, że komisja po rozpatrzeniu ustawy postanowiła wnieść o jej przyjęcie bez poprawek.

Sprawozdawczyni Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury senator Czesława Christowa zaznaczyła, że przyjęcie ustawy przez polski parlament jest instrumentem i warunkiem ratyfikacji poprawek oraz wywiązaniem się ze zobowiązań ratyfikowanej przez Polskę konwencji SOLAS o bezpieczeństwie życia na morzu.

Senator wskazała, iż państwa członkowskie Międzynarodowej Organizacji Morskiej, zatroskane wzrostem zagrożeń terrorystycznych, zajęły się problemem bezpieczeństwa żeglugi międzynarodowej. W rezultacie konferencja umawiających się rządów, w tym Polski, stron Międzynarodowej Konwencji SOLAS, podjęła w grudniu 2002 r. uchwałę o przyjęciu poprawek do tej konwencji i Międzynarodowego Kodeksu Ochrony Statku i Obiektu Portowego.

Poprawki do konwencji SOLAS weszły w życie 1 lipca 2004 r. Rozszerzają one zakres ustawodawstwa polskiego, a niektóre z nich są normami o charakterze samowykonalnym. Poprawki obejmują rozdział V konwencji nakładający obowiązek wyposażenia statków w system automatycznej identyfikacji statków innych niż pasażerskie i tankowce o określonej pojemności.

Kolejna poprawka dotyczy rozdziału XI-1, w którym regulacja obejmuje numer identyfikacyjny statku. Prawidło V w tym rozdziale wprowadza zapis historii statku, co umożliwi nadzór nad tą jednostką. Prawidło VI wprowadza obowiązek aktualnej informacji co do składu załogi statku, zadań i obowiązków nałożonych na tę załogę przez właściciela.

Wprowadzony nowy rozdział XI-2 normuje środki specjalne powodujące podniesienie poziomu ochrony bezpieczeństwa na morzu, w tym instalacje alertu ochrony statku, świadectwa zabezpieczeń itp.

Celem Międzynarodowego Kodeksu Ochrony Statku i Obiektu Portowego jest między innymi ustanowienie międzynarodowych zasad współpracy w celu wykrywania zagrożeń i podejmowania środków zapobiegawczych oraz ustalenie odpowiednich ról i obowiązków w stosunku do umawiających się rządów, agencji rządowych, lokalnych administracji żeglugi i portów w celu zapewnienia ochrony.

W zakresie bezpieczeństwa portów morskich kodeks wymaga podjęcia przez administrację rządową szeregu podstawowych działań inicjujących, takich jak wyznaczanie obiektów portowych podlegających wymogom kodeksu, wyznaczanie uznanych organizacji do spraw ochrony oraz zapewnienie sporządzania i zatwierdzania ocen stanu ochrony obiektów portowych. Zadaniem rządu jest zapewnienie efektywnego systemu wymiany informacji w skali międzynarodowej i w kontaktach ze statkami i obiektami portowymi.

Senator sprawozdawca zaznaczyła, że niewywiązywanie się z tych zadań, które stoją przed Polską w związku z poprawkami do konwencji SOLAS, może spowodować blokadę polskich portów, które uważane byłyby za niebezpieczne, a także blokadę polskich statków lub statków wychodzących z polskich portów, gdyż będą one również oceniane jako statki i towary niebezpieczne.

Wskazała też, że wdrożenie ustawy pociągnie za sobą odpowiednie koszty.

Kończąc swe wystąpienie, senator Cz. Christowa poinformowała, że Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła wnieść o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Senat 70 głosami zaakceptował stanowisko komisji i podjął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Protokołu zmieniającego do Europejskiej konwencji o zwalczaniu terroryzmu, sporządzonego w Strasburgu dnia 15 maja 2003 r.

Sejm przyjął tę ustawę 1 lipca br., nazajutrz trafiła do Senatu, a z polecenia marszałka rozpatrzyły ją Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisja Spraw Zagranicznych. Komisje przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Grzegorz Niski. Senator przypomniał, że Europejska konwencja o zwalczaniu terroryzmu weszła w życie 4 sierpnia 1978 r. i obowiązuje wszystkie państwa członkowskie Rady Europy z wyjątkiem: Księstwa Andory, Republiki Armenii oraz byłej jugosłowiańskiej Republiki Macedonii. Protokół rozszerza i precyzuje katalog przestępstw, których dla celów ekstradycji nie uważa się za przestępstwa polityczne albo za pozostające w związku z przestępstwami politycznymi, albo za przestępstwa popełnione z pobudek politycznych. Ponadto dodaje do form zjawiskowych przestępstw objętych konwencją organizowanie i polecenie popełnienia lub usiłowanie popełnienia przestępstwa i uzupełnia przepisy dotyczące interpretacji postanowień konwencji.

Zgodnie z art. 18 protokół wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie trzech miesięcy od dnia, w którym wszystkie strony konwencji wyrażą zgodę na związanie się tym protokołem.

Wejście w życie protokołu nie spowoduje konieczności wprowadzenia zmian w ustawodawstwie polskim oraz nie będzie wiązało się z dodatkowymi wydatkami dla budżetu państwa.

Protokół dotyczy wolności, praw i obowiązków obywatelskich określonych w konstytucji oraz spraw uregulowanych w ustawie. Związanie się nim przez Rzeczpospolitą Polską musi więc nastąpić w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.

Senator G. Niski poinformował, że na wspólnym posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisji Spraw Zagranicznych senatorowie jednogłośnie i jednomyślnie postanowili rekomendować przyjęcie ustawy bez poprawek.

Senat w głosowaniu przychylił się do tego stanowiska i jednomyślnie, 70 głosami, podjął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Drugie i trzecie czytanie projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Projekt ten został wniesiony przez Komisję Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Marszałek skierował projekt do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do trzech komisji: Ustawodawstwa i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Nauki, Edukacji i Sportu. Pierwsze czytanie zostało przeprowadzone 22 czerwca br. Komisje przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Drugie czytanie obejmuje: przedstawienie Senatowi sprawozdania komisji o projekcie ustawy oraz przeprowadzenie dyskusji połączonej z ewentualnym zgłaszaniem wniosków.

Sprawozdawca połączonych komisji senator Zbyszko Piwoński zaznaczył, że inspiracją do zgłoszenia tej inicjatywy ustawodawczej była trochę niefortunna ustawa skierowana przez Sejm do Senatu, dotycząca przemieszczenia szkół rolniczych i leśnych na szczebel właściwych resortów: resortu właściwego do spraw rolnictwa i resortu właściwego do spraw ochrony środowiska. Senat odrzucił tamtą ustawę, Sejm w ponownym głosowaniu jednak ją przyjął i wejdzie ona w życie w określonym czasie. Zdaniem senatora, trudno oczekiwać, żeby którykolwiek z resortów zaczął budować od początku swoje szkolnictwo resortowe. Niemniej jednak ustawa weszła w życie.

Senator sprawozdawca przypomniał, iż podczas prac nad ustawą w Senacie wskazywano, że zarówno szkoły leśne, jak i wyspecjalizowane szkoły rolnicze znalazły się chyba zbyt nisko, bo aż na szczeblu powiatowym, u starostów. Może to prowadzić do tego, i takie przykłady przytaczano, iż w pewnym okresie przestaną one istnieć, przestaną kształcić na potrzeby powiatu z uwagi na to, że powiat jest zbyt małym regionem, żeby utrzymywać szkoły, które kształcą w tych zawodach, potrzebnych w instytucjach i przedsiębiorstwach działających na znacznie większym terenie.

Wówczas zrodziła się myśl, żeby podjąć inicjatywę, a właściwie działania zachęcające zarówno samorządy wojewódzkie, jak i samorządy powiatowe, które do tej pory utrzymują te szkoły, do tego, żeby właśnie nie przekazywać ich resortom, ale - zgodnie zresztą z ustawodawstwem samorządowym - stworzyć możliwość, żeby te szkoły znalazły się o piętro wyżej, na szczeblu wojewódzkim, i tym samym zostały zaliczone do szkół ponadregionalnych.

Akceptując tę myśl, połączone komisje postanowiły zgłosić wniosek. Dotyczy on bardzo niewielkiej zmiany w dotychczasowym ustawodawstwie. W ustawie o systemie oświaty, która była nowelizowana 27 czerwca 2003 r., w art. 11 został zawarty następujący zapis: "w terminie do dnia 31 grudnia 2004 r. samorząd województwa przejmuje prowadzenie szkół i placówek mających znaczenie co najmniej regionalne, przejętych z dniem 1 stycznia 1999 r. przez samorząd powiatowy, jeżeli rada powiatu podejmie uchwałę o przekazaniu tych szkół i placówek samorządowi województwa wraz z mieniem niezbędnym do ich funkcjonowania". Akceptując ten artykuł po nowelizacji z czerwca 2003 r., senatorowie uznali jednak za niezręczny zapis określający termin wygaśnięcia przepisu z końcem grudnia bieżącego roku.

W związku z tym postanowiono wystąpić z inicjatywą, aby przedłużyć możliwość przejmowania tych szkół przez samorząd wojewódzki o kolejne dwa lata. Jednocześnie dwie komisje podjęły zobowiązanie, że zainicjują działania zachęcające zarówno samorządy wojewódzkie, jak i powiatowe do tego, aby korzystały z tego zapisu i w tym czasie dokonały przemieszczenia. W interesie szkół i w interesie kształcenia w określonych zawodach leży, aby te szkoły mogły nadal funkcjonować i rozwijać się, obejmując znacznie większy teren niż tylko sam powiat. Wiadomo bowiem, że nasze powiaty są wyjątkowo małe.

Senator sprawozdawca poinformował też, że skutki finansowe, jakie może rodzić ta ustawa, są właściwie dla budżetu państwa obojętne, z uwagi na to, iż na poziomie zarówno powiatu, jak i województwa szkolnictwo finansowane jest z subwencji oświatowej. Niemniej jednak trzeba podkreślić, że wydatki z tego tytułu zostaną zwiększone na szczeblu wojewódzkim, a zmniejszone o te same kwoty na szczeblu powiatowym. Ewentualne dodatkowe wydatki czy koszty mogą powstać w wyniku przemieszczenia majątku. Artykuł ten zobliguje bowiem nie tylko do przejęcia, ale również do przemieszczenia majątku. Trudno jednak szacować ewentualne nieduże koszty, które mogą z tego tytułu wyniknąć. Trudno bowiem przewidzieć, jaka liczba samorządów wojewódzkich i powiatowych z tego zapisu ustawowego zechce skorzystać.

W imieniu połączonych komisji senator Z. Piwoński zwrócił się o zaakceptowanie przedstawionej inicjatywy. Podkreślił, że umożliwi ona podejmowanie różnorodnych starań, poprzez bezpośrednie kontakty, wystąpienia, aby szkoły ponadregionalne zostały umocowane na szczeblu wojewódzkim.

Po dyskusji, zgodnie z art. 82 ust. 1 Regulaminu Senatu, Izba przystąpiła do trzeciego czytania projektu ustawy, obejmującego jedynie głosowanie.

Przedstawiony przez komisję projekt ustawy poddano pod głosowanie. W jego wyniku Senat jednomyślnie, 69 głosami, przyjął projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw i podjął uchwałę:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o nadaniu Wyższej Szkole Pedagogicznej w Częstochowie nazwy "Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie"

Sejm uchwalił tę ustawę 1 lipca 2004 r. Następnego dnia skierował ją do Senatu. Marszałek przesłał ją do Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, która przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator January Bień przypomniał, że ustawa sejmowa była projektem poselskim. Zawiera ona tylko dwa artykuły: dotyczący nadania nazwy oraz określający termin wprowadzenia ustawy w życie - 1 października br.

Senator poinformował, że projekt ustawy zyskał poparcie Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, Kolegium Rektorów Uczelni Pedagogicznych, Państwowej Komisji Akredytacyjnej, po przeprowadzeniu akredytacji kierunków nauczania, oraz ministra edukacji narodowej i sportu.

W trakcie posiedzenia komisji z udziałem rektora WSP w Częstochowie profesora Janusza Berdowskiego, wiceministra Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, sekretarza stanu w ministerstwie profesora Tadeusza Szulca oraz przedstawiciela Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego profesora Wojciecha Iwańczaka wymieniono szereg poglądów dotyczących liczby studentów, a także kadry dydaktycznej, kierunków kształcenia i praw do doktoryzowania. Zwrócono także uwagę na kształcenie na kierunkach pedagogika oraz filologia germańska i angielska.

Senator sprawozdawca podkreślił, że historia uczelni sięga roku 1971, w którym powołano Wyższą Szkołę Nauczycielską, w 1974 r. przemianowaną na Wyższą Szkołę Pedagogiczną. Obecnie uczelnia ma cztery wydziały: Wydział Filologiczno-Historyczny, Wydział Matematyczno-Przyrodniczy, Wydział Pedagogiczny i Wydział Wychowania Artystycznego, a także dwie jednostki międzywydziałowe. W ramach uczelni działa szesnaście instytutów, w których kształci się obecnie piętnaście tysięcy studentów na studiach dziennych, zaocznych i podyplomowych. Przy uczelni działa Uniwersytet Trzeciego Wieku oraz Letnia Szkoła Języka i Kultury Polskiej. Uczelnia ma uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w zakresie dwóch kierunków: historii i fizyki.

Senator J. Bień zaakcentował, iż w ciągu trzydziestu lat swego istnienia uczelnia wypracowała określone zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym, naukowym i społecznym. Wskazał też, że związek uczelni, a także całego częstochowskiego środowiska naukowego z regionem jest bardzo silny. Przypomniał, że studenci w uczelnianym referendum opowiedzieli się za nazwą: "Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie". Patron to szczególny, silnie związany z Jasną Górą i ziemią kłobucką, wielki historyk i kronikarz.

Senator sprawozdawca poinformował, że senacka komisja przyjęła projekt ustawy jednomyślnie i podkreśliła rolę Wyższej Szkoły Pedagogicznej w środowisku częstochowskim oraz to, że przekształcenie jej w akademię jest tylko krokiem na drodze do utworzenia uniwersytetu na jej bazie.

W imieniu senackiej Komisji Nauki, Edukacji i Sportu senator J. Bień wniósł o przyjęcie ustawy.

Senat w głosowaniu przychylił się do tego wniosku i 61 głosami, przy 7 wstrzymujących się, zdecydował o przyjęciu ustawy bez poprawek.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Sejm uchwalił ustawę 24 czerwca 2004 r. Następnego dnia przekazał ją do Senatu. Marszałek skierował ją do Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, które przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawiła je senator Irena Kurzępa. Jak stwierdziła, zmiany, które wprowadza ustawa, dotyczą trzech zasadniczych grup tematycznych. Są to: zasady awansu zawodowego i zatrudniania nauczycieli, zasady wynagradzania, a także zmiany służące doprecyzowaniu, uściśleniu i uporządkowaniu rozwiązań systemowych.

Zasadnicze zmiany związane z zasadami awansu zawodowego oraz zatrudniania nauczycieli są następujące. Uszczegółowiono kwalifikacje wymagane od nauczycieli poprzez określenie poziomu wykształcenia i jego zakresu w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, w tym również warunków uzyskiwania kwalifikacji do nauczania języków obcych. Zobowiązano również komisję kwalifikacyjną do dokonania analizy efektów nauczania i wychowania osiągniętych przez nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego. Wprowadzono terminy, w których komisje kwalifikacyjne i egzaminacyjne mają obowiązek wydania decyzji o nadaniu lub odmowie nadania stopnia awansu zawodowego. Wydłużono o rok okres stażu, jaki musi odbyć nauczyciel kontraktowy lub mianowany, posiadający co najmniej stopień naukowy doktora, ubiegający się o uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego. Wydłużono również do roku i dziewięciu miesięcy okres stażu skróconego, który przysługuje nauczycielowi kontraktowemu będącemu nauczycielem akademickim z trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej, oraz osobom posiadającym co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek naukowy. Wprowadzono termin dwudziestu jeden dni od złożenia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego, w którym to terminie dyrektor szkoły ma obowiązek dokonania oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Zobowiązano nauczyciela kontraktowego do przepracowania dwóch lat, a nauczyciela mianowanego do przepracowania roku w szkole przed rozpoczęciem stażu na kolejny stopień awansu zawodowego. Zmodyfikowano zasady składania wniosków o podjęcie postępowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego przez nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych. Wniosek taki należy złożyć w roku, w którym nauczyciel uzyskał pozytywną ocenę dorobku zawodowego za okres stażu, a nie jak dotychczas w ciągu czternastu dni od otrzymania tej oceny. Zrezygnowano z formułowania ustawowych przesłanek przerywania i kontynuacji stażu. Rozszerzono skład komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego o przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Określono ustawowe przesłanki uprawniające do wpisania osoby na listę ekspertów uczestniczących w pracach komisji egzaminacyjnych lub kwalifikacyjnych oraz przesłanki skutkujące skreśleniem z tej listy. Uchylono normy prawne zobowiązujące nauczyciela kontraktowego do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego w ciągu czterech lat od dnia zatrudnienia w danej szkole. Doprecyzowano przesłanki nawiązania stosunku pracy na podstawie mianowania z nauczycielem zatrudnionym wcześniej na podstawie umowy o pracę. Doprecyzowano, że nauczycielom, których stosunki pracy wygasły w momencie upływu sześciomiesięcznego okresu pozostawania w stanie nieczynnym, przysługują świadczenia przedemerytalne.

Zmiany w zakresie zasad wynagradzania nauczycieli dotyczą: wprowadzenia obowiązku dokonywania corocznie nowelizacji regulaminu wynagradzania nauczycieli przez jednostki samorządu terytorialnego prowadzące szkoły; zniesienia ustawowego nakazu określania standardów zatrudnienia nauczycieli; dookreślenia w ustawie pojęcia godziny doraźnych zastępstw oraz określenia zasad wynagradzania za te godziny; wprowadzenia rozwiązania, zgodnie z którym zmiana wysokości wynagrodzenia nauczyciela w związku z uzyskaniem kolejnego stopnia awansu zawodowego następować będzie z pierwszym dniem roku szkolnego następującego po roku, w którym nauczyciel uzyskał stopień awansu, a w przypadku osób, które złożyły wnioski o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego do 31 października, od 1 stycznia następnego roku, a nie z pierwszym dniem najbliższego miesiąca, jak dotychczas. Podporządkowano również nauczycieli zatrudnionych w urzędach organów administracji rządowej i kuratoriach oświaty ustawie o służbie cywilnej, z zachowaniem niektórych uprawnień wynikających z Karty Nauczyciela. Doprecyzowano składniki wynagrodzenia nauczycieli przeniesionych w stan nieczynny.

Senator I. Kurzępa poinformowała, że połączone komisje, po analizie zmian wprowadzonych w nowelizacji, postanowiły zaproponować 22 poprawki do omawianej ustawy.

Mniejszość połączonych komisji zaproponowała jedną poprawkę. Wniosek mniejszości przedstawił Izbie senator Stanisław Huskowski.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie propozycje zmian w ustawie rozpatrzyły dwie komisje senackie. Połączone komisje poparły 20 spośród 26 zgłoszonych ogółem poprawek.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba 65 głosami, przy 4 wstrzymujących się, podjęła uchwałę:

Uchwała

Informacja Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego Rzeczypospolitej Polskiej o działalności Sądu Najwyższego w roku 2003

Zgodnie z ustawą z 23 listopada 2002 r. o Sądzie Najwyższym pierwszy prezes Sądu Najwyższego corocznie składa Senatowi informację o działalności Sądu Najwyższego oraz o wynikających z niej istotnych problemach, przy czym nad informacją tą nie przeprowadza się głosowania.

Otrzymaną od pierwszego prezesa Sądu Najwyższego informację, zgodnie z Regulaminem Senatu, marszałek skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Komisja na posiedzeniu 23 czerwca br. zapoznała się z przekazaną przez pierwszego prezesa Sądu Najwyższego informacją i poinformowała o tym marszałka Senatu.

Podczas posiedzenia plenarnego Izby najważniejsze wątki informacji przedstawił pierwszy prezes Sądu Najwyższego profesor Lech Gardocki. Prezes odpowiadał także na pytania zadawane przez senatorów.

Przewodniczący posiedzeniu marszałek Longin Pastusiak stwierdził, że Senat zapoznał się z przedstawioną informacją.

Informacja Rzecznika Praw Obywatelskich o działalności za 2003 r., z uwagami o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela

Zgodnie z konstytucją i ustawą o rzeczniku praw obywatelskich rzecznik praw obywatelskich corocznie informuje Sejm i Senat o swojej działalności oraz o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela.

Marszałek Senatu otrzymaną od rzecznika informację, zgodnie z regulaminem, skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Komisja na posiedzeniu 7 lipca br. zapoznała się z przedstawioną przez rzecznika informacją i poinformowała o tym marszałka.

Podczas posiedzenia plenarnego Izby informację przedstawił rzecznik praw obywatelskich Andrzej Zoll. Rzecznik odpowiadał też na pytania senatorów.

Przewodniczący posiedzeniu wicemarszałek Kazimierz Kutz stwierdził, że Senat zapoznał się z przedstawioną informacją.

Zmiany w składach komisji senackich

Sprawozdawca Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich senator Gerard Czaja poinformował, że do marszałka zwrócili się senatorowie: Zbigniew Kulak - o wykreślenie go ze składu Komisji Spraw Unii Europejskiej, oraz Marek Balicki - o zgodę na jego udział w pracach Komisji Spraw Zagranicznych.

Wnioski te marszałek skierował do Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich. Komisja rozpatrzyła je i przychyliła się do zawartych w nich propozycji. W imieniu komisji senator sprawozdawca wniósł o ich przyjęcie.

Wniosek w sprawie powołania senatora M. Balickiego do Komisji Spraw Zagranicznych Senat zaakceptował jednomyślnie, 62 głosami.

Wniosek o odwołanie senatora Z. Kulaka z Komisji Spraw Unii Europejskiej Izba przyjęła 66 głosami, przy 1 wstrzymującym się.


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment