Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Wojciecha Saługi, złożonym na 74. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 77), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2005-01-12

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku

W związku z przesłanym przy piśmie Pana Marszałka z dnia 22 grudnia 2004 r. nr BPS/DSK-043-569/04 oświadczeniem Pana Senatora Wojciecha Saługi w sprawie sprawozdawoczości budżetowej - uprzejmie informuję, że jednostkowe sprawozdania budżetowe Rb-27S w zakresie podatków z opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego sporządzane są zgodnie zasadami określonymi w § 3 ust. 1 Instrukcji, stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 24, poz. 279 z późn. zm.).

Natomiast w zakresie dochodów pobieranych przez urzędy skarbowe na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, należy stosować odpowiednio przepis § 6 ust. 4 załącznika nr 1 tegoż rozporządzenia.

W sprawozdaniach sporządzonych za miesiące: styczeń, luty, kwiecień, maj, lipiec, sierpień, październik, listopad i grudzień - w kolumnie "Dochody wykonane" jednostki samorządu terytorialnego wykazują dochody pobrane przez urzędy skarbowe na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, w wysokości otrzymanych wpływów na rachunek bieżący.

Za okresy kwartalne wysokość kwot dochodów pobieranych przez urzędy skarbowe (w tym: z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych) wykazanych w sprawozdaniu Rb-27S przez jednostkę samorządu terytorialnego powinna być zgodna z odpowiednimi kwotami wykazanymi w sprawozdaniu Rb-27 urzędu skarbowego.

Zgodnie z § 6 ust. 2 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia urzędy skarbowe, jako organy podatkowe, sporządzają sprawozdania jednostkowe Rb-27 w zakresie wykonania dochodów poszczególnych budżetów jednostek samorządu terytorialnego za miesiące kończące kwartał, tj. za marzec, czerwiec, wrzesień oraz rok i przekazują te sprawozdania do jednostek samorządu terytorialnego w terminie 16 dni po zakończeniu kwartału.

Dane dotyczące dochodów otrzymanych zostały wprowadzone w wyniku uzgodnień projektu ww. rozporządzenia, na wniosek jednostek samorządu terytorialnego w celu umożliwienia wykazywania przez te jednostki dochodów faktycznie otrzymanych - w danym okresie sprawozdawczym - na rachunek bieżący subkonto dochodów środków.

W sprawozdaniu Rb-27 podobna zasada została wprowadzona w odniesieniu do dochodów pobieranych przez urzędy skarbowe na rzecz jednostek samorządu terytorialnego i przekazywanych w odpowiednich terminach na rachunki bankowe jednostek samorządu terytorialnego - "dochody przekazane".

Odnośnie wprowadzenia obowiązku sporządzania sprawozdań Rb-N przez urzędy skarbowe uprzejmie informuję, że sprawozdanie to obejmuje dane dotyczące należności wg tytułów analogicznych jak tytuły dłużne:

1) papiery wartościowe, poza papierami udziałowymi, dopuszczone do publicznego obrotu, dla których istnieje płynny rynek wtórny,

2) pożyczki i kredyty, w tym papiery wartościowe, poza papierami udziałowymi, nieujęte w pkt 1, których zbywalność jest ograniczona,

3) depozyty.

Takie kategorie należności nie dotyczą dochodów pobieranych przez urząd skarbowy jako organ podatkowy na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.

Dane dotyczące należności z tytułu podatków i opłat i innych nie podatkowych należności jednostek samorządu terytorialnego wykazywane są w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie "należności".

W związku z powyższym należy stwierdzić, że gmina dysponuje danymi niezbędnymi do sporządzenia zbiorczego sprawozdania RB-N o należnościach gminy.

Odnośnie przypadku dokonania potrącenia na wniosek podatnika, stosownie do art. 64 i 65 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), zobowiązanie podatkowe, wygasa z dniem złożenia wniosku, który został uwzględniony. Przepis art. 64 ust. 2 ww. ustawy traktuje instytucje potrącenia bieżących zobowiązań podatkowych oraz zaległości podatkowych, o których mowa w art. 64 jako szczególną formę wykonania zobowiązania podatkowego pod warunkiem, że potrącenie dokonywane jest przez tego podatnika i z tej wierzytelności.

Natomiast w kolumnie dane dotyczące "dochodów wykonanych" wykazywane są dochody wykonane na podstawie ewidencji analitycznej do rachunku bieżącego.

Przedstawiając powyższe uprzejmie informuję Pana Marszałka iż:

1) Zasady sporządzania sprawozdań budżetowych są dla państwowych i samorządowych jednostek takie same, z uwzględnieniem specyfiki działania tych jednostek działania (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

2) Nie ma uzasadnienia do nałożenia na urzędy skarbowe obowiązku sporządzania sprawozdań Rb-N w zakresie dochodów pobieranych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. Dane dotyczące należności jednostek samorządu terytorialnego w tym zakresie są w szczególności dział, rozdział, paragraf wykazywane przez urzędy skarbowe w sprawozdaniach RB-27 sporządzanych dla jednostek samorządu terytorialnego.

3) Nie wymaga również zmiany zasada wykazywania danych dotyczących potrąceń w sprawozdaniu o dochodach Rb-27S. W świetle art. 65 § 2 ordynacji podatkowej - przekazanie przez jednostkę budżetową na rachunek organu podatkowego równowartości wygasłego podatku w wyniku potrącenia przez podatnika jego zobowiązań podatkowych, jest uregulowaniem zobowiązania. W tym przypadku zmienia się tylko wierzyciel jednostki budżetowej a nie tytuł zobowiązania. Wierzycielem jednostki budżetowej stał się organ podatkowy, a nie przedsiębiorca.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia Ministra Finansów

SEKRETARZ STANU

Elżbieta Suchocka-Roguska


Oświadczenie