Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


Z prac komisji senackich

6 kwietnia 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o nasiennictwie oraz ustawy o ochronie roślin.

W imieniu rządu przepisy przyjęte w rozpatrywanej nowelizacji rekomendował senatorom wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Andrzej Kowalski, wysłuchano także wyjaśnień udzielanych przez dyrektor Departamentu Hodowli i Ochrony Roślin w tym resorcie Bożenę Nowicką. Komisja zapoznała się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Ponadto szereg propozycji zmian zgłosili obecni na posiedzeniu przedstawiciele Polskiej Izby Nasiennej, Rady Gospodarki Żywnościowej przy ministrze rolnictwa i rozwoju wsi, Polskiego Towarzystwa Ochrony Roślin, a także Związku Twórców Odmian Roślin Uprawnych.

Uchwalona przez Sejm ustawa wypracowana została na podstawie projektu rządowego. Celem nowelizacji, wskazanym w projekcie, było wdrożenie przepisów Unii Europejskiej, likwidacja uchybień ujawnionych w praktyce stosowania ustawy oraz doprecyzowanie niektórych regulacji. W trakcie prac Sejmu zakres przedmiotowy nowelizacji został znacząco poszerzony. Wprowadzono bądź na posiedzeniu komisji, bądź w trakcie drugiego czytania rozwiązania prawne dotyczące między innymi:

Po zapoznaniu się z opiniami zaproszonych gości i w wyniku dyskusji Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła kontynuować prace nad ustawą o zmianie ustawy o nasiennictwie oraz ustawy o ochronie roślin na kolejnym posiedzeniu.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska Senatu RP przyjęła stanowisko w sprawie zwalczania niektórych chorób zakaźnych zwierząt w Polsce oraz możliwości Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie wykonywania tych zadań:

"Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska Senatu RP w dniu 21 marca 2006 r. omawiała aktualny stan zwalczania w Polsce enzootycznej białaczki bydła, brucelozy bydła, gruźlicy bydła, choroby Aujeszkiego świń oraz wysoce zjadliwej grypy ptaków.

Z analizy dokumentów i informacji podanych przez przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Głównego Lekarza Weterynarii oraz z przebiegu dyskusji, w której udział wzięli przedstawiciele organizacji rolniczych i związków branżowych, wynika, że obecnie:

- prowadzone są prace mające na celu uzyskanie zatwierdzenia przez Komisję Europejską statusu Polski jako kraju wolnego od brucelozy i gruźlicy bydła,

- wprowadzany jest do realizacji program mający na celu uwolnienie Polski od enzootycznej białaczki bydła,

- Główny Lekarz Weterynarii przygotował projekt programu zwalczania choroby Aujeszkiego u świń dla woj. lubuskiego na jeden rok. Po wdrożeniu tego programu Inspekcja Weterynaryjna będzie w stanie określić w przybliżeniu, w jakim czasie można będzie uwolnić Polskę od tej choroby,

- istnieje także realne niebezpieczeństwo rozprzestrzenienia się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wysoce zjadliwej grypy ptaków.

Zdaniem Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska w budżecie na rok 2007 i lata następne należy zwiększyć środki finansowe przeznaczone na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym na wykup bydła zakażonego białaczką.

Komisja ocenia, że obecny stan zatrudnienia wykwalifikowanego personelu oraz nakłady środków finansowych na Inspekcję Weterynaryjną nie dają gwarancji pełnego wdrożenia zaplanowanych działań, związanych także z realizacją innych zadań, które stale są nakładane na Inspekcję Weterynaryjną.

W związku z powyższym Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska Senatu RP zwraca się z prośbą o ustalenie rzeczywistych potrzeb etatowych i finansowych Inspekcji Weterynaryjnej, uwzględniających w szczególności Powiatowe Inspektoraty Weterynarii, które realizują podstawowe zadania w zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, i podjęcie odpowiednich decyzji mających na celu jej wzmocnienie - zarówno etatowe, jak i finansowe. Przy ustalaniu potrzeb Inspekcji należy uwzględnić zadania wynikające z obecnie przyjmowanych i wdrażanych nowych programów zwalczania chorób zakaźnych zwierząt oraz działania mające na celu przeciwdziałanie zagrożeniu występowania u drobiu wysoce zjadliwej grypy ptaków".

W drugiej - seminaryjnej - części posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska senatorowie zapoznali się z harmonogramem procesów dostosowawczych do standardów europejskich w dziedzinie środowiska. Informację na ten temat przedstawił minister środowiska Jan Szyszko, któremu towarzyszył wiceminister Mariusz Orion-Jędrysek.

Następnie senatorowie zapoznali się z harmonogramem procesów dostosowawczych do standardów europejskich w dziedzinie rolnictwa. Informacje na ten temat przedstawił minister rolnictwa i rozwoju wsi Krzysztof Jurgiel.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Bułgarii o zabezpieczeniu społecznym, podpisanej w Sofii dnia 9 czerwca 2005 r.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni minister spraw zagranicznych oraz minister pracy i polityki społecznej. Przedmiotowa umowa ma na celu koordynację systemów zabezpieczenia społecznego Polski i Bułgarii na podstawie zasad obowiązujących w Unii Europejskiej.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Antoniego Szymańskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o spółdzielniach socjalnych.

Senatorowie wysłuchali informacji przedstawionych przez dyrektor Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Krystynę Wyrwicką. Zapoznali się także z opiniami ekspertów: prof. Ewy Leś z Instytutu Polityki Społecznej na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW (inicjatywa wspólnotowa EQUAL), dr. Marka Rymszy z Instytutu Spraw Publicznych, Dariusza Nawrockiego z Fundacji "Barka", a także z krytycznym głosem o ustawie koordynatora Krajowego Ruchu Obrony Bezrobotnych Zygmunta Miernika. Ponadto komisja wysłuchała uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa powstała na podstawie projektu rządowego i zastępuje dotychczasową regulację dotyczącą spółdzielni socjalnych, stanowiącą część ustawy - Prawo spółdzielcze, znacznie ją rozbudowując i uszczegółowiając.

Zgodnie z ustawą przedmiotem działalności spółdzielni socjalnej jest prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa na podstawie osobistej pracy członków. Ma ona działać dla ich społecznej i zawodowej reintegracji, może też prowadzić na rzecz swoich członków i ich środowiska lokalnego działalność społeczną i oświatowo-kulturalną, a także działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych. Działania te nie stanowią, w myśl ustawy, działalności gospodarczej i mogą być prowadzone jako statutowa działalność odpłatna na zasadach przewidzianych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Założycielami spółdzielni socjalnej mogą być osoby bezrobotne, osoby, do których stosuje się przepisy ustawy o zatrudnieniu socjalnym, oraz niepełnosprawni, jeśli posiadają pełną zdolność do czynności prawnych. Ustawa reguluje kwestie członkostwa w spółdzielni, stanowiąc, że jej członkami mogą być osoby uprawnione do założenia spółdzielni, nawet o ograniczonej zdolności do czynności prawnych, a także, w ramach określonego limitu, inne osoby, jeżeli ich praca na rzecz spółdzielni wymaga szczególnych kwalifikacji, których brak pozostałym jej członkom. Dopuszcza się też członkostwo organizacji pozarządowych i niektórych gminnych osób prawnych.

Istotną odrębnością spółdzielni socjalnych w porównaniu ze spółdzielniami pracy jest zakaz podziału nadwyżki bilansowej między jej członków oraz obowiązek jej rozdysponowania, w określonych proporcjach, na fundusz zasobowy, fundusz inwestycyjny i działalność statutową niebędącą działalnością gospodarczą.

Ustawa umożliwia refundację spółdzielni składek na ubezpieczenia społeczne osób spełniających kryteria założyciela spółdzielni, zatrudnionych na podstawie spółdzielczej umowy o pracę, na zasadach określonych w ustawie o zatrudnieniu socjalnym dla osób, które po uczestnictwie w centrum integracji społecznej podjęły działalność w formie spółdzielni socjalnej.

Spółdzielnia socjalna zostaje zwolniona z opłaty sądowej od wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego i opłaty za ogłoszenie tego wpisu. Ponadto wolne od podatku dochodowego będą dochody takich spółdzielni wydatkowane na społeczną i zawodową reintegrację jej członków. Umożliwia się również spółdzielni socjalnej uczestniczenie w otwartym konkursie ofert, w wyniku którego następuje zlecanie zadań przez organy administracji publicznej.

Spółdzielnia socjalna może łączyć się tylko z inną tego rodzaju spółdzielnią, a w wyniku jej podziału mogą być utworzone wyłącznie spółdzielnie socjalne. Ustawa przewiduje dodatkowe przesłanki postawienia spółdzielni socjalnej w stan likwidacji oraz wprowadza obowiązek przekazania na Fundusz Pracy środków pozostałych po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego, dopuszczając podział do 20% tych środków pomiędzy członków spółdzielni.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 12 poprawek do ustawy o spółdzielniach socjalnych. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Ewa Tomaszewska.

12 kwietnia 2006 r.

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności przystąpiono do rozpatrzenia "Informacji Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu o działalności Instytutu Pamięci Narodowej w okresie od dnia 1 lipca 2004 r. do dnia 31 grudnia 2005 r." .

Otwierając obrady, przewodniczący komisji senator Zbigniew Romaszewski zaproponował, aby na tym posiedzeniu wstępnie rozpatrzyć przedłożoną przez prezesa IPN informację, a szerszą debatę na temat zadań instytutu przełożyć na kolejne posiedzenie, zaplanowane na 20 kwietnia br.

Następnie prezes IPN Janusz Kurtyka krótko omówił przedłożone przez instytut materiały. Prezes zwrócił uwagę na zbieżność okresu sprawozdawczego z zakończeniem kadencji poprzedniego prezesa IPN prof. Leona Kieresa. Przypomniał również, że w ciągu ostatnich lat budżet instytutu był systematycznie zaniżany, co powodowało niedoinwestowanie i obecnie należy nadrobić zaległości infrastrukturalne, a także kadrowe. Konieczność powołania oddziału IPN w Szczecinie - bez odpowiedniego zwiększenia budżetu w 2004 r. - wymusiła znaczne zmniejszenie środków przeznaczonych na potrzeby innych oddziałów i delegatur. Ta sytuacja spowodowała obecnie zintensyfikowanie działań dla dokończenia inwestycji w oddziale w Szczecinie, a także w delegaturach w Kielcach, Bydgoszczy, Gorzowie, Opolu i Koszalinie. W omawianym okresie sprawozdawczym IPN zbliżył się do zakończenia przejmowania materiałów archiwalnych. Przejęto ponad 85 kilometrów bieżących materiałów, w tym materiały paszportowe, dokumenty służb specjalnych, materiały wojskowe, sądowe, prokuratorskie, a także dokumenty dawnej Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Prezes J. Kurtyka podkreślił bardzo dobrą współpracę z Agencją Wywiadu oraz Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego przy przejmowaniu dokumentów, ale poinformował o trudnościach w przekazywaniu materiałów przez Wojskowe Służby Informacyjne.

W swoim wystąpieniu prezes J. Kurtyka podał także:

Działalność pionu śledczego omówił dyrektor Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, wiceprezes IPN prof. Witold Kulesza. W swoim wystąpieniu zwrócił on uwagę, że spośród 105 aktów oskarżenia przeciwko 124 oskarżonym, które wnieśli prokuratorzy IPN, znaczna liczba została umorzona. Nie umniejsza to wagi drobiazgowych ustaleń, dotyczących wszystkich okoliczności popełnionych zbrodni nazistowskich lub komunistycznych. W wielu wypadkach w ten sposób zgromadzono niezwykle ważne dokumenty procesowe stanowiące materiał dowodowy, który jest istotnym źródłem poznania prawdy historycznej. Na przykład w śledztwie dotyczącym wysiedleń dwudziestu tysięcy Polaków z Żywiecczyzny odebrano relacje od sześciuset trzydziestu pięciu żyjących jeszcze pokrzywdzonych. Ponadto prof. W. Kulesza przedstawił uzasadnienie postawienia zarzutów członkom Rady Państwa oraz członkom Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego w śledztwach dotyczących wprowadzenia stanu wojennego w Polsce.

Podczas swego posiedzenia Komisja Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzyła następnie ustawę o zmianie ustawy o zawodzie tłumacza przysięgłego.

Rozpatrywaną nowelizację omówił wiceminister sprawiedliwości Andrzej Grzelak. Wskazał on na potrzebę przedłużenia czasu umożliwiającego złożenie wniosku o wpis tłumaczom, którzy uzyskali uprawnienia na mocy poprzednio obowiązujących przepisów. W dyskusji głos zabrała także prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Tłumaczy Polskich Urszula Dzierżawska-Bukowska.

Ponadto senatorowie zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, w której zwrócono uwagę na niepoprawne z punktu widzenia zasad techniki legislacyjnej sformułowania przepisów.

W dyskusji senatorowie wskazywali na zbyt krótkie przedłużenie czasu na składanie wniosków, podkreślano też, że przepisy będą budziły wątpliwości interpretacyjne. Senator Z. Romaszewski zwrócił uwagę na lukę legislacyjną w ustawie nowelizowanej, nie usuniętą przez rozpatrywaną nowelizację. W przepisach przejściowych nie uwzględniono bowiem sytuacji osób, które spełniły wymogi stawiane przez poprzednio obowiązujące przepisy, ale - nie z własnej winy - nie zdążyły złożyć przysięgi.

Po krótkiej dyskusji postanowiono upoważnić biuro legislacyjne do sformułowania, we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości, poprawki włączającej osoby, którym pozostało tylko złożenie ślubowania, do grupy osób, o których mowa w art. 1 dotyczącym art. 33 ust. 1.

Ostatecznie Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o zawodzie tłumacza przysięgłego wraz z 1 poprawką. Ustalono, że sprawozdanie komisji w tej sprawie przedstawi senator Z. Romaszewski.

W trzecim punkcie porządku dziennego przystąpiono do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego.

Założenia przyjętej przez Sejm nowelizacji przedstawił wiceminister sprawiedliwości A. Grzelak, który wskazał, iż rozpatrywana ustawa jest rezultatem wyroku Trybunału Konstytucyjnego, uznającego art. 632 pkt1 kpk za niezgodny z konstytucją w zakresie, w jakim w sprawach z oskarżenia prywatnego - w razie umorzenia postępowania karnego z powodu przedawnienia karalności - koszty procesu obligatoryjnie ponosi oskarżyciel prywatny. Ponadto senatorowie dysponowali opinią senackiego biura legislacyjnego.

W dyskusji senator Aleksander Bentkowski uznał, że rozpatrywany przepis może być nadużywany i rozciągany również na oskarżycieli publicznych. Sąd, umarzając postępowanie, mógłby obciążyć oskarżonego kosztami np. obrońcy z urzędu, opinii biegłych itp. Aby usunąć to zagrożenie, senator A. Bentkowski zgłosił wniosek o wprowadzenie poprawki: <<w art. 1, w art. 632a po wyrazie "wypadkach" dodaje się wyrazy ", w sprawach z oskarżenia prywatnego" oraz skreśla się wyrazy ", a w sprawach z oskarżenia prywatnego oskarżony". W głosowaniu zgłoszona poprawka uzyskała poparcie komisji.

Następnie jednogłośnie przyjęto wniosek o przyjęcie rozpatrywanej ustawy wraz z zaakceptowaną zmianą. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego wybrano senatora A. Bentkowskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie poprawy bezpieczeństwa łańcucha dostaw (COM (2006) 079); sygnatura Rady UE 6935/06.

Resort wiodący: MinisterstwoTransportu i Budownictwa.

Referent: senator Jacek Włosowicz.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Zbigniew Wysocki.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.

Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie zawarcia umowy między Wspólnotą Europejską a Republiką Malediwów dotyczącej pewnych aspektów usług lotniczych (COM (2006) 095); sygnatura Rady UE 7091/06.

Resort wiodący: MinisterstwoTransportu i Budownictwa.

Referent: senator Mieczysław Szyszka.

Przedstawiciel rządu: wiceprezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Ryszard Jaksa-Małachowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: MinisterstwoTransportu i Budownictwa.

Referent: senator Edmund Wittbrodt.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Z. Wysocki.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent: senator Andrzej Kawecki.

Przedstawiciel rządu: zastępca dyrektora Departamentu Administracji Publicznej Andrzej Trzęsiara.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 8

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Agnieszka Bolesta.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.

- przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 2 ustawy - COM (2006) 80, 016, 100, 112, 114,

* * *

Komisja Gospodarki Narodowej zebrała się w celu rozpatrzenia ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Gruzji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobieganiu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Warszawie dnia 5 listopada 1999 r., oraz ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Nową Zelandią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 21 kwietnia 2005 r.

W tej części posiedzenia udział wzięli podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Mirosław Barszcz ora wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusz Łącki. Komisja zapoznała się także z pozytywnymi opiniami o rozpatrywanych ustawach przedstawionymi przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W kolejnych głosowaniach senatorowie postanowili zarekomendować Senatowi przyjęcie obu ustaw ratyfikacyjnych. Ustalono, że sprawozdania w tej sprawie przedstawi Izbie senator Jarosław Lasecki.

Następnie Komisja Gospodarki Narodowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej Umowy dotyczącej Drewna Tropikalnego, sporządzonej w Genewie dnia 26 stycznia 1994 r.

Z ustaleniami zawartymi w przedmiotowej umowie zapoznał senatorów wiceminister gospodarki Marcin Korolec. Pozytywna opinię przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę wybrano senatora Jerzego Szymurę.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi. Jej przyjęcie zarekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Zbigniew Wysocki. Ponadto zapoznano się z pozytywną opinią biura legislacyjnego.

W głosowaniu rozpatrywana ustawa ratyfikacyjna uzyskała akceptację komisji. Ustalono, że wypracowane stanowisko przekaże Izbie podczas posiedzenia plenarnego senator Dorota Arciszewska-Mielewczyk.

Ponadto Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz o zmianie innych ustaw. Senatorowie zapoznali się z wyjaśnieniami, których w imieniu rządu udzielał sekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Paweł Szałamacha, któremu towarzyszyli radca ministra Krzysztof Głogowski oraz p.o. dyrektora Departamentu Prawnego Wojciech Parzyński. Zapoznano się także ze szczegółowymi uwagami biura legislacyjnego.

Uchwalona przez Sejm ustawa stanowi rezultat prac nad projektem rządowym. Zasadniczym celem zmian zaproponowanych w projekcie rządowym było usprawnienie i przyspieszenie komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, usunięcie problemów związanych z gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa oraz umożliwienie nabywania przez jednostki samorządu terytorialnego akcji lub udziałów w spółkach prowadzących działalność z zakresu użyteczności publicznej.

Najważniejsze zmiany wprowadzane przez nowelizację polegają na:

W głosowaniu senatorowie zaproponowali wprowadzenie 10 poprawek do nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, zbieżnych z uwagami senackiego biura legislacyjnego. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Jerzy Szmit.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła także ustawy o spółdzielniach socjalnych.

Senatorowie wysłuchali informacji przedstawionej przez dyrektor Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Krystynę Wyrwicką. Zapoznali się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

W głosowaniu opowiedziano się za wprowadzeniem do rozpatrywanej ustawy 4 poprawek. Jak ustalono, proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Andrzej Owczarek. Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, którego sprawozdawcą będzie senator Przemysław Berent.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Gospodarki Narodowej przyjęła stanowisko w sprawie budowy drogi ekspresowej "S-12":

<<Komisja Gospodarki Narodowej po zapoznaniu się z działaniami podjętymi przez władze samorządów lokalnych, skupionych wokół drogi ekspresowej "S-12", wyraża uznanie i poparcie dla podejmowanych inicjatyw.

Komisja Gospodarki Narodowej mając na uwadze zaangażowanie lokalnych samorządów oraz fakt, że realizacja budowy drogi ekspresowej "S-12" podniesie atrakcyjność inwestycyjną obszarów, a przede wszystkim będzie stanowiła znaczny impuls rozwojowy dla rejonów o dużej, przewyższającej średnią krajową, stopie bezrobocia, zwraca się do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o podjęcie skutecznych działań umożliwiających realizację tej inwestycji>>.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska kontynuowała rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o nasiennictwie oraz ustawy o ochronie roślin. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 6 kwietnia br.

W kolejnych głosowaniach senatorowie postanowili zaproponować wprowadzenie 18 poprawek do nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Chróścikowskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich przygotowała projekt uchwały Senatu w sprawie zmian w składach komisji senackich.

W projekcie stwierdzono (zgodnie z wnioskiem senatora w tej sprawie), że Senat Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 13 ust. 2 Regulaminu Senatu, odwołuje senatora Michała Wojtczaka z Komisji Ustawodawczej oraz wybiera go do Komisji Kultury i Środków Przekazu. Na sprawozdawcę wybrano senatora Zbigniewa Romaszewskiego.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu