Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

 

17 lipca 2006 r.

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrywano ustawę o dokumentach paszportowych.

Przyjęcie ustawy rekomendował senatorom wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Piotr Piętak. Ponadto na temat zapisów zawartych w rozpatrywanej regulacji wypowiadali się dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich w MSWiA Małgorzata Piotrak, wicedyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Andrzej Rudlicki oraz główny specjalista w tym departamencie Jolanta Płaza. Szczegółowe uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa zmierza do kompleksowego unormowania problematyki dokumentów paszportowych wydawanych przez polskie organy paszportowe, z uwzględnieniem unormowań prawa Unii Europejskiej w tym zakresie. W ustawie określono rodzaje dokumentów paszportowych, właściwość organów wydających dokumenty paszportowe, okoliczności uzasadniające odmowę wydania lub unieważnienie dokumentu paszportowego, zakres danych wpisywanych do dokumentu paszportowego, a także zakres danych zawartych w ewidencjach paszportowych, sposób prowadzenia tych ewidencji, zasady udostępniania danych w nich gromadzonych i organy właściwe w tych sprawach.

W ustawie przewidziano m.in. umieszczanie w paszportach danych biometrycznych ich właścicieli (obejmują one wizerunek twarzy i odciski palców właścicieli paszportu), a także stworzenie centralnej ewidencji wydawanych i unieważnionych paszportów podlegającej ministrowi spraw wewnętrznych i administracji. Dostęp do niej będą miały organy paszportowe - minister SWiA, minister spraw zagranicznych, wojewoda, konsul oraz komendant główny straży granicznej. Dane zawarte w centralnej ewidencji będą mogły też być udostępniane m.in. Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, policji, prokuraturom, sądom.

Ze względu na konieczność umieszczenia w nowych paszportach danych biometrycznych nie będą do nich wpisywane dane dzieci ich właścicieli. Dlatego ustawa umożliwia wydawanie paszportu (na żądanie rodziców) nawet dzieciom, które nie ukończyły 5 lat. W takich sytuacjach będzie to jednak paszport tymczasowy, ważny przez 12 miesięcy. Paszport wydany dzieciom w wieku od 5 do 13 lat - zgodnie z ustawą - ma być ważny 5 lat. W pozostałych wypadkach ważność paszportu ma mijać po 10 latach.

Regulacja wprowadza też możliwość odstępstwa od zasady konieczności uzyskania zgody obojga rodziców na wydanie paszportu ich dziecku. Zgodnie z ustawą jest to możliwe w sytuacjach, gdy uzyskanie zgody drugiego rodzica jest niemożliwe lub utrudnione (np. gdy miejsce jego pobytu nie jest znane lub nie ma z nim kontaktu) albo gdy przemawia za tym dobro dziecka. W takich sytuacjach zgodę jednego z rodziców zastąpić ma zgoda sądu rodzinnego.

Uregulowano też takie kwestie, jak zwolnienie z opłat za wydanie paszportu. Dotyczy ono osób, które mają ukończone 70 lat, oraz tych, które wyjeżdżają za granicę w celu długotrwałego leczenia lub w związku z koniecznością poddania się operacji. Za paszport nie trzeba będzie płacić także w sytuacji, gdy okaże się, że dotychczasowy dokument ma wadę techniczną. Zwolnieni z opłaty zostali również żołnierze niezawodowi wyznaczeni do pełnienia służby poza granicami kraju.

Mimo uwag i wątpliwości zgłaszanych w dyskusji w głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności, ze względu na termin wejścia w życie rozpatrywanej ustawy oraz złożone przez przedstawicieli resortu spraw wewnętrznych zapewnienia o szybkiej jej nowelizacji, postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie ustawy o dokumentach paszportowych bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Romaszewskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw.

Na temat nowelizacji wypowiadali się wicedyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego w Ministerstwie Sprawiedliwości Jan Bołonkowski oraz sekretarz Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego przy ministrze sprawiedliwości Robert Zegadło. Senackie biuro legislacyjne stwierdziło, że ustawa nie wzbudza żadnych zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym.

Rozpatrywana nowelizacja, będąca projektem rządowym, zmierza do zmiany przepisów dotyczących zrzeczenia się własności nieruchomości. Regulujący tę materię obecnie obowiązujący przepis art. 179 kodeksu cywilnego Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodny z konstytucją i orzekł utratę jego mocy obowiązującej 15 lipca br.

W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności opowiedziała się za przyjęciem sejmowej nowelizacji bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Roberta Smoktunowicza.

Podczas posiedzenia rozpatrywano także ustawę o zmianie ustawy o świadku koronnym oraz ustawy o ochronie informacji niejawnych.

Na temat zapisów zawartych w rozpatrywanej ustawie wypowiadali się prokurator krajowy, zastępca prokuratora generalnego Janusz Kaczmarek oraz prokuratorzy Jerzy Gajewski i Grażyna Stanek z Ministerstwa Sprawiedliwości. Swoją opinię wraz z uwagami przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Nowelizacja likwiduje epizodyczny charakter ustawy - zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami ustawa przestaje obowiązywać 1 września br. Ponadto doprecyzowuje ona niektóre zapisy ustawy. Między innymi zobowiązuje kandydata na świadka koronnego do ujawnienia swojego majątku oraz rozszerza katalog przestępstw, do których dowodzenia będzie można dopuścić dowód z zeznań świadka koronnego, zawiera możliwość ustanowienia świadkiem osoby, która zakładała grupę przestępczą. Regulacja wydłuża też tzw. okres próby, podczas którego świadek koronny nie może wrócić na drogę przestępstwa - z roku do pięciu lat.

W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 9 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o świadku koronnym oraz ustawy o ochronie informacji niejawnych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Krzysztofa Piesiewicza.

Na zakończenie senatorowie podsumowali posiedzenie wyjazdowe odbyte w dniach 27-28 czerwca br. do wybranych ośrodków dla cudzoziemców. Senatorowie odwiedzili wówczas ośrodki w Białymstoku, Łomży i Czerwonym Borze, Lininie koło Góry Kalwarii i ośrodek recepcyjno-pobytowy w Dębaku w Podkowie Leśnej oraz zapoznali się z panującymi tam warunkami mieszkalnymi i socjalnymi, a także problemami cudzoziemców starających się o prawo pobytu w Polsce.

W tej części posiedzenia udział wzięli przedstawiciele Urzędu do spraw Repatriacji i Cudzoziemców: prezes Piotr Stachańczyk, dyrektor generalny Jan Węgrzyn i dyrektor Departamentu ds. Postępowań Uchodźczych i Azylowych Joanna Majewska, a także radca Marcin Sośniak z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, prezes Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie Jacek Chlebny, prof. Irena Rzeplińska z Instytutu Nauk Prawnych, Małgorzata Gepert z Polskiej Akcji Humanitarnej, wiceprzewodnicząca Rady ds. Uchodźców Jolanta Zaborska, Ernest Zienkiewicz z Polskiego Oddziału Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców, Katarzyna Sekuła z Centrum Pomocy Emigrantom i Uchodźcom Caritas Polska oraz konsul honorowy Czeczeńców w Polsce Adam Borowski.

Podsumowując posiedzenie, wskazywano przede wszystkim na potrzebę zapewnienia cudzoziemcom przebywającym w ośrodkach możliwości nauki języka polskiego, większej aktywizacji zawodowej i włączania ich w sprawy bytowe ośrodków (np. pomoc w pracach gospodarczych). Ważny jest także większy udział organizacji pozarządowych. Zwrócono uwagę na brak pracowników socjalnych, a także tłumaczy z języka rosyjskiego i czeczeńskiego. Za niezadowalające uznano zaangażowanie w sprawy uchodźców resortu pracy i polityki społecznej.

18 lipca 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Zapisy nowelizacji sejmowej, uchwalonej na podstawie projektu rządowego, rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Marian Banaś. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Znowelizowana przez Sejm ustawa przewiduje stopniowe wdrożenie elektronicznych deklaracji podatkowych i ma wejść w życie 16 sierpnia br. Deklaracje elektroniczne mają być wdrożone stopniowo. W pierwszym etapie składać je będą tylko najwięksi podatnicy, których roczne przychody netto przekraczają równowartość 5 mln euro.

Na podstawie pierwszych doświadczeń zostaną dopracowane kwestie informatyczne, co w przyszłości pozwoli udostępnić e-deklaracje wszystkim podatnikom. Elektroniczne deklaracje podatkowe mają być dobrowolne. Oznacza to, że podatnicy będą mogli wybrać formę składania deklaracji: bądź w formie elektronicznej, bądź - jak dotychczas - papierowej. Nowela ustawy wprowadza też możliwość wydawania podatnikom przez naczelników urzędów skarbowych niektórych zaświadczeń w formie elektronicznej.

Ministerstwo Finansów planuje, że do końca 2007 r. możliwość składania podatkowych e-deklaracji będą mieli już wszyscy podatnicy.

W głosowaniu Komisja Gospodarki opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Ustalono, że nowelizację zarekomenduje Izbie senator Bronisław Korfanty.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zapisy ustawy, będącej projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister finansów Jarosław Neneman. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Celem nowelizacji jest konieczność dostosowania przepisów do prawa obowiązującego w Unii Europejskiej. Wprowadza ona zmiany w definicji eksportu towarów, precyzuje też definicję środków transportu, do której dodaje przyczepy, naczepy oraz wagony kolejowe.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej poparła rozpatrywaną nowelizację i postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mariana Miłka.

Następnie senatorowie przystąpili do omówienia wniosków z posiedzenia wyjazdowego w Katowicach, które odbyło się w dniach 19 i 20 czerwca br., poświęconego restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego (efekty i plany na najbliższe lata). W związku z przygotowywanym przez Ministerstwo Gospodarki programem dla górnictwa senator Mirosława Nykiel zaproponowała zorganizowanie we wrześniu br. posiedzenia, na którym zostaną sformułowane wnioski dotyczące tej problematyki.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. W tej części senatorowie wysłuchali przedstawiciela rządu wiceministra transportu Mirosława Chaberka, a także zapoznano się z opinią związkowców z Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność". Szereg uwag zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Ustawa, będąca projektem rządowym, zawiera przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Wdraża ona dyrektywy wspólnotowe z tzw. "drugiego pakietu kolejowego", m.in. wprowadza zmiany w systemie wydawania świadectw i certyfikatów bezpieczeństwa; ustala techniczne parametry dotyczące jednolitych systemów kolei dużych prędkości i kolei konwencjonalnej; tworzy przy ministrze właściwym do spraw transportu Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych prowadzącą badania wypadków i incydentów kolejowych.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 30 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. Ich uchwalenie zarekomenduje Izbie w imieniu komisji senator Stanisław Kogut.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o Narodowym Planie Rozwoju oraz niektórych innych ustaw.

W imieniu rządu zapisy ustawy przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Władysław Ortyl. Swoją opinię przekazało także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowela zmierza do przyspieszenia wykorzystania funduszy unijnych. Do obowiązującej ustawy o NPR 2004-2006 wydano dotychczas ponad 90 rozporządzeń wykonawczych. Nowelizacja ma m.in. umożliwić uchylenie większości z tych rozporządzeń, poza rozporządzeniami regulującymi kwestie pomocy publicznej dla przedsiębiorstw. Ma to zaowocować większą przejrzystością prawa w obszarze unijnych dotacji.

Rozpatrywana nowelizacja ma charakter epizodyczny ze względu na kończący się okres planowania rozwoju regionalnego, dla którego ustawa o Narodowym Planie Rozwoju została "zaprojektowana". Zgodnie z jej zapisami pieniądze z UE będą wydawane do końca 2008 r., w ramach umów o dofinansowanie projektów z UE zawartych do końca br. Jednocześnie, zgodnie z założeniami resortu rozwoju, od początku 2007 r. powinna obowiązywać nowa ustawa o NPR 2007-2013. Projekt tej ustawy, opracowany w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, został już pozytywnie zaopiniowany przez samorządy regionalne, a wkrótce powinien zająć się nim rząd.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Planie Rozwoju oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator M. Nykiel.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, podczas którego rozpatrywano ustawę o dokumentach paszportowych.

Na temat uchwalonej przez Sejm ustawy w imieniu rządu wypowiadał się podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Piotr Piętak, któremu towarzyszyli dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich Małgorzata Piotrak oraz wicedyrektor Departamentu Prawnego Andrzej Rudlicki. Swoją opinię przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, które zasygnalizowało niezgodność z konstytucją niektórych zapisów ustawy oraz przedstawiło propozycje najistotniejszych zmian.

Ustawę, która była przedłożeniem rządowym, omówił wiceminister P. Piętak, odniósł się także do propozycji poprawek zawartych w opinii biura legislacyjnego, zwracając uwagę, że wprowadzenie proponowanych zmian uniemożliwi wejście w życie ustawy 31 sierpnia br. Wiceminister zapowiedział rozważenie wprowadzenia tych poprawek przy nowelizacji ustawy, która ze względu na prawo Unii Europejskiej powinna nastąpić w IV kwartale tego roku, oraz zapowiedział współpracę z komisjami senackimi przy tworzeniu tej nowelizacji.

Wiceminister P. Piętak wyjaśnił przyczyny opóźnień w procesie legislacyjnym ustawy i zwrócił się do senatorów o przyjęcie ustawy bez poprawek.

W dyskusji potrzebę wprowadzenia poprawek do rozpatrywanej ustawy zgłaszali senatorowie: Janusz Kubiak, Elżbieta Rafalska i Mariusz Witczak.

Odpowiadając senatorom, wiceminister P. Piętak konieczność korzystania z danych biometrycznych tłumaczył globalizacją i narastającym terroryzmem. Jego zdaniem, opóźnienie wejścia ustawy w życie może spowodować bałagan w wydawaniu nowych paszportów. Wiceminister stwierdził, że poprawki biura legislacyjnego są wysoce dyskusyjne i kontrowersyjne i należałoby je dokładnie przeanalizować, co wymaga czasu.

W głosowaniu akceptację Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej uzyskał wniosek senatora Jerzego Szmita o przyjęcie bez poprawek ustawy o dokumentach paszportowych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Andrzeja Jarocha.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o Narodowym Planie Rozwoju oraz niektórych innych ustaw.

Ustawę, uchwaloną na podstawie projektu rządowego, rekomendował senatorom wiceminister rozwoju regionalnego Władysław Ortyl. Wyjaśnień udzielali także dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Dorota Chlebosz i p.o. dyrektora Departamentu Koordynacji i Zarządzania Podstawami Wsparcia Wspólnoty Marek Kalupa. wprowadzenie poprawek do ustawy zaproponowało senackie biuro legislacyjne.

W opinii wiceministra W. Ortyla, ustawa ma duże znaczenie ze względu na absorpcję funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, a także usprawnienie realizacji programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej. W związku z tym zwrócił się do senatorów o przyjęcie omawianej ustawy bez poprawek. Jednocześnie negatywnie ocenił zmiany zaproponowane w opinii biura legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, na wniosek senatora J. Szmita, postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Planie Rozwoju oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora J. Szmita.

Tego samego dnia Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw.

W posiedzeniu wzięli udział sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych
i Administracji Jarosław Zieliński, wicedyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Andrzej Rudlicki, kierownik Krajowego Biura Wyborczego Kazimierz Czaplicki oraz dyrektor Zespołu Kontroli Finansowania Partii Politycznych i Kampanii Wyborczych w tym biurze Krzysztof Lorentz.

Ustawę omówił wiceminister J. Zieliński, ustosunkował się także do poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania w Sejmie. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego, który był podstawą omawianej nowelizacji, przytoczył wicedyrektor A. Rudlicki.

Swoją opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, sygnalizując zasadniczą wątpliwość dotyczącą art. 2. Proponowane zmiany pozytywnie ocenili wiceminister spraw wewnętrznych i administracji oraz minister K. Czaplicki.

W dyskusji senator Jerzy Ciecierski zwrócił uwagę na dużą liczbę inicjatyw dotyczących ordynacji wyborczych i zwrócił się do rządu o koordynację działań w tym zakresie.

Senator Elżbieta Rafalska zgłosiła poprawki zbieżne z propozycjami senackiego biura legislacyjnego. Poprawkę dotyczącą art. 4 zaproponował senator Jerzy Szmit.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Zdrowia w celu rozpatrzenia ustawy o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń.

Na temat ustawy uchwalonej przez Sejm na podstawie dwóch projektów - rządowego i poselskiego wypowiadali się: wiceminister zdrowia Anna Gręziak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Jerzy Miller, a także prezes Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie Andrzej Włodarczyk, przewodnicząca Krajowego Sekretariatu Ochrony Zdrowia KK NSZZ "Solidarność" Maria Ochman i przewodnicząca Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych Dorota Gardias. Swoją opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Zdrowia postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senator Janinę Fetlińską.

Senatorowie poparli m.in. poprawkę, zgodnie z którą wysokość środków dla placówek medycznych na podwyżki ma być ustalana na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia według ich stanu na 30 czerwca br. Wyjątkiem byliby pracownicy podstawowej opieki zdrowotnej, dla których podwyżki byłyby ustalane na podstawie umów na 2005 rok. Jak poinformował prezes NFZ J. Miller, jest to związane z tym, że pracownicy podstawowej opieki zdrowotnej w 2006 roku otrzymali już dodatkowe 240 mln zł na wyższe płace.

W myśl ustawy o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń od października tego roku wyższe pensje otrzymają pracownicy zatrudnieni na etatach, a także na kontraktach, zarówno w publicznych, jak i niepublicznych placówkach medycznych. Podczas prac sejmowych przyjęto poprawkę, zgodnie z którą podwyżki będą ustalane na podstawie umów na 2006 rok. Propozycja przyjęta przez Komisję Zdrowia (30 czerwca br.) stanowi uściślenie przepisów zaakceptowanych przez Sejm.

Zapisy ustawy nie oznaczają jednak, że każdy z pracowników może liczyć na taką samą, trzydziestoprocentową podwyżkę. Warunkiem otrzymania pieniędzy na podwyżki dla pracowników przez zakład opieki zdrowotnej jest posiadanie kontraktu z NFZ.

W dyskusji podczas posiedzenia ostre zarzuty wobec ustawy wyrażali przedstawiciele związków zawodowych oraz samorządów zawodów medycznych. Ich zdaniem, ustawa uchwalona przez Sejm diametralnie różni się od tego, co proponowało PiS w swoim projekcie poselskim.

W opinii prezesa Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie A. Włodarczyka, jest to zupełnie inny akt prawny niż ten, który został przedstawiony środowiskom medycznym w połowie czerwca. "Ta ustawa jest czymś bardzo niedoskonałym" - podkreślił.

Podobne zdanie wyraziła przewodnicząca Krajowego Sekretariatu Ochrony Zdrowia NSZZ "Solidarność" M. Ochman, zaznaczając, że ustawa wśród związkowców "powoduje zaskoczenie, żeby nie powiedzieć zawód". Podkreśliła też, iż "chyba będzie precedens, że po raz pierwszy związki zawodowe nie poprą takich podwyżek dla pracowników". Zaznaczyła też, że w trakcie sejmowych prac sejmowych żadna poprawka zgłoszona przez stronę społeczną nie została przyjęta.

Jak poinformował podczas posiedzenia prezes NFZ, w IV kwartale br. podwyżki będą kosztowały około 1 mld zł, w 2007 roku około 4 mld zł.

Szpitale i przychodnie dostaną dodatkowe środki przez podniesienie wartości kontraktu, a o tym, kto ile dostanie, zadecydują dyrektorzy placówek i związki zawodowe.

Zgodnie z ustawą, podwyżki dla pracowników ochrony zdrowia mają być sfinansowane ze zwiększenia wyceny świadczeń zdrowotnych i wliczenia w nie kosztów pracy. Umowy placówek medycznych z NFZ na 2006 rok mają od października do końca tego roku wzrosnąć o równowartość 7,5% kosztów pracy (bo podwyżki dotyczą 1/4 roku), a od 1 stycznia 2007 roku o 30% w stosunku do umów z 2005 roku.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Zdrowia senatorowie postanowili zarekomendować Izbie przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zgodnie z ustawą premier na wniosek ministra zdrowia będzie powoływał i odwoływał prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.

Obecnie prezesa funduszu powołuje i odwołuje Rada Funduszu, na wniosek ministra zdrowia. Zgodnie z nowelizacją to szef rządu będzie powoływał i odwoływał prezesa NFZ. Rada Funduszu będzie tylko wyrażać swoją opinię w tej sprawie.

Nowelizacja zakłada także, że w wypadku rażącego naruszenia obowiązków ustawowych przez prezesa NFZ premier, na wniosek ministra zdrowia, może go odwołać bez zasięgania opinii Rady Funduszu.

Zdaniem wnioskodawców (ustawa była projektem poselskim), nowelizacja ma na celu zwiększenie kontroli ministra zdrowia nad NFZ. Podobny pogląd przedstawił obecny na posiedzeniu Komisji Zdrowia sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Bolesław Piecha.

Jak ustalono, w imieniu komisji nowelizację ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zarekomenduje Izbie senator Józef Łyczak.

* * *

Senatorowie z Komisji Praw Człowieka i Praworządności wysłuchali "Informacji o działalności Rzecznika Praw Obywatelskich w 2005 roku, wraz z uwagami o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela". Informację przedstawił rzecznik praw obywatelskich Janusz Kochanowski, któremu towarzyszył zastępca Andrzej Świątkiewicz.

Rzecznik praw obywatelskich J. Kochanowski przekazał informację marszałkom Sejmu i Senatu 7 czerwca br. Zwrócił w niej uwagę m.in. na nadmiar i wadliwość przepisów prawa, przewlekłość procesów sądowych, nieprzestrzeganie prawa pracy, przeludnienie więzień oraz rozpad systemu ochrony zdrowia. J. Kochanowski został rzecznikiem 30 stycznia br. W 2005 roku urząd RPO sprawował Andrzej Zoll.

Jak ocenił J. Kochanowski, tworzone akty prawne są pełne różnych uchybień i powodują trudności w ich stosowaniu. Ponadto, z uwagi na wielość, zmienność i niekomunikatywność przepisów, obywatele nie są w stanie się z nimi zapoznać ani ich przestrzegać. Rzecznik zwrócił także uwagę na konieczność usprawniania działalności wymiaru sprawiedliwości. Jak stwierdził w informacji, obecnie w wielu wypadkach czas trwania poszczególnych spraw narusza zagwarantowane w konstytucji prawo do rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki oraz wiążące Polskę normy traktatowe.

Rzecznik praw obywatelskich przypomniał, że przewlekłość postępowań może skutkować odpowiedzialnością państwa polskiego przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka. Jego zdaniem, sytuacja w tym zakresie ulega jednak stopniowej poprawie, co jest związane z lepszą organizacją pracy w sądach, zmianami w procedurze karnej, a także z wprowadzeniem do polskiego systemu prawnego skargi na przewlekłość postępowania.

Rzecznik ocenił jako niezadowalający poziom przestrzegania przez pracodawców przepisów prawa pracy. Znaczne niebezpieczeństwo stanowi uchylanie się pracodawców od zapłaty za pracę już wykonaną. Innym problemem jest nierespektowanie unormowań dotyczących czasu pracy.

Rzecznik odniósł się także do sytuacji w systemie ochrony zdrowia. W jego opinii, niewystarczający i w wielu wypadkach utrudniony jest dostęp do świadczeń powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. "Wręcz dramatyczna pozostaje sytuacja finansowa znacznej części publicznych zakładów opieki zdrowotnej, na czym cierpią pacjenci i pracownicy tych zakładów. Personel medyczny jest bardzo źle wynagradzany, o czym może świadczyć m.in. narastająca fala wyjazdów lekarzy i pielęgniarek do krajów oferujących im godziwe warunki pracy i płacy" - napisał w sprawozdaniu.

Rzecznik zwrócił także uwagę na niekonsekwentnie wprowadzanie reformy edukacji. "Nadal masowo likwidowane są małe szkoły, chociaż na obszarach wiejskich stanowią one najczęściej jedyny ośrodek życia kulturalnego" - podkreślił. Przypomniał, że bezwzględnie należy przeciwdziałać pladze narkomanii oraz kontaktu z alkoholem i papierosami wśród nieletnich.

Jak podkreślił rzecznik, należy także dążyć do likwidacji przeludnienia zakładów karnych i aresztów śledczych. Zdaniem rzecznika, wysokie przeludnienie wpływało w istotny sposób zarówno na pogorszenie się warunków zdrowotnych, sanitarnych i bytowych uwięzienia, jak też na panujące wśród osadzonych nastroje.

W informacji rzecznik praw obywatelskich zapewnił, że reagował na stwierdzone naruszenia prawa i nabrzmiałe problemy społeczne, m.in. poprzez składanie wniosków do Trybunału Konstytucyjnego, pytań prawnych, udział w postępowaniach sądowo-administracyjnych.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich senatorowie zapoznali się z nowo powołanym zastępcą szefa Kancelarii Senatu Romualdem Łanczkowskim. Zgodnie z decyzją szefa Kancelarii Senatu z 17 lipca br. do zakresu jego zadań należy nadzór nad działalnością Biura Polonijnego oraz koordynacja wykonywania zadań związanych z obsługą organów Senatu i szefa Kancelarii Senatu w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą.

Następnie komisja rozpatrzyła wniosek senatora Zbigniewa Szaleńca o odwołanie go ze składu Komisji Ustawodawczej. W głosowaniu senatorowie poparli projekt uchwały w sprawie zmiany w składzie komisji senackiej, zgodny z wnioskiem senatora. Na sprawozdawcę projektu uchwały w tej sprawie wybrano senatora Dariusza Góreckiego.

Podczas posiedzenia Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyła także sprawozdania z wydatków budżetowych biur senatorskich za okres od 1 stycznia do 18 października 2005 r. (V kadencja Senatu) i od 19 października do 31 grudnia 2005 r. (VI kadencja Senatu). Sprawozdanie przedstawiła dyrektor Biura Finansowego Kancelarii Senatu Marianna Wąsowska-Napierała.

Podczas posiedzenia senatorowie stwierdzili także, iż nie proponują tematów, które powinny być przedmiotem badań kontrolnych NIK w 2007 r.

Na zakończenie komisja zapoznała się z informacją Kancelarii Senatu dotyczącą wymiany i nowego usytuowania skrytek senatorskich.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Ustawodawczej, podczas którego kontynuowano pierwsze czytanie zgłoszonego przez Komisję Ustawodawczą projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw. Poprzednie posiedzenia w tej sprawie odbyły się 17 maja i 6 czerwca br.

Po rozpatrzeniu projektu w pierwszym czytaniu połączone komisje postanowiły wnieść o jego odrzucenie. W głosowaniu za odrzuceniem projektu opowiedziało się 4 senatorów, 3 było przeciw, a 4 osoby wstrzymały się od głosu. Na sprawozdawcę komisji podczas drugiego czytania projektu wybrano senatora Czesława Żelichowskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski polonijne o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym oraz inwestycyjnym i przyznanie dotacji na ich wykonanie.

I. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie

II. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze inwestycyjnym i przyznanie dotacji na ich wykonanie

(Komisja, opiniując powyższy wniosek, poparła inicjatywę remontu kościoła w Izmailu, na Ukrainie. Jednak pozytywne rozpatrzenie wniosku może nastąpić dopiero pod warunkiem dokonania przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" przesunięć w funduszach przeznaczonych na inne zadania o charakterze inwestycyjnym i uzyskania w ten sposób wnioskowanej kwoty.)

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Praw Człowieka i Praworządności, Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej kontynuowano pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. Poprzednie posiedzenia w tej sprawie odbyły się 6 i 20 czerwca br.

W przyjętym sprawozdaniu połączone komisje postanowiły wnieść o wprowadzenie poprawek do przedstawionego projektu ustawy. Na sprawozdawcę podczas drugiego czytania projektu wybrano senatora Jerzego Szmita. Ustalono, ze w dalszych pracach nad projektem Izbę będzie reprezentować senator Dariusz Bachalski.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Ustawodawcza w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat nowelizacji sejmowej, które przedstawili: wicedyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego w Ministerstwie Sprawiedliwości Jan Bołonkowski, sędzia Danuta Głowacka z tego departamentu oraz przewodniczący i sekretarz Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego przy ministrze sprawiedliwości prof. Zbigniew Radwański i Robert Zegadło. Zapoznano się także z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Ustawodawcza opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Gałkowskiego.

Podczas posiedzenia senatorowie rozważali także podjęcie inicjatywy uchwałodawczej w sprawie uczczenia pamięci ofiar ounowskiego terroru ludności polskiej na Kresach Południowo-Wschodnich w latach 1939-1947. W dyskusji uznano, że temat uchwały powinien zostać podjęty przez Senat np. podczas specjalnie zorganizowanej konferencji lub w postaci stosownej uchwały.

20 lipca 2006 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Ustawodawczej przeprowadzono pierwsze czytanie zgłoszonego przez grupę senatorów projektu uchwały Senatu w sprawie ustanowienia roku 2007 Rokiem Miasta Krakowa.

W imieniu wnioskodawców projekt uchwały przedstawił i uzasadnił senator Piotr Boroń. W projekcie ustanawiającym rok 2007 rokiem Krakowa Senat Rzeczypospolitej Polskiej w celu uhonorowania zasług tego stołeczno-królewskiego miasta przypomniano, że w 2007 roku przypada wielki jubileusz Krakowa - 750-lecie lokacji miasta dokonanej przez księcia Bolesława Wstydliwego. W roku tym mija również m.in. 800 lat od pierwszej kanonicznej nominacji biskupa Krakowa, którego następcą był Karol Wojtyła - Jan Paweł II, 100 lat od śmierci Stanisława Wyspiańskiego i 70 lat od śmierci Karola Szymanowskiego.

Jak napisano w projekcie, ponadtysiącletnia historia Krakowa zasługuje na szczególne uhonorowanie, zarówno przez samych krakowian, jak i przez najwyższe władze Rzeczypospolitej. Ustanowienie Roku Miasta Krakowa to wyraz szacunku dla jego historycznego znaczenia, tradycji oraz dziedzictwa naukowego i kulturowego, a nade wszystko wyjątkowej roli, jaką Kraków odegrał i nadal odgrywa w kształtowaniu naszej polskiej tożsamości narodowej. Dla Polaków rozproszonych po całym świecie Kraków to także ważny symbol łączności z Ojczyzną.

W dyskusji poprawki do projektu uchwały zgłosili senatorowie Jarosław Chmielewski, Kazimierz Kutz i Czesław Ryszka. Spośród 6 proponowanych zmian połączone komisje poparły w głosowaniu 2 poprawki, zarekomendowane w przyjętym sprawozdaniu. Podczas drugiego czytania projektu uchwały w sprawie ustanowienia roku 2007 Rokiem Miasta Krakowa sprawozdawcą połączonych komisji będzie senator P. Boroń.

 

21 lipca 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Referent: senator Kosma Złotowski.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Stanisław Komorowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia PE i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Sebastian Filipek-Kazimierczak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący - Ministerstwo Transportu.

Referent: senator Urszula Gacek.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Mirosław Chaberek.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia PE i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment